Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.
42 19 príspevkov 19.10.2017 / Marek Pokrývka

Zvýšené kombi bývajú síce občas hovorovo označované termínom „allroad“ podľa modelov Audi, no v skutočnosti danú kategóriu úspešne otvárali iní. S automobilom tohto razenia prišlo medzi prvými Volvo v roku 1997. Švédske vozidlo sa pôvodne volalo V70 Cross Country, resp. v skrátenej forme V70 XC, neskôr sa premenovalo na XC70. Tento model sme ešte predvlani testovali.

Volvo V90 Cross Country je duchovným nástupcom typu XC70 42 fotografií v galérii Volvo V90 Cross Country je duchovným nástupcom typu XC70 Zdroj: Marek Pokrývka

Doba však pokročila, Severania pripravili v ostatnom čase kompletnú obrodu svojho portfólia. V rámci nej sa odolná sedemdesiatka odobrala na dôchodok. Jej duchovným nástupcom sa stala obdobne koncipovaná verzia väčšieho typu V90 so staronovým prívlastkom, ktorý možno skrátiť na iniciálky CC. Predtým používané písmená sa totiž výrobca rozhodol vyhradiť čistokrvným SUV.

Test Volvo XC70 D4: Starne so cťou

Tretia generácia terénne ladeného kombi prišlo zo Škandinávie pred dlhými ôsmimi rokmi, no na dôchodok si ešte počká. Ako pôsobí tento model dnes?

Do aktuálne najrýchlejšie rastúceho segmentu kombík nespadá, stojí na rozhraní medzi ním a klasickými osobnými autami. Ide teda o zlatú strednú cestu? Zisťovali sme to v teste špičkovej verzie T6, ktorá disponovala bohatým vybavením zahŕňajúcim množstvo príplatkov.

Prienik robustnosti, elegancie a luxusu

Od štandardného kombi sa model V90 Cross Country odlišuje vo viacerých ohľadoch. V prvom rade má väčšiu svetlú výšku, ktorá nenarástla len kozmeticky. Vozidlo sa zdvihlo o vyše šesť centimetrov. K tejto zmene čiastočne prispeli kolesá, ktoré boli v našom prípade zložené z dvojfarebných dvadsaťpalcových ráfikov a pneumatík Pirelli PZero s mierami 245/45 R20 na oboch nápravách.

Atraktívne kombi dostalo vo verzii CC klasické ochranné brnenie 42 fotografií v galérii Atraktívne kombi dostalo vo verzii CC klasické ochranné brnenie Zdroj: Marek Pokrývka

Samotná karoséria prešla očakávanými zmenami. Na scénu prišli v prvom rade plastové lemy blatníkov, ktoré vozidlo opticky rozšírili. Ochranné brnenie dostali aj špecificky tvarované nárazníky. Chýbať nesmie strieborná stredná časť, ide o imitáciu ochranného plechu. Vzadu sú do nej integrované veľké výfukové koncovky. Nechýba tu ani označenie verzie, ktoré poznáme už z minulosti.

Volvo V90 radíme k najkrajším kombi na aktuálnom trhu a vykonané zmeny tento status nijak zásadne nenarušili. Dizajn dobre kombinuje vizuálnu robustnosť a atraktivitu originálu. Napriek neprehliadnuteľnému imidžu zálesáka netreba v kabíne vyhotovenia CC čakať žiadne gumené rohože či sedadlá vhodné na nosenie napíleného dreva, vnútorný priestor je naďalej zasvätený luxusu.

