Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Mondeo: Diaľničný expres

Do rúk sa nám dostalo kombi so športovým vzhľadom a silnejšou verziou zážihového dvojlitra. Nadväzuje na odkaz verzie ST220?
37 22 príspevkov 09.11.2017 / Marek Pokrývka

Začiatkom minulého roka absolvoval facelift Ford Fusion, ktorý európske regióny poznajú pod označením Mondeo. Jeho tuzemská verzia si na komplexnú modernizáciu ešte musí počkať. Zástupca strednej triedy totiž prišiel na starý kontinent s výrazným časovým odstupom v porovnaní s USA a harmonogram omladenia bude evidentne rovnaký. Jeho súčasné vyhotovenie preto bude ešte nejaký čas aktuálne.

Ford Mondeo ako kombi s motorom 2.0 EcoBoost produkujúcim 176 kW 37 fotografií v galérii Ford Mondeo ako kombi s motorom 2.0 EcoBoost produkujúcim 176 kW Zdroj: Marek Pokrývka

Štvrtá generácia tohto auta nám nie je neznáma, už predvlani sme ju skúšali dvakrát. Najprv sme jazdili liftback poháňaný 1,5-litrovým benzínom a následne kombi s naftovým dvojlitrom. Nedávno sme ho preverili opäť, tentokrát sa nám do rúk dostal rodinný variant so športovým štýlom a najsilnejším motorom. Možno ho brať za nástupcu kedysi pomerne rýchleho modelu ST220?

Test Ford Mondeo kombi: Pán Komfort

Štvrtú generáciu vozidla strednej triedy sme preverili v rodinne orientovanom variante s dieselovým dvojlitrom a automatickou prevodovkou.

Tejto otázke sme sa venovali v teste čierneho vozidla, ktoré pútalo mnohé pohľady kontrastným nápisom pokrývajúcim bočné partie. Šlo o podpis projektu „Jazdím Ford pre život“ zameraného na zvýšenie bezpečnosti mladých šoférov. Keďže ľudia držiaci vodičský preukaz menej než 5 rokov sú najrizikovejšou skupinou z hľadiska nehodovosti, automobilka pre nich zorganizovala bezplatný kurz zvládania krízových situácií. Centrom je škola šmyku na okruhu Slovakiaring. Ide teda o akciu, ktorá so samotným vozidlom nesúcim jej označenie priamo nesúvisí. Jeho špecifiká treba hľadať inde.

Kombi s decentnými športovými prvkami

Vzhľad skúšaného auta okorenil exteriérový balík Sport, ktorý pozostáva z niekoľkých komponentov. V prvom rade nahrádza pochrómované horizontálne priečky v maske chladiča plastovou mriežkou v tvare včelieho plástu. Pod nárazník pridáva spojler, na ktorý nadväzujú nadstavce prahov. Líniu ukončuje zadný nárazník s jemným difúzorom a dvojicou integrovaných koncoviek výfuku.

Balík športovo štylizovaných dielcov je decentný, no vozidlu dáva šmrnc 37 fotografií v galérii Balík športovo štylizovaných dielcov je decentný, no vozidlu dáva šmrnc Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto prvky dávajú spolu s 19-palcovými diskami kolies vozidlu poriadny šmrnc. Mondeo vyzerá napriek piatim rokom od svojho pôvodného uvedenia stále výborne a vek na ňom veľmi necítiť. Jeho podarený dizajn spomínané doplnky umocňujú. Ich tvary síce nie sú ktovieako radikálne, no teoreticky si na takto štylizovanom kombi vieme predstaviť aj označenie ST.

O interiéri to isté povedať nemožno, namiesto nejakej športovej atmosféry v ňom prevládal luxus. Tento dojem v prvom rade vytváralo béžové kožené čalúnenie pokrývajúce panely dverí i príplatkové sedadlá. Predné kreslá ponúkali ventiláciu, masážne funkcie i široké možnosti nastavenia, no hľadanie správnej polohy nám v ich prípade dalo prekvapujúco zabrať.

Príplatkové predné sedadlá ponúkajú pasažierom chladenie aj masáž 37 fotografií v galérii Príplatkové predné sedadlá ponúkajú pasažierom chladenie aj masáž Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo disponovalo okrem sedačiek aj ďalšími opciami. Vybavenie bolo skutočne bohaté, nechýbali moderné bezpečnostné systémy, parkovací asistent, kamera či bezkľúčové uzamykanie. Kabína ako taká sa počas ostatných rokov nezmenila. Jej najväčšou úpravou je multimediálny systém Sync 3, ktorý nahradil druhú generáciu inštalovanú Fordom pri uvedení vozidla.

Benzín má výkon, ale športovec to nie je

Mondeo disponuje slušnou škálou pohonných reťazcov. Benzín čapuje hybridný model a tri konvenčné, ktoré patria do rodiny EcoBoost. Ide o litrový trojvalec, štvorvalec s objemom 1,5 litra a dvojliter s rovnakým počtom piestov dostupný v dvoch naladeniach. Našimi rukami prešlo to silnejšie, ktoré je špičkou ponuky. Poskytuje totiž výkon 176 kW (240 k) a krútiaci moment 345 Nm.

Benzínový dvojliter dopláca na automat s hydrodynamickým meničom 37 fotografií v galérii Benzínový dvojliter dopláca na automat s hydrodynamickým meničom Zdroj: Marek Pokrývka

Vrcholnú motorizáciu kombinuje Modrý ovál výhradne s pohonom predných kolies a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Prepĺňaný motor na ňu dopláca. Jeho sila sa stráca v hydrodynamickom meniči, ktorému nie je cudzí značný preklz. Ani v športovom režime neradí na dnešné pomery ktovieako rýchlo. No pri zaradenom stupni dokáže benzín potiahnuť, výkon má slušný.

