Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Sandero Stepway: Na čo sa vôbec nehodí?

VIDEO
Modernizované Sandero Stepway Outdoor vyzerá podstatne lepšie než jeho predchodca, stále však má aj svoje muchy. Na jednu z nich si pri kúpe treba dať veľký pozor.
57 19 príspevkov 08.11.2017 / Filip Kadlečík

Dacia síce ešte stále patrí k výrobcom lacných automobilov, počas rokov pôsobenia na našom trhu si však už oprávnene získala istý kredit a meno. Čoraz viac sa preto púšťa aj do vôd, ktoré jej len donedávna boli odoprené. Rumunská značka začína vo väčšom vyrábať štýlové varianty bežných modelov a ide jej to veľmi dobre!

Nevyzerá zle ani lacno - Sandero dostalo zaujímavú architektúru svetiel i zdobenú čelnú masku 57 fotografií v galérii Nevyzerá zle ani lacno - Sandero dostalo zaujímavú architektúru svetiel i zdobenú čelnú masku Zdroj: Filip Kadlečík

Modernizované Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe je živým dôkazom. Z nenápadného škaredého káčatka spraví väčšia svetlá výška, niekoľko extra plastov a lepšia výbava atraktívny lifestylový hatchback. Jeho kúpa však skrýva aj nástrahy a tie si treba uvedomovať už vopred. Potom môže byť neskoro.

Lifestylový hatchback

V dobe televíznych reklám plných ľudí s aktívnym životným štýlom je variant Stepway Outdoor tým najatraktívnejším, čo Dacia aktuálne môže ponúknuť. Výrazné plasty okolo celej karosérie, štýlové zatmavené kolesá, špecifická farba a odlišne lakované spätné zrkadlá, či dokonca dvojica výrazných strešných nosičov z nej robia naozaj vksuné auto spĺňajúce dnešné štandardy.

Podstatne krajšia je aj grafika modernizovaných svetlometov, či už predných alebo koncových. Pochrómované detaily v čelnej maske a diódové denné svietenie sú jasným dôkazom toho, že aj Dacia sa posúva a sleduje aktuálne trendy. Z hľadiska dizajnu sa za takto vybavené Sandero rozhodne hanbiť netreba.

Cítiť posun správnym smerom

Hanbu vám vyhotovenie Stepway nespraví ani v interiéri. Bez zaváhania treba uznať, že ho tvoria najmä tvrdé plasty, no vzhľadom na určenie vozidla nám ich prítomnosť neprekáža. Aspoň sú trvácne a tak ľahko ich nezničíte. Navyše, nevýraznú šeď palubnej dosky oživuje lesklá konzola s výduchmi a displejom infotainmentu, ktorú lemujú oranžové linky.

Hviezdou kabíny je teraz jednoznačne volant, od toho predchádzajúceho je lepší niekoľkonásobne 57 fotografií v galérii Hviezdou kabíny je teraz jednoznačne volant, od toho predchádzajúceho je lepší niekoľkonásobne Zdroj: Filip Kadlečík

Posun je cítiť nielen čo sa oživenia interiéru týka. Najvýraznejším skokom vpred je prítomnosť nového volantu, ktorý má na dotyk príjemný veniec a dobre usporiadané multifunkčné tlačidlá. Za príplatok jemne prekračujúci hranicu 100 eur môže byť výškovo nastaviteľný - ide o dobre investované peniaze. Naopak, lakťovú opierku ktorá stojí podobnú sumu, by sme oželeli. Aj tak sa dá pevne nastaviť len vo veľmi nízkej pozícii, kedy vám cestovanie na dlhšie trasy neuľahčí.

Infotainment či ovládanie klimatizácie sú prvky známe aj z iných modelov Dacie a nemáme voči nim žiadne výhrady. Na informačno-zábavnom systéme síce je vidieť, že je lacný, no funguje na 100 %. Promptné reakcie a prehľadnú grafiku by mu mohli závidieť aj mnohé hodnotnejšie automobily.

Batožinový priestor má pravidelný tvar, vďaka tomu je veľmi praktický 57 fotografií v galérii Batožinový priestor má pravidelný tvar, vďaka tomu je veľmi praktický Zdroj: Filip Kadlečík

Priestorová ponuka na predných sedadlách je plne dostačujúca, vzadu sa už aj priemerne vysokí dospelí budú kolenami dotýkať spolujazdcového či šoférovho kresla. V tomto smere Sandero za podobne veľkou konkurenciou zaostáva. Ak však budete vzadu prevážať len náklad či deti a dospelí pasažieri budú výnimkou, Sandero Stepway vám poslúži veľmi dobre. Jeho batožinový priestor s objemom 320 l je prekvapivo veľký a operadlá druhého radu sedadiel sú plne sklopné.

