Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

FOTO
Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.
12 136 príspevkov 17.11.2017 / Marek Pokrývka

Elektromobily mnohí motoristi stále vnímajú ako rýdzo mestské dopravné prostriedky, ale to už momentálne nie je pravda. Na trhu sa objavuje čoraz viac modelov s naozaj použiteľným dojazdom. Okrem toho sa rozširuje sieť nabíjacích staníc a zrýchľuje samotný proces dopĺňania energie, čo taktiež výrazne zlepšuje ich použiteľnosť. Prejsť dlhú cestu na batérie už vôbec nie je sci-fi.

Slovenský elektromobil Tesla sa vydal na ďalekú severnú jazdu 12 fotografií v galérii Slovenský elektromobil Tesla sa vydal na ďalekú severnú jazdu Zdroj: Tomáš Ondrejka

Svoje o tom vie náš čitateľ Tomáš Ondrejka, ktorý nedávno absolvoval výnimočný výlet. Po vlastnej osi sa vybral za polárny kruh. Využil pritom vozidlo svojho otca, sivý liftback Tesla Model S 85D. Ten počas ostatného dva a pol roka najazdil už vyše 120-tisíc kilometrov. Majiteľov syn pridal slušnú porciu, za dva týždne prešiel takmer 8 500 km. A to všetko takmer zadarmo.

K slovu prišiel vodič aj Autopilot

Podľa pôvodného plánu hovoril Tomáš s priateľkou Katkou o približne šiestich tisíckach kilometrov, no nakoniec sa najmä pre atraktívnosť severskej prírody elektrická jazda dvojice výrazne natiahla. Trasa viedla cez šesť krajín. Zo slovenského územia sa vodič vydal cez Česko, Nemecko, Dánsko a Švédsko až do finálnej destinácie, ktorou bolo Nórsko.

Tesla Model S: Najhoršia oprava histórie?

Majiteľ luxusného elektromobilu sa situáciu po havárii rozhodol vo vlastnej réžii preglejkou, plexisklom či lepiacou páskou.

Značná časť dlhej cesty viedla po diaľniciach, na ktorých dokáže Tesla Model S 85D fungovať prakticky samostatne pomocou funkcie Autopilot. Na kľukatom nórskom asfalte však prišiel k slovu aj samotný šofér. Najmä početné horské úseky dobre preverili schopnosti fungovania elektromobilu v skutočných podmienkach a reálnosť oficiálne udávaného dojazdu.

Model S nie je len do mesta, pokojne môže ísť mimo civilizácie 12 fotografií v galérii Model S nie je len do mesta, pokojne môže ísť mimo civilizácie Zdroj: Tomáš Ondrejka

Napriek neľahkej trase nedošlo k žiadnym ťažkostiam s nízkou úrovňou nabitia batérie a súvisiacim dojazdom. Na niektorých úsekoch mal pritom obavy aj Tomáš, spomína napríklad svetoznáme stúpanie Trollstigen nasledujúce po približne 200-kilometrovom presune. S enormne strmým výstupom súvisí vyššia spotreba energia. Následne však pri klesaní dochádza k jej efektívnej rekuperácii , v tomto prípade bolo výsledkom ešte asi 40% celkovej kapacity. Cesta prebiehala bez akýchkoľvek problémov. Vodič spomína akurát nutnosť jedného reštartu, ale ten je jednoduchým úkonom nehodným nejakých stresov.

Prakticky bezplatná prevádzka

Severný smer si Tomáš Ondrejka nevybral nejakou náhodou. Okrem neskutočných scenérií je Škandinávia známa aj priateľskou politikou k elektromobilom, ich vlastníci si môžu užívať viacero výhod. Najďalej je v tomto smere práve Nórsko. Kým šoféri klasických spaľovacích áut tam musia rátať s relatívny vysokými poplatkami za používanie diaľnic či parkovanie vo veľkých mestách, v prípade elektromobilov je všetko bezplatné. Navyše, pri jazde na Tesle to vo veľkej miere platí aj pre čerpanie energie.

