Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën Berlingo: Nepodlieha móde

Redakčnou skúškou vanu vo verzii VTi 120 XTR sme zisťovali, či dokáže napriek svojmu veku splniť požiadavky dnešného vodiča.
31 8 príspevkov 10.11.2017 / Marek Pokrývka

Bežný generačný cyklus mnohých automobilov z hlavného prúdu trvá šesť rokov, pričom jeho polčas sprevádza facelift. V niektorých segmentoch však platia iné pravidlá. Najmä úžitkové vozidlá prechádzajú pomalšou evolúciou, keďže na najmodernejšie čačky si ich kupujúci tak nepotrpia. Rovnako sú na tom odvodené osobné verzie. Medzi ne spadá Berlingo, ktoré nesie štítok Multispace.

Citroën Berlingo sme testovali vo vyhotovení Multispace VTi 120 XTR 31 fotografií v galérii Citroën Berlingo sme testovali vo vyhotovení Multispace VTi 120 XTR Zdroj: Marek Pokrývka

Citroën uviedol druhú generáciu svojho kompaktného vanu v roku 2008, pričom odvtedy ho niekoľkokrát mierne osviežil. K žiadnym naozaj zásadným zmenám nepristúpil. Dokáže napriek tomu automobil splniť požiadavky dnešného vodiča? Zisťovali sme to redakčnou skúškou silnejšej benzínovej verzie VTi 120, ktorá bola skombinovaná so špičkovým vybavením XTR.

Vyšší vek vozidla prezrádzajú mnohé detaily

Z dizajnového hľadiska veľmi nie je o čom hovoriť. Berlingo prešlo poslednou modernizáciou pred dvomi rokmi, v rámci ktorej dostalo najmä upravený predný nárazník s integrovanými pásmi denných diód. Okrem neho obsahujú dielce na oboch koncoch karosérie imitáciu ochranného plechu. Testované vozidlo malo sivohnedú metalízu a stálo na šestnásťpalcových oceľových diskoch.

Vnútorný priestor francúzskeho vanu je aj po rokoch nadpriemerný 31 fotografií v galérii Vnútorný priestor francúzskeho vanu je aj po rokoch nadpriemerný Zdroj: Marek Pokrývka

Interiér vyniká priestorovou ponukou, čo je tradičným rysom automobilov stojacich na pomedzí osobného a úžitkového teritória. Pätica pasažierov má k dispozícii priehrštia miesta. Pri troch dospelých vzadu môže byť trochu problematická šírka, no je to lepšie než vo väčšine bežných modelov. Ani obrovský batožinový priestor s kubickým tvarom nesklame. Vyniká tiež variabilitou, pričom úplným vybratím zadných sedadiel možno Citroën zmeniť na dodávku disponujúcu objemom rovných 3 000 litrov.

Citroën C4 Cactus absolvoval omladenie

Vozidlo prešlo zásadnými dizajnovými zmenami a dostalo sedadlá navrhnuté podľa filozofie Advanced Comfort i tlmiče s hydraulickými dorazmi.

Veľkým pozitívom sú odkladacie priestory, chválime najmä roletkou uzatvárateľnú schránku medzi prednými sedadlami. Tá bez akýchkoľvek problémov zhltne aj veľkú fľašu. No v tomto smere sme mali aj jeden problém, kabína totiž neponúka miesto na odloženie smartfónu. Zariadenie s väčšou uhlopriečkou sa nikam nezmestí. Priestor medzi autorádiom a klimatizáciou dostatočný nie je, malé sú tiež kruhové priečinky po bokoch a loviť mobil z jaskyne pod lakťovou opierkou nedáva zmysel.

Okrem absencie vhodnej pozície pre telefón nám prekážalo ešte niekoľko detailov. Prevahu tvrdších plastov v tejto kategórii veľmi kritizovať nemožno, no napríklad multifunkčný volant by sme privítali aj tu. Rovnako ako modernejší palubný počítač či ovládanie okien priamo na dverách. Zastaralo pôsobí tiež všadeprítomné oranžové podsvietenie, ktoré nájdeme aj na displeji klimatizácie.

Staromódny vzhľad interiéru nám nevadil, no niektoré detaily áno 31 fotografií v galérii Staromódny vzhľad interiéru nám nevadil, no niektoré detaily áno Zdroj: Marek Pokrývka

Centrum vnútornej teploty bolo v našom prípade automatické a navyše dvojzónové. V danej triede nejde o štandard, rovnako ani vyhrievané sedadlá či rozhranie Bluetooth. No ovládanie a mnohé detaily prezrádzajú vyšší vek vozidla. Tento dojem by nepochybne aspoň čiastočne obmedzila príplatková opcia sedempalcového dotykového displeja, ktorý možno doplniť navigáciou.

Neprepĺňaný benzín treba poriadne točiť

Francúzska automobilka montuje do typu Berlingo iba dva motory, no k dispozícii sú v šiestich rôznych konfiguráciách. My sme mali k dispozícii model VTi 120. Za týmto označením sa skrýva klasika zo starej školy, atmosférický benzínový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,6 litra. Kombinovaný je s päťstupňovou ručne radenou prevodovkou.

Zážihový agregát produkuje maximálny výkon 88 kW (120 k) pri šiestich tisícoch otáčok a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 160 Nm na úrovni 4 250 ot./min. Už papierové hodnoty hovoria jasnou rečou. Ak chcete od tohto modelu dynamiku, treba ho poriadne vytáčať. Prax to potvrdzuje. No treba sa pripraviť na to, že vo vyššom pracovnom tempe je motor pomerne hlučný.

