Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Seat Arona: Malé SUV vám prirastie k srdcu

FOTO
PRVÁ JAZDA Arona je tento rok snáď najočakávanejšou novinkou španielskej značky. SUV segmentu B za dobré peniaze sú aktuálne v móde a Seat na lukratívnom trhu nechce chýbať. Toto sú naše prvé dojmy.
45 21 príspevkov 02.11.2017 / Filip Kadlečík

O Seat Arona je na Slovensku záujem a to sa tu ešte poriadne ani neudomácnil. Rukolapným dôkazom bol autosalón v Nitre, kde sa na vstup do kokpitu malého SUV tvoril zástup čakajúcich motoristov. Niet sa čomu čudovať, SUV segmentu B sú v kurze a trend sa má ešte posilniť.

Arona klame telom - na fotkách vyzerá byť veľká, v skutočnosti však ide o typické malé SUV segmentu B 45 fotografií v galérii Arona klame telom - na fotkách vyzerá byť veľká, v skutočnosti však ide o typické malé SUV segmentu B Zdroj: Filip Kadlečík

Pred samotným sprostredkovaním dojmov z prvej jazdy na drobnom Španielovi treba urobiť poriadok v novinkách, ktorými automobilky koncernu VW v poslednom čase zahlcujú kategóriu SUV. Kto je vlastne konkurentom Arony a kto už nie? Sú T-Roc a Arona v podstate rovnaké autá? A čo s tým má spoločné Škoda?

Neporiadok v koncernových SUV

Nespochybniteľnými súpermi Arony sú ďalšie vozidlá, ktoré patria do chlievika B-SUV. Detailný prehľad tohto typu automobilov sme pripravili len pred niekoľkými týždňami a zahŕňa množstvo starších i novších modelov. Napriek tomu, že de facto T-Roc je konkurentom Arony, ide o niečo väčší automobil, ktorý stojí na odlišných základoch. Volkswagen má so svojou mutáciou Arony ešte len prísť.

Škoda Karoq: Nástupca Yetiho odhalený

Nové české SUV má rodinné rysy. Od sedemmiestneho medveďa sa jasne odlišuje dizajnom, proporciami karosérie i tvarmi interiéru, v ktorom sa objavil digitálny prístrojový panel. Montovať sa bude...

To isté platí aj o českej Škode - “béčkové” SUV by Mladá Boleslav mala odhaliť v priebehu roka 2018. Najnovší Karoq nie je plne zhodný s T-Rocom a tobôž nie s Aronou. Z tejto trojice je Karoq najrozmernejší, T-Roc o niečo menší a Arona do vienka dostala najkompaktnejšie rozmery. Rečou čísiel, Karoq je dlhý 4 382 mm, T-Roc 4 234 mm a Arona 4 138 mm.

Volkswagen T-Roc: Najmenší z rodu má 4x4

Seat Arona dostal koncernového príbuzného, ktorý má vlastný dizajn i interiér. Napriek obdobnej palete motorov mu nechýba pohon 4Motion.

České SUV preto patrí medzi kompaktné SUV (C-SUV), kde sa o priazeň zákazníkov bije s koncernovými súrodencami Tiguanom a Atecou. Naproti tomu, španielska novinka zapadne presne do segmentu B-SUV (malé SUV). T-Roc stojí na pomedzí týchto kategórií, jednoznačne bližšie však má práve k malým športovo-úžitkovým vozidlám.

Žiadne experimenty

Aj keď dizajnom Arona stále patrí medzi odvážne a pomerne extravagantné vozidlá, už ju príliš nemožno označiť za novátorskú. Seat pred časom jednoducho našiel polohu, ktorá mu vyhovuje, a do nej aktuálne posúva všetky svoje modely. Vzhľadom je Arona blízko Atece, no zároveň aj Ibize, čo presne zodpovedá jej umiestneniu na trhu.

