Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Toyota GT86: Je to obohraná pieseň?

Japonský športiak nedostal prepĺňaný motor ani vyšší výkon, napriek tomu nebol facelift výhradne kozmetickou záležitosťou.
34 12 príspevkov 29.11.2017 / Marek Pokrývka

V roku 2012 potešila Toyota mnohých fanúšikov. Predstavila pomerne dostupné športové kupé, ktoré nadviazalo na legendu známu pod kódom AE86. Jej duchovný nástupca si vyslúžil množstvo chvály. No pozitívne reakcie neboli nekonečné, mnohé hlasy volali po vyššom výkone. Napriek tomu sa nejaká ostrejšie naladená fabrická verzia v obchodoch dodnes neobjavila.

Toyota GT86 vyzerá aj po piatich rokoch na trhu vcelku sviežo 34 fotografií v galérii Toyota GT86 vyzerá aj po piatich rokoch na trhu vcelku sviežo Zdroj: Marek Pokrývka

Niekoľko rokov bol hlavnou nádejou na uvedenie silnejšieho modelu facelift, no ten nakoniec typ GT86 absolvoval bez posilnenia pohonnej jednotky. Napriek tomu nešlo len o polčasovú kozmetiku. Stačili vykonané úpravy na to, aby udržali japonský športiak na úrovni? Alebo je to už po piatich rokoch predaja obohraná pieseň? Odpovede na tieto otázky sme hľadali počas redakčného rande, ktoré absolvovala dobre vybavená verzia s manuálnou prevodovkou.

Diódové svetlomety i nový displej

Ako sme už mohli vidieť na oficiálnych fotografiách, vizuálne zmeny neboli revolučné. Živé obhliadka tento verdikt potvrdila. No kritizovať to nemožno, aj po piatich rokoch vyzerá Toyota stále dobre. Okrem toho na cestách nie je veľmi častým zjavom. Pri boji s vekom dostala predný nárazník s podstatne väčšou papuľou, kompletne diódové svetlomety a jemne upravené blatníky.

Štýlové logo automobilu počas modernizácie z blatníkov zmizlo 34 fotografií v galérii Štýlové logo automobilu počas modernizácie z blatníkov zmizlo Zdroj: Marek Pokrývka

S posledným spomínaným prvkom sa veľmi nestotožňujeme. Namiesto drobnej imitácie štrbiny doplnenej veľmi štýlovým číslom 86 lemovaným protiľahlými piestami je tu len mohutnejšia mriežka, ktorá je však opäť falošná. Slušný šmrnc má naopak väčšie krídlo. Starší dielec tesne lemujúci veko batožinového priestoru nahradil mohutnejší exemplár na nožičkách, vďaka ktorému pôsobí zadná časť športovejšie. Krajšie sú aj sedemnásťpalcové kolesá. No vzhľad bol údajne druhoradý, konštruktéri úpravami sledovali najmä zlepšenie aerodynamických vlastností.

Toyota GT86 absolvovala facelift

Modifikácie kompaktného japonského kupé sa týkali dizajnu, interiéru, podvozka a v americkom variante aj motorizácie.

Ani kokpit sa nejako zásadne nemenil. Zadné sedadlá sú naďalej použiteľné najmä na nákupné tašky a viacero detailov prezrádza rastúci vek auta. Príkladom sú oranžové digitálky na centrálnej konzole. Modernizáciu napriek tomu oceňujeme, priniesla totiž najmä multifunkčný volant a prepracovaný prístrojový panel obsahujúci nový farebný digitálny displej. Vitajte v 21. storočí...

Hlavnými úpravami v interiéri prešli volant a prístrojový panel 34 fotografií v galérii Hlavnými úpravami v interiéri prešli volant a prístrojový panel Zdroj: Marek Pokrývka

Obrazovka pred vodičom dokáže zobraziť viac informácií než jej analógovo vyzerajúci predchodca, nechýbajú teploty kvapalín či monitor preťaženia. Okrem toho nastúpil na scénu modernejší multimediálny systém a niekoľko lepších materiálov. Napríklad dekor palubnej dosky tvorí alcantara. O nejakých revolučných úpravách ale hovoriť nemožno: zásahy síce interiéru nejaký ten rôčik ubrali, ale napriek tomu pôsobí už krátko po modernizácii trochu zastaralo.

