Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Peugeot 5008: Sedí mu viac nafta?

Do našej redakčnej garáže sa vrátila päťtisícosmička, predtým skúšaný benzínový trojvalec však nahradil objemnejší naftový motor.
38 26 príspevkov 14.11.2017 / Marek Pokrývka

Aktuálne šialenstvo okolo automobilov kategórie SUV neobišlo ani Peugeot. Automobilka doň presunula dve vozidlá pôvodne reprezentujúce segment MPV a vytvorila medzi nimi jasný príbuzenský vzťah. Ako prvý prišiel na rad kompaktný typ 3008. S istým časovým odstupom nasledoval objemnejší pokrvný súrodenec 5008, ktorý poskytuje sedemmiestny interiér.

Peugeot 5008 sme opätovne testovali s naftovým srdcom 38 fotografií v galérii Peugeot 5008 sme opätovne testovali s naftovým srdcom Zdroj: Marek Pokrývka

S mohutným francúzskym automobilom sme sa pomerne nedávno detailne zoznámili. Testu sme podrobili vrcholnú verziu Allure poháňanú 1,2-litrovým zážihovým trojvalcom, ktorý dopĺňal automat so šiestimi stupňami. Vozidlo sme pritom viackrát porovnali s českým konkurentom menom Škoda Kodiaq. Dvojica má totiž k sebe blízko veľkosťou, koncepciou i cenovými reláciami.

Test Peugeot 5008: Trojvalec pre siedmich

Redakčnej skúške sme podrobili dobre vybavený exemplár veľkého SUV s benzínovým motorom a samočinnou prevodovkou.

Po krátkom čase sa päťtisícosmička do našej redakčnej garáže vrátila. Na prvý pohľad v podobnej konfigurácii, akurát zaujímavú zlatú farbu nahradila sivá a namiesto svojho domovského evidenčného čísla nieslo vozidlo slovenskú značku. Hlavný rozdiel sa ukázal po naštartovaní. Srdcom vozidla bol totiž objemnejší naftový štvorvalec, konkrétne vo verzii BlueHDi 120 EAT6. Sedí mu viac?

Misky váh preklápa vyššie zaťaženie

Za spomínaným technickým označením za skrýva dobre známa kombinácia 1,6-litrového agregátu so šesťstupňovou samočinnou prevodovkou. Motor produkuje najvyšší výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 300 Nm, pričom tieto parametre posiela výhradne na predné kolesá. Peugeot pri type 5008 s pohonom 4x4 vôbec nerátal bez ohľadu na pohonnú jednotku.

Vznetový štvorvalec v našom prípade dopĺňal automat EAT6 38 fotografií v galérii Vznetový štvorvalec v našom prípade dopĺňal automat EAT6 Zdroj: Marek Pokrývka

Turbodiesel sa v porovnaní s benzínom lepšie zbiera z nízkych otáčok, v ktorých pôsobí silnejšie. Tento dojem ale nevydrží dlho. Ak pritlačíte na plynový pedál a snažíte sa jazdiť dynamicky, trojvalec má o niečo živší prejav. V šprinte na stovku hovorí papier o 1,5-sekundovom deficite. Subjektívne nejde o priepastný rozdiel, cítiť je skôr menej kultivovaný chod naftového agregátu s typickou akustikou. Odlišné palivo hralo v tomto smere väčšiu rolu než počet piestov.

Misky váh naklonené v prospech verzie PureTech 130 však preklápa vyššie zaťaženie. Kým malému benzínu pri ňom rýchlo dochádza dych, nafta disponujúca priaznivejším priebehom krútiaceho momentu zvláda situáciu lepšie. Štyria dospelí pre ňu nie sú zásadným problémom. Pre siedmich to stále celkom nie je, ale pri väčšom obsadení vozidla je naftový štvorvalec určite použiteľnejší.

