Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tesla šokuje: Superrýchly ťahač i roadster

Duo amerických elektromobilov svorne uchvacuje parametrami, vďaka ktorým oba ašpirujú na niekoľko rekordov.
18 15 príspevkov 20.11.2017 / Marek Pokrývka

V polovici apríla nechala Tesla nazrieť verejnosť do svojich budúcich plánov. Okrem už predstaveného masového produktu Model 3 obsahovala aj dvojicu vozidiel spadajúcich do úžitkového segmentu: ťahač a pick-up. Na premiéru prvého menovaného kalifornská firma viackrát upozornila, nakoniec ho v týchto dňoch odhalila. Podujatie pritom okorenila nečakaným debutantom.

Tesla predstavila elektrický kamión, ktorý doplnil Roadster druhej generácie 18 fotografií v galérii Tesla predstavila elektrický kamión, ktorý doplnil Roadster druhej generácie Zdroj: Tesla Motors

Kamión nesúci jednoduché označenie Semi (názov jeho kategórie zaužívaný v USA) dizajnom nemal ako prekvapiť, nakoľko okrem oficiálnych fotografií naznačujúcich niektoré detaily unikol na internet aj záber ukazujúci takmer všetko podstatné. Napriek tomu nemožno vizuálnu stránku odignorovať. Spomedzi konvenčných súperov ním totiž jasne vyniká, nejde len o nevídanú techniku.

Špičková aerodynamika a výsostne funkčný kokpit

Elektrický ťahač má nápadne aerodynamické tvary. Výrobca sa chváli tým, že jeho koeficient odporu vzduchu je nižší než má Chiron, svojou hodnotou 0,36 prekonáva Bugatti nesúce cifru 0,38. Ide však len o relatívny údaj, treba totiž zohľadniť aj čelnú plochu. Napriek tomu ide o skutočne úctyhodný parameter, štandardné vozidlá tohto segmentu totiž nezriedka dosahujú aj dvojnásobok.

Kompletne celý tvar karosérie úžitkového vozidla je podriadený aerodynamike 18 fotografií v galérii Kompletne celý tvar karosérie úžitkového vozidla je podriadený aerodynamike Zdroj: Tesla Motors

Na dosiahnutie spomínaného čísla museli v Tesla Motors siahnuť po uhladených líniách karosérie, zužujúcej sa kabíne či prekrytí kolies na dvojici zadných náprav. Spätné zrkadlá nahradili drobné kamery. Z elegantných plôch karosérie vystupujú diódové svetlomety tvoriace hrot vysunutých blatníkov a predný nárazník, ktorý obsahuje jediné frontálne chladiace otvory.

Nemenej originálny je interiér, v ktorom vodič sedí uprostred. Pre prípadných pasažierov môže byť za ním jedno či dve sedadlá. Automobilka chce ponúkať viacero variantov kabíny, v ponuke budú aj dve výšky nadstavby. Od nich sa budú odvíjať odkladacie priestory doplnené predným kufrom. Samotný kokpit má minimalistický vzhľad. Obsahuje úložnú konzolu v pravej časti, volant, pedále a dva veľké dotykové displeje. Pôsobí to veľmi elegantne a výsostne funkčne.

Tesla Semi dostane futuristický vzhľad

Nevšedný ťahač dizajnom korešponduje s oficiálnym obrázkom zverejneným v máji, v rámci triedy bude vynikať tvarom karosérie i pohonom na batérie.

Obrazovky časťou svojej plochy suplujú spätné zrkadlá, ostatné miesto slúži na monitorovanie a  ovládanie techniky, navigácie či integrovaného systému spoplatnenia ciest. Žiadne exteriérové zariadenia ničiace čistý dizajn nemajú byť potrebné. Samozrejmosťou je rozšírené prepojenie s mobilným zariadením, ktoré umožňuje riešiť množstvo vecí aj mimo kabíny. Týkať sa to môže sledovania nabíjania, komunikácie s dispečingom, servisných úkonov či vyhľadávania aktuálnej polohy vozidla.

