Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Suzuki Swift: Malý, ale výnimočný

Štvrtá generácia hatchbacku si zachovala svoju dizajnovú identitu, má však lepšie vybavenie a nevídanú kombináciu techniky.
41 10 príspevkov 23.11.2017 / Marek Pokrývka

S malými automobilmi to Suzuki jednoducho vie. Dokazuje to nielen nečakaný úspech rozmerovo skromného SUV Vitara, ale tiež pozitívne reakcie na uvedenie ešte drobnejšieho typu Ignis. Palec hore sme mu nedávno dali aj my v našom teste. Japonský výrobca s ním takmer súčasne uviedol do predaja aj ďalšiu generáciu populárneho typu Swift, ktorú sme si už stihli vyskúšať.

Swift sme si skúsili vo verzii GLX 1.2 DualJet SHVS AllGrip 41 fotografií v galérii Swift sme si skúsili vo verzii GLX 1.2 DualJet SHVS AllGrip Zdroj: Marek Pokrývka

Hatchback prešiel našimi redakčnými rukami so štítkom AllGrip značiacim pohon všetkých kolies, ktorý dopĺňalo označenie SHVS. Ide o skratku výrazov Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Skrýva sa za nimi elektrická asistencia, no nejde o klasický zmiešaný pohon schopný fungovať čisto na batérie. Táto technika slúži na nenápadné uľahčenie práce spaľovacieho motora. V spojení s pohonom 4x4 je to nevídaná kombinácia, ktorá v danom segmente nemá obdobu. Aké je toto vozidlo v praxi?

Športovejší dojem a vzdušnejší interiér

Svišť prešiel pri jarnej výmene stráží z dizajnového hľadiska iba evolučnými zmenami. Štvrtá generácia je síce úplne nová, no ponechala si svoju vizuálnu identitu. Jej karoséria je tentokrát výhradne päťdverová. Disponuje zaujímavo rozdeleným C-stĺpikom, ktorý obsahuje aj zadné kľučky. Ich úzky zvislý tvar nám neprišiel veľmi priateľský na úchop. No dizajn tu evidentne dostal prednosť, vozidlo totiž vďaka tomuto riešeniu imituje trojdverové usporiadanie a pôsobí tak športovejšie.

Napriek všeobecnému trendu svišť nijak zvlášť nenarástol 41 fotografií v galérii Napriek všeobecnému trendu svišť nijak zvlášť nenarástol Zdroj: Marek Pokrývka

K dynamickejšiemu dojmu prispieva väčšia šírka, znížená strecha či optické zvýraznenie blatníkov. V našom prípade ich vypĺňali šestnásťpalcové disky kolies, ktoré spájali leštený povrch s tmavým vnútrom. Prispeli tak k príjemnému vzhľadu. To isté možno povedať o LED svetlách, tie si našli cestu na oba konce karosérie. Drobnou chybičkou krásy je frontálny radar. Skrýva ho tmavý obdĺžnik narúšajúci celistvosť masky chladiča, čo nervyzerá ktovieako príťažlivo. No mnohí konkurenti ho nemajú v ponuke vôbec...

Test Suzuki Ignis: Zásah do čierneho

Ultra kompaktné SUV. Takto označuje japonská značka svojho drobca, ktorý nás oslovil dizajnom, atmosférickým motorom i obratnosťou v meste.

Napriek len drobným úpravám proporcií je interiér opäť vzdušnejší, Swift dokáže vnútorným objemom prekvapiť. Na slušne dimenzovaných a pohodlných predných sedadlách sa bez ťažkostí usadia aj vyššie postavy. Vzadu sa môže frizúra dlháňov stretnúť so stropným čalúnením, no bežná konfekcia sa pod neho zmestí. Slušnú porciu centimetrov pritom Suzuki ponúka v oblasti nôh.

Na dnešnú dobu je objem kufra pod triednym priemerom 41 fotografií v galérii Na dnešnú dobu je objem kufra pod triednym priemerom Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem miesta pre pasažierov medzigeneračne rástol aj batožinový priestor. K dobru dostal vyše päťdesiat litrov, vďaka slušnej hĺbke teraz poskytne štandardne 265 litrov. Napriek nárastu ide v rámci triedy o podpriemer. Neboduje ani praktickosťou, chýbajú háčiky či možnosť vytvorenia rovnej podlahy po sklopení zadných sedadiel. Za ich šikmo položenými operadlami zostáva výrazný schod. No objemovo to nie je najhoršie, vnútro karosérie pojme podľa oficiálnych údajov 947 l nákladu.