Atmosférický benzín sa so zaťaženým vozidlom trochu trápi 31 fotografií v galérii Atmosférický benzín sa so zaťaženým vozidlom trochu trápi Zdroj: Marek Pokrývka

V nízkych otáčkach toho neprepĺňaný štvorvalec veľa nepredvedie, no ani pri tlačení plynového pedála to nie je terno. Akceleráciu možno označiť len za priemernú. Situáciu by podľa nás mohla zlepšiť šesťstupňová prevodovka s kratšími stupňami, ktorá by navyše mohla mať aj presnejšiu kulisu než „päťkvalt“ ponúkaný v súčasnosti ako jediná voľba k danému motoru.

Zážihový motor VTi 120 nás teda schopnosťou zrýchľovať veľmi nepresvedčil, ale na nejaké šprintovanie ani nie je stavaný. Cítiť to aj na konštrukčne jednoduchom podvozku. Ten si na väčších nerovnostiach rád buchne, jeho naladenie je však pomerne mäkké. Vysoká karoséria sa preto v zákrutách rada nakláňa. Rezanie zákrut nie je doménou francúzskeho vanu, rovnako ani spomínaná dynamika. No v tejto kategórii je dôležitejšia reakcia na zaťaženie. Atmosfére dá plné obsadenie interiéru či ťažší náklad zabrať, dôvodom je pomerne nízky krútiaci moment. V minulosti testovaný turbodiesel v nás zanechal dojem podstatne väčších schopností.

Elán motora by mohla zlepšiť kratšia šesťstupňová prevodovka 31 fotografií v galérii Elán motora by mohla zlepšiť kratšia šesťstupňová prevodovka Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže benzínový agregát treba častejšie točiť, o nejakej veľkej hospodárnosti nemôže byť reč. Naznačujú to už papierové údaje. Mestskú hodnotu 8,3 l/100 km sme reálne preliezli o takmer pol litra, na diaľnici apetít stúpol ešte o ďalšie dve deci. Tesne sa tak priblížil k deviatim litrom. Lepšie dopadla jazda po okresných cestách, kde Citroën dosiahol 6,5-litrový priemer.

Novembrová akcia ceny znižuje o tisíce eur

Na slovenskom trhu sa Berlingo štandardne predáva od 13 890 eur, toto číslo platí pre slabšiu verziu 1,6-litrového benzínu VTi 98 a základnú úroveň Live. Nami skúšaný model je postavený vyššie. Klasicky stojí presne o päťtisíc viac, no momentálne ponúka slovenský importér na van naozaj výrazné finančné bonusy. Ide o akciu trvajúcu podľa aktuálnych informácií do konca novembra.

Ani najvyššie vybavenie neobsahuje ľahkozliatinové kolesá 31 fotografií v galérii Ani najvyššie vybavenie neobsahuje ľahkozliatinové kolesá Zdroj: Marek Pokrývka

V prípade testovanej verzie zmazáva zľava takmer celý spomínaný rozdiel, Citroën stojí po nej iba 14 290 eur. Ide o cenu bez príplatkov. Konkrétne vozidlo trochu netradične siahlo len po vyhrievaní predných sedadiel za 250 eur a metalickej farbe ocenenej na 460 eur, čo klasickú cenníkovú sumu vyhnalo na 19 600 eur. No v rámci momentálnej akcie ide len o rovných 15-tisíc.

Požiadavky vodiča vo veľkej miere splní

Citroën Berlingo patrí do segmentu, ktorý nepodlieha móde tak ľahko ako bežné osobné autá. V istom smere to možno pochváliť. Vedľajším efektom adaptovania najnovších technológií totiž často býva zvyšovanie ceny a francúzsky van chce zostať dostupným vozidlom. Praktické požiadavky dnešného vodiča pritom vo veľkej miere splní. Ponúka obrovský interiér, množstvo odkladacích priestorov i dôležité prvky vybavenia ako je dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie sedadiel či rozhranie Bluetooth. Niekoľko detailov v interiéri nám však prekážalo.

Francúzskemu vanu sekne turbodiesel viac než atmosférický benzín 31 fotografií v galérii Francúzskemu vanu sekne turbodiesel viac než atmosférický benzín Zdroj: Marek Pokrývka

So silnejšou verziou benzínového motora sme ktovieako spokojní neboli, spája totiž nepresvedčivú dynamiku s pomerne vysokou spotrebou. Navyše, pri väčšom zaťažení atmosférickému štvorvalcu rýchlo dochádza dych. Z dávnejšie testovaného naftového agregátu sme mali lepší pocit, aj keď rátať pri ňom treba s vyššou cenou. No tá je momentálne zvýhodnená. Zľavy sú naozaj vysoké, záujemcovia o tento typ vozidla by sa teda mali poponáhľať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
160 Nm
pri otáčkach
4 250/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 380 mm
Šírka
1 810 mm
Výška
1 862 mm
Rázvor náprav
2 728 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 475 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 550 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
2 000 kg
Objem batožinového priestoru
675/3 000 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,5 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
151 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 890 €
Základná cena verzie
od 18 890 €
Cena testovaného exemplára
19 600 €

Najnovšie články
Spofec: Extrémny tuning pre Rolls-Royce Dawn

Štátna prokuratúra v Braunschweigu už zhruba pred polrokom oznámila, že otvorila vyšetrovanie "pre úvodné podozrenie zo sprenevery v súvislosti s uhrádzaním...

Vyšetrovatelia vykonali ďalšiu raziu vo VW

Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

Japonskú krásavicu čakajú onedlho dizajnové úpravy, okrem toho dostane novú palubnú dosku a prepĺňaný benzínový motor.

Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×