Minimalistický interiér sa pomaly stáva rukopisom produktov značky Tesla 18 fotografií v galérii Minimalistický interiér sa pomaly stáva rukopisom produktov značky Tesla Zdroj: Tesla Motors

Nechýba ani množstvo bezpečnostných prvkov. Okrem očakávanej vylepšenej verzie systému Autopilot obsahujúcej udržiavanie v jazdných upozornenie pred hroziacou kolíziou či automatické núdzové brzdenie Tesla prekvapujúco spomína aj špeciálne termonukleárne sklo schopné odolať výbuchom. Popracovala tiež na systéme zamedzujúcom skríženie sa ťahača s návesom. Semi má mať oproti konvenčným súperom navrch aj vďaka nízkemu ťažisku a centrálnej pozícii vodiča.

Nabíjanie prostredníctvom siete Megacharger

Kamión má štyri zadné kolesá samostatne poháňané elektromotormi. Ich výkon nepoznáme,  no musí byť naozaj úctyhodný. Zrýchlenie z nuly na 60 míľ za hodinu (96 km/h) totiž ťažkotonážne vozidlo samostatne zvládne za asi päť sekúnd. V akcelerácii na stovku teda prekoná väčšinu osobných automobilov a merať sa môže s mnohými športovými modelmi. To je čosi nevídané.

V kopkite ťahača bude možné zažiť zrýchlenie hodné športového automobilu 18 fotografií v galérii V kopkite ťahača bude možné zažiť zrýchlenie hodné športového automobilu Zdroj: Tesla Motors

Samozrejme, ťahač bude málokedy cestovať samostatne. No ani pri maximálnom zaťažení 36 ton nepôjde o slimáka, rovnaká disciplína mu má zabrať približne 20 sekúnd. To je omnoho menej než pri naftových konkurentoch. Dojazdom im síce stopercentne konkurovať nemôže, no nebude to žiadna tragédia. Na jedno nabitie má plne naložená Tesla Semi prejsť približne 800 kilometrov. Pri menšom náklade to bude ešte viac a naprázdno snáď akčný rádius prekoná aj magickú tisícku.

Kapacitu použitého akumulátora nepoznáme, no nepochybne bude obrovská. Jeho dobíjanie z bežnej siete by iste trvalo večnosť. Elon Musk preto plánuje vybudovať sieť Megacharger, ktorá bude ešte výkonnejšia než zariadenia Supercharger určené pre osobné elektromobily tejto značky. V priebehu pol hodiny má rýchlonabíjačka dodať ťahaču energiu na dojazd 400 míľ (644 kilometrov).

Podľa výpočtov automobilky má Semi o poznanie nižšie prevádzkové náklady než štandardný naftový kamión. Firma na to využila modelovú situáciu s jasnými kritériami: stomíľovou trasou, plným zaťažením a priemerným tempom 60 míľ za hodinu (96 km/h). Klasický dieselový model má v tomto prípade náklady zhruba 1,51 dolára na míľu a úžitkový elektromobil 1,26 dolára na míľu.

Podľa automobilky má Semi nižšie prevádzkové i servisné náklady než súperi 18 fotografií v galérii Podľa automobilky má Semi nižšie prevádzkové i servisné náklady než súperi Zdroj: Tesla Motors

Okrem samotného „paliva“ má elektrická novinka údajne víťaziť aj nárokmi na servis, nakoľko mechanicky je omnoho jednoduchšia. Elon Musk v toto evidentne verí. Počas prezentácie totiž vyhlásil, že garantuje výdrž pohonného systému na jeden milión míľ (1,6 milióna kilometrov). Otázna však zostáva kúpna cena. Dozvieme sa ju až neskôr, výroba typu Semi sa má začať v roku 2019.

Zrýchlenie na stovku porovnateľné s Formulou 1

Uvedené parametre mnohých príjemne prekvapili. No debut superrýchleho úžitkového vozidla zatienilo odhalenie chystaného typu Roadster, ktorého predchodca bol vôbec prvým sériovým produktom Tesla Motors. Jeho druhá generácia číslami šokuje. Podľa aktuálnych vyjadrení bude ašpirovať na viacero rekordov, pričom jej revolučnú techniku obaľuje atraktívna karoséria.

Tesla Roadster druhej generácie má príťažlivé krivky a rekordné parametre 18 fotografií v galérii Tesla Roadster druhej generácie má príťažlivé krivky a rekordné parametre Zdroj: Tesla Motors

Podobne ako v minulosti má športový elektromobil dvojdverovú karosériu s pevnou odnímateľnou strechou. Na rozdiel od originálu nevychádza zo žiadneho už existujúceho auta (základom predchodcu bola platforma Lotus), ale postavený je kompletne od podlahy. Vidieť do na jeho dizajne. Ten je veľmi dynamický a zároveň futuristický, v čom majú prsty čisté línie a tenké LED svetlá. Celistvosť aerodynamickej karosérie narúša iba niekoľko chladiacich otvorov, prekvapujúco veľký difúzor a v vysúvateľné zadné krídlo.

