Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Karoq: Páni, toto bude bestseller!

PRVÁ JAZDA Konečne kompaktné SUV od Škody. Iste, bol tu predtým aj Yeti, ale Karoq je úplne iná káva. Má všetky šance odtrhnúť si veľký kus z koláča v najkonkurenčnejšom segmente. Aké zbrane vytasí v tomto súboji?
13 117 príspevkov 19.11.2017 / Milan Adámek

Napriek zániku modelu Yeti nie je Karoq jeho priamo náhradou, lebo je o 20 centimetrov dlhší a hlavne oveľa väčší vnútri. Karoq je hlavne mladším bratom veľkého medveďa menom Kodiaq a súčasne dvojčaťom španielskeho Seatu Ateca (vyrábajú sa na rovnakej linke v českých Kvasinách).

Robustná karoséria, ktorá sa výrazne podobá na väčšieho brata. Svetlá výška 183 mm a nájazdové uhly (19,9° a 27,8°) podčiarkujú terénnu spôsobilosť Karoqa 13 fotografií v galérii Robustná karoséria, ktorá sa výrazne podobá na väčšieho brata. Svetlá výška 183 mm a nájazdové uhly (19,9° a 27,8°) podčiarkujú terénnu spôsobilosť Karoqa Zdroj: Milan Adámek

Vizuálne nám pripomína v mnohých ohľadoch väčší Kodiaq vrátane rozpoznateľnej mriežky chladiča, lomených svetlometov až po ostré záhyby na karosérii – línia Tornado. Jednoznačne patrí do triedy kompaktných SUV, kde mu bude konkurovať koncernový väčší spolužiak VW Tiguan, futuristický, ale bez pohonu všetkých kolies Peugeot 3008, faceliftovaný a v dobrej predajnej kondícii udržiavaný Nissan Qashqai či zaujímavá a často nespravodlivo prehliadaná Mazda CX-5.

Škoda Karoq: Nástupca Yetiho odhalený

Nové české SUV má rodinné rysy. Od sedemmiestneho medveďa sa jasne odlišuje dizajnom, proporciami karosérie i tvarmi interiéru, v ktorom sa objavil digitálny prístrojový panel. Montovať sa bude...

Oproti Kodiaqu je Karoq až o 315 milimetrov kratší (rázvor má menší o 161 mm) a cenovo je o 2 220 eur výhodnejší, ak jednoducho porovnávame základné verzie. Tu však treba podotknúť, že základný Kodiaq má motor 1.4 TSI (92 kW/ 125 k) a Karoq „len“ trojvalec 1.0 TSI (85 kW/ 115 k). Priame cenové porovnanie rovnakých motorových verzií nie je ani dosť dobre možné, lebo tu si súrodenci idú úplne po vlastných cestách a prieniky sa objavujú len pri dvojlitrovom naftovom motore.

Základom je benzínový litrový trojvalec, vrchol tvorí dvakrát väčší naftový štvorvalec 13 fotografií v galérii Základom je benzínový litrový trojvalec, vrchol tvorí dvakrát väčší naftový štvorvalec Zdroj: Milan Adámek

Dokonca aj v prípade automatických prevodoviek DSG je rozdiel v tom, že Karoq používa výhradne modernejšie sedemstupňové. Zo začiatku predaja budú verzie 4x4 dostupné len s naftovým motorom 2.0 TDI (110 kW/ 150 k), na budúci rok bude tento pohon k dispozícii aj s benzínovým motorom 1.5 TSI (110 kW/150 k).