Ponuka vybavenia na vysokej úrovni

Opri predchodcovi pôsobí kabína hodnotnejšie, v čom má prsty použitie dekoratívnych líšt i kvalitnejších materiálov. Množstvo tvrdých plastov však celkom nezmizlo. Ide síce o posun, ale na viacerých súperov Suzuki v tomto smere nedočiahne. To nemožno povedať o ponuke vybavenia. Vypichnúť môžeme napríklad LED svetlomety, adaptívny tempomat, bezkľúčové rozhranie či zadnú kameru, k čomu sa pridáva množstvo ďalších prvkov známych aj z iných áut tohto segmentu.

Spoza volantu kokpit zaváňa dizajnom športových modelov 41 fotografií v galérii Spoza volantu kokpit zaváňa dizajnom športových modelov Zdroj: Marek Pokrývka

Kabína prešla veľkými úpravami na dizajnovom poli a dostala mierne športový nádych. V prvom rade zaň môže volant s príjemne hrubým vencom splošteným v spodnej časti. Prispievajú k tomu červenou orámované prístroje ukryté v tubusoch, ale tiež centrálna konzola natočená k vodičovi. Jej súčasťou sú okrem okrúhlych výduchov aj rovnako tvarované ovládače klimatizácie. Ten prostredný v sebe dokonca integruje jednoduchý displej zobrazujúci teplotu a pracovný režim.

Samozrejme, najväčšou obrazovkou disponuje multimediálny systém tvoriaci ústredný bod palubnej dosky. Sedempalcový dotykový obdĺžnik i rozhranie skrývajúce sa v ňom už veľmi dobre poznáme z iných áut Suzuki. Malý farebný panel sa zmestil aj medzi otáčkomer a rýchlomer, zobrazuje klasické údaje palubného počítača. Ten prešiel zásadnou zmenou. Po novom ho možno ovládať priamo z volantu, vďaka čomu sa obmedzilo nahmatávanie zastaranej tyčinky skrz jeho obruč.

Činnosť techniky SHVS možno sledovať cez palubný počítač 41 fotografií v galérii Činnosť techniky SHVS možno sledovať cez palubný počítač Zdroj: Marek Pokrývka

Displej na prístrojovej doske umožňuje zobraziť veľké množstvo informácií. Okrem obligátnych údajov o spotrebe či funkčnosti tempomatu napríklad aj preťaženie či využitie výkonu a krútiaceho momentu. To väčšinou vídame len vo výkonných modeloch. Nami skúšaný exemplár umožňoval monitorovať aj činnosť pohonu, ktorý má v anglickom svete zaužívané označenie mild-hybrid.

Elektrická asistencia naozaj funguje

Srdcom skúšaného automobilu bol známy atmosférický benzínový štvorvalec DualJet, ktorý zo zdvihového objemu 1,2 litra dokáže vytiahnuť 66 kW (90 k). Svoj krútiaci moment s maximom 120 Nm prenáša cez päťstupňovú mechanickú prevodovku štandardne na predné kolesá. Zadné sa pripájajú len vtedy, keď ich treba. Omnoho častejšie vstupuje do hry systém SHVS. Za touto skratkou sa skrýva drobný elektromotor, ktorý čerpá energiu z malej batérie uloženej pod sedadlom vodiča. Suzuki žiadne parametre neudáva.

Atmosférickému štvorvalcu pomáha malý elektromotor 41 fotografií v galérii Atmosférickému štvorvalcu pomáha malý elektromotor Zdroj: Marek Pokrývka

O činnosti tejto techniky vodiča informuje najmä grafika palubného počítača, nijak zásadne ju totiž necítiť a ani nepočuť klasické bzučanie. Samotná atmosféra pritom v bežnom režime pracuje výnimočne ticho. No situácia sa mení, ak ju začnete hnať do vyšších otáčok. Vtedy sa motor ozýva pomerne nahlas. Prospela by mu o niečo lepšia akustická izolácia, čo platí aj o aerodynamických ruchoch. Pri diaľničných rýchlostiach je obtekanie päťdverovej karosérie vnútri výrazne počuť.