Efekt vidieť aj na papieri, osem sekúnd na stovku nie je pri stáde 240 koní žiaden hviezdny údaj. Výrazne starší a zároveň slabší model ST220 to pritom v minulosti s manuálom zvládal za 6,6 s. Nehovoriac o akustike jeho šesťvalca, s ktorou sa EcoBoost nemôže rovnať. Pod plynom nie je jeho zvuk veľmi presvedčivý. Druhou stranou mince je pokojná jazda, pri ktorej motor takmer nepočuť.

Použitie konštrukčne staršieho automatu sa prejavilo aj na spotrebe benzínu. Podľa papiera mal prepĺňaný štvorvalec v meste pýtať čosi vyše desiatky, normovanú hodnotu sme však bez problémov prekonali o ďalšie dva litre. Na vidieckych cestách sme tesne podliezli sedemlitrovú hranicu. Jazda limitom 130 km/h po autostráde znamenala priemer 8,4 l/100 km, čo nie je také zlé.

Ani devätnásťpalcové kolesá nie sú pre komfortný podvozok problém 37 fotografií v galérii Ani devätnásťpalcové kolesá nie sú pre komfortný podvozok problém Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek slušnému výkonu teda nie je Mondeo 2.0 EcoBoost žiaden ostrý variant a nemožno ho brať ako nástupcu modelu ST220. Nastavenie techniky ho skôr nominuje za diaľničný expres. Pasažierov dokáže odviezť v tichu a veľkom pohodlí, keďže podvozok je ladený najmä komfortne. Ani devätnásťpalcové disky kolies ho nedokážu rozhodiť. Na predtým testovaných sedemnástkach bola síce jazda ešte plavnejšia, ale väčšie kolesá pohodlie nijak zásadne nesabotovali. Tuhšie bočnice obutia zasa mierne zlepšili slušné jazdné vlastnosti. Svojou agilnosťou však kombi neohúri, nejaký nabrúsený športovec to vôbec nie je.

S najsilnejším motorom od 34 490 eur

Pri previerkach automobilov značky Ford sme si zvykli skloňovať akciové modely X, no tentokrát ich v cenníku nenájdete. Skúšané vozidlo patrilo k štandardnej úrovni Titanium. Jej spojenie s najsilnejším motorom v prípade karosérie kombi sa predáva od 34 490 eur, čo je výrazne viac než 22-tisícový základ. No cenník obsahuje ešte množstvo nie práve lacných príplatkových možností.

Digitálny displej na prístrojovom paneli má verzia Titanium štandardne 37 fotografií v galérii Digitálny displej na prístrojovom paneli má verzia Titanium štandardne Zdroj: Marek Pokrývka

Čierne testované Mondeo disponovalo viacerými opciami za štvorciferné sumy, ktoré cenu vyhnali o kusisko vyššie. Napríklad športovejší bodykit stojí 2 425 eur. Za obdobnú sumu sa predávajú 19-palcové disky, sada Technology Premium či balík sedadiel, ktorého súčasťou je ventilácia i masážne funkcie. Za adaptívny tempomat spojený s bezpečnostnými prvkami zaplatí záujemca 2 110 eur navyše. Takmer dve tisícky stojí sada Titanium X obsahujúca LED svetlomety, bezkľúčový systém a elektrické piate dvere, nemalú sumu pridala aj navigácia a panoramatická strecha. Rovnica vyústila do sumy presahujúcej 53-tisíc.

Na odkaz modelu ST220 nenadväzuje

Ford momentálne ponúka viacero kvalitných športových vozidiel, Mondeo však do tejto sorty ani s najsilnejším motorom nepatrí. Testovaná verzia nenadväzuje na odkaz modelu ST220. Vozidlo s decentným bodykitom síce navonok pôsobí dynamicky a má pomerne výkonné srdce, ale jeho elán brzdí automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Smerom ku komfortu je pritom jednoznačne ladený aj podvozok.

Mondeo 2.0 EcoBoost nemožno zaradiť medzi športové modely Ford 37 fotografií v galérii Mondeo 2.0 EcoBoost nemožno zaradiť medzi športové modely Ford Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka svojmu nastaveniu je toto Mondeo ideálne ako diaľničný expres, ktorý svojich pasažierov odvezie v príjemnom tichu a vysokom komforte. V prípade potreby pritom dokáže bezpečne zrýchľovať. No za všetko sa platí a v prípade testovaného automobilu vidieť, že opcie sa dokážu pekne naskladať. Negatívom testovaného modelu je tiež vysoká spotreba v meste. Ford by si jednoznačne zaslúžil modernejšiu prevodovku, ktorú snáď prinesie očakávaný facelift.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon
177 kW/240 k
pri otáčkach
5 400/min
Max. krútiaci moment
345 Nm
pri otáčkach
2 300-4 900/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 867 mm
Šírka
1 852 mm
Výška
1 501 mm
Rázvor náprav
2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 584 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 659 kg
Užitočná hmotnosť
736 kg
Celková hmotnosť
2 320 kg
Objem batožinového priestoru
525/1 630 l
Objem palivovej nádrže
62,5 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
10,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,5 l/100 km
Mesto - počas testu
12,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
174 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 990 €
Základná cena verzie
od 34 490 €
Cena testovaného exemplára
53 090 €

Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×