Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Ibiza 1.0 TSI: Kilometrový skok vpred

Seat Ibiza patrí k základným stavebným kameňom úspechu španielskej automobilky. Môžu sa na ňu spoliehať aj naďalej? Určite áno. Hatchback predvádza obrovský progres.
60 14 príspevkov 30.11.2017 / Filip Kadlečík

Seat Ibiza prešiel veľkou generačnou výmenou, na výrazne prepracovanom hatchbacku sme po prvýkrát jazdili už pred niekoľkými mesiacmi a teraz nastal čas na redakčný test. Do rany nám ako prvá prišla verzia s litrovým trojvalcom, ktorý sa medzi motoristami zatiaľ veľkej popularite neteší.

Predná časť svoju inšpiráciu jednoznačne čerpá z väčšieho Leona, Seat už našiel svoje dizajnové smerovanie 60 fotografií v galérii Predná časť svoju inšpiráciu jednoznačne čerpá z väčšieho Leona, Seat už našiel svoje dizajnové smerovanie Zdroj: Filip Kadlečík

Aký je však trojvalček v praxi a o koľko lepšia je teraz novinka? Budú výrazné zmeny týkajúce sa aj samotnej platformy stačiť na to, aby španielsky bestseller udržal krok s konkurenciou? Odpovede nám priniesol čas strávený za volantom Seatu Ibiza 1.0 TSI (85 kW/115 k) vo vyhotovení FR Line.

Pevnejší postoj

V prvom rade treba podotknúť, že prechod na novú generáciu modelu Ibiza sa neniesol len v znamení kozmetických úprav, vylepšení technológií či omladenia palety pohonných jednotiek. Jednou z najmarkantnejších zmien je jednoznačne využitie novej modulárnej platformy MQB A0, ktorá spravila čary nielen s interiérom, ale aj exteriérom.

Ibiza je nielen lepšia, ale aj krajšia než bola doteraz - ostré tvary a výrazné prelisy jej seknú 60 fotografií v galérii Ibiza je nielen lepšia, ale aj krajšia než bola doteraz - ostré tvary a výrazné prelisy jej seknú Zdroj: Filip Kadlečík

Španielsky hatchback má teraz podstatne pevnejší postoj a dynamickejší vzhľad. Je takmer o 87 mm širší a to už je nielen citeľná, ale i viditeľná zmena. Na sexepíle mu vďaka tomu neubralo ani mierne zväčšenie celkovej výšky (+12 mm) či nárast dĺžky (+16 mm). Práve naopak, vďaka mohutnejším rozmerom pôsobí dospelejšie, doslova pripomína o triedu väčšie kompakty.

Podobnosť s väčším Leonom však vychádza aj z dizajnového jazyka, ktorý je pre Seat typický. Trojuholníkové diódové svetlomety s výraznou trubicou denného svietenia, ostré geometrické tvary a výrazné prelisy karosérie sú jednoducho osvedčeným receptom. Prinajmenšom na nás rozhodne funguje, Ibiza teraz vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým.

Väčší priestor i atraktívnejšia výbava

Nepopierateľné výhody platformy MQB A0 sú citeľné aj v interiéri. Ibiza ponúka dostatok miesta aj na zadných sedadlách, batožinový priestor teraz miesto pôvodných 292 l ponúka až 355 l a extra centimetre je cítiť aj na šírke kabíny. Štyria dospelí sa tu odvezú úplne bez problémov, v prípade potreby sa zvládnu potlačiť aj piati.

V interiéri sa v podstate až na detaily niet na čo sťažovať, veľkú lakovanú plochu by sme však radšej vymenili za matnú alternatívu 60 fotografií v galérii V interiéri sa v podstate až na detaily niet na čo sťažovať, veľkú lakovanú plochu by sme však radšej vymenili za matnú alternatívu Zdroj: Filip Kadlečík

Zmeny nie sú citeľné len na priestore, úplne odlišná je aj koncepcia interiéru. V nami testovanej výbave FR Line sa k autu viaže multifunkčný volant so širokým vencom s kontrastným červeným prešívaním, ktoré nájdete aj na rôznych iných miestach v kabíne. Samotný volant považujeme za výborný, krásne padne do ruky, má ideálnu veľkosť a dobre sa pracuje aj s jeho tlačidlami.

