Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Fabia 1.0 TSI: Ozaj očakávaná?

Litrového motora sa netreba báť, českému autu dáva dostatočnú dynamiku a kultivovanosťou neurazí. Oproti predchodcovi je navyše úspornejší.
33 145 príspevkov 03.11.2017 / Marek Pokrývka

Downsizing neobišiel takmer žiadnu automobilku. K znižovaniu zdvihového objemu a adoptovaniu turbodúchadiel pristúpili aj exkluzívne značky ako napríklad britský Aston Martin, ktorý nahradil svoju tradičnú 5,9-litrovú strojovňu V12 o sedem deci menším agregátom s párom slimákov. Jednoznačne najvýraznejším predstaviteľom trendu je však prepĺňaný litrový trojvalec.

Testovaný model Fabia 1.0 TSI dostal grafiku pripomínajúcu rely špeciál R5 33 fotografií v galérii Testovaný model Fabia 1.0 TSI dostal grafiku pripomínajúcu rely špeciál R5 Zdroj: Marek Pokrývka

Pohonnú jednotku tejto koncepcie samostatne vyvinulo množstvo svetových výrobcov, výnimkou v tomto smere nie je ani skupina Volkswagen. Nemecký gigant svoj motor 1.0 TSI aktuálne montuje do množstva koncernových vozidiel. Jeho prevzatiu sa nevyhla ani Škoda: najprv ho nasadila do populárneho kompaktu Octavia, nedávno dostali „litrák“ naraz menšie typy Fabia a Rapid.

Trojvalec je výkonovou špičkou ponuky

V prípade spomínanej dvojice si slovenský importér pripravil veľkú marketingovú kampaň, v ktorej nový agregát označil za očakávaný. Tieto slová vyvolali nejeden úškrn. Veľká časť verejnosti totiž stále trojvalcom veľmi nedôveruje, k čomu pri českej značke prispeli modely Fabia HTP. Za nie práve hviezdne vlastnosti si vyslúžili mnoho nelichotivých vysvetlení svojej skratky. No doba pokročila a dnes v portfóliu tohto auta párny počet piestov nenájdete. Dokonca ani v prípade úplnej výkonovej špičky.

Škoda montuje do vozidla segmentu B dve naladenia litrového agregátu 33 fotografií v galérii Škoda montuje do vozidla segmentu B dve naladenia litrového agregátu Zdroj: Marek Pokrývka

Vrcholom ponuky je silnejšia verzia spomínaného litrového motora, ktorá nahradila predchodcu nesúceho štítok 1.2 TSI. Oplatilo sa na ňu čakať? Alebo bolo lepšie sa poponáhľať a uchmatnúť si posledné kusy štvorvalca? Tieto otázky sme sa snažili zodpovedať testom.

Test Octavia 1.0 TSI: Downsizing môže uspieť

Škoda Octavia s motorom 1.0 TSI vyvolala pri svojom spustení na trh asi toľko vášní, ako najnovší facelift českého bestselleru. Aké má silné a slabé stránky? Na zúbok sme sa jej pozreli v redakčnom...

Redakčnej previerke sme podrobili hatchback vo verzii Monte Carlo vyznačujúci sa výraznou grafikou pripomínajúcou rely špeciál R5. Tretiu generáciu českého reprezentanta segmentu B netreba nikomu predstavovať, po našich cestách ich jazdí množstvo. Ani skúšaný variant vyznačujúci sa najmä športovejším dizajnom nie je výnimočným zjavom. Z tohto dôvodu sme sa zamerali na techniku.

Dostatočná dynamika, nižšia spotreba

Mladá Boleslav ponúka prepĺňaný benzínový trojvalec s dvomi naladeniami. Dostupnejšie disponuje maximálnym výkonom 70 kW (95 k) a krútiacim momentom 160 Nm, pričom sa kombinuje výhradne s päťstupňovým manuálom. Za príplatok má pohonná jednotka parametre 81 kW (110 k) a 200 Nm. V tomto prípade spolupracuje so šesťstupňovou mechanikou, alternatívou je DSG so siedmimi stupňami. My sme skúšali exemplár s klasickým ručným radením.

Prepĺňaný motor dobre zaberá najmä v strednom pásme otáčkomera 33 fotografií v galérii Prepĺňaný motor dobre zaberá najmä v strednom pásme otáčkomera Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa technických údajov zvláda takáto Fabia 1.0 TSI šprint na stovku za 9,5 sekundy a dosiahne najvyššie tempo 196 km/h. To nevyzerá najhoršie. Ani prax nie je zlá, od dýchavičnej atmosféry HTP je tento agregát na míle vzdialený. Akcelerácia mu nerobí žiaden problém. Litrová pohonná jednotka s turbom dobre reaguje na plyn a najmä v strednom pásme otáčkomera slušne zaberá. V rámci automobilov segmentu B je dynamika tohto českého hatchbacku viac než dostatočná.