Veľký vnútorný priestor a digitálna prístrojovka

Ideme si Karoq po prvý raz vyskúšať aj za volantom. Predné sedadlá (celkom nanovo vyvinuté pre tento model) sú príjemné, pohodlné, s dobrým bočným vedením – nechýba možnosť vyhrievania (a to aj zadných sedadiel a volantu). Vodič si polohu nájde ľahko vďaka širokému rozsahu výškového nastavenia, ktoré však vyžadovalo značnú silu na nie najergonomickejšej páke. Palubná doska sa vám bude zdať povedomá, ak ste už sedeli v Kodiaqu, ale nájdete aj spoločné prvky s Octaviou. Materiály, ovládacie prvky aj číselníky sú prakticky rovnaké, až na jeden podstatný rozdiel: Karoq je prvou Škodu, ktorý môže mať digitálny prístrojový panel.

Palubná doska je jednoduchá, uprostred sa vyníma displej informačno-zábavného systému a na stredovej konzole klasické ovládanie klimatizácie 13 fotografií v galérii Palubná doska je jednoduchá, uprostred sa vyníma displej informačno-zábavného systému a na stredovej konzole klasické ovládanie klimatizácie Zdroj: Milan Adámek

Ten má možnosť individualizácie, takže si môžete zvoliť, či chcete mať klasické usporiadanie s veľkým kruhovým otáčkomerom a rýchlomerom (medzi nimi si môžete navoliť napríklad mapu alebo údaje infotainmentu), rozšírené usporiadanie, ktoré využíva celú plochu displeja na zobrazenie mapy alebo hudobného programu a rýchlosť či spotreba sa zobrazujú len menšími číslicami na lište, alebo moderné usporiadanie (okolo veľkého ukazovateľa sa zobrazujú jednotlivé individuálne informácie), či základné usporiadanie (len rýchlosť a odjazd na čiernom podklade, čo je vhodné napríklad pre nočnú jazdu).

Digitálna prístrojovka bude na predaj k dispozícii v polovici budúceho roka, takže zatiaľ nepoznáme jej cenu. Dôležitým znakom je čistý vzhľad a ergonomické usporiadanie celého pracoviska vodiča. Možno to nie je také prekvapujúco futuristické ako v Peugeote 3008, ale nenazvali by sme to ani nudným. Zvoliť si môžete aj peknú dvojfarebnú kombináciou palubnej dosky a jeden z troch informačno-zábavných systémov na stredovú konzolu, ktoré sa začínajú na uhlopriečke 6,5 a končia sa na 9,2-palca. Najdrahší systém Columbus má vstavané Wi-Fi, hlasové ovládanie, mapové pokrytie Európy, bezdrôtové nabíjanie smartfónov a online služby na rok zadarmo.

So štandardným objemom 521 litrov má Karoq najväčší kufor v triede	13 fotografií v galérii So štandardným objemom 521 litrov má Karoq najväčší kufor v triede Zdroj: Milan Adámek

Zadné sedadlá môžu mať štandardnú konštrukciu (lavica s operadlami delenými v pomere 40:20:40) alebo samostatné posuvné sedadlá systému VarioFlex (príplatok 419 eur), ktoré sa dajú nielen posúvať v koľajničkách (čím sa mení kapacita kufra od 479 po 588 litrov), ale aj sklápať a demontovať. Ide vlastne o podobný systém, ako mal Yeti. Po úplnej demontáži dostaneme kufor s objemom 1 810 litrov. Pri pevnej lavici je objem kufra 521 litrov, čo je viac, ako má Seat Ateca (510 litrov).

Sedenie vzadu je pohodlné, ale v našom prípade panoramatická strecha uberala z priestoru nad hlavou pár centimetrov. Od sedáka po strop je 1 020 milimetrov – čo je veľmi slušná hodnota. Pred kolenami zostávajú osobe s výškou 190 cm ešte štyri centimetre k dobru.

