Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazda s Hondou Clarity: Vodíkové auto v realite

FOTO
Spor medzi fanúšikmi benzínových a dieselových agregátov je odvekou diskusnou témou. Zdá sa, že v budúcnosti ju môže nahradiť iná. Honda nám ukázala, že vodík ako palivo v praxi môže fungovať.
28 39 príspevkov 22.11.2017 / Filip Kadlečík

Súčasnosť sa jednoznačne nesie v znamení evolúcie elektrických automobilov. Samozrejme, vyvíjajú sa aj spaľovacie agregáty, obrovské peniaze sa ale vrážajú práve do zdokonaľovania akumulátorov a elektromotorov. Existuje však aj iná cesta, ktorá akoby spájala obidva existujúce svety. Vozidlá budúcnosti by mohol poháňať vodík.

Prekvapilo nás, že naživo vyzerá Clarity podstatne lepšie, než na fotografiách - oči nám rozhodne nevypichla 28 fotografií v galérii Prekvapilo nás, že naživo vyzerá Clarity podstatne lepšie, než na fotografiách - oči nám rozhodne nevypichla Zdroj: Filip Kadlečík

Aspoň to si myslí japonská Honda (či napríklad aj Toyota), ktorá s vodíkovými autami experimentuje už od konca 80-tych rokov 20. storočia. Vôbec prvým z nich bol prototyp V0, ktorý automobilka svetu ukázala v roku 1998. Pod plechy sedemmiestneho minivanu Odyssey museli inžinieri vložiť toľko techniky, že v ňom z pôvodných siedmich zostalo len jedno miesto na sedenie - to vodičove.

Odvtedy však vývoj výrazne pokročil a Japonci majú novú vodíkovú hviezdu, Hondu Clarity Fuel Cell. Tá prichádza netradične až po ôsmich rokoch od uvedenia malosériového modelu FCX Clarity. Hlavným dôvodom zdržania je prírodná katastrofa, ktorá celé produkčné zariadenie modelu Clarity zrovnala so zemou. Teraz je však vodíková hviezda späť a vo výbornej forme. Podarí sa jej ale eliminovať nedostatky predchodcov?

Umiernená avantgarda

Ako prvé nás okamžite potešilo, že Clarity Fuel Cell nevyzerá šialene. Teda, niežeby zapadla do šedého priemeru dnešných automobilov, ale s futuristickými linkami sa v tomto prípade dizajnéri vyhrali pomerne úspešne. Vďaka tomu sa vlk nasýtil a aj ovca zostala celá. Automobil sa odlišuje, ale naživo rozhodne nevyzerá odpudivo. Jeho umiernenosť dokladuje aj fakt, že sa vo veľkej miere podobá iným produkčným hondám súčasnosti.

Atypický blatník zadného kolesa je akousi pripomienkou výnimočnosti tohto modelu 28 fotografií v galérii Atypický blatník zadného kolesa je akousi pripomienkou výnimočnosti tohto modelu Zdroj: Filip Kadlečík

Spoločné črty s desiatou generáciou modelu Accord sú nepopierateľné. Potešia sa však aj nadšenci futuristických vozidiel, nenapodobiteľné sú napríklad aerodynamicky tvarované zadné blatníky či usporiadanie plne diódových svetlometov. V tomto prípade treba objektívne zhodnotiť, že v porovnaní s Toyotou a jej modelom Mirai odviedla Honda po stránke dizajnu lepšiu prácu.

Ako luxusná limuzína

Ešte príjemnejším prekvapením je v prípade Clarity interiér. Cítite sa v ňom ako v luxusnej limuzíne. Všade sú použité kvalitné materiály, nechýba ani drevo či rôzne elementy vyrobené recykláciou. Prémiový dojem umocňuje masívny stredový tunel, na ktorom sa nachádzajú tlačidlá určujúce smer jazdy. Hondy v posledných rokoch kráčali pomerne avantgardnou cestou a tu dosiahla vrchol.

