Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Subaru WRX STI: Auto z inej galaxie

FOTO
V dnešnom svete už Subaru WRX STI pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete mať strach, no zároveň ho budete milovať.
64 56 príspevkov 18.10.2017 / Filip Kadlečík

Subaru WRX STI si svoju reputáciu získalo ešte v časoch, keď v názve malo aj označenie Impreza odkazujúce na civilnú verziu. Dnes ho Japonci častujú už len dvojicou skratiek. Za označením WRX stojí slovné spojenie “World Rally Cross”, čo jasne poukazuje za akým účelom tento automobil vznikol.

Predná časť sa už tradične vyznačuje masívnym otvorom, ktorý privádza vzduch pod kapotu 64 fotografií v galérii Predná časť sa už tradične vyznačuje masívnym otvorom, ktorý privádza vzduch pod kapotu Zdroj: Filip Kadlečík

STI zasa znamená Subaru Tecnica international, teda názov divízie, ktorá sa zameriava na tvorbu drsných pretekárskych špeciálov jazdiacich pod tradičnou značkou z ďalekého východu. V dnešnej dobe však všetko mäkne. Nielen sila legendárnych označení, ale aj samotné automobily. Už to často nie sú tie radikálne mašiny, ktoré si v minulosti zaslúžene vybudovali ohromné renomé. Pre Subaru WRX STI však tento trend akoby neplatil.

Číra agresia

Fakt, že estéíčko zostáva extrémnym strojom prezrádza už jeho vzhľad. Prednej časti jednoznačne dominuje obrovský otvor v kapote určený na nasávanie vzduchu. Ak sa o niektorých autách hovorí, že “žerú aj trávu okolo cesty” tak by sa to dalo veriť práve tomuto Subaru. Diera v kapote je obrovská a predovšetkým funkčná.

Masívne zadné krídlo je základným poznávacím prvkom nabrúseného WRXka 64 fotografií v galérii Masívne zadné krídlo je základným poznávacím prvkom nabrúseného WRXka Zdroj: Filip Kadlečík

Podobne výrazným prvkom je zadný spojler, ktorý môže WRX závidieť aj Civic Type R. Nad vekom batožinového priestoru sa vyníma do impozantnej výšky. Rýdzo športový bodykit a tradičné lúčové disky kolies len dotvárajú finálny obraz, ktorý si o tomto aute spravíte už na prvý pohľad.

Srší z neho číra agresia. Tieto dojmy len podčiarkuje zadný nárazník s odfarbeným difúzorom, do ktorého Japonci integrovali štvoricu výfukových koncoviek. Vďaka tomuto impozantnému celku budí WRXko rešpekt všade, kam s ním prídete. Každý vie, že s týmto autom sa neradno zahrávať.

Má aj svoju praktickú stránku

Hovoriť o kabíne tohto vozidla ako o praktickom priestore pre pasažierov v zmysle rodinných MPV či SUV sa rozhodne nedá. Na to mu chýbajú odkladacie priestory a rôzne šikovné riešenia. V jednej veci však praktické rozhodne je. Poskytuje až prekvapivo veľa miesta. Do druhého radu sedadiel sa bez problémov zmestia aj vyššie postavy. Batožinový priestor s úctyhodným objemom 460 l len potvrdzuje fakt, že WRX rozhodne nie je malým autom.

Sedadlá sú prekvapivo pohodlné, vzhľadom na charakter auta by však mohli byť aj o niečo športovejšie 64 fotografií v galérii Sedadlá sú prekvapivo pohodlné, vzhľadom na charakter auta by však mohli byť aj o niečo športovejšie Zdroj: Filip Kadlečík

V tomto kokpite však ide bez akýchkoľvek pochýb v prvom rade o šport a radosť z jazdy. Hneď prvým dôkazom je výrazne tvarovaný volant, ktorý do ruky padne ako uliaty. Druhým znakom sú sedadlá s výrazným bočným vedením. Tie by však mohli byť o niečo užšie, aby v nich bol vodič bol ešte viac stabilizovaný. V aute tohto razenia sa to doslova žiada.

Hyundai i30 N: Prioritou bol úsmev vodiča

PRVÁ JAZDA Prvý zástupca novej divízie ohuruje svojou vyváženosťou a perfektným fungovaním. Okamžite sa zaradil medzi najlepšie hot-hatche.