Samozrejme, medzi hlavné výhody vznetového agregátu možno radiť spotrebu. S papierovými údajmi netreba v praxi rátať, no v porovnaní s benzínovým trojvalcom sú čísla nižšie vo všetkých režimoch. Mesto dokáže SUV so srdcom BlueHDi 120 absolvovať za 6,8 l/100 km. Na diaľnici si pýta o dva decilitre menej, čo je prekvapujúce len o desatinu nižší údaj, než sme dosiahli v prípade zážihového motora. Na klasických okresných cestách dosiahol turbodiesel 4,8-litrový priemer.

Obe testované verzie SUV stáli na osemnásťpalcových diskoch 38 fotografií v galérii Obe testované verzie SUV stáli na osemnásťpalcových diskoch Zdroj: Marek Pokrývka

Do hry pritom vstupujú aj jazdné vlastnosti. Pozitívom malého zážihového motora je nižšia hmotnosť nad prednými kolesami, ktoré sa vďaka nej dokážu do zákrut vrhať ochotnejšie. Okrem toho je odlišná aj úroveň komfortu. Z dôvodu ťažšieho motora má nafta tuhšie odpruženie prednej nápravy, čo trochu cítiť pri prejazde nerovností. Zážihový model je mierne pohodlnejší.

Benzín vyhráva rozdielom 2 200 eur

Rozdiel medzi dvojicou skúšaných motorov je okrem spomínaných aspektov aj v kúpnej cene. V prípade voľby automatu si možno v oboch modeloch zvoliť minimálne úroveň Active, pri ktorej benzín (25 290 eur) jasne vyhráva nad naftou (27 490 eur). Rozdiel vo výške 2 200 eur sa pritom opakuje aj v najvyššom vybavení Allure. Ak si preň zvolíte diesel, rátať treba s minimálnou cenou 28 790 eur.

Vo vybavení skúšaného vozidla nám veľa príplatkov nechýbalo 38 fotografií v galérii Vo vybavení skúšaného vozidla nám veľa príplatkov nechýbalo Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný exemplár disponoval viacerými príplatkami, no bolo ich menej než pri našom prvom rande s typom 5008. Vďaka tomu sa spomínaný finančný odstup kompletne zmazal. Extra boli napríklad LED svetlomety, systém Grip Control spojený s osemnásťpalcovými diskami kolies, bezpečnostný balík, kamerová sústava či vstavaná navigácia. Cena sa zastavila tesne pod hranicou 34-tisíc.

Ktorý motor zo skúšanej dvojice zvoliť?

Veľké francúzske SUV má s 1,6-litrovou naftou štandardne o niečo horšie dynamické schopnosti než v prípade objemovo menšieho benzínu. No subjektívne nie je rozdiel nejako priepastný. Cítiť skôr menej kultivovaný chod, odlišné palivo v tomto smere zavážilo viac než počet valcov. Turbodiesel však má aj plusy. Ťaží z priaznivejšieho priebehu krútiaceho momentu, vďaka nemu lepšie zvláda vyššie zaťaženie a početnejšiu posádku je cítiť menej. A to sa pri sedemmiestnom SUV naozaj ráta.

Po skúške dvoch francúzskych SUV tesne víťazí benzínový model 38 fotografií v galérii Po skúške dvoch francúzskych SUV tesne víťazí benzínový model Zdroj: Marek Pokrývka

No zákazník si musí položiť otázku, ako často túto výhodu využije. Cenový odstup totiž nie je zanedbateľný. V prospech vznetového motora síce hovorí aj nižšia spotreba vo všetkých režimoch, ale príplatok 2 200 eur sa určite nevráti za pár týždňov. Takže ktorý motor zo spomínanej dvojice zvoliť pre Peugeot 5008? Ak nejde o jediné auto pre šesť- či sedemčlennú rodinu a väčšie obsadenie sa nebude využívať často, z dôvodu ceny a živšieho prejavu by sme siahli po benzíne. No v súboji plusov a mínusov víťazí len tesne.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 641 mm
Šírka
1 844 mm
Výška
1 646 mm
Rázvor náprav
2 840 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 635 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 710 kg
Užitočná hmotnosť
565 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
-/702/1 862 l
Objem palivovej nádrže
56 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
6,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
118 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 790 €
Základná cena verzie
od 28 790 €
Cena testovaného exemplára
33 920 €

Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×