Zlyhanie v kľúčovej oblasti

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a rovno povieme, že prepĺňaný trojvalec 0,9 TCe naladený na 66 kW (90k) a 140 Nm nie je tým pravým orechovým, ktoré tento automobil potrebuje. Dieselová jednapäťka s totožným výkonom, no krútiacim momentom až 220 Nm, bude rozhodne univerzálnejšou voľbou.

Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe 57 fotografií v galérii Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe Zdroj: Filip Kadlečík

To však neznamená, že s malým turbomotorom sa nedá jazdiť. Na asfalte poskytuje dostatočnú dynamiku a príliš sa nezapotí ani pri dlhých cestách diaľničným tempom. Škoda len, že je ho vtedy viac počuť - to však ide na vrub najmä horšej zvukovej izolácii vozidla ako celku. Trojvalček dokonca v rýchlostiach do 90 km/h zvládne aj ráznejšie predbiehanie - stačí ho poslať do sféry približne 5 000 ot./min a odmení sa prekvapivou flexibilitou.

V kľúčovej oblasti však zážihová jednotka zlyháva. Mimo spevnených vozoviek jednoducho v mnohých situáciach nemá dostatok pary a pri jazde v nižších rýchlostiach a tým pádom aj nie práve vysokých otáčkach sa vie vyslovene trápiť. Špička krútiaceho momentu prichádza až v 2 250 ot./min, no počas off-roadové jazdenia by ste ju potrebovali omnoho skôr.

Aj Dacia začína čoraz viac dbať na detaily a imidž 57 fotografií v galérii Aj Dacia začína čoraz viac dbať na detaily a imidž Zdroj: Filip Kadlečík

V závere priloženého videa si môžete všimnúť, že v teréne výbava Stepway Outdoor rozhodne nie je stratená. Poradila si aj s pomerne náročným stúpaním, kde situáciu komplikujú aj skaly trčiace zo zeme či iné šmykľavé nerovnosti. Čo však na videu neuvidíte je fakt, že sme kopček takto pohodovo nevyšli na prvýkrát.

Test Lodgy Stepway: Lacný a štýlový priestor

Vyzerá štýlovejšie, konečne má poriadny volant a dokonca na sedadlá pridáva aj umelú kožu. Zostane však Dacia Lodgy Stepway aj po decentnej modernizácii praktickým rodinným autom za “pár šupov”?

Najskôr sme ho chceli zdolať postupne a v nižšej rýchlosti, tam to však Sanderu tesne pod vrcholom dvakrát po sebe nevyšlo. Motor jednoducho nemal dostatočnú silu na to, aby “kráčajúci” automobil potiahol. Stačil však jemný rozbeh a hore sme sa vyhupli bez problémov.  Platí teda, že ak plánujete so Sanderom jazdiť aj v teréne či s väčším nákladom, odporúčame siahnuť skôr po naftovom variante.

Komfort a pohoda

Je pritom škoda, že pod kapotou verzie Stepway Outdoor nie je silnejší benzín. Vyslovenými fanúšikmi naftových motorov v takýchto malých autách totiž rozhodne nie sme. Ešte väčšia škoda je to vtedy, keď si uvedomíte, aký má Sandero vlastne príjemný podvozok.

Krajšie sú aj koncové svetlá, inak sa však toho v zadnej časti veľa nemenilo 57 fotografií v galérii Krajšie sú aj koncové svetlá, inak sa však toho v zadnej časti veľa nemenilo Zdroj: Filip Kadlečík

Predná náprava disponuje zavesením typu McPherson a zadná len torznou priečkou, napriek tomu z vás však dušu nevytrasie ani na nespevných poľných cestách. Výnimočné je aj neželané buchnutie jednoduchej nápravy - objaví sa len pri prejazde skutočne veľkých výtlkov.

K pocitu komfortu a pohody určite prispievajú aj pneumatiky s rozmerom 205/55 R16. Majú totiž dostatočne vysoký bočný profil a tým uľahčujú prácu tlmičom. Výhoda tkvie aj vo fakte, že sú menej náchylné na defekt či poškrábanie ráfikov. To oceníte najmä pri parkovaní v mestských podmienkach.

Pneumatiky s vysokým profilom boli viac než vítané - môžete po nich siahnuť bez zaváhania 57 fotografií v galérii Pneumatiky s vysokým profilom boli viac než vítané - môžete po nich siahnuť bez zaváhania Zdroj: Filip Kadlečík

Mimochodom, Sandero Stepway Outdoor sa v mnohých ohľadoch môže smelo porovnávať aj s SUV segmentu B. Jeho svetlá výška dosahuje 193 mm a to už nie je zanedbateľný údaj. Podobným disponuje napríklad aj Seat Arona. Podvozok Sandera nás potešil viac, než agregát testovaného vozidla. So vznetovou jednotkou by si pravdepodobne rozumel lepšie.

