Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Máte tieto choroby? Štát vám sprísni kontroly

Po našich cestách jazdia aj vodiči so slabším srdcom a cukrovkou. Ministerstvo vnútra pripravilo novelu vyhlášky, ktorá zavádza presnejšie pravidlá pre získanie zdravotnej spôsobilosti.
1 51 príspevkov 23.11.2017 / Soňa Zverková

Vodič nemusí byť vždy len zdravý človek, v nejednom  prípade majú vodičské oprávnenie ľudia s kardiovaskulárnymi chorobami a cukrovkou. A práve ich sa týka najnovšia novela vyhlášky k zákonu o premávke, ku ktorej sa v polovici tohto mesiaca ukončilo medzirezortné pripomienkové konanie. Novela vyhlášky má vstúpiť do platnosti už 1. januára 2018.

Ilustračná snímka

V prípade srdcovocievnych ochorení navrhovaná novela presnejšie špecifikuje uvádza podmienky, za ktorých môže lekár vystaviť potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti pre vedenie vozidiel. Detailnejšie sú rozpísané rôzne ochorenia alebo stavy, ktoré si vyžadujú pravidelné posudky a za akých okolností smie lekár vystaviť posudok o spôsobilosti. Lehoty pravidelných prehliadok na rozdiel od ostatných ochorení nie sú uvedené, nakoľko závisia od konkrétneho prípadu.

Vyhláška však na rozdiel od platnej úpravy podrobne uvádza stavy, u ktorých je zdravotná spôsobilosť pre vedenie vozidla vylúčená. Ide, napríklad, o aneuryzmu (rozšírenie, výduť) hrudnej a brušnej aorty alebo implantovaný defibrilátor či iné zariadenie na podporu činnosti srdca.

Diabetici musia prevziať zodpovednosť

Rozšíreným ochorením je diabetes, čiže ľudovo povedané cukrovka. Ide o hormonálne ochorenie, ktoré narušuje metabolizmus sacharidov. Pri nesprávnom užívaní predpísaných liekov alebo nedodržiavaní životosprávy sa môžu u diabetika nastať dva prípady: hyperglykémia (nadmerné množstvo glukózy v krvi) a hypoglykémia (nedostatok glukózy).

Únava zabíja na cestách tisíce ľudí

Únava výrazne ovplyvňuje reakcie a vnímanie vodičov. I keď policajné štatistiky únavu ako príčinu nehôd neuvádzajú, odhaduje sa, že má na svedomí stovky až tisíce životov.

Nebezpečnejším stavom je práve hypoglykémia, ktorej symptómami je výrazné potenie, búšenie srdca či bolesť hlavy. V extrémnejších prípadoch dochádza k zhoršeniu činnosti mozgu či rozmazanému videniu. Za určitých okolností môže diabetik dokonca upadnúť do bezvedomia, čo by v premávke malo nedozerné následky.

Mnohí diabetici nastupujúcu hypoglykémiu dokážu rozpoznať a včas užijú rýchlo vstrebateľné cukry, napríklad, sladený nápoj, hroznový cukor alebo napolitánku. A práve na hypoglykémiu sa zameriava aj novela vyhlášky. Vodič s cukrovkou sa už teraz musí podrobovať pravidelnému posudzovaniu zdravotnej spôsobilosti najneskôr každých päť rokov. Zostáva zachovaná aj povinnosť pravidelne absolvovať lekárske prehliadky u diabetológa a zároveň sa vodič musí preukázať čestným vyhlásením, že chápe riziko spojené s hypoglykémiou a dokáže ju primerane ovládať, čo preukazuje pravidelným denným monitorovaním glukózy.

Prečo sa ľudia boja šoférovať?

O strachu zo šoférovania sa prakticky nehovorí, no v určitej forme ním trpí takmer každý tretí vodič. Málokto si však tento strach uvedomí, pretože sa môže ukrývať za inými fóbiami.

Novinkou je však definícia prípadov, pri ktorých je spôsobilosť viesť vozidlo vylúčená. Ide o tri situácie: opakovanú ťažkú hypoglykémiu, vodič si neuvedomuje hypoglykémiu (nepozná príznaky a nevie, ako má reagovať) alebo ak od poslednej ťažkej hypoglykémie neuplynuli viac ako tri mesiace. Novela definuje ťažkú hypoglykémiu ako situáciu, keď je diabetik odkázaný na pomoc inej osoby. To znamená, že pokiaľ vodič opakovane zažíva ťažkú hypoglykémiu, nesmie sadnúť za volant.

Policajt pri cestnej kontrole na základe číselného kódu vo vodičskom preukaze rozpozná, že oprávnenie viesť vozidlo je viazané na platný lekársky posudok, ktorý vodič musí predložiť spolu s dokladmi. Ak ho nemá alebo nepredloží, policajt to bude považovať za jazdu bez predpísaného dokladu, za čo podľa zákona o priestupkoch hrozí bloková pokuta do 50 eur a v správnom konaní do 100 eur. V prípade kolízie zavinenej hypoglykémiou môže vodič prísť aj o oprávnenie.


Najnovšie články
Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur

Špeciálne vozidlo disponujúce 4,7-litrovým motorom dosiahne stovku za 4,2 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 274 km/h.

Aston Martin postavil osemvalcový Cygnet

Čínska stránka publikovala fotografie, ktoré ukazujú druhý karosársky variant medveďa bez kamufláže. Uvádza aj technické údaje.

Škoda Kodiaq GT: České SUV-kupé naživo

Talianskemu elektromobilu prorokujú dobre informované zdroje nekompromisné dynamické schopnosti, stovku zhltne pod dve sekundy.

Pininfarina avizuje elektrický hyperšport

Priechody pre chodcov sa výraznejšie nemenili už poriadne dlho. Môže nevídaná revolúcia prísť napríklad z Ruska? V Kazani sa objavili 3D priechody pre chodcov.

Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×