Vzhľad elektrického roadsteru sa ešte môže meniť, k zásadným úpravám však asi nedôjde. Je to len dobre. Jeho aktuálna podoba je veľmi príťažlivá, čo potvrdila pozitívna reakcia verejnosti. Interiér sme zatiaľ detailne nevideli. Tentokrát má konfiguráciu 2+2, aj keď zadné sedadlá sú evidentne skôr symbolické. Vo vnútri vidieť minimalistickú palubnú dosku i netradične tvarovaný volant, neodmysliteľným prvkom je nadpriemerne dimenzovaný dotykový displej. V tomto prípade je súčasťou centrálneho tunelu.

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.

Napriek atraktívnemu zovňajšku sú hlavným lákadlom druhej generácie otvoreného modelu Tesla jeho parametre. Športový elektromobil má podľa oficiálnych údajov zrýchliť z pokoja na 96 km/h (60 míľ za hodinu) za 1,9 sekundy a prakticky sa v tomto smere vyrovná monopostom F1. V priebehu 4,2 s dosiahne v imperiálnej sústave stovku (160 km/h). Kalifornská firma okrem toho spomína 8,9-sekundový štvrťmílový šprint a najvyššie tempo presahujúce 250 míľ za hodinu (402 km/h), pričom mimo hry nezostal ani dojazd. Vďaka akumulátoru s ohromnou kapacitou 200 kWh má americká „električka“ prejsť na jedno nabitie približne tisíc kilometrov.

Otvorený elektromobil by mal na stovku zrýchľovať približne za dve sekundy 18 fotografií v galérii Otvorený elektromobil by mal na stovku zrýchľovať približne za dve sekundy Zdroj: Tesla Motors

Roadster bude teda ašpirantom na rôzne rekordy. No realitou sa stane ešte neskôr než ťahač Semi, momentálne sa hovorí o roku 2020. Napriek tomu naň ľudia z Tesla Motors už aktuálne prijímajú objednávky. Cena bude obdobne exkluzívna ako jeho dizajn či parametre, na americkom trhu má základ dosahovať 200-tisíc dolárov (takmer 170-tisíc eur). Až štvrtina je pritom požadovaná pri rezervácii. Ide teda o úplné iný prístup ako pri sedane Model 3, za ktorý stačilo zložiť americkú tisícku. K dispozícii je aj špeciálna edícia Founders Series za štvrť milióna dolárov (asi 212-tisíc eur).


Najnovšie články
Nissan Terra: Veľké SUV na ďalších fotkách

Ropné trhy zažili turbulentný týždeň, no po prudkom vzostupe sa ropa vrátila na pôvodnú úroveň. Vývoj medzinárodných cien palív nenaznačujú žiadnu úľavu.

Benzín a nafta: Za koľko natankujeme cez sviatky

SUV s vysokým výkonom sa stávajú čoraz populárnejšími. Na dopyt odpovedajú nielen automobilky ale aj úpravcovia. Manhart spojil extrémnu silu s off-roadovými...

Najdrsnejšia X6 sveta: Off-road od Manhartu

Model S je známy najmä vďaka svojim výkonnostným parametrom a mnohých stále šokuje svojím zrýchlením. Novitec si pre neho pripravil športovejší vzhľad aj...

Novitec: Ostrejší vzhľad pre elektrický Model S

Za prvých 11 mesiacov tohto roka sa odbyt skupiny zvýšil takmer o 4 % na 9,74 milióna vozidiel.

Predaj koncernu Volkswagen vzrástol o vyše 11 %

Na objednávku vytvorené karbónové monštrum sa inšpirovalo farebnou schémou konceptu z roku 1954, v jeho interiéri prevláda netradičný šachovnicový vzor.

Huayra Lampo: Najnovší exot od Pagani

V našich končinách je brunejský sultán známy hlavne vďaka svojej zbierke áut. Časť z nej už však rozpredal a naďalej v tom pokračuje. V Anglicku sa v ponuke...

Staňte sa ďalším majiteľom sultánovho BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×