No japonský automobil nie je určený pre frotérov či ľudí ulietavajúcich si denne na rozlíšení head-up displeja a ovládaní multimédií gestami, ale pre zanietených šoférov. V tomto smere mu niet čo vyčítať. Facelift nijak neovplyvnil perfektnú pozíciu za volantom, zachované sú aj predné sedadlá s dobrým bočným vedením či hlavica radiacej páky padnúca perfektne do ruky. Aj napriek spomínaným nedostatkom je sedenie v tomto vozidle radosť. Najmä, ak vodič prebudí k životu jeho motor.

Zabaviť dokáže ešte trochu lepšie

Toyta GT86 vo svojom srdci stále nosí výhradne plochý benzínový štvorvalec s objemom dva litre. Naďalej využíva atmosférické plnenie, k mnohými fanúšikmi požadovanému prechodu na prepĺňanie nedošlo. Ani zvýšený výkon si verejnosť nevymodlila. Boxer tak opäť produkuje najvyšší výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 205 Nm, zadné kolesá poháňal v našom prípade cez šesťstupňový manuál s presnou kulisou.

Vytúžené zvýšenie výkonu sa nekonalo, no boxer je stále výborný 34 fotografií v galérii Vytúžené zvýšenie výkonu sa nekonalo, no boxer je stále výborný Zdroj: Marek Pokrývka

Veľkosť konského stáda bola najčastejším terčom kritiky japonského kupé. Z papierovej akcelerácie 0-100 km/h za 7,6 sekundy nepadali ľudia na zadok už pri uvedení vozidla a neohúri ani dnes. Doba sa pritom medzičasom zrýchlila. Tu však nehrali prvé husle krčmové reči o úžasných parametroch, ale realita za volantom. Na bežné používanie má GT86 svalov dosť. Vďaka kompaktnosti auta a nízkemu posedu poskytne vodičovi celkom iný zážitok z rýchlosti než nejaké premotorované SUV. Na cestách dokáže zabaviť relatívne bezpečne a bez neustáleho strachu o vodičský preukaz.

Viac než na dosahovanie špičkového výkonu sa konštruktéri zamerali na charakter motora. Aj vďaka svojej konfigurácii má boxer nádhernú bublavú melódiu, ktorá sa vo vyšších otáčkach mení na drsný zvuk. Sila pritom lineárne graduje. Pri správnom pracovaní s excelentným šesťstupňovým manuálom tak môže človek vždy vyťažiť z motora maximum, bez nejakých hluchých miest a kopancov od turba. Pozitívom agregátu je tiež prijateľná spotreba. V meste sa bez problémov dá zmestiť pod desať litrov, na diaľnici sme dosiahli priemer 7,5 l/100 km. Vidiek zvládne kupé pod sedem.

Aj po facelifte dokáže japonské kupé zábavne vrtieť zadočkom 34 fotografií v galérii Aj po facelifte dokáže japonské kupé zábavne vrtieť zadočkom Zdroj: Marek Pokrývka

Veľmi priateľský charakter má aj podvozok, ktorý prešiel viacerými zásahmi. Konštruktéri vymenili tlmiče, silentbloky i niektoré komponenty zavesenia. Výsledkom je, že Toyota GT86 jazdí ešte trochu lepšie než doposiaľ. Už východiskový status bol pritom perfektný. Kupé dokáže krásne neutrálne hltať oblúky kopcovitých ciest, perfektne poslúcha povely presne reagujúceho volantu a na požiadanie dokáže vyčarovať vodičovi úsmev rozšafným pohodením zadku.

Strata trakcie poháňanej nápravy je rovnako čitateľná, ako je v tomto vozidle vlastne všetko. Bežne ju rýchlo skrotí elektronika. Tú však možno obmedziť zvolením režimu Track, ktorý nahradil mód VSC Sport. No funkčnosť sa viac-menej nezmenila. V tomto prípade sa už GT86 dokáže slušne šmýkať, ale pri nábehu na krízovú situáciu či snahe o dlhšiu plynulú jazdu dverami napred systém zasiahne. Na ozajsné driftovanie ho treba úplne vypnúť. Podstatné je, že enormne zábavný charakter vozidlu zostal, resp. sa ešte upevnil. Toyota chcela úpravami techniky zlepšiť aj komfortnú stránku. No rozdiel je minimálny, na slovenských cestách pôsobí kupé naďalej pomerne tvrdo.