Interiér tvoria až z 80-tich percent recyklované materiály, netreba ho však za to odsudzovať, vyzerá vynikajúco 28 fotografií v galérii Interiér tvoria až z 80-tich percent recyklované materiály, netreba ho však za to odsudzovať, vyzerá vynikajúco Zdroj: Honda

Clarity má totiž futuristický, no zároveň príjemný a elegantný interiér. Digitálne budíky sú prehľadné a vodič má vďaka nim neustále dostatok informácií o aktuálnej situácii vodíkového pohonu. Škoda len, že aj tu infotainment mierne zaostáva za dnešnými štandardmi.

Tie mimochodom rozhodne nenapĺňa ani armáda jazdných asistentov. Jednoducho tu žiadna nie je. Upozorní vás na opustenie jazdného pruhu, samozrejmosťou je aj ABS  či ESP, inak by ste však v Clarity Fuel Cell márne hľadali aj tempomat. Niežeby bolo problém ho do tohto vozidla dostať, vzhľadom na obmedzenú výrobu a prezentačné účely produkčných kusov však v podstate nie je potrebný.

Na stredovom tuneli sa okrem voliča smeru jazdy nachádza aj volič jazdných režimov - v móde Šport auto podstatne výraznejšie využíva rekuperáciu a vy toľko nemusíte brzdiť 28 fotografií v galérii Na stredovom tuneli sa okrem voliča smeru jazdy nachádza aj volič jazdných režimov - v móde Šport auto podstatne výraznejšie využíva rekuperáciu a vy toľko nemusíte brzdiť Zdroj: Honda

Najviac nás prekvapil priestor na zadných sedadlách. Vodíková Honda tak možno nevyzerá, no je veľmi priestranná. Aj v tomto ohľade zvládne porovnanie s limuzínami vyšších segmentov. Pasažieri v druhom rade si môžu doslova preložiť nohu cez nohu.

Test Honda Civic 1.5 Turbo: Jasný víťaz

Štvorvalec nás potešil svojím výkonom a šokoval spotrebou mimo mesta. Jazdecký potenciál kompaktu dokáže využiť lepšie než menší agregát.

Batožinový priestor samozrejme trpí na fakt, že je v ňom inštalovaná nádrž na stlačený vodík. Napriek tomu v ňom ešte zostáva priestor na niekoľko kufrov palubných rozmerov. Kočiar či bicykel sa do neho rozhodne nezmestí, no v porovnaní s niektorými plug-in hybridmi je na tom ešte stále celkom dobre. Ponúka kapacitu 334 l, prekážkou je najmä nepravidelný tvar.

Po vzore elektromobilov

Pocitovo sa jazda s vodíkovým pohonným ústrojenstvom plne vyrovná tomu, čo človek zažije v elektromobile. Krútiaci moment 300 Nm má podobne razantný nástup a cítiť ho v celom spektre otáčok. Maximálny výkon hnacieho motora Honda udáva na 130 kW (174 k) v rozmedzí od 4501 do 9028 ot./min., autu by ste však bez problémov tipovali viac, jazdí naozaj prekvapivo dynamicky.

Jazdné vlastnosti eko-auta nás prekvapili - za jeho volantom sa rozhodne nudiť nebudete 28 fotografií v galérii Jazdné vlastnosti eko-auta nás prekvapili - za jeho volantom sa rozhodne nudiť nebudete Zdroj: Honda

Presne 1875 kg pohotovostnej hmotnosti nielenže nepocítite na zníženej akcelerácii, príliš o sebe nedávajú vedieť ani v zákrutách. Za to zasa môže vynikajúci podvozok, ktorý je plavný a komfortný no zároveň vám dovolí aj športovejší prejazd zákrut. Z eko-áut sa na jazdné vlastnosti Hondy Clarity Fuel Cell chytá máločo.

Oproti elektromobilom však vodíkový Japonec predsalen má jednu veľkú nevýhodu. Zmes vzduchu a vodíka cez palivové články vysokým tlakom ženie elektrický kompresor a ten je občas až nepríjemne počuť. Niežeby bol hlasný, ale vo vozidle, ktoré je extrémne tiché, ide o pomerne výrazný zvuk, ktorý po stlačení plynového pedálu pripomína vysávač. Na odhlučnení tohto komponentu by ešte Honda mohla popracovať.