Nie je práve úsporný

Kombinovaná spotreba počas testu sa ustálila na hodnote 6,4 l na 100 kilometrov, čo vzhľadom na veľkosť vozidla nie je úplne ideálny údaj. V meste spotrebuje Sandero Stepway každých 100 kilometrov 6,6 l benzínu, teda o rovných 8 dcl viac, než uvádza Dacia. Väčší apetít má aj na okreskách, kde spotrebuje približne 4,9 l/100 km. Automobilka pritom hovorí o hodnote nižšej o 0,6 l.

Inak fádny interiér zvýrazňujú prvky, ktoré sú pre vyhotovenie Stepway typické 57 fotografií v galérii Inak fádny interiér zvýrazňujú prvky, ktoré sú pre vyhotovenie Stepway typické Zdroj: Filip Kadlečík

Diaľnica agregátu pomerne sedí, vzhľadom na nízky objem motora a charakter päťstupňovej manuálnej prevodovky sme očakávali vyššiu finálnu spotrebu. Hodnota 7,6 l/100 km vôbec nie je na zahodenie. Aj tak by sme však pohonnú sústavu za úspornú neoznačili. Pod záťažou v teréne, teda na miestach, na ktoré je automobil pripravený, totiž bez problémov stúpne ešte o liter či dva vyššie.

Nepriestrelný argument

Model Sandero cenou začína už na úrovni 6 790 eur, vyhotovenie Stepway Outdoor bez príplatkovej výbavy s trojvalcovým zážihovým motorom môže byť vaše už od 10 340 eur. Vzhľadom na to cenovka 11 590 eur môže vyzerať ako “slušná pálka” za Sandero, no stačí zmeniť optiku a hneď všetko vyzerá inak.

Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi: Reparát

Druhá generácia rumunského hatchbacku Sandero má prepracovanú modelovú ponuku, v ktorej opäť figuruje aj zálesácky štylizovaný Stepway. Oplatí sa priplatiť si zaň?

Módne B-SUV, ktoré v podstate ponúkajú veľmi podobné jazdné vlastnosti, no s lepšou výbavou, začínajú zvyčajne o tri až štyritisíc eur vyššie. Sandero Stepway Outdoor im je pritom obstojným konkurentom, ktorý trpí len na sparťansky vypracovanom interiéri. Nechýba mu však dotykový displej, tempomat, či možosť telefonovať cez handsfree. Cena testovaného vozidla je nepriestreľným argumentom, ktorý hovorí v jeho prospech.

Nehodí sa na to, na čo bolo stvorené

Interiér plne vybavenej Dacie Sandero Stepway Outdoor nás nesklamal. Tvrdé plasty síce nevyzerajú efektne, rozhodne však budú trvácne. Technologická výbava kokpitu je na dobrej úrovni, Rumuni už vo svojom malom hatchbacku ponúkajú prakticky všetko, čo je dnes dobrým štandardom. S menším priestorom v druhom rade sedadiel sa dá zmieriť. Najmä, ak ho neplánujete často obsadiť dospelými cestujúcimi.

Sandero Stepway Outdoor s benzínovým motorom sa dokáže vyškriabať aj poriadne vysoko, do výraznejšieho kopca ale potrebuje výrazný rozbeh 57 fotografií v galérii Sandero Stepway Outdoor s benzínovým motorom sa dokáže vyškriabať aj poriadne vysoko, do výraznejšieho kopca ale potrebuje výrazný rozbeh Zdroj: Filip Kadlečík

Malá Dacia je vynikajúce a dostupné auto, ale s týmto motorom ho človek nevyužije naplno. Paradoxne sa kvôli nemu vôbec nehodí na to, čo by malo byť jeho top disciplínou - jazdu po teréne. Naopak, vyniká skôr na cestách. Agregát na off-road jednoduche nie je dostatočne silný. Škoda, pretože podvozok je robustný a nerovnosti tlmí s prehľadom. Univerzálnejšou voľbou však rozhodne bude dieselový variant.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
898 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
5 000/min
Max. krútiaci moment
140 Nm
pri otáčkach
2 250/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 081 mm
Šírka
1 733 mm
Výška
1 618 mm
Rázvor náprav
2 590 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 115 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 190 kg
Užitočná hmotnosť
440 kg
Celková hmotnosť
1 550 kg
Objem batožinového priestoru
320/1 200 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
109 g/km
Emisná norma
Euro 5
CENA S DPH
Základná cena modelu
od 6 790 €
Základná cena verzie
od 10 340 €
Cena testovaného exemplára
11 590 €

Najnovšie články
Spofec: Extrémny tuning pre Rolls-Royce Dawn

Štátna prokuratúra v Braunschweigu už zhruba pred polrokom oznámila, že otvorila vyšetrovanie "pre úvodné podozrenie zo sprenevery v súvislosti s uhrádzaním...

Vyšetrovatelia vykonali ďalšiu raziu vo VW

Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

Japonskú krásavicu čakajú onedlho dizajnové úpravy, okrem toho dostane novú palubnú dosku a prepĺňaný benzínový motor.

Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×