Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Subaru Forester XT: Pocta tradíciám SUV

Subaru ako také má imidž automobilky, ktorá vyrába drsné a spoľahlivé autá. Forester je pritom jedným zo základných kameňov európskeho úspechu. Platí pre neho to isté, alebo ide o bežné SUV, ktoré nevytŕča z radu?
71 23 príspevkov 28.11.2017 / Filip Kadlečík

Subaru Forester bezpochyby patrí medzi kľúčové modely japonského výrobcu na európskom trhu. Zástupcov tohto modelu vidíme po našich cestách jazdiť pomerne často a to len demonštruje, že Japonci sa pri jeho vývoji trafili do čierneho a odhadli vkus európskeho zákazníka.

Mohutný vzhľad dovárajú detaily, ktoré pripomínajú, že Subaru to s motoršportom vie 71 fotografií v galérii Mohutný vzhľad dovárajú detaily, ktoré pripomínajú, že Subaru to s motoršportom vie Zdroj: Filip Kadlečík

Neprehnali to však trochu? Subaru ako také má reputáciu producenta, ktorý vyrába predovšetkým drsné a spoľahlivé autá schopné “prežiť” v každom počasí. Platí to aj pre Forester XT, alebo už ide o vozidlo, ktoré bez problémov zapadne do sivého priemeru? Test nám poskytol jednoznačnú odpoveď.

Začína sa to dobre

Na prvý pohľad by ste Forester na ceste možno neobdivovali, aj on však ponúka miesta, na ktorých možno nechať oči. Výrazné reflektory typické pre Subaru disponujú diódovou trubicou určenou na denné svietenie, agresívny nárazník má prieduchy, ktoré pripomínajú, že toto SUV je geneticky príbuzné s modelom WRX STI. Na dynamickú nôtu hrá dizajn no viacerých smeroch.

Mohutná karoséria neklame - Forester je naozaj veľmi priestranný 71 fotografií v galérii Mohutná karoséria neklame - Forester je naozaj veľmi priestranný Zdroj: Filip Kadlečík

Športovo pôsobia aj svalnaté blatníky či prelis karosérie smerujúci od predných kolies až ku koncovým svetlám. Zadná časť je príjemne jednoduchá, dôraz kladie na praktickú stránku, čo dokazujú aj obrovské piate dvere. Zabúdať netreba ani na výrazné oplastovanie obohnané okolo celej karosérie či rozmerné dvere, ktoré spodné prahy kompletne ochránia aj pred najväčšími nečistotami. Celkovo sa nám vzhľad Japonca páči, je verný filozofii SUV - pôsobí mohutne, bezpečne a zároveň je jemne okorenený športovými prvkami.

Pokračovanie je slabšie

V interiéri už ide o trochu iný príbeh, považujeme ho v podstate za najväčšiu slabinu inak výborného SUV. Ako prvé nám prekážalo, že sedadlo spolujazdca nie je výškovo nastaviteľné. V aute za takéto peniaze by sme už kompletné polohovanie prinajmenšom predných kresiel rozhodne očakávali. Trochu zamrzel aj fakt, že pri hlasnej hudbe či jazde terénom vie obloženie kabíny miestami citeľne rezonovať. Do tretice nám úsmev na tvári zamrzol, keď sme si všimli, že kryty reproduktorov na palubnej doske sa neustále vysúvajú zo svojich určených miest.

Až na niekoľko detailov je interiér spracovaný príjemne a luxusne 71 fotografií v galérii Až na niekoľko detailov je interiér spracovaný príjemne a luxusne Zdroj: Filip Kadlečík

V podstate však z užívateľského hľadiska ide len o detaily, na ktoré sa dá zvyknúť. Inak je totiž Forester XT predovšetkým pohodlným spoločníkom aj do nepohody. Sedadlo vodiča sa dá nastaviť v ôsmich smeroch, kožené čalúnenie je na dotyk veľmi kvalitné a dostalo sa aj na miesta, kde by ste ho neočakávali. Japonci si jednoznačne zaslúžia pochvalu za to, že kožou potiahli aj miesto na stredovom tuneli, kde si vodič či spolujazdec zvyknú opierať kolená.

Spokojní sme boli aj s prácou s volantom či s infotainmentom. Je pravda, že pôsobí trochu zastaralo, no svoju funkciu plní. V porovnaní s inými bežnými SUV, ktoré cenovkou môžu atakovať hladinu Forestera vo vyhotovení XT Sport Navi má japonský drsniak jednoznačne navrch čo sa vnútorného priestoru týka. Nejde pritom len o obľúbenú disciplínu v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách.