Severské krajiny majú veľmi dobré pokrytie sieťou Supercharger, tieto rýchlonabíjačky sa nachádzajú zhruba každých 200 kilometrov. Model S na nich „tankuje“ úplne zadarmo. Pri tejto konkrétnej ceste sa liftback dovedna nabíjal asi 35-krát, pričom len jeden jediný raz to bolo mimo oficiálnej stanice. Zastávka na inom zariadení bola potrebná akurát počas zastávky v Prahe. Prevádzka vozidla bola teda prakticky bezplatná, dvojica mala náklady len na stravu či ubytovanie.

Súhrn celej cesty: 8 451,7 km a priemerná spotreba 184 Wh/km 12 fotografií v galérii Súhrn celej cesty: 8 451,7 km a priemerná spotreba 184 Wh/km Zdroj: Tomáš Ondrejka

V priebehu štrnásť dní trvajúcej cesty spotrebovala Tesla približne 1,5 MWh elektriny a dosiahla priemernú spotrebu 184 Wh/km. Finančná úspora bola v tomto prípade citeľná. Tomáš vypočítal, že vzhľadom na vyššie ceny fosílnych palív v Škandinávii ušetril približne 650 eur. Podľa jeho slov okrem toho vypustili do ovzdušia o takmer tonu oxidu uhličitého menej než pri bežnom aute.

Na ako dlho sa stane realitou?

Severská cesta čitateľa je jasným dôkazom toho, že tvrdenia o reálnej použiteľnosti elektromobilov nestoja na vode. Ich výhradným teritóriom už nie je mesto. Absolvovať bežnú rodinnú dovolenku po vlastnej osi na batérie nie je žiaden problém a za sci-fi nemožno označiť ani „road trip“ merajúci tisícky kilometrov vedúcich aj mimo civilizácie. Stačí dobrý dojazd a dostupnosť staníc.

Značkové nabíjačky občas nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali 12 fotografií v galérii Značkové nabíjačky občas nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali Zdroj: Tomáš Ondrejka

Pri splnení týchto dvoch podmienok možno elektrické vozidlo používať takmer ako klasické spaľovacie. Akurát treba rátať s dlhšími pauzami, ani Tesla Supercharger nemôže tempom čerpania energie súperiť s tankovaním benzínu či nafty. No situácia sa má aj v tomto smere zlepšovať.

Každodenný život s elektromobilom sa teda stáva čoraz reálnejším scenárom, ktorý skutočne môže byť v budúcnosti bežnou realitou. Na ako dlho sa ňou stane? Momentálne na túto otázku nevieme odpoveď, vývoj má aj mnohých kritikov. Stále častejšie spomínanou slabinou je používanie vzácnych surovín a súvisiace emisie spojené s výrobou či recykláciou takýchto dopravných prostriedkov.


Najnovšie články
Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti

Francúzskemu prezidentovi chýba priestranná a veľká limuzína, ktorá by sa hodila na vykonávanie služby hlave štátu. Zdá sa, že luxusná značka DS sa už pustila...

DS 8: Nová vlajková loď francúzskej prémiovky

Otvorené vozidlo má aerodynamicky vylepšenú karbónovú karosériu a štvorvalec z modelu Civic Type R, stovku strieľa za 2,8 sekundy.

Ariel uvádza Atom štvrtej generácie

Finálne vozidlo pôjde vizuálne v stopách vlani odhaleného konceptu. Pohon preň budú vyrábať závody materského BMW.

MINI: Sériový elektromobil na budúci rok

Čoraz tvrdšia rétorika Donalda Trumpa voči obchodným partnerom vyvoláva obavy ropných trhov. A to by mohlo, aspoň v súvislosti s tankovaním, nahrať európskym...

Benzín a nafta: Kam sa pohne cena palív u nás?

Tri čínske automobilky vytvoria platformu pre spoločné cestovanie, tzv. zdieľanie jázd. Pre služby mienia využívať aj robotické vozidlá.

Čínske automobilky podporujú zdieľanie jázd
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×