Ibiza sa už začiatkom budúceho roka môže tešiť na digitálny prístrojový panel, ktorý pomaly nastupuje do automobilov naprieč celým koncernom Volkswagen. Výborne však poslúži aj ten aktuálny. Číslice na rýchlomeri či otáčkomeri majú efektný font charakteristický pre Seat. Stredný monochromatický displej medzi budíkmi zobrazuje okrem iného aj aktuálnu rýchlosť a všetky štandardné informácie, ktoré sa v dnešnej dobe od automobilu očakávajú.

Adaptívny tempomat potešil, v tejto triede ešte stále nie je zaužívaným štandardom 60 fotografií v galérii Adaptívny tempomat potešil, v tejto triede ešte stále nie je zaužívaným štandardom Zdroj: Filip Kadlečík

Neporovnateľný s minulosťou je aj displej infotainmentu, ktorý si na naše potešenie zachoval aj hardvérové ovládanie. Klimatizácia sa taktiež (našťastie) ovláda na konzole obsypanej tlačidlami a práca s ňou je intuitívna. Ibiza po novom vyzerá aj z vnútra podstatne atraktívnejšie než tomu bolo doteraz. Z užívateľského hľadiska nám na kokpite drobca nevadilo nič zásadné, drobné chybičky sa však nájdu.

Seat Ibiza: Španielsky toreador je v top forme

PRVÁ JAZDA Španielska automobilka si na modeli Ibiza veľmi zakladá. Preto si na piatej generácii dala záležať a na finálnom produkte to je vidieť. Pôsobí agresívnejšie a je nabitá technológiami...

Treba spomenúť, že pri otváraní a zatváraní dverí má španielsky kompakt až nepríjemne lacný a plechový zvuk. Ten pritom so zvyškom interiéru vôbec nekorešponduje - kabína je väčšinou vypracovaná kvalitne a všetko funguje ako má. Nepáčil sa nám ani fakt, že vo vozidle so športovou výbavou v hodnote 17 823 eur ešte nie je zahrnutý bezkľúčový prístup a štartovanie. Vzhľadom na cenu by už moderný komfortný prvok mohol byť pevnou súčasťou tohto variantu.

Keď litrové TSI stačí

Stačí len spomenúť agregát 1.0 TSI a mnohým ľuďom sa dvíha žlč. Samozrejme, veľký podiel na tom má pomerne agresívny marketing českej Škody, no tento motor sa doteraz vo všeobecnosti neteší veľkej popularite. Pritom práve Ibiza či napríklad aj Arona sú ideálnymi kandidátmi na implantáciu ľahkého trojvalcového srdca.

Litrové TSI je v tomto prípade plnohodnotnou pohonnou jednotkou, s ľahkou Ibizou si rozumie výborne 60 fotografií v galérii Litrové TSI je v tomto prípade plnohodnotnou pohonnou jednotkou, s ľahkou Ibizou si rozumie výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Treba si totiž uvedomiť, že litrové téesíčko ponúka slušnú dynamiku už na papieri - 85 kW (115 k) v rozsahu od 5 000 do 5 5000 ot./min a 200 Nm s vrcholom medzi 2 000 - 3 500 ot./min. rozhodne nie je na zahodenie. S Ibizou, ktorej pohotovostná hmotnosť sa pohybuje len na úrovni 1 140 kg, dokáže cvičiť poriadne dynamicky.