Najväčšou nevýhodou batožinového priestoru je nepravidelný tvar, objemovo na tom nie je úplne zle 28 fotografií v galérii Najväčšou nevýhodou batožinového priestoru je nepravidelný tvar, objemovo na tom nie je úplne zle Zdroj: Honda

Inak sme boli z vyvážených jazdných vlastností Clarity doslova nadšení. Ide o vynikajúce plnohodnotné auto, ktoré vás nebude “otravovať” nižším dojazdom či dlhými pauzami určenými na dobitie akumulátorov. Pohodlná jazda v tichosti elektromobilu a komfort klasického čerpania paliva z nej robia vynikajúci prísľub do budúcnosti.

Obrovské výhody i výzvy

Vyspelosť Hondy Clarity Fuell Cell demonštruje, že vodík ako palivo má šancu. Japonec poskytuje deklarovaný dojazd na úrovni 650 km, v realite sa však pohybuje skôr okolo hranice 550 km. Na jeho doplnenie však netreba čakať ako pri elektroautách. Tankovanie je úplne prirodzené a nevyžiada si viac než niekoľko minút. Výhodou je aj absencia gigantických batérií, tie v Clarity majú podstatne menšiu kapacitu.

Čerpacích staníc v Európe zatiaľ veľa nenájdete, ku nám sú najbližšie dve vo Viedni 28 fotografií v galérii Čerpacích staníc v Európe zatiaľ veľa nenájdete, ku nám sú najbližšie dve vo Viedni Zdroj: Filip Kadlečík

Z pohľadu šoféra je jednoznačnou nevýhodou prítomnosť rušivého elektrického kompresoru či nedostatočná sieť čerpacích staníc. Nachádzajú sa prakticky len v Nemecku a priľahlých štátoch Beneluxu. Všetky si môžete pozrieť na tejto stránke. Hustota by sa v priebehu niekoľkých rokov mala zvýšiť, no na Slovensku či v Českej republike zatiaľ reč na takéto tankovacie miesta neprišla.

Výzvou by mohla byť aj samotná výroba vodíka a prekonanie jeho uhlíkovej stopy. Pravdou totiž je, že v súčasnosti ten komerčne využívaný vzniká najmä ako vedľajší produkt pri rafinovaní ropy. Zatiaľ nie je úplne jasne dané, ako by sme ho vyrábali energeticky efektívne, keď by už fosílne palivá boli definitívne prekonané.

Systém SHS má slúžiť na individuálnu výrobu vodíka, prekážkou však nemusia byť len jeho rozmery, ale napríklad i efektivita 28 fotografií v galérii Systém SHS má slúžiť na individuálnu výrobu vodíka, prekážkou však nemusia byť len jeho rozmery, ale napríklad i efektivita Zdroj: Honda/Filip Kadlečík

Do úvahy prichádzajú takzvané Smart Hydrogen stanice (SHS), ktoré sa starajú o individuálnu produkciu vodíka pre konkrétnu domácnosť či komunitu. Ich problémom však je, že aktuálna Clarity skladuje vodík pod tlakom 70 MPa (predošlá 35 MPa) a tieto stanice vodík stláčajú len na 40 MPa. Ďalšie zvyšovanie tlaku pomocou externého kompresora, pri ktorom by už na rad muselo pristúpiť aj dodatočné chladenie plynu, by len zvyšovalo energetickú náročnosť daného riešenia a tým znižovalo reálnu efektivitu vodíkového automobilu.

Test BMW i3: Predbehlo svoju dobu?

Na test BMW i3 s väčším dojazdom sme sa tešili. Ide predsa o elektromobil, ktorý vyzerá ako vystrihnutý z budúcnosti. Darí sa mu však naplniť to, čo naznačuje netradičným exteriérom?