Spoza volantu vôbec nie je vidieť, že ide o terénnu verziu vozidla 42 fotografií v galérii Spoza volantu vôbec nie je vidieť, že ide o terénnu verziu vozidla Zdroj: Marek Pokrývka

Kabínu švédskeho vozidla radíme k tým najlepším z hľadiska vyhotovenia, použitých materiálov i celkového dizajnu. Nechýba ani množstvo moderných technológií, čo prispieva k päťhviezdičkovému pocitu z interiéru. Veľkosťou taktiež nezaostáva. V prípade kombi majú pasažieri sediaci vzadu viac priestoru nad hlavou, okrem toho ponúka vozidlo aj objemnejšie batožinové oddelenie. Podobne ako pri type XC70 je najmä široké a dlhé. Základným údajom 560 l však na súperov nemá, rovnako ako celkovými 1 526 litrami. Pozitívom je takmer rovná podlaha po sklopení zadných sedadiel.

Nadpriemerná dynamika a vyšší apetít

Severania montujú do modelu V90 CC štyri motory. Ponuka je o niečo užšia než v prípade klasického kombi, čo súvisí so štandardne dodávaným pohonom všetkých kolies. Z ponuky však vypadol aj plug-in hybrid T8 disponujúci takouto technikou. Pozíciu vrcholu modelového radu tak namiesto neho zastáva benzínový variant T6, ktorý sme mali k dispozícii aj my.

Dvojlitrovému štvorvalcu variantu T6 sila ani náhodou nechýba 42 fotografií v galérii Dvojlitrovému štvorvalcu variantu T6 sila ani náhodou nechýba Zdroj: Marek Pokrývka

S týmto označením už máme osobnú skúsenosť pod kapotou príbuzného sedanu. Vedeli sme teda, čo máme očakávať. V prípade zvýšeného kombi sa agregát nijak nemenil, opäť teda ide o dvojlitrový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom i kompresorom dosahujúci výkon 235 kW (320 k).

Táto porcia dáva modelu Cross Country nadpriemernú dynamiku, papierový hendikep štyroch desatín na stovku subjektívne nie je cítiť. Motoru s krútiacim momentom 400 Nm sila ani náhodou nechýba. Pri snahe o rýchlejšiu akceleráciu však pracuje na plné obrátky, čo sa prejavuje na jeho drsnejšom zvuku. V bežnom režime sa prezentuje len minimálnou úrovňou hluku.

Test Volvo S90: Krok správnym smerom

Švédsky sedan môže smelo súperiť s prémiovými Nemcami. Ponúka honosný interiér, moderné vybavenie i komfortný podvozok.

Už pri teste sedanu sme sa presvedčili, že napriek relatívne nízkemu zdvihovému objemu nie je tento silný benzín nejakým etalónom hospodárnosti. Spotreba v prípade terénne ladeného kombi nezanedbateľne rástla vo všetkých režimoch. Jazdenie ulicami mesta ju vyhnalo cez dvanásťlitrovú hranicu, diaľničné tempo znamenalo takmer deväť. Vidiecke cesty absolvovalo Volvo za 7,4 l/100 km.

Jazdí horšie než sedan, no lepšie než SUV

Zhoršenie dynamiky i apetítu majú na svedomí dva základné parametre. Tento variant má niekoľko desiatok kilogramov navyše, no najmä má väčšiu čelnú plochu. Môže za to štedrejší odstup od vozovky. Ako sme už spomínali, svetlá výška rástla naozaj výrazne. S výslednou hodnotou zhruba 21 centimetre sa nemusí hanbiť ani pred nejakými pravovernými SUV.

Švédi kombi zdvihli naozaj výrazne, svetlá výška je zhruba 21 cm 42 fotografií v galérii Švédi kombi zdvihli naozaj výrazne, svetlá výška je zhruba 21 cm Zdroj: Marek Pokrývka

Nezanedbateľný posun nahor sprevádzali technické úpravy, čo nie je prekvapením. Podvozok je vo viacerých bodoch prepracovaný. V našom prípade bol vybavený adaptívnymi tlmičmi, ktoré dopĺňalo vzduchové odpruženie zadnej nápravy. Predná os si musela vystačiť s konvenčnými pružinami. Výsledkom tejto kombinácie je trochu nižší komfort v porovnaní s testovaným sedanom, ale nejde o žiadnu katastrofu. Švédske vozidlo si zachovalo príjemne pohodlný charakter. Väčšinu nerovností dobre filtruje, jeho prejav je určite lepší než v prípade typu XC90 s 21-palcovými kolesami.