Výkonom teda Škoda nezaostáva, ale čo kultivovanosť chodu? Ani v tomto smere sa neprajníkmi avizovaná tragédia nekoná. Oproti predchádzajúcemu 1,2-litrovému modelu ide o krok späť, no nie je ktovieako výrazný. Trojvalec je odizolovaný veľmi dobre. Pod plynom síce má drsnejší zvuk prezrádzajúci nepárny počet piestov a občas cítiť aj vibrácie, no počas bežnej jazdy nejde o nejaké otravné javy. Navyše, pri ustálenej rýchlosti je motor veľmi tichý. Nejaké nervózneho klepania sa netreba obávať ani pri diaľničných tempách, v tomto smere si Mladá Boleslav dala evidentne záležať.

Pri ustálenej rýchlosti nie je spoza volantu cítiť, že auto poháňať trojvalec 33 fotografií v galérii Pri ustálenej rýchlosti nie je spoza volantu cítiť, že auto poháňať trojvalec Zdroj: Marek Pokrývka

Dynamicky teda nie je silnejší motor 1.0 TSI žiadna katastrofa a to isté možno povedať o jeho kultivovanosti. Ale čo spotreba? Podarilo sa naplniť papierové sľuby v oblasti, ktorá bola hlavným motívom celého downsizingu? V tomto prípade môžeme odpovedať kladne. Litrový motor síce v praxi nedosahuje oficiálne hodnoty, ale v porovnaní s objemnejším predchodcom je hospodárnejší.

V uliciach metropoly sa trojvalec dokázal svojím apetítom tesne zmestiť pod šesť litrov, čo je na benzín slušné číslo. Ani mimo mesta nemal nejaký besný smäd. Okresné cesty zvládol s konečným priemerom 4,4 l/100 km a počas diaľničného presunu vykázal 6,3-litrový výsledok.

Za silnejší trojvalec minimálne 11 310 eur

V tuzemských obchodoch sa Škoda Fabia štandardne predáva od 9 110 eur. Záujemcovia o prepĺňaný trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) si musia pripraviť minimálne 11 310 eur, v prípade imidžového modelu Monte Carlo cena tesne prekračuje hranicu 14-tisíc. Môže za to špecifické vybavenie i exteriérové doplnky dávajúce hatchbacku športovejší vzhľad.

Jedným z príplatkových prvkov bolo rádio so 6,5-palcovou obrazovkou 33 fotografií v galérii Jedným z príplatkových prvkov bolo rádio so 6,5-palcovou obrazovkou Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár disponoval výraznou grafikou na karosérii, ten však Škoda bežne neponúka. No niekoľko príplatkov na palube bolo. Hlavnou položkou bol balík Plus, ktorý obsahuje zadné parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu, rádio Bolero so 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou, rozhranie Bluetooth, lakťovú opierku a lepšie ozvučenie. Extra financie si vyžiadalo aj vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové štartovanie či tempomat. Cena tak dosiahla 15 745 eur.

Plnohodnotný nástupca väčšieho motora

Ako sme sa presvedčili v teste, agregát 1.0 TSI je v prípade hatchbacku Fabia plnohodnotným nástupcom väčšieho štvorvalca. Litrového motora sa v silnejšom naladení netreba báť. Českému autu dáva dostatočnú dynamiku a kultivovanosťou určite neurazí. Oproti predchodcovi je navyše úspornejší. No bola táto verzia ozaj očakávaná, ako to v reklame naznačuje slovenský importér? Podľa nás nie.

Na litrový trojvalec podľa nás čakal málokto, no obavy z neho mať netreba 33 fotografií v galérii Na litrový trojvalec podľa nás čakal málokto, no obavy z neho mať netreba Zdroj: Marek Pokrývka

Trojvalce stále sprevádza kontroverzia a mnohí motoristi ich principiálne odmietajú. Škoda nie je žiadnou výnimkou. Už pri uvedení litrovej verzie bola Fabia terčom posmeškov a nepochybujeme o tom, že napriek nášmu hodnoteniu budú mnohí naďalej tvrdohlavo hovoriť o záhradnej kosačke či motorčeku určenému do stieračov. No podobné slová skutočne nie sú na mieste.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 000-5 500/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2 000-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 028 mm
Šírka
1 732 mm
Výška
1 472 mm
Rázvor náprav
2 470 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 055 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 130 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
1 585 kg
Objem batožinového priestoru
330/1 150 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
101 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 110 €
Základná cena verzie
od 14 060 €
Cena testovaného exemplára
15 745 €

Najnovšie články
Spofec: Extrémny tuning pre Rolls-Royce Dawn

Štátna prokuratúra v Braunschweigu už zhruba pred polrokom oznámila, že otvorila vyšetrovanie "pre úvodné podozrenie zo sprenevery v súvislosti s uhrádzaním...

Vyšetrovatelia vykonali ďalšiu raziu vo VW

Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

Japonskú krásavicu čakajú onedlho dizajnové úpravy, okrem toho dostane novú palubnú dosku a prepĺňaný benzínový motor.

Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×