Toto nás nepotešilo - kryt reproduktorov na palubnej doske sa neustále zdvíhal zo základnej polohy 71 fotografií v galérii Toto nás nepotešilo - kryt reproduktorov na palubnej doske sa neustále zdvíhal zo základnej polohy Zdroj: Filip Kadlečík

Veľké SUV Subaru je jednoducho mohutné nielen zvonka, ale aj vnútri. Je široké a vďaka tomu si do druhého radu sedadiel bez väčších problémov sadnú aj traja dospelí. O priestore pre ich nohy je škoda vôbec debatovať - je obrovský. Príjemne veľký je aj batožinový priestor, ktorý v základnej konfigurácii disponuje kapacitou 505 litrov. Naživo by ste mu tipovali ešte viac.

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy, ale nevídaný komfort. Prinášame test Subaru...

Škoda malých nedostatkov, ktoré neobišli kabínu japonského SUV. Našťastie ale ide o detaily, ktoré sa dajú prekúsnuť. Ak sa tak rozhodnete, za pomerne slušné peniaze dostanete priestranný a v podstate luxusne vypracovaný interiér. O to viac však zamrzí, že nie všetky detaily sú spracované na rovnako vysokej úrovni.

Veľké finále pri jazde

Výnimočnosť Subaru Forester XT sa neskrýva v jeho dizajne či interiéri, tkvie predovšetkým v jeho pohonnej sústave a suverénnych jazdných vlastnostiach. Súhra prepĺňaného boxera so zdvihovým objemom 2,0 litra (177 kW/241 k a 350 Nm) spojeného s bezstupňovou samočinnou prevodovkou Lineatronic a symetrickým pohonom všetkých kolies robia z tohto športovo-úžitkového japonca skrytý klenot segmentu SUV.

O CVT sa síce hovorí, že zabíja akýkoľvek charakter auta, s Foresterom sa však v teréne dá vďaka manuálnemu režime prevodovky Lineatronic vyblázniť do sýtosti 71 fotografií v galérii O CVT sa síce hovorí, že zabíja akýkoľvek charakter auta, s Foresterom sa však v teréne dá vďaka manuálnemu režime prevodovky Lineatronic vyblázniť do sýtosti Zdroj: Filip Kadlečík

Forester je totiž skutočný chameleón. Na cestách s asfaltovým povrchom jazdí bez zaváhania, netrpí nepríjemnými náklonmi karosérie a pekne drží stopu aj pri rýchlom prejazde zákrut. Silný dvojliter mu zaručuje solídnu dynamiku, vďaka ktorej nemá problém ani s rýchlym predbiehacím manévrom. Navyše, XT-čko si svoju gráciu a komfort zachováva aj na diaľnici. Je tiché, krásne tlmí nerovnosti a vďaka tomu sa v ňom cestuje nadmieru príjemne.

Práca Lineatronicu síce nenahráva športovému vyžitiu za volantom, no ochotu zrýchľovať automobilu uprieť nemožno. Navyše, prípadné negatívum v podobe vlažnejších reakcií motora bohato vyvažuje komfort, ktorý bezstupňová prevodovka zaručuje. V športovo-úžitkovom Subaru sa vďaka nej budete cítiť ako v elektromobile - akceleruje plynulo a v podstate za každých okolností.

Asistent zjazdu z kopca zvládne aj komplikovanú prekážku pri ktorej sa kolesá odliepajú od zeme 71 fotografií v galérii Asistent zjazdu z kopca zvládne aj komplikovanú prekážku pri ktorej sa kolesá odliepajú od zeme Zdroj: Filip Kadlečík

Treba pritom povedať, že zábavu za volantom si koniec-koncov môžete užiť aj tu, len trochu iným spôsobom. V manuálnom režime riadenia pomocou krídielok pod volantom pri jazde mimo spevnených ciest vie byť SUV krásne hravé a ovládateľné nielen volantom, ale aj plynovým pedálom. Aj pri Foresterovi v podstate platí to, čím sa vyznačuje WRX STI. Čím rýchlejšie idete, tým lepšie sa cíti podvozok.