Spredu vyzerá Arona takmer ako Ateca, na prvý pohľad však poriadne klame - je podstatne menšia 45 fotografií v galérii Spredu vyzerá Arona takmer ako Ateca, na prvý pohľad však poriadne klame - je podstatne menšia Zdroj: Filip Kadlečík

V duchu dnešných trendov ponúka španielske B-SUV možnosť detailného prispôsobenia exteriéru. Vďaka odlišnému lakovaniu strechy a zvyšku karosérie je možné Aronu odieť až do 68 farebných kombinácií. My sme naživo videli približne 5 z nich a každému to veľmi seklo. Navyše, vo vrcholnom vyhotovení Xcellence ešte pribudne množstvo chrómových prvkov, variant FR je zasa orientovaný na dynamickú vizáž.

Charakteristickým prvkom Arony bude matná plocha na C-stĺpiku, ktorá predeľuje lak strechy a spodnej časti vozidla. Súčasťou vyšších stupňov výbavy sú aj efektné 18” ráfiky zabalené do pneumatík s rozmerom 215/45 R18. Ako celok je dizajn auta zvládnutý výborne, naživo vyzerá sympaticky a atraktívne. V množstve ďalších moderných crossoverov by sa stratiť nemalo.

Interiér ako v Ibize, len väčší

Je fascinujúce, aký vnútorný priestor dokáže Seat vďaka platforme MQB A0 vytvoriť na tak malom pôdoryse. Arona ide v tomto ohľade po šľapajách Ibizy a štyroch dospelých cestujúcich “ubytuje” úplne bez problémov. Navyše, v druhom rade sedadiel budú mať o niečo viac miesta než v tradičnom hatchbacku značky.

V interiéri je cítiť, že Arona a Ibiza si sú veľmi blízke 45 fotografií v galérii V interiéri je cítiť, že Arona a Ibiza si sú veľmi blízke Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem priestorových rozdielov však príliš zmien v porovnaní s Ibizou očakávať netreba. Na prvý pohľad vyzerá volant, prístrojovka i palubná doska v podstate rovnako. To rozhodne nie je na škodu - táto koncepcia je veľmi vydarená a všetko je na svojom mieste. Prístrojovka je prehľadná, centrálny displej je dostatočne vysoko a dokonca si zčasti zachováva aj hardvérové ovládanie.

Veľký rozdiel vodič pocíti medzi výbavami FR a Xcellence. Zmení sa nielen farebné a materiálové ladenie interiéru, ale predovšetkým volant. V športovejšom variante má podstatne hrubší veniec, ktorý dobre padne najmä do väčších dlaní. V luxusnejšom je zasa užší a lepšie sa s ním bude pracovať aj šoférom a šoférkam s útlejšími dlaňami.

Vzhľadom na kompaktné rozmery je batožinový priestor Arony prekvapivo veľký 45 fotografií v galérii Vzhľadom na kompaktné rozmery je batožinový priestor Arony prekvapivo veľký Zdroj: Filip Kadlečík

Obrovským benefitom Arony v porovnaní s konkurenciou je jej prepravná kapacita. Batožinový priestor má objem 400 l, čo už je vzhľadom na kompaktné vonkajšie rozmery veľmi slušný údaj. Kufor jej môžu závidieť aj mnohé hatchbacky, ktoré pracujú s podstatne väčším základným pôdorysom. Vo svojej triede patrí z tohto hľadiska na špičku ponuky.

Motor 1.0 TSI 85 kW (115 k) DSG7

Prvý sme si na vlastnej koži vyskúšali litrový trojvalec naladený na 85 kW (115 k) a 200 Nm spriahnutý so samočinnou sedemstupňovou dvojspojkou. Agregát sme už testovali v iných, aj podstatne väčších vozidlách. Naše očakávania, že Arona s ním bude jazdiť svižne, jednoznačne naplnil.

Strecha môže byť na želanie inej farby než zvyšok karosérie, vďaka tomu vzniká až 68 možných kombinácií exteriéru Arony 45 fotografií v galérii Strecha môže byť na želanie inej farby než zvyšok karosérie, vďaka tomu vzniká až 68 možných kombinácií exteriéru Arony Zdroj: Filip Kadlečík

Ako obyčajne, litrové TSI je veľmi tiché a vyznačuje sa príjemným lineárnym ťahom. Výraznejšie ho počuť len vo vysokých otáčkach, kedy naberie charakteristický zvuk trojvalca. Za bežných okolností v meste a na okreskách či diaľnici však o ňom v podstate ani nebudete vedieť. Spojenia so samočinnou prevodovkou sa rozhodne netreba báť.