Štartovacia cena je o niečo nižšia

Toyota GT86 patrí od svojho uvedenia k najdostupnejším športovým automobilom u nás. No kým pri svojom uvedení sa predávala za takmer presne 32-tisíc, teraz je cena o niečo nižšia. Štartovacou priečkou je suma 29 590 eur. Dôvodom je rozdelenie na dve úrovne (Sport a Executive), z ktorých sme mali k dispozícii to druhé. Jeho cena dosahuje 33 290 eur vinou lepšieho vybavenia.

Dotykový displej je štandardom, ale za navigáciu si treba priplatiť 34 fotografií v galérii Dotykový displej je štandardom, ale za navigáciu si treba priplatiť Zdroj: Marek Pokrývka

Podobne ako v minulosti je zoznam možných príplatkových prvkov veľmi krátky. V prípade vyššie postaveného modelu si slovenský importér pýta extra financie akurát za navigačné rozhranie (600 eur) a lakovanie karosérie, okrem štandardnej červenej je na výber päť odtieňov metalízy (600 eur) doplnených bielou perleťou (900 eur). Modrý testovaný exemplár stál 33 890 eur.

Óda na radosť zostáva aktuálna

Vďaka úprave cenníka je Toyota GT86 ešte dostupnejšia než v minulosti. Skúšaný variant je však rozumnejšou voľbou, nakoľko okrem bezkľúčového štartovania prináša aj silnejšie brzdové ústrojenstvo, automatickú klimatizáciu či spomínaný displej na prístrojovom paneli. Ten dáva interiéru o štipku modernejší vzhľad. Napriek tomu pôsobí vnútro už dnes trochu zastaralo, kým exteriér si zachoval svoj neošúchaný vzhľad. Úpravy vykonané pri facelifte mu dodali ešte trochu viac šmrncu.

Svoj zábavný charakter si Toyota GT86 ponechala aj po facelifte 34 fotografií v galérii Svoj zábavný charakter si Toyota GT86 ponechala aj po facelifte Zdroj: Marek Pokrývka

No kozmetická stránka pri športovom kupé nebola prioritou a rovnako ani papierové parametre. Vytúžené posilnenie preto facelift nepriniesol, napriek tomu nemožno typ GT86 odpisovať. Óda na radosť zostáva aktuálna aj po piatich rokoch. Japonský automobil jazdí ešte lepšie než doposiaľ a srdce vodičov si okrem zvuku boxera získava aj svojou čitateľnosťou a zábavným charakterom. Problémy mu nerobí čistý prejazd priesmykom ani chuligánske šmýkanie sa na parkovisku. Svojho šoféra teda vie potešiť viacerými spôsobmi, v čom vek nehrá prakticky žiadnu rolu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
7 000/min
Max. krútiaci moment
205 Nm
pri otáčkach
6 400-6 600/min
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 240 mm
Šírka
1 775 mm
Výška
1 320 mm
Rázvor náprav
2 570 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 237 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 312 kg
Užitočná hmotnosť
433 kg
Celková hmotnosť
1 670 kg
Objem batožinového priestoru
243 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
10,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,8 l/100 km
Mesto - počas testu
9,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
180 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 29 590 €
Základná cena verzie
od 33 290 €
Cena testovaného exemplára
33 890 €

Najnovšie články
Jetta spojí dizajnom duo T-Roc a Arteon

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres...

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Vozidlo kategórie L5e má pôdorys 2,4 x 0,85 metra, hydropneumatický podvozok, dva elektromotory a jednovalcový spaľovací agregát.

PSA pracuje na mestskom aute budúcnosti

BMW sa v novembri darilo v Ázii, ale aj v USA. Lákadlom bolo nové vozidlo päťkového radu, ktoré sa postupne dostáva do predaja v čoraz viac regiónoch.

Predaj koncernu BMW v novembri vzrástol o 5,2 %

Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

Nemecká spoločnosť začína ponúkať dielec, ktorý nijak nemení funkčnosť piatych dverí. Za všetko môže symetria.

Startech: Bizarná úprava pre Discovery
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×