Vďaka tomu zvládnete poľné či lesné cestičky prekonávať rýchlosťami, o ktorých môžu bežné SUV z radov konkurencie len snívať. Subaru sa chváli, že výrazne vylepšilo zavesie predných i zadných kolies a zároveň zvýšilo stabilitu tohto modelu. My tento fakt môžeme len potvrdiť, Forester si jazdu terénom doslova užíva.

Ste v úzkych? Zapnite X-Mode a Forester vás vytiahne takmer z akejkoľvek šlamastiky 71 fotografií v galérii Ste v úzkych? Zapnite X-Mode a Forester vás vytiahne takmer z akejkoľvek šlamastiky Zdroj: Filip Kadlečík

Nemusíte pritom ísť vyslovene rýchlo. V režime X-Mode, ktorý sa pocitovo približuje zaradeniu redukčnej rýchlosti, kontrolu nad autom viac-menej preberá elektronika a vy sa staráte len o to, aby ste správne krútili volantom. Inak je všetko, čiže motor, prevodovka, pohon všetkých kolies či brzdy v správe počítača, ktorý neustále kalkuluje a prispôsobuje charakter vozidla aktuálnym podmienkam, individuálne pre každú nápravu či dokonca koleso.

S takýmto pomocníkom nemá XT-čko problém ani s krížením náprav či komplikovaným výjazdom na veľké nerovnosti. Subaru naviac ponúka aj systém riadenia zjazdu z kopca, ktorý auto obstojne krotí aj v nečakane extrémnych podmienkach. Prudký zjazd na hranici nájazdových uhlov automobilu zvládol asistent bez našej pomoci na výbornú.

Celý podvozok i karoséria má na sebe nános blata, nohavice si však nezašpiníte - Výborne, Subaru! 71 fotografií v galérii Celý podvozok i karoséria má na sebe nános blata, nohavice si však nezašpiníte - Výborne, Subaru! Zdroj: Filip Kadlečík

Mimochodom, predný i zadný nájazdový uhol Forestera charakterizuje hodnota 25°. Ak by ste aj jeho schopnosti prešvihli, ešte stále vám bude kryť chrbát poctivý plech, ktorý sa stará o ochranu motorového priestoru. Stane sa to ale asi len málokedy, svetlá výška japonského SUV dosahuje minimálnu hodnotu 220 mm.

Nakladacia hrana tu prakticky neexistuje, pod dnom batožinového priestoru sa ešte skrýva rezervné koleso 71 fotografií v galérii Nakladacia hrana tu prakticky neexistuje, pod dnom batožinového priestoru sa ešte skrýva rezervné koleso Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sme za sympatický exteriér Japoncovi udelili jeden dobrý bod a za nedostatky v interiéri jeden zlý bod, potom si za jazdné vlastnosti vyslúži prinajmenšom ďalších 10 dobrých bodov. Jeho univerzálnosť je totiž to, čo z neho robí nefalšované a drsné Subaru, ktoré sa nestratí ani vo veľkom blate či pri prejazde výraznými nerovnosťami. Je pozitívne, že v dobe módnych SUV sa nájdu aj také, akým je Forester XT. Plnotučné autá, ktoré si univerzálne označenie športovo-úžitkové vozidlo jednoznačne zaslúžia.

Nečakaná spotreba

O príjemné prekvapenie sa pohonné ústrojenstvo postaralo aj v ohľade apetítu. Ortodoxné japonské SUV sa totiž vyznamenalo tým, že v reálnom teste ešte podliezlo údaje o spotrebe, ktoré oficiálne uvádza výrobca. Subaru mu diktuje kombinovanú spotrebu na úrovni 8,5 l/100 km, nám sa však podarilo jazdiť za 8,2 l/100 km.

Výkonný boxer si vystačí so spotreou, ktorá nás príjemne prekvapila 71 fotografií v galérii Výkonný boxer si vystačí so spotreou, ktorá nás príjemne prekvapila Zdroj: Filip Kadlečík

Nečakaným, no o to pozitívnejším, šokom bol fakt, že Forester XT sa nestratí ani na diaľnici pri tempe 130 km/h. Vtedy mu na 100 kilometrov jazdy stačí 7,8 l bežného benzínu, čo vzhľadom na výkon prepĺňaného dvojlitra a veľkosť automobilu rozhodne nie je zlý údaj. Na vidieku mu stačí ešte menej, uspokojí sa s apetítom 7,2 l/100 km. Dobrú vizitku kazí len mestská premávka, tam si totiž z nádrže v praxi bez problémov cucne 9,8 l paliva na 100 kilometrov.