Oficiálne zrýchlenie z 0 na 100 km/h definuje čas 9,3 sekundy, v skutočnosti však máte pocit, že hatchback túto disciplínu zhltne omnoho rýchlejšie. Pravdupovediac nemalo 1.0 TSI skombinované so šesťstupňovým manuálom problém ani s dynamickou jazdou do kopca či rýchlym výjazdom zo zákrut. Práve naopak, ľahký motorček je nielenže dostatočne výkonný, vďaka nízkej hmotnosti zároveň nahráva aj jazdným vlastnostiam automobilu.

Zmenili sa aj zadné svetlá, ktoré teraz viac kopírujú dizajn tých predných 60 fotografií v galérii Zmenili sa aj zadné svetlá, ktoré teraz viac kopírujú dizajn tých predných Zdroj: Filip Kadlečík

Nová Ibiza s prepĺňaným litrovým trojvalcom sa jednoznačne najlepšie cíti na okreskách či v meste. Tam spotrebou takmer presne napĺňa údaje, ktoré deklaruje výrobca. Na vidieku panuje absolútna zhoda, na 100 km jazdy spotrebuje 4,1 l paliva. V meste si vypýta 5,9 l/100 km, čo je presne o deciliter viac než uvádza Seat. Na diaľnici je to horšie, tam zážihová jednotka na sto kilometrov jazdy vyžaduje 6,3 l benzínu.

Test Seat Leon ST: Keď v kolónach relaxujete

Seat Leon v našich končinách občas akoby žil v tieni väčšej Octavie a drahšieho Golfu. Je však táto pozícia zaslúžená? Toto kombi vás presvedčí o tom, že nie.

Až na mierne vyššiu spotrebu je však jazda tempom 130 km/h napriek malému zdvihovému objemu motora komfortná. Litrové TSI takmer nepočuť, motor si na zaradenej šestske točí približne 2 800 ot./min. Vďaka tomu ešte stále má dostatočnú rezervu pre prípad nutnosti ďalšej akcelerácie, čo odbremeňuje vodiča od potreby neustáleho podraďovania.

Radšej funkčnosť

Litrový trojvalec ľahkej Ibize stačí, no podvozok by objektívne zvládol ukočírovať i 1.5 EVO s výkonom 110 kW (150 k). Za príplatok 254 eur k autu navyše dostanete dynamickejšie ladené adaptívne tlmiče, ktoré menia charakteristiku medzi komfortným a športovým naladením podvozka.

Veľké kolesá s rozmerom 215/40 R18 sú efektné a na rovných cestách aj efektívne, problémy im robia len výraznejšie nerovnosti 60 fotografií v galérii Veľké kolesá s rozmerom 215/40 R18 sú efektné a na rovných cestách aj efektívne, problémy im robia len výraznejšie nerovnosti Zdroj: Filip Kadlečík

V zákrutách je hatchback stabilný aj vďaka veľkým pneumatikám s rozmerom 215/40 R18. Bez rázov tlmí aj väčšinu bežných nerovnosti slovenských ciest. Problém nastáva len pri priečnych zlomoch (napríklad zmena povrchu či výtlk), kedy už je cítiť, že 18” disky kolies nie sú práve najľahšie.

Za perfektné plne diódové svetlá sa síce pripláca nemalá čiastka (takmer 600 eur), investícia sa však rozhodne oplatí 60 fotografií v galérii Za perfektné plne diódové svetlá sa síce pripláca nemalá čiastka (takmer 600 eur), investícia sa však rozhodne oplatí Zdroj: Filip Kadlečík

Podvozku ľahkonohej Ibizy dávajú v takých prípadoch veľké disky poriadne zabrať. Vyzerajú síce efektne, no do reálneho života by sme zvolili skôr menší rozmer ráfikov. Séria nerovností totiž Španiela s týmto obutím vedela rozhádzať a kde-tu si na nich zadok auta bolestne poskočil. Ak si tento model segmentu B budete konfigurovať, uprednostnite radšej funkčnosť, nie pôsobivý vizuál.