Mnohí by mohli namietať aj proti bezpečnosti jazdy na vozidle, ktoré si so sebou nosí bombu plnú stlačeného vodíka. Pravdou však je, že Honda si na tejto stránke veci dala nanajvýš záležať. Nosná časť karosérie je vystužená tak, aby chránila priestor, kde sa nachádzajú dve nádrže. Celé auto je vybavené množstvom senzorov a odvetrávacích kanálikov, ktoré by plynu v prípade potreby umožnili nájsť prirodzenú cestu do ovzdušia.

Konštruktéri využili každý voľný priestor, ktorý pomerne veľká karoséria ponúkla 28 fotografií v galérii Konštruktéri využili každý voľný priestor, ktorý pomerne veľká karoséria ponúkla Zdroj: Honda/Filip Kadlečík

Prekážkou brániacou masovému využitiu vodíka je aj fakt, že príslušná technika si v súčasnosti jednoducho vyžaduje priestor. Pre automobilový segment A či B je teda aktuálne neaplikovateľný, uvažovať sa o ňom dá až v C a vyšších kategóriach vozidiel. Mimochodom, cena pomerne veľkej a luxusnej Clarity Fuel Cell nie je známa. Vyrába sa len v obmedzenej sérii, do veľkej miery ide o “handmade” produkt a bežní motoristi sa k nej môžu dostať len prostredníctvom lízingu. V podstate ide o akési laboratórium vypustené do bežného sveta.

Držíme mu (jej) palce

Pred vodíkom teda v súčanosti stojí ešte množstvo prekážok, ktoré musí ako potenciálna alternatíva dnešných zaužívaných pohonných hmôt prekonať.  V tomto prípade môže platiť, že pomaly ďalej zájdeš a že práve tá komplikovanejšia cesta nakoniec vedie k vytúženému cieľu.

Clarity držíme palce, napriek malosériovej výrobe posúva možnosti automobilového priemyslu zaujímavým smerom 28 fotografií v galérii Clarity držíme palce, napriek malosériovej výrobe posúva možnosti automobilového priemyslu zaujímavým smerom Zdroj: Honda

Vyhrá nakoniec vodík nad čistými elektromobilmi? To si s istotou nedovolí tvrdiť nik. Možno však príde doba, kedy motoristickí nadšenci už nebudú diskutovať o tom, či si kúpiť benzín alebo diesel. Na večných rivalov môžu prerásť čisté elektromobily a vodíkové autá. Sami sme zvedaví, čo v tejto oblasti prinesú najbližšie roky… Vodíku a Honde Clarity Fuel Cell rozhodne držíme palce!


Najnovšie články
Nissan Terra: Veľké SUV na ďalších fotkách

Ropné trhy zažili turbulentný týždeň, no po prudkom vzostupe sa ropa vrátila na pôvodnú úroveň. Vývoj medzinárodných cien palív nenaznačujú žiadnu úľavu.

Benzín a nafta: Za koľko natankujeme cez sviatky

SUV s vysokým výkonom sa stávajú čoraz populárnejšími. Na dopyt odpovedajú nielen automobilky ale aj úpravcovia. Manhart spojil extrémnu silu s off-roadovými...

Najdrsnejšia X6 sveta: Off-road od Manhartu

Model S je známy najmä vďaka svojim výkonnostným parametrom a mnohých stále šokuje svojím zrýchlením. Novitec si pre neho pripravil športovejší vzhľad aj...

Novitec: Ostrejší vzhľad pre elektrický Model S

Za prvých 11 mesiacov tohto roka sa odbyt skupiny zvýšil takmer o 4 % na 9,74 milióna vozidiel.

Predaj koncernu Volkswagen vzrástol o vyše 11 %

Na objednávku vytvorené karbónové monštrum sa inšpirovalo farebnou schémou konceptu z roku 1954, v jeho interiéri prevláda netradičný šachovnicový vzor.

Huayra Lampo: Najnovší exot od Pagani

V našich končinách je brunejský sultán známy hlavne vďaka svojej zbierke áut. Časť z nej už však rozpredal a naďalej v tom pokračuje. V Anglicku sa v ponuke...

Staňte sa ďalším majiteľom sultánovho BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×