Výborný pomer cena/výkon

Za 39 450 eur (450 eur je príplatok za metalízu) vám Subaru predá SUV, ktorému z hľadiska kritérií na automobil daného segmentu nič nechýba. Áno, je trochu staromódne, najmä infotainment či spracovanie niektorých detailov nie je úplne tip-top, no má to aj svoje výhody.

Test Subaru WRX STI: Auto z inej galaxie

V dnešnom svete už Subaru WRX STI pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete mať strach, no zároveň ho budete...

Vďaka svojej “staromódnosti” a konzervativizmu si totiž zachovalo vlastnosti, ktoré kedysi boli základom akéhokoľvek automobilu častovaného prívlastkom “športovo-úžitkový”. Forester ako taký začína na Slovensku na cene 28 000 eur, turbobenzín potom na čiastke 39 000 eur. Testované vozidlo bolo teda v podstate tým najlepším, čo si u nás môžete kúpiť. Domnievame sa, že za danú sumu rozhodne stojí.

Plnotučné SUV

Forester XT je naozaj nefalšovaným SUV, ktoré sa hodí do voza i do koča. Komfortne vás odvezie po diaľnici len aby sa už o niekoľko kilometrov neskôr s vervou vrhlo do komplikovaného terénu. Ide jednoducho o chameleóna, plnotučné SUV, ktoré ctí tradície segmentu a rozhodne vytŕča z radu bežných športovo-úžitkových vozidiel.

XT-čko síce má niekoľko nedostatkov, podobne univerzálnych SUV však na našom trhu nie je mnoho 71 fotografií v galérii XT-čko síce má niekoľko nedostatkov, podobne univerzálnych SUV však na našom trhu nie je mnoho Zdroj: Filip Kadlečík

Na rozdiel od mnohých konkurentov totiž nezabúda na to, že jeho akčný rádius pokračuje aj za hranicami bezpečnej asfaltovej cesty a je na to pripravené. Napriek najnovším trendom Subaru opäť dokázalo, že imidž automobilky produkujúcej drsné a spoľahlivé autá nemá len tak náhodou. Pohodlný a všestranný Forester XT s netradičným pohonným ústrojenstvom je toho žijúcim dôkazom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1998 cm3
Max. výkon
177 kW/241 k
pri otáčkach
5600/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
2400-3600/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4595 mm
Šírka
1795 mm
Výška
1735 mm
Rázvor náprav
2640 mm
Pohotovostná hmotnosť
1613 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1688 kg
Užitočná hmotnosť
497 kg
Celková hmotnosť
2110 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
505/1573 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
221 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
11,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
7,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,5 l/100 km
Mesto - počas testu
9,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
197 g/km
Emisná norma
Euro 5
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 28 000 €
Základná cena verzie
od 39 000 €
Cena testovaného exemplára
39 450 €

Najnovšie články
Nissan Terra: Veľké SUV na ďalších fotkách

Ropné trhy zažili turbulentný týždeň, no po prudkom vzostupe sa ropa vrátila na pôvodnú úroveň. Vývoj medzinárodných cien palív nenaznačujú žiadnu úľavu.

Benzín a nafta: Za koľko natankujeme cez sviatky

SUV s vysokým výkonom sa stávajú čoraz populárnejšími. Na dopyt odpovedajú nielen automobilky ale aj úpravcovia. Manhart spojil extrémnu silu s off-roadovými...

Najdrsnejšia X6 sveta: Off-road od Manhartu

Model S je známy najmä vďaka svojim výkonnostným parametrom a mnohých stále šokuje svojím zrýchlením. Novitec si pre neho pripravil športovejší vzhľad aj...

Novitec: Ostrejší vzhľad pre elektrický Model S

Za prvých 11 mesiacov tohto roka sa odbyt skupiny zvýšil takmer o 4 % na 9,74 milióna vozidiel.

Predaj koncernu Volkswagen vzrástol o vyše 11 %

Na objednávku vytvorené karbónové monštrum sa inšpirovalo farebnou schémou konceptu z roku 1954, v jeho interiéri prevláda netradičný šachovnicový vzor.

Huayra Lampo: Najnovší exot od Pagani

V našich končinách je brunejský sultán známy hlavne vďaka svojej zbierke áut. Časť z nej už však rozpredal a naďalej v tom pokračuje. V Anglicku sa v ponuke...

Staňte sa ďalším majiteľom sultánovho BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×