Na kolená mám dosť miesta aj s rezervou 4 cm, keď sedím „za sebou“. Z priestoru nad hlavou mi uberá panoramatická strecha 13 fotografií v galérii Na kolená mám dosť miesta aj s rezervou 4 cm, keď sedím „za sebou“. Z priestoru nad hlavou mi uberá panoramatická strecha Zdroj: Milan Adámek

Využiteľnosť kufra je, ako býva pri Škode dobrým zvykom, výborná. Nechýbajú háky, poličky a koberček s obojstranným využitím (jedna strana s vlasom, druhá pogumovaná). Novým prvkom Simply Clever je roletový kryt batožinového priestoru pripevnený k piatym dverám, s ktorými sa súčasne otvára, čo je veľmi praktické riešenie. Piate dvere sa dajú otvárať podkopnutím pod nárazníkom (tzv. virtuálny pedál), ale aj tlačidlom v interiéri či diaľkovým ovládačom.

Tichý benzínový štvorvalec si vypína valce

Na prvé vyskúšanie sme vzali benzínovú verziu s motorom 1.5 TSI (110 kW/150 k) a naftovú 2.0 TDI (110 kW/150 k) s pohonom všetkých kolies. Zatiaľ čo verzia s pohonom predných kolies má vzadu priestorovo úspornejšiu a konštrukčne jednoduchšiu nápravu s vlečnými ramenami, verzia s pohonom všetkých kolies má vzadu štvorprvkové zavesenie. Vpredu majú obe verzie nápravu typu McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a s oceľovým pomocným rámom.

Vďaka adaptívnym tlmičom Dynamic Chassis Control (DCC je k dispozícii pre verzie s pohonom všetkých kolies) si vodič môže zvoliť tri režimy nastavenia podvozka: Comfort, Normal a Sport. Pri jazde mimo spevnenej vozovky je k dispozícii aj režim Offroad. V prípade prevodovky DSG si vodič môže vyberať z režimov Normal, Eco, Sport, Individual a Snow.

Podvozok dostal komfortné naladenie, no jednoduchšiu zadnú nápravu je cítiť 13 fotografií v galérii Podvozok dostal komfortné naladenie, no jednoduchšiu zadnú nápravu je cítiť Zdroj: Milan Adámek

Pri jazde s benzínovým Karoqom výrazne cítiť jednoduchšiu zadnú nápravu, čo sa premieta aj do riadenia, kde podstatnú zmenu prináša režim Sport, ktorý priostrí jeho reakcie. Inak je podvozok (v tomto prípade nie je adaptívny) vyladený skôr komfortne (ale nepredstavujte si za týmto označením výrazné nakláňanie karosérie v zákrutách), hlavne v porovnaní s tuhšou a uskákanejšou Atecou.

Benzínový motor 1,5 TSI je extrémne tichý, takže viac počujete vietor okolo karosérie a hluk od pneumatík než motor. Jeho špecialitou je aktívne riadenie valcov (ACT). Druhý a tretí valec sa krátkodobo vypínajú, ak ich výkon nie je práve potrebný. To v závislosti od štýlu jazdy ušetrí až 0,5 litra paliva na 100 kilometrov jazdy. ACT je v činnosti od 1 250 do 4 000 ot./min. pri požadovanom krútiacom momente medzi 25 a 100 Nm a do rýchlosti 130 km/h.

Bez škrabky vo dvierkach nádrže to už nejde. Ďalším vtipným riešením Simply Clever je dáždnik pod sedadlom spolujazdca 13 fotografií v galérii Bez škrabky vo dvierkach nádrže to už nejde. Ďalším vtipným riešením Simply Clever je dáždnik pod sedadlom spolujazdca Zdroj: Milan Adámek

Jazda po hladkom asfalte je príjemná, asistent udržania v jazdnom pruhu pracuje bezchybne a ukazovateľ spotreby pohybujúci sa v rozsahu 5,4 až 6,6 l/100 km vzbudzuje optimistickú náladu. Toto však nie je namerané v našom redakčnom teste, ale len pri prvom zoznámení sa, na reálne hodnoty si počkáme.

Nabrúsený Karoq RS: Konečne hybrid Škody?