Integrácia systému SHVS sa prejavuje v prvom rade na činnosti systému štart/stop. Väčšinou ho vypíname, no tu nám vďaka extrémne rýchlym reakciám nevadil. Elektromotor okrem toho trochu vypĺňa hluché miesta atmosférického benzínu v nízkych otáčkach, no podľa displeja sa občas zapojí aj v rýchlosti nad 100 km/h. Jeho prácu však subjektívne necítiť. Efekt sa nedostaví ani pri plnom plyne, akcelerácia tohto modelu dych nikomu nevyrazí. So stovkou za 12,6 sekundy ide o najpomalšieho člena ponuky. V mestskom prostredí pôsobí napriek tomu dostatočne svižne, aj keď dynamika bola pri návrhu tejto techniky evidentne druhoradá. Hlavným dôvodom jej vzniku bola efektivita narábania s palivom.

Kombinácia mild-hybridu so systémom 4x4 je unikátna 41 fotografií v galérii Kombinácia mild-hybridu so systémom 4x4 je unikátna Zdroj: Marek Pokrývka

Hybridy fungujú najlepšie v urbanizovaných podmienkach a systém SHVS nie je výnimkou. V meste sme so Swiftom bežným štýlom jazdy dosiahli 5,2-litrový výsledok. Nepochybujeme pritom, že s ľahkou nohou by sme trafili aj oficiálny údaj ležiaci tesne pod päťkou. Tento výsledok dokumentuje funkčnosť zaujímavého riešenia. Na okresných cestách, kde sa elektromotor k slovu dostáva menej, sme totiž mali priemer 4,8 l/100 km. Zvyčajne je pritom rozdiel týchto dvoch režimov omnoho väčší. Diaľničné presuny svišťovi voňali o niečo menej, pri legálnom maxime 130 km/h vykázal hodnotu 6,7 litra benzínu na sto.

Vrtký charakter s častým buchotom

Pod peknú spotrebu paliva sa okrem samotného pohonu podpísala aj nízka hmotnosť, Swift totiž medzigeneračne schudol vyše metrák. Môže za to ľahká platforma Heartect. Skúšaný model je síce najťažším variantom, no ani s plným vybavením nedočiahne na magickú hranicu jednej tony. Bez vodiča váži 980 kilogramov. Ovplyvnilo to nielen apetít motora, ale aj jazdné vlastnosti.

Na slovenských cestách sa od kolies často ozýva búchanie 41 fotografií v galérii Na slovenských cestách sa od kolies často ozýva búchanie Zdroj: Marek Pokrývka

Už v minulosti japonský svišť tešil svojich šoférov vrtkým charakterom. Na jeho obratnosti sa nič nezmenilo, nakoľko exteriérové rozmery zostali viac-menej nezmenené. Typickým rysom sú tiež kolesá umiestnené v rohoch pôdorysu karosérie. Vďaka nim hatchback občas pôsobí dojmom motokáry a menej náročného šoféra dokáže svojím prejavom zabaviť. No má to niekoľko úskalí. Charakter auta sabotuje vláčne pôsobiaci volant, ktorému by prospel strmší prevod.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Okrem nepresvedčivého riadenia trpí svišť aj ďalšími chorobami, ktoré nedávno prezentoval aj Ignis. Na mysli máme najmä jeho pruženie. Naladené je pomerne mäkko, čo pri kvalitnom asfalte znamená príjemný komfort. No väčšie nerovnosti dokážu tlmiče dostať na doraz. V slovenskej realite to znamená častý buchot podvozka, ale v zákrutách tiež odskakovanie ľahkej zadnej časti s torznou priečkou. Vo výsledku si tak posádka užije menej pohodlia než pri niektorých konkurentoch.

Spod zadného nárazníka trochu vytŕča telo diferenciálu 41 fotografií v galérii Spod zadného nárazníka trochu vytŕča telo diferenciálu Zdroj: Marek Pokrývka

Prítomnosť pohonu AllGrip naznačuje možnosť použitia mimo asfaltu, nejaké terénne ambície však schladí svetlá výška na bežnej úrovni 12 centimetrov. Vozidlo okrem toho neposkytuje žiadnu voľbu režimov. Využíva jednoduchý systém s viskóznou spojkou, ktorá pripojí druhú nápravu len v prípade preklzávania prednej. Vodiči to ocenia najmä v zimných mesiacoch. Prípadne na rozblatenej ceste, kde sme Suzuki preverili aj my. Záber zadných kolies bol na šmykľavom povrchu cítiť.

