Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Leon ST Cupra 300: Oplatí sa 4Drive?

Vďaka pohonu všetkých kolies ponúka horúce kombi raketové rozjazdy a viac stability v zákrutách, ale je smädnejšie a trochu menej zábavné.
44 23 príspevkov 21.10.2017 / Marek Pokrývka

V nižšej strednej triede Španielsko úspešne reprezentuje Leon. Kompakt prešiel takmer presne pred rokom polčasovou modernizáciou, ktorej aspekty sme už skúmali v teste. Facelift neobišiel ani športovo ladený variant Cupra. V jeho prípade priniesol jednu zásadnú novinku, pribudla opcia pohonu oboch náprav dostupná pre kombi vybavené prevodovkou DSG.

Seat Leon ST Cupra môže po novom disponovať pohonom 4x4 44 fotografií v galérii Seat Leon ST Cupra môže po novom disponovať pohonom 4x4 Zdroj: Marek Pokrývka

S takto nakonfigurovanými vozidlami sme si začiatkom leta potykali na medzinárodnej prezentácii, kde sme ich prevetrali na pretekárskom asfalte. No ako funguje ostrý model v bežnej praxi? Pre zodpovedanie tejto otázky sme do redakčnej garáže pozvali dobre vybavený červený kombík označený číslom 300 a popritom sme sa pýtali ďalej. Oplatí sa do tejto verzie investovať?

Facelift priniesol drobné zmeny dizajnu

Špičková verzia vozidla nižšej strednej triedy prešla počas omladenia iba decentnými zmenami. Naďalej teda pôsobí pomerne nenápadne a neprezrádza silu driemajúcu pod kapotou. Teraz ešte o trošku menej než v minulosti. Upravený predný nárazník sa totiž viac ponáša na dielec používaný klasickými modelmi, zameniť si ich na prvý pohľad teda nie je veľký problém.

Prítomnosť 300 koní prezrádza akurát štítok na piatych dverách 44 fotografií v galérii Prítomnosť 300 koní prezrádza akurát štítok na piatych dverách Zdroj: Marek Pokrývka

Poznávacím znakom vrcholného modelu sú charakteristické symboly, ale tiež dve výfukové koncovky a disky kolies. V našom prípade bol Seat postavený na devätnásťpalcových dvojfarebných ráfikoch, spod ktorých vykúkali brzdové strmene korešpondujúce s farbou karosérie.

Seat: Športovať vie Leon, Ateca aj Ibiza

PRVÁ JAZDA Ochutnali sme omladenú verziu ostrého španielskeho kompaktu a okrem nej sme si mohli vyskúšať aj ďalšie dve novinky.

Modifikácie interiéru variantu Cupra 300 reflektujú ten klasický, menilo sa teda technologické vybavenie i multimediálny systém. V našom prípade sa tu objavil tiež detailný symbol 4Drive pri voliči prevodovky. Ďalším rozdielom oproti exempláru skúšanému pred faceliftom boli sedadlá, tentokrát kombi dostalo do vienka anatomické kúsky montované za príplatok.

Príplatkové anatomické sedadlá poskytujú v zákrutách dobrú oporu 44 fotografií v galérii Príplatkové anatomické sedadlá poskytujú v zákrutách dobrú oporu Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto sedačky upútajú na prvý pohľad svojím tvarom i zaujímavým čalúnením. Poťah kombinuje alcantaru s kožou, pričom časť prírodného materiálu imituje vzhľad uhlíkových vlákien. No dizajn je druhoradý. Dôležité je, že bez zásadného obmedzenia komfortu majú bočnice schopné dobre podržať telo v zákrutách. V prípade verzie 4x4 je tento aspekt ešte dôležitejší než doposiaľ.

Subjektívny rozdiel v zrýchlení je obrovský

Srdcom ostrého horúceho kompaktu zostal dvojlitrový štvorvalec z radu prepĺňaných benzínov TSI. Kým v minulosti si bolo možné vyberať medzi jeho naladením na 195 kW (265 k) alebo 213 kW (290 k), facelift ponuku zjednodušil. Výkon sa zaokrúhlil na 221 kW (300 k). Krútiaci moment dosahuje 380 Nm, v našom prípade ho spracúvala šesťstupňová dvojspojka DSG.