Jazdné vlastnosti konverziou taktiež jemne utrpeli. Fyziku nemožno úplne oklamať, vyššie položené ťažisko je v zákrutách cítiť. Pri snahe o ich ostré rezanie môže Cross Country pôsobiť trochu ťažkopádne. No opäť možno povedať, že v porovnaní s príbuzným SUV poslúcha kombi volant lepšie. V teréne pritom nejako výrazne nezaostáva. Vďaka vysoko položenej podlahe sme s verziou CC bez problémov zvládli hlboké koľaje i väčšie kamene, ako problém sa ukázalo akurát blato. Pohon oboch náprav za tým hľadať netreba, vinu na tom niesli najmä rýdzo cestné pneumatiky Pirelli PZero.

Po započítaní príplatkov vychádza 85 460 eur

Kým štandardné švédske kombi označené deväťdesiatkou sa u nás predáva od 42 200 eur, jeho terénna odroda stojí podstatne viac. Súvisí to s odlišnou ponukou techniky. Základ prekračuje 53-tisíc, v prípade špičkovej verzie je cena bez príplatkov presne 65 800 v európskej mene.

Medzi príplatkové prvky patrí systém štvorice vonkajších kamier 42 fotografií v galérii Medzi príplatkové prvky patrí systém štvorice vonkajších kamier Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, nami skúšané vozidlo malo množstvo extra prvkov. Zoznam obsahuje dva takmer štvortisícové balíky Xenium a Business Connect Premium, ale tiež metalický lak či dvadsaťpalcové kolesá stojace necelú tisícku. Opciou je tiež zadné vzduchové pruženie doplnené adaptívnymi tlmičmi. Ak si započítame viacero ďalších detailov za nemalé stovky, vychádza finálna cena 85 460 eur. To nie je málo. Obdobne vybavení konkurenti však nestoja menej, práve naopak.

Zlatá stredná cesta v podaní švédskej značky

Súčasný trh jednoznačne praje kadejakým reprezentantom športovo-úžitkovej kategórie. Mnohí z nich rokmi narástli do obludných rozmerov, najmä v prípade prémiových vôd. Nie každý však chce mať doma plechového obra. Volvo V90 Cross Country je zlatá stredná cesta medzi štandardným osobným automobilom a trendovým reprezentantom segmentu SUV, ktorá spája dva rôzne svety. V podaní švédskej značky naozaj vydarene.

Zvýšené kombi môže nadviazať na úspech svojho predchodcu 42 fotografií v galérii Zvýšené kombi môže nadviazať na úspech svojho predchodcu Zdroj: Marek Pokrývka

Severský automobil možno označiť za luxusný kompromis. Vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV. Jeho rodina to názorne dokumentuje. V porovnaní s príbuzným sedanom má síce vyššiu spotrebu a horšie jazdí, no v oboch aspektoch prekonáva typ XC90. Zákazníkovi ohŕňajúcemu nosom nad podobnými obrami má model V90 CC čo ponúknuť. Má teda šancu na to, aby nadviazal na úspechy kombi XC70.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 969 cm3
Max. výkon
235 kW/320 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 200-5 400/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 939 mm
Šírka
1 879 mm
Výška
1 543 mm
Rázvor náprav
2 941 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 868 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 943 kg
Užitočná hmotnosť
552 kg
Celková hmotnosť
2 420 kg
Objem batožinového priestoru
560/1 526 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,7 l/100 km
Mesto - počas testu
12,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
176 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 53 100 €
Základná cena verzie
od 65 800 €
Cena testovaného exemplára
85 460 €

Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×