Je síce pravda, že pri športovej jazde by jej reakcie mohli byť promptnejšie, na dennodenné jazdenie sa však hodí veľmi. Radí takmer nebadateľne, auto s ňou nie je uskákané pri rozjazodch a ani dobrzďovaní. Z hľadiska komfortu ide určite o najlepšiu voľbu a ak po takejto konfigurácii poškuľujete, jej výberom rozhodne neurobíte chybu. Našim favoritom je však iná kombinácia.

Motor 1.5 TSI EVO 110 kW (150 k) M6

Ak by sme sa mali pozerať len na jazdné vlastnosti, tak by jednoznačným víťazom mini-porovnania troch kombinácií motora a prevodovky bol prepĺňaný štvorvalec so zdvihovým objemom 1,5 l. Ten disponuje výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.

Litrové TSI rozhodne nie je lepšie než 1.5 TSI EVO, za to si však Seat nechá poriadne zaplatiť 45 fotografií v galérii Litrové TSI rozhodne nie je lepšie než 1.5 TSI EVO, za to si však Seat nechá poriadne zaplatiť Zdroj: Filip Kadlečík

Novinka robí z Arony slušnú vreckovú raketku a najmä na druhom a treťom prevodom stupni vodiča pri plnej akcelerácii už od 2 500 ot./min citeľne zatlačí do sedadiel. Vo vyšších rýchlostiach sa prekvapivé momentálne zrýchlenie stráca, stále však akceleruje nadpriemerne dobre.

Cítiť to aj pri jazde po okresných cestách. Vtedy si s Aronou môžete dovoliť až prekvapivo odvážne prejazdy zákrut - vďaka dobre nastavenému podvozku s prispôsobiteľným charakterom tlmičov (výbava FR) má B-SUV vynikajúci grip. Rozhodne sa s ním dá užiť aj kus zábavy. Škoda len presného, no nekomunikatívneho riadenia. Do rúk sa vám akékoľvek vnemy od cesty prakticky nedostávajú. Veľký výkon však nemusí nevyhnutne znamenať, že s autom treba jazdiť len športovo.

Ostré hrany a jednoduché geometrické tvary - to je recept, ktorý Seat používa aj v prípade Arony 45 fotografií v galérii Ostré hrany a jednoduché geometrické tvary - to je recept, ktorý Seat používa aj v prípade Arony Zdroj: Filip Kadlečík

Pri bežnej jazde je totiž motor prekvapivo kultivovaný, necítiť žiadne vibrácie a takmer ho nepočuť. Napriek tomu sa v istých okamihoch správa ako naftiak a výrazne sa opiera o krútiaci moment, ktorý vrcholí už na úrovni 1 500 ot./min. Za bežných okolností ho rozhodne netreba hnať do vysokých otáčok, svoju prácu odvedie aj v nižšom spektre a pri priaznivejšej spotrebe.

Arona: Malé SUV Seatu sme si prezreli naživo

Segment crossoverov, resp. malých SUV začína obsadzovať čoraz viac veľkých hráčov. K nedávno predstaveným kórejským dvojičkám sa teraz pridáva Seat Arona. Tento Španiel má veľký potenciál.

Šesťstupňovému manuálu je ťažko čokoľvek vyčítať. Dráhy sú presné a rozumne nastavené, jedna-päťka pri diaľničnej stotridsiatke točí približne 2 800 ot./min a pracuje v tichu. Jediné ruchy, ktoré do kabíny prenikajú, spôsobuje aerodynamický odpor vozidla. Napriek výbornému prejavu a pohodovej jazde by však tento agregát bol našou konečnou voľbou len ak by sme Aronu chceli v plnej výbave. Dôvodom je fakt, že Seat ho ponúka len vo verzii FR, za ktorú si nechá pekne zaplatiť.

Motor 1.0 TSI 85 kW (115 k) M6

Ak si chcete malý Seat kúpiť vo vyhotovení Style či Xcellence, voľbou číslo jeden by práve preto mohol byť litrový trojvalec spojený so šesťstupňovým manuálom. Pokojný motor s tichým chodom a adekvátnym výkonom autu svedčí, rovnako aj klasická šesťstupňová prevodovka. V tomto prípade sa nám dokonca páčila viac než samočinné DSG. Radiaca skriňa je spravená poctivo a radí sa s ňou veľmi pohodlne.