Ako sme konštatovali už počas prvej jazdy, rozdiel desiatich koní subjektívne vôbec necítiť. Skôr sme si uvedomovali upravený výfuk. Motor vďaka nemu ešte lepšie znie a najmä podstatne viac kašle do výfukového potrubia. Najzásadnejšou zmenou však je prítomnosť techniky 4Drive. Tá umožňuje v prvom rade podstatne prudšie rozjazdy, stovku dokáže Španiel pokoriť už za 4,9 sekundy. Subjektívne je rozdiel obrovský. Najmä v prípade, že použijete funkciu kontrolovaného rozjazdu.

Týchto tristo koní dokáže kombík katapultovať s veľkou razanciou 44 fotografií v galérii Týchto tristo koní dokáže kombík katapultovať s veľkou razanciou Zdroj: Marek Pokrývka

Pre aktiváciu funkcie známej ako launch control je potrebné zvoliť režim Cupra a vypnúť trakčnú kontrolu. Následne treba zatlačiť obidva pedále, chvíľočku počkať na natlakovanie systému a následne pustiť brzdu. Nasleduje prekvapujúca bomba. Piata generácia systému Haldex sa zopne a pošle slušnú časť sily dozadu. Vďaka tomu sa nekoná žiadne pískanie pneumatík. Všetky štyri gumené papuče sa zahryznú do asfaltu a Leon vystrelí ako zmyslov zbavený. Vo vyšších tempách systém 4x4 necítiť.

Od zaokrúhlenia výkonu motora a prítomnosti pohonu oboch náprav sme očakávali stúpanie spotreby paliva, čo potvrdzujú aj papierové parametre. V realite je rozdiel ešte o niečo väčší. Kým pred faceliftom sme v meste dokázali jazdiť tesne pod desať, teraz sme dosiahli výsledok 10,6 l/100 km. Apetít stúpol aj mimo ulíc. Na diaľnici pilo kombi benzín priemerným tempom 8,4 litra na sto a pri jazde vidiekom si pýtalo 6,7 litra. V oboch prípadoch teda pribudli štyri deci navyše.

Viac stability a rýchlejšie výjazdy zo zákrut

Samozrejme, štítok 4Drive nie je len o dynamike v priamom smere a spotrebe paliva. Zásadne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Pri našich prvých kilometroch to bolo evidentné, na okruhu bolo cítiť metrák navyše i pripájanie zadných kolies. To prinieslo najmä viac stability v zákrutách. No zároveň sme mali pocit, že sa trochu stratil šibalský charakter. A čo konfrontácia s realitou?

Pohon všetkých kolies dáva tomuto Španielovi podstatne viac gripu 44 fotografií v galérii Pohon všetkých kolies dáva tomuto Španielovi podstatne viac gripu Zdroj: Marek Pokrývka

Po komplexnom teste sme si názor trochu napravili. Stále si myslíme, že verzia s predným pohonom pôsobí agilnejšie. Skúsený vodič sa s ňou zabaví viac. Jednoduchšie kombi pchá nos do oblúkov s väčšou razanciou, v čom pomáha poddajnejšia zadná časť. No platí to najmä pre dobré podmienky. Jazda po dokonalom asfalte zaliatom slnkom je totiž jedna vec a každodenné používanie na slovenských cestách je čosi úplne iné. Dvojnásobok kontaktných plôch prenášajúcich silu dvojlitra má svoje plusy.

Ak konfrontujete štvorkolku s vlhkým popraskaným povrchom, výhody pohonu oboch náprav sa okamžite prejavia. Cítiť to najmä pri výjazdoch zo zákrut. Kým štandardný model sa často trápi a bojuje s nedostatkom trakcie, verzia 4Drive s kamennou tvárou ťahá vpred a podstatne vyšším tempom naberá rýchlosť. Aj menej oťukanému šoférovi dáva sebavedomie na tlačenie plynu.