Odvážna cenovka

Ibiza sa z hľadiska rozmerov výraznejšie priblížila Leonu, na dĺžku jej ešte síce chýba 204 mm, no z hľadiska batožinového priestoru má väčší brat náskok už len o 25 litrov. Tento fakt sa jednoznačne odráža aj na cenovke novinky. Ibiza síce začína na atraktívnej sume 9 990 eur, no ide o verziu so slabým atmosférickým trojvalcom bez akýchkoľvek špeciálnych fičúr.

Seat Arona: Malé SUV vám prirastie k srdcu

PRVÁ JAZDA Arona je tento rok snáď najočakávanejšou novinkou španielskej značky. SUV segmentu B za dobré peniaze sú aktuálne v móde a Seat na lukratívnom trhu nechce chýbať. Toto sú naše prvé dojmy.

Ak chcete o niečo lepšie jazdiace i vybavené auto, čiže napríklad výbavu FR Line, dostanete sa veľmi ľahko na hodnotu 14 500 eur. S ďalšími príplatkami (napríklad Full LED svetlá za 539 eur či sada senzorov a zadnej kamery za 476 eur) sa začnete blížiť nebezpečne blízko hranici 18 000 eur. Za testovaný kúsok si Seat účtuje 17 823 eur, čo rozhodne nie je málo.

Ibiza áno, len s niekoľkými ústupkami…

Je neodšpkriepiteľná pravda, že Ibiza je teraz lepšia ako kedykoľvek predtým. Z hľadiska komfortu, spracovania interiéru, výbavy či technológií spravila doslova kilometrový skok vpred. Aktuálne už v podstate ide o auto, ktoré dokáže svoju posádku voziť nielen na krátke trasy po meste, ale vďaka priestrannej kabíne aj na podstatne dlhšie výlety. Vieme si dokonca predstaviť, že bez problémov naplní potreby menšej rodiny.

Ibiza jazdí vynikajúco aj v kopcovitom teréne, jej ľahká konštrukcia a motor s výkonom 85 kW (115 k) sa vedia postarať o pekný šoférsky zážitok 60 fotografií v galérii Ibiza jazdí vynikajúco aj v kopcovitom teréne, jej ľahká konštrukcia a motor s výkonom 85 kW (115 k) sa vedia postarať o pekný šoférsky zážitok Zdroj: Filip Kadlečík

Za všetko sa však platí a ani veľký krok vpred nie je zadarmo. Cenovka je síce pomerne odvážna, no určite nie neodôvodnená. My by sme v prípade Ibizy išli cestou kompromisu. Nájde sa množstvo prvkov (napríklad 18” disky za 363 eur, indukčná nabíjačka za 182 eur, vrcholný Media system Plus za 376 eur či Seat Full Link za 154 eur), ktoré by sme v španielskom hatchbacku bez váhania oželeli. Potom by nás tešilo nielen samotné auto, ale aj jeho cenovka.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
pri otáčkach
5 000-5 500/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2 000-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 059 mm
Šírka
1 780 mm
Výška
1 444 mm
Rázvor náprav
2 564 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 140 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 215 kg
Užitočná hmotnosť
450 kg
Celková hmotnosť
1 590 kg
Objem batožinového priestoru
355 l
Objem palivovej nádrže
40 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
108 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 9 990 €
Základná cena verzie
od 14 500 €
Cena testovaného exemplára
17 823 €

Najnovšie články
Jetta spojí dizajnom duo T-Roc a Arteon

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres...

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Vozidlo kategórie L5e má pôdorys 2,4 x 0,85 metra, hydropneumatický podvozok, dva elektromotory a jednovalcový spaľovací agregát.

PSA pracuje na mestskom aute budúcnosti

BMW sa v novembri darilo v Ázii, ale aj v USA. Lákadlom bolo nové vozidlo päťkového radu, ktoré sa postupne dostáva do predaja v čoraz viac regiónoch.

Predaj koncernu BMW v novembri vzrástol o 5,2 %

Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

Nemecká spoločnosť začína ponúkať dielec, ktorý nijak nemení funkčnosť piatych dverí. Za všetko môže symetria.

Startech: Bizarná úprava pre Discovery
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×