Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Hra simuluje problém áut budúcnosti: Morálku

VIDEO
Autonómne vozidlá sú stále vecou vzdialenej budúcnosti, ich príchod však nebude len otázkou technickej vyspelosti. Pripraviť sa na ne musíme aj morálne. Kto rozhodne psychologické dilemy?
2 13.11.2017 / Filip Kadlečík

Morálne dilemy, ktoré so sebou prinesie nástup autonómnych vozidiel, sú až surovo realistické a desivo fatálne. Napriek tomu ich časom bude treba vyriešiť. V dobe, keď už za volantom v kritických situáciach nebude sedieť človek bude o výsledkoch kolíznych situácií rozhodovať samotné auto. Počítače už vtedy budú musieť vedieť, ako sa majú zachovať - ochránia posádku či okoloidúcich? Alebo im bude záležať len na znížení majetkových škôd?

Dilemy, ktoré minihra rieši, sa dajú ovplyvňovať pomocou výberu z troch prístupov - buď sa rozhodnete chrániť posádku za každú cenu, zachrániť čo najviac životov či znížiť škody na majetku 2 fotografie v galérii Dilemy, ktoré minihra rieši, sa dajú ovplyvňovať pomocou výberu z troch prístupov - buď sa rozhodnete chrániť posádku za každú cenu, zachrániť čo najviac životov či znížiť škody na majetku Zdroj: Ethical Autonomous Vehicles

Presne také situácie teraz simuluje krátka interaktívna hra “Ethical Autonomous Vehicles”. Snaží sa zdvihnúť povedomie o problémoch, ktoré sa v súvislosti so samojazdiacimi vozidlami časom vyskytnú. Simulácia je dostupná zadarmo na oficiálnej stránke autora, je veľmi nenáročná na pamäť a netreba ju inštalovať. Ak máte o preskúmanie rôznych možností a výziev budúcnosti záujem, rozhodne stojí za vyskúšanie.

My sme sa už touto témou zaoberali aj v minulosti, inšpiroval nás výskum prebiehajúci pod hlavičkou MIT. Vtedy sme do článku, ktorý svojou priamočiarosťou pobúril mnohých, vložili aj anketu. Riešila, či má auto v kolíznej situácii radšej zachrániť päť nevinných ľudí na prechode alebo jedného človeka vo vozidle. Nejde síce o reprezentatívnu vzorku ľudí zloženú podľa správnej metodiky, no výsledky ankety sú aj tak zaujímavé.

Celkovo v nej hlasovalo 1 476 našich čitateľov a 50,24 % z nich je presvedčených, že automobil by mal za každých okolností chrániť posádku a teda uprednostniť život jedného človeka pred piatimi na prechode. Len 32,54 % má opačný názor a 17,22 % sa nevedelo rozhodnúť. Veľmi podobne sú na tom aj výsledky MIT - vozidlo by podľa väčšej časti respondentov malo chrániť prioritne svojho majiteľa.

Toyota zbrojí: Jazda na autonómnom Lexuse LS

Toyota nás pozvala na seminár o bezpečnosti, autonómnom riadení a budúcnosti automobilov. To, čo sme sa dozvedeli, bolo nečakané. Japonskí i americkí odborníci dávajú sebestačným vozidlám čas a majú...

Ako to však dopadne v realite, na to nikto nevie a zatiaľ možno ani nechce odpovedať. Už len samotná simulácia “Ethical Autonomous Vehicles” však dokazuje, že na ceste k autonómnym vozidlám budeme musieť zdolať viac, než len technologické prekážky. Tie psychologické sa možno budú prekonávať ešte ťažšie.


Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×