Unikátny pohonný systém niečo stojí

Novému svišťovi nalepil tuzemský importér značky atraktívnu základnú cenu. Štartovacia priečka 9 990 eur vyzerá veľmi lákavo, zákazník za ňu dostane vybavenie GL a 1,2-litrový benzín s výkonom 66 kW (90 k) poháňajúci predné kolesá. Ale extra technika niečo stojí. Ak prejdeme v cenníku na kombináciu pohonu 4x4 so systémom SHVS dostupnú výhradne v úrovni GLX, dostaneme sa na sumu 14 890 eur. Priplatiť sa potom dá akurát za metalízu (400 €) alebo dvojfarebný lak (700 €).

Súčasťou vybavenia GLX je okrem iných prvkov aj navigácia 41 fotografií v galérii Súčasťou vybavenia GLX je okrem iných prvkov aj navigácia Zdroj: Marek Pokrývka

Absencia plejády opcií neznamená, že by Swift bol chudobný. Testovaný exemplár mal štandardne leštené šestnásťpalcové disky kolies, LED svetlomety, radarový bezpečnostný systém, adaptívny tempomat, bezkľúčové rozhranie i navigáciu. Niekomu by mohli chýbať parkovacie senzory, no tie vzhľadom na exteriérové rozmery malého auta a prítomnosť zadnej kamery možno oželieť.

Najväčšou slabinou je jeho podvozok

Štvrtá generácia svišťa si ponechala svoju zachovala svoju dizajnovú identitu, no vďaka miernej úprave proporcií a skrytým zadným kľučkám pôsobí dynamickejšie. Modernejší ráz dávajú hatchbacku LED svetlá. Dobrý dojem vyvoláva interiér, ktorý prináša viac miesta i lepšie vybavenie. Jeho ponuka je na vysokej úrovni. V porovnaní s niektorými konkurentmi stráca Suzuki v oblasti materiálov či objemu batožinového priestoru, ale nejde o nejaké zásadné čierne body.

Suzuki opäť dokázalo, že s malými automobilmi to vie 41 fotografií v galérii Suzuki opäť dokázalo, že s malými automobilmi to vie Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaná verzia je síce najpomalším členom ponuky, no v mestskom prostredí pôsobí dostatočne svižne. Vďaka systému SHVS tam dosahuje aj veľmi priaznivú spotrebu. Činnosť mild-hybridu pritom nijak necítiť a v bežných podmienkach o sebe nedáva vedieť ani pohon 4x4. Ten prebudia až náročnejšie podmienky. Jeho prítomnosť však dáva modelu Swift veľkú univerzálnosť, báť sa nemusí blata ani snehu.

Japonský automobil je síce malý, ale najmä vďaka svojej technike výnimočný. Jeho kompaktný pôdorys s kolesami uloženými v rohoch karosérie mu opäť dáva obratný charakter. No zábavu za volantom obmedzuje riadenie a mínusom je tiež podvozok, ktorý na slovenskom povrchu často búcha a poskakuje. Podľa nás ide o najväčšiu slabinu tohto Suzuki. Tŕňom v oku záujemcov môže byť aj cena testovanej verzie, no tá okrem unikátnej techniky obsahuje aj množstvo vybavenia.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + SVHS
Zdvihový objem
1 242 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
120 Nm
pri otáčkach
4 400/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 840 mm
Šírka
1 735 mm
Výška
1 520 mm
Rázvor náprav
2 450 mm
Pohotovostná hmotnosť
980 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 055 kg
Užitočná hmotnosť
425 kg
Celková hmotnosť
1 405 kg
Objem batožinového priestoru
265/947 l
Objem palivovej nádrže
37 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
101 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 990 €
Základná cena verzie
od 14 890 €
Cena testovaného exemplára
14 890 €

Najnovšie články
Jetta spojí dizajnom duo T-Roc a Arteon

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres...

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Vozidlo kategórie L5e má pôdorys 2,4 x 0,85 metra, hydropneumatický podvozok, dva elektromotory a jednovalcový spaľovací agregát.

PSA pracuje na mestskom aute budúcnosti

BMW sa v novembri darilo v Ázii, ale aj v USA. Lákadlom bolo nové vozidlo päťkového radu, ktoré sa postupne dostáva do predaja v čoraz viac regiónoch.

Predaj koncernu BMW v novembri vzrástol o 5,2 %

Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

Nemecká spoločnosť začína ponúkať dielec, ktorý nijak nemení funkčnosť piatych dverí. Za všetko môže symetria.

Startech: Bizarná úprava pre Discovery
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×