Šesťstupňový manuál je výborný, radí sa s ním nadmieru pohodlne 45 fotografií v galérii Šesťstupňový manuál je výborný, radí sa s ním nadmieru pohodlne Zdroj: Filip Kadlečík

Navyše sa zdá, že ide o prevodovku s úplne rovnakým nastavením, akú Seat spája s motorom 1.5 TSI EVO. Na diaľnici totiž automobil točí rovnakých 2 800 ot./min. Samozrejme, dynamika silnejšieho štvorvalca mu chýba, no taktiež sa nemá za čo hanbiť. Srdce by si jednoznačne vybralo novú jednapäťku, rozum však napovedá siahnuť po litrovom TSI spojenom so šesťstupňovým manuálom.

Základ už od 12 990 eur

Variant 1.0 TS 85 kW (115 k) M6 Xcellence (na fotografiách) je totiž podľa oficiálneho cenníka v porovnaní s verziou s DSG lacnejší o 1 400 eur, jeho cena začína na 17 160 eur.  Jedna-päťka s výbavou FR je drahšia len o 1 200 eur. Ak zvažujete kúpu Arony v plnej výbave, rozhodne odporúčame za 1.5 TSI EVO priplatiť.

Vo vyhotovení Xcellence má volant užší veniec, nám viac sedel ten, ktorý ponúka verzia FR 45 fotografií v galérii Vo vyhotovení Xcellence má volant užší veniec, nám viac sedel ten, ktorý ponúka verzia FR Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sa vám však zdá veľa dať za B-SUV prinajmenšom 18 360 eur a nepotrebujete plne vybavené vozidlo, odporúčame siahnuť po variante 1.0 TSI 85 kW (115 k) M6 Style. Ten stojí príjemných 15 310 eur a Seat navyše ponúka možnosť rozšíriť ho o množstvo doplnkových prvkov a paketov podľa vášho gusta. Mimochodom, najlacnejšiu Aronu s jednotkou 1.0 TSI 70 kW (95 k) a manuálnym päťstupňom kúpite od 12 990 eur.

Kia Stonic: Crossover so správnou atmosférou

PRVÁ JAZDA Malé crossovery sú čoraz väčším hitom - spájajú výhody SUV a osobných vozidiel do jedného kompaktného celku. Na túto vlnu definitívne naskakuje aj Kia. Aký je nový Stonic v reálnej...

Najdrahší je agregát 1.6 TDI 85 kW (115 k) spriahnutý s manuálnym šesťstupňom a výbavou FR, ktorý sa odráža od cenovky 20 260 eur. Škoda, že motor 1.5 TSI je vyhradený len pre najvyššiu výbavu a zachováva si istú exkluzivitu. Je totiž podarený a zo spomínanej trojice testovaných motorizácií najuniverzálnejší.

Príjemné autíčko aj do nepohody

Jediná vec, ktorá Arona môže chýbať, je pohon 4x4. Ten, zdá sa, nedostane nikdy. Aj tak však zostáva sympatickým modelom, ktorý sa vyrovná aj s nekvalitnými a rozbitými cestami. Jeho svetlá výška dosahuje 190 celých  mm, čo je o10 mm viac, než ponúka Ateca. S prechodnosťou terénom by na tom teda rozhodne nemala byť zle.

Dvojfarebná kombinácia, full-LED svetlomety, 18 45 fotografií v galérii Dvojfarebná kombinácia, full-LED svetlomety, 18" disky kolies... Arone to v "plnej paľbe" poriadne sekne Zdroj: Filip Kadlečík

Domácim teritóriom čerstvého prírastku Seatu však budú najmä spevnené cesty mestkých džunglí a prímestských okresiek. Tam sa správa sebaisto, až na občasné tlmené buchnutie zadnej nápravy si dokonca zachováva komfort aj s 18” obutím. Najpozitívnejšou vlastnosťou Arony je jej užívateľská prívetivosť - toto príjemné autíčko vám jednoducho prirastie k srdcu a budete s ním jazdiť radi.


Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×