Model Karoq bude pre Mladú Boleslav, zdá sa, poriadne dôležitým autom. Nielenže zavádza niekoľko technologických noviniek, vyzerá to tak, že by mohol byť aj jedným z úplne prvých hybridných vozidiel...

Štvorkolka je suverénnejšia aj na asfalte

Naftový Karoq 2,0 TDI (150 k) s pohonom 4x4 jazdí vďaka sofistikovanejšiemu podvozku plavnejšie, má komunikatívnejšie riadenie a veľkú výhodu v adaptívnych tlmičoch, ktorých charakteristiku si vodič môže prispôsobiť. Vošli sme so štvorkolkou aj na skutočne rozbitý asfalt (s počudovaním aj mimo Slovenska sa dá nájsť ešte nekvalitnejšia cesta) a na poľnú cestu so slušnými stúpaniami a klesaniami.

Jazda na verzii 4x4 bola bezproblémová v teréne a vďaka viacprvkovému zaveseniu zadných kolies zábavná na asfalte 13 fotografií v galérii Jazda na verzii 4x4 bola bezproblémová v teréne a vďaka viacprvkovému zaveseniu zadných kolies zábavná na asfalte Zdroj: Milan Adámek

To, že sme zabudli aktivovať režim Offroad, hovorí jasnou rečou, že Karoq zvláda bežné nástrahy výmoľov a jám bez problémov (svetlá výška 183 mm). Elektrická uzávierka zadného diferenciálu EDS v prípade potreby pošle viac krútiaceho momentu na koleso s lepším záberom. Pohon 4x4 využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku, ktorá sa spolieha na rozličné senzory ako snímač otáčok kolies, snímač uhla natočenia kolies, senzor priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia, snímač polohy plynového pedála, snímač otáčok motora, snímač krútiaceho momentu a ďalšie. Riadiaca jednotka (umiestnená priamo na telese spojky) neustále vyhodnocuje jazdnú situáciu a mení tlak v systéme spojky, čo zaisťuje optimálne rozdelenie hnacej sily.

Ak sa predné kolesá neprešmykujú, jazdí Karoq ako bežná predokolka, čo je vlastne po väčšinu času. Vďaka viacprvkovému zaveseniu zadných kolies si počína aj na asfalte suverénnejšie. Tri priečne ramená udržujú zadné kolesá vždy v čo najoptimálnejšej polohe voči vozovke, čo zaručuje precízne vedenie a viac zábavy z jazdy v zákrutách. Adaptívne tlmiče v režime Sport túto zábavu ešte podčiarkujú. Rozdiel v jednotlivých režimoch je taký výrazný, akoby ste riadili úplne iné autá.

Pekné proporcie: na rozdiel od natiahnutého Kodiaqa vyzerá Karoq usporiadanejšie 13 fotografií v galérii Pekné proporcie: na rozdiel od natiahnutého Kodiaqa vyzerá Karoq usporiadanejšie Zdroj: Milan Adámek

Normovaná spotreba naftového motora v spojení so štvorkolkou a s automatickou prevodovkou je 5,2 l/100 km. Keďže sme s ním jazdili v teréne, nedá sa nami nameraná hodnota 7,4 l/100 km brať vážne a na reálnu spotrebu v teste si musíme počkať rovnako ako v prípade benzínovej verzie. V každom prípade však nebude rozdiel v spotrebách medzi oboma verziami väčší ako dva litre.

SUV Škoda Karoq: Toto sú slovenské ceny

Škoda Karoq vstupuje do predaja ešte pred oficiálnou výstavnou premiérou. Mladá Boleslav zozačiatku stavila na štvoricu motorov a dvojicu výbav. Poznáme ceny ďalšieho českého SUV.