Agresívne ladený je aj otáčkomer s rýchlomerom, ktoré majú červené podsvietenie. O infotainmente v je škoda hovoriť. Na jednu stranu je síce funkčný, no pomerne zastaralý, na druhú stranu sa mu pri riadení ani nebudete chcieť venovať. Oveľa častejšie sa budete hrať s malou konzolou, ktorá si našla miesto hneď vedľa ručnej brzdy.

Dva magické ovládače

Tá totiž mení charakteristiky vozidla. Rozdiel medzi niekoľkými ponúkanými nastaveniami vozidla je citeľný. Najmä v “Sport Sharp” sa odozva plynového pedála výrazne zrýchli. Problém sme nevideli ani pri používaní automatického režimu “Intelligent”. Pri ostrej jazde sa však určite oplatí prepnúť na spomínaný Sport Sharp.

S touto konzolou sa dá hrať donekonečna - ideálne nastavenie automobilu vzhľadom na dané podmienky a jazdecký štýl netrafíte na prvýkrát 64 fotografií v galérii S touto konzolou sa dá hrať donekonečna - ideálne nastavenie automobilu vzhľadom na dané podmienky a jazdecký štýl netrafíte na prvýkrát Zdroj: Filip Kadlečík

Ešte zaujímavejší ovládač sa nachádza len o kúsok ďalej. Ním vodič kontroluje medzinápravový diferenciál DCCD. Ten upravuje správanie elektromagnetickej viaclamelovej spojky a mechanickú uzávierku diferenciálu s obmedzenou svornosťou (Limited Slip Differential - LSD) a k dispozícii je niekoľko možných nastavení. V režime Auto si vozidlo samo rozhoduje o tom, koľko Nm pošle na ktorú nápravu.

Manuálne sa však dá nastaviť šesť stupňov preferencie predných či zadných kolies. V skratke, na driftovanie snehom či blatom si ovládač naklikáte do polohy úplného mínuska, v závislosti od vašich preferencií zasa po kvalitnom asfalte môžete jazdiť s dôrazom kladeným na prednú nápravu. Nám sa pri dynamickom jazdení na asfalte najviac osvedčil režim Auto. Na súhru s presnejším manuálnym nastavením by na aute pravdepodobne bolo treba odjazdiť viac ostrých kilometrov.

Boxer rozdáva rany

Fakt, že reputácia tohto stroja je zaslúžená, vám bude jasné už po prvom naštartovaní. Vonku sa z výfukov rynie hlasný zvuk boxera, vnútri zasa počuť jeho bublavé a dunivé tóny. Najlepšie na tom je, že nič nejde z reproduktorov. Toto auto jednoducho umelý “doping” nepotrebuje.

Toto je on - Štvorvalcový prepĺňaný boxer so zdvihovým objemom 2,5 l naladený na 221 kW (300 k) 64 fotografií v galérii Toto je on - Štvorvalcový prepĺňaný boxer so zdvihovým objemom 2,5 l naladený na 221 kW (300 k) Zdroj: Filip Kadlečík

Skôr naopak - pri skorom rannom odjazde do práce či neskorom príjazde domov si budete priať, aby WRXko bolo trochu tichšie. Susedia si totiž vďaka charakteristickému zvuku môžu o vašich príchodoch a odchodoch viesť detailné zápisky.

Také však toto Subaru jednoducho je. Radikálne a bez kompromisov. Jeho turbodúchadlom prepĺňaný plochý dvaapolliter síce možno má výkon “len” 221 kW (300 k), subjektívne sa vám však spoza volantu bude zdať, že sa do tohto slušného stáda ešte priplietlo niekoľko desiatok štvornohých víťazov Veľkej pardubickej.

Keď vidíte v spätnom zrkadle toto, viete, že nesedíte v bežnom aute 64 fotografií v galérii Keď vidíte v spätnom zrkadle toto, viete, že nesedíte v bežnom aute Zdroj: Filip Kadlečík

Agresivity pri zrýchľovaní má totiž na rozdávanie, 407 Nm krútiaceho momentu si Japonci rozhodne nevymysleli. Boxer vám pri stlačení plynového pedála do chrbta rozdá rany ako Vladimír Kličko, jazdiť v rámci medzí zákona chce veľkú dávku disciplíny. Tento kompaktný sedan je totiž na stovke za niečo viac než 5 sekúnd, čo už je veľmi seriózny údaj.

