Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.
3 13 príspevkov 18.10.2017 / Soňa Zverková

Na križovatkách sa občas vyskytne zmätok, ak sa tesne pred nimi nachádza autobusová zastávka alebo vyhradený jazdný pruh. Niektorí vodiči stoja vo vedľajšom pruhu a následne odbočia tak povediac cez dva pruhy, iní sa radia do vyhradeného pruhu. Ako to vlastne je? Pre lepšiu ilustráciu sme si vzali tri príklady z Bratislavy.

1. Zastávka MHD tesne pred križovatkou

Nestáva sa často, aby zastávka MHD bola tak blízko križovatky, že sa v podstate končí na priečnej bielej čiare pred semaforom. No i také prípady môžu nastať. Nami zvolená situácia na jednej malej bratislavskej križovatke je zaujímavá aj preto, že tu dochádza k rozporu medzi vodorovným a zvislým značením.

V tejto situácii vodič nemusí čakať v ľavom jazdnom pruhu a následne odbočiť cez vyhradený autobusový pruh so zastávkou. Vyhradený pruh tu slúži aj ako odbočovací a vodič smie zastaviť vozidlo na zastávke. V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pojem „zastavenie vozidla“ je úplne iný ako „zastavenie“. Podľa zákona o premávke totiž zastavenie vozidla je „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“ a riadená križovatka je určite jedným z takýchto dôvodov.

Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Na snímke vidno rozpor medzi vodorovným a zvislým značením. Šípky na ceste totiž umožňujú vozidlám v „normálnom“ jazdnom pruhu jazdu rovno a odbočenie doprava. Z hľadiska bezpečnosti ide pochopiteľne o nezmysel, čo dokazuje aj zvislá značka, ktorá hovorí niečo iné. A keďže zvislé značenie je nadradené vodorovnému, vodiči sa musia riadiť zvislou značkou.

2. Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou

Na rozdiel od prvého príkladu je druhý typ situácie častý a bežný. Ako vidno na obrázku, šikmá čiara naznačuje ukončenie vyhradeného jazdného pruhu a teda možnosť vozidiel zaradiť sa do neho a odbočiť. Za touto križovatkou sa vyhradený pruh obnoví a pred ďalšou opäť vodorovné značenie umožňuje využiť ho na odbočenie doprava. Z tohto popisu je jasné, že vodiči môžu tento pruh bez akýchkoľvek problémov použiť. Pozor, pri zmene jazdných pruhov platí pravidlo prednosti v jazde.

Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

3. Pripájanie sa cez vyhradený jazdný pruh

Tretia situácia sa vyskytuje taktiež relatívne často a mnohí vodiči často využívajú vyhradený pruh ako priraďovací. Podľa zákona ostatní vodiči smú vyhradený pruh použiť pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu alebo ak to dovoľuje dopravná značka. V praxi to znamená asi toľko, že môžu vyhradený pruh použiť, no čo najskôr ho opustiť a zaradiť sa do „normálneho“ pruhu. Pritom platí, že nesmú ohroziť ani obmedziť autobus alebo trolejbus. Pokiaľ sa vyhradený jazdný pruh o niekoľko metrov ďalej končí, ako je to aj v konkrétnom prípade na fotografii (Most SNP pri Dóme sv. Martina v smere do mesta), môžu pokračovať v jazde v