Štandardnou výbavou je elektromechanická parkovacia brzda (tlačidlo namiesto páky), ktorá svojimi dvoma elektromotormi v zadných brzdách zaisťuje aj funkciu Auto Hold pri prevodovke DSG. V zápche pri opakovanom zastavení a rozjazde udržuje vozidlo v pokoji bez toho, aby vodič musel zošliapnuť brzdový pedál. Funkcia sa zapína tlačidlom na stredovej konzole.

Sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka DSG sa bude dať dokúpiť ku každému z ponúkaných motorov 13 fotografií v galérii Sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka DSG sa bude dať dokúpiť ku každému z ponúkaných motorov Zdroj: Milan Adámek

V štandardnej výbave bude mať Karoq halogénové svetlomety a diódové denné svetlá. V stupni Ambition môže mať na želanie LED svetlomety (diódy riešia stretávacie aj diaľkové svietenie), ku ktorým patrí aj funkcia AFS (adaptívne predné svetlomety). Tá reguluje svetlomety podľa aktuálnej dopravnej situácie a počasia. LED svetlomety dopĺňajú diódové hmlové svetlá s funkciou prisvecovania do zákruty.

Má predpoklady dosiahnuť pekné predajné čísla

Karoq je veľmi vydarené SUV a hlavne s lepším podvozkom jazdí pekne suverénne. Základný litrový trojvalec bude slúžiť menej náročným zákazníkom, ktorí ocenia hlavne pohodlnú kabínu, priestrannosť kufra a príjemnú základnú cenu. Novinka má predpoklady dosiahnuť pekné predajné čísla. A vzhľadom na úspešnosť značky Škoda veštíme, že to bude v segmente bestseller.

Slušná výbava, veľká kabína a obrovský kufor robia z Karoqa veľký tromf v triede kompaktných SUV 13 fotografií v galérii Slušná výbava, veľká kabína a obrovský kufor robia z Karoqa veľký tromf v triede kompaktných SUV Zdroj: Milan Adámek

Našou voľbou by bola verzia 4x4 s viacprvkovým zavesením zadných kolies, ktorá sa však zatiaľ kombinuje len so silnejším naftovým motorom 2.0 TDI, takže jej cena sa začína na 25 570 eurách. Za príplatok stoja zadné sedadlá VarioFlex, ktoré podstatne zvyšujú variabilitu interiéru aj kufra. Digitálny prístrojový panel je „machrovina“, ale v bežnej prevádzke by sme ju bez slzičky oželeli.


Najnovšie články
Nissan Terra: Veľké SUV na ďalších fotkách

Ropné trhy zažili turbulentný týždeň, no po prudkom vzostupe sa ropa vrátila na pôvodnú úroveň. Vývoj medzinárodných cien palív nenaznačujú žiadnu úľavu.

Benzín a nafta: Za koľko natankujeme cez sviatky

SUV s vysokým výkonom sa stávajú čoraz populárnejšími. Na dopyt odpovedajú nielen automobilky ale aj úpravcovia. Manhart spojil extrémnu silu s off-roadovými...

Najdrsnejšia X6 sveta: Off-road od Manhartu

Model S je známy najmä vďaka svojim výkonnostným parametrom a mnohých stále šokuje svojím zrýchlením. Novitec si pre neho pripravil športovejší vzhľad aj...

Novitec: Ostrejší vzhľad pre elektrický Model S

Za prvých 11 mesiacov tohto roka sa odbyt skupiny zvýšil takmer o 4 % na 9,74 milióna vozidiel.

Predaj koncernu Volkswagen vzrástol o vyše 11 %

Na objednávku vytvorené karbónové monštrum sa inšpirovalo farebnou schémou konceptu z roku 1954, v jeho interiéri prevláda netradičný šachovnicový vzor.

Huayra Lampo: Najnovší exot od Pagani

V našich končinách je brunejský sultán známy hlavne vďaka svojej zbierke áut. Časť z nej už však rozpredal a naďalej v tom pokračuje. V Anglicku sa v ponuke...

Staňte sa ďalším majiteľom sultánovho BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×