Vďaka adaptívnym tlmičom dokáže byť horúce kombi aj komfortné 44 fotografií v galérii Vďaka adaptívnym tlmičom dokáže byť horúce kombi aj komfortné Zdroj: Marek Pokrývka

Rozdiel pritom cítiť aj v tiahlych stužkách asfaltu. Nová verzia má hranicu nedotáčavosti posunutú podstatne ďalej: vo veľkých oblúkoch si rozumne delí krútiaci moment a dokáže vyvinúť väčšie bočné preťaženie. Ide o efekt jasne prezrádzajúci vyššie tempo. Napriek extra kilogramom vie byť model s pohonom oboch náprav podľa nás citeľne rýchlejší než variant s predným pohonom a dokážeme si predstaviť, že napríklad na snehu zabaví lepšie než základná verzia. Všetko však má svoju cenu.

Účet za kombík sa prehupol cez 40-tisíc

Na slovenskom trhu sa omladený Leon štandardne predáva od 13 710 eur, no verzia Cupra je už tradične finančne úplne inde. Jej bežný základ je 31 610 eur. Pri voľbe karosérie kombi a pohonného reťazca obsahujúceho prevodovku DSG a systém 4Drive sa cena ešte ďalej zvyšuje, ide až o 36 730 eur. Čiastku pritom možno ďalej zvýšiť viacerými ponúkanými príplatkami.

Nami skúšané vozidlo malo slušné vybavenie, nechýbala ani navigácia 44 fotografií v galérii Nami skúšané vozidlo malo slušné vybavenie, nechýbala ani navigácia Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo malo navyše červenú metalízu, niekoľko pochrómovaných prvkov, parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie či bezkľúčový prístup a štartovanie. No najväčšími položkami boli vyhrievané škrupinové sedadlá pre vodiča a spolujazdca za 1 231 eur, len o niečo menej stál navigačný systém. Najmä vďaka týmto prvkom sa účet prehupol cez 40-tisíc.

Pohon oboch náprav stojí za zváženie

Štyridsať za neprémiové vozidlo nižšej strednej triedy je poriadna pálka, o tom niet žiadnych pochybností. Napriek tomu možno stále hovoriť o pomerne dobrej kúpe. Nejaké lacnejšie cesty k trom stovkám koní roztáčajúcich všetky kolesá cez rýchlu samočinnú prevodovku totiž prakticky nie sú, nehovoriac o karosérii kombi schopnej pojať poriadnu porciu batožiny a tiež dobrom vybavení.

Leon Cupra je dobré auto s predným pohonom i systémom 4Drive 44 fotografií v galérii Leon Cupra je dobré auto s predným pohonom i systémom 4Drive Zdroj: Marek Pokrývka

Cenu teda nemožno označiť za prestrelenú. Cupra 300 ju vyvažuje svojimi schopnosťami, v triede patrí medzi najlepších. Seat si však možno kúpiť aj bez systému 4Drive a prevodovky DSG za výrazne menej. Takýto model je síce bez akýchkoľvek pochybností pomalší, no vie byť úspornejší a v skúsených rukách aj o niečo zábavnejší. A práve o radosti z jazdy by hot-hatche i odvodené kombi mali byť. Pohon oboch náprav teda stojí za zváženie, keďže jednoduchšou konfiguráciou sa dajú ušetriť tisíce.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
Max. výkon
221 kW/300 k
pri otáčkach
5 500-6 200/min
Max. krútiaci moment
380 Nm
pri otáčkach
1 800-5 500/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 548 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 431 mm
Rázvor náprav
2 631 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 470 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 545 kg
Užitočná hmotnosť
570 kg
Celková hmotnosť
2 040 kg
Objem batožinového priestoru
587/1 470 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,2 l/100 km
Mesto - počas testu
10,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
164 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 710 €
Základná cena verzie
od 36 730 €
Cena testovaného exemplára
41 218 €

Najnovšie články
Spofec: Extrémny tuning pre Rolls-Royce Dawn

Štátna prokuratúra v Braunschweigu už zhruba pred polrokom oznámila, že otvorila vyšetrovanie "pre úvodné podozrenie zo sprenevery v súvislosti s uhrádzaním...

Vyšetrovatelia vykonali ďalšiu raziu vo VW

Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

Japonskú krásavicu čakajú onedlho dizajnové úpravy, okrem toho dostane novú palubnú dosku a prepĺňaný benzínový motor.

Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×