Pri bežnom jazdení ale pohonné ústrojenstvo nie je práve spokojné. V mestskej premávke je jazdenie s pomerne tvrdou spojkou miestami doslova utrpením. Pri diaľničných rýchlostiach zasa WRX začína byť poriadne hlučné napriek tomu, že točí len niečo menej než 3 100 ot./min. Napriek bohatému vnútornému priestoru rodinným autom na dlhé cesty rozhodne nebude.

Najlepšie sa cíti na úzkych horských cestičkách, kde vodičovi môže zobrať dych svojimi jazdnými vlastnosťami 64 fotografií v galérii Najlepšie sa cíti na úzkych horských cestičkách, kde vodičovi môže zobrať dych svojimi jazdnými vlastnosťami Zdroj: Filip Kadlečík

Na okreskách sa s ním však vodič vyblne do sýtosti. Motor má napriek prepĺňanému charakteru až prekvapivo lineárny priebeh krivky výkonu a aj v sférach okolo 6 000 ot./min ešte dokáže zrýchlovať. Nad touto hodnotou však už svoj nebojácny charakter pomaly stráca. Zaujímavosťou je aj fakt, že v spektre pod 2 000 ot./min pôsobí plochý štvorvalec akýmsi priduseným dojmom. Ak z neho chcete žmýkať silu, treba ho rozhodne a za každých okolností držať vo vyššom tempe.

Zaujíma vôbec niekoho spotreba?

Na druhú stranu treba povedať, že pri bežnom pracovnom nasadení je motor prekvapivo striedmy, čo sa spotreby vysokooktánového benzínu týka. V realite dokonca až natoľko, že v jednej oblasti predčí aj oficiálne údaje poskytované automobilkou. Subaru hovorí, že na vidieku si z nádrže cucne 8,4 l paliva na 100 km, v realite mu však stačí aj rovných sedem litrov. Príjemná je aj diaľničná spotreba na úrovni 10,0 l/100 km.

Subaru Tecnica international - STi je jedno z najlegendárnejších skratiek v automobilovom svete 64 fotografií v galérii Subaru Tecnica international - STi je jedno z najlegendárnejších skratiek v automobilovom svete Zdroj: Filip Kadlečík

V meste je to trochu iná kapitola. Tam sa estéíčko doslova trápi a odrazí sa to aj na zvýšenom apetíte. Na 100 km jazdy spotrebuje 14,6 l/100 km. Koniec koncov sa teda kombinovaná spotreba v teste ustálila na hodnote 10,5 l/100 km. To je len o deci viac, než uvádzajú Japonci.

Test Peugeot 308 GTi: Späť medzi elitou

Francúzi strieľajú na španielsku bránu naozaj presne, gé-té-íčko ponúka výbornú kombináciu dynamiky a každodennej použiteľnosti.

Nalejme si však čistého vína. Kúpiť si toto auto a jazdiť s ním na spotrebu je maximálna hlúposť. Dokáže to, ale nie je toho hodné a v tejto polohe sa ani necíti príliš dobre. Oveľa viac mu vďaka vynikajúcemu pohonu všetkých kolies sedí ostrá akcelerácia a plné brzdenie. Pri takomto stroji by vás náklady na benzín reálne ani nemali zaujímať. Ak ho totiž budete využívať na to, na čo je stvorený, pod hodnotu 13,0 l/100 km spotreby drahšieho paliva sa rozhodne nedostanete.

Rýchlosť potrebuje ako soľ

Podvozok Subaru WRX STI je podobne brutálny ako jeho pohonné ústrojenstvo. Okamžite z neho cítiť extrémnu tuhosť. Je zaujímavé, že v nižších rýchlostiach pôsobí až groteskne tvrdo. To, čo potrebuje, je rýchlosť. Akonáhle sa ručička rýchlomera dostane blízko k trojciferným číslam, všetko do seba zapadne a auto sa začne správať krásne ovládateľne a pomerne predvídateľne.

Interiér už nie je úplne najmodernejší, stále však má svoje čaro 64 fotografií v galérii Interiér už nie je úplne najmodernejší, stále však má svoje čaro Zdroj: Filip Kadlečík

Niežeby v nižšom tempe po ceste skákalo, jeho brutalita však začne dávať zmysel až pri vyšších a obtiažnejších nárokoch. Vtedy sa do zákrut môže vrhať nečakane veľkou rýchlosťou a ostáva stabilné aj pod plnými brzdami. Pri spätnom prechode na plyn pri výjazde zo zákruty vie prejaviť svoj jemne nedotáčavý charakter, medzinápravový diferenciál a prítomná elektronika však v takom prípade odvedie svoju prácu.

Ak si automobil chcete skutočne užiť, musíte jednoducho ísť rýchlo. A to je problém. Ak totiž poruke nemáte napríklad Slovakia Ring či uzavretú cestu, na bežných komunikáciach sa k jeho limitom v rámci zákonom určených medzí nepriblížite ani zďaleka. V prípade, že by ste sa o to aj snažili, do hry vstúpi ďalší faktor, ktorý neohrozené Subaru sprevádza. Strach.

Volant je tvarovaný vynikajúco, prehľadná prístrojová doska sa nám páčila 64 fotografií v galérii Volant je tvarovaný vynikajúco, prehľadná prístrojová doska sa nám páčila Zdroj: Filip Kadlečík

Nie taký, kedy vodič nevie, čo má robiť, ale strach súvisiaci s adrenalínom, ktorý WRX STI do vašej krvi bude pumpovať pri každom rýchlejšom prejazde zákruty. Na ideálne zvládnutie japonského samuraja treba jednoznačne hodiny tréningu a spolužitia, kedy ho budete môcť spoznať do posledného detailu. Nebude sa vám snažiť “vykrútiť krk” za každú chybu, no po jazdnej stránke je až hrozivo potentné. Keď sa s ním naladíte na jednu vlnu, okamžite si ho zamilujete.

Cenu ťažko hodnotiť

Testované WRX STI bolo vybavené na úrovni Exclusive, ktorá v našom regióne tvorí vrchol ponuky. Subaru si ho bez príplatku za metalickú farbu cení na 46 000 eur. Oproti základnému variantu lacnejšiemu o 2 500 eur pridáva prémiovú audiosústavu Harman&Kardon, lepšie sedadlá či bohatšiu bezpečnostnú výbavu.

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy, ale nevídaný komfort. Prinášame test Subaru...

Už v základe však ide o nadpriemerne vybavené vozidlo, ktoré je napriek svojmu charakteru plné asistenčných systémov. Jeho cenovka sa nám hodnotí len ťažko. V súboji s logikou a rozumom totiž tentokrát jednoznačne vyhrávajú emócie. Srdce hovorí, že vzhľadom na ponúkané jazdné vlastnosti a šmrnc by mohlo pokojne stáť aj o 10 000 eur viac.

Auto z inej galaxie

Subaru WRX STI Exclusive je v dnešnom motoristickom svete doslova jedinečným úkazom. Je autom, ktoré dá šoférovi zabrať, no odmení ho za to výnimočnými jazdnými schopnosťami. Je tuhé, drsné tvrdé a brutálne. To ho robí úkazom, ktorý akoby pochádzal z úplne inej galaxie.

Subaru WRX STi nie je pre každého, no ak máte radi adrenalín a brutálne jazdné vlastnosti, určite stojí za zváženie 64 fotografií v galérii Subaru WRX STi nie je pre každého, no ak máte radi adrenalín a brutálne jazdné vlastnosti, určite stojí za zváženie Zdroj: Filip Kadlečík

Množstvo športovo ladených automobilov je už dnes totiž podstatne menej radikálnych a napriek tomu, že táto mašina nemusí mať najvyšší výkon či krútiaci moment, v jednom mnohých zástupcov konkurencie pokorí. Je totiž autom, ktorého sa najskôr budete báť, no potom ho začnete milovať. Vzbudzuje silné emócie a to už dnes nie je pravidlom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
2 457 cm3
Max. výkon
221 kW/300 k
pri otáčkach
6 000 /min
Max. krútiaci moment
407 Nm
pri otáčkach
4 000 /min
Palivo
98-oktánový benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
šesťstupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 595 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 475 mm
Rázvor náprav
2 650mm
Pohotovostná hmotnosť
1 500 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 575 kg
Užitočná hmotnosť
490 kg
Celková hmotnosť
1 990 kg
Objem batožinového priestoru
460 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
255 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
14 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
8,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
10,4 l/100 km
Mesto - počas testu
14,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
10,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
242 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 43 500 €
Základná cena verzie
od 46 000 €
Cena testovaného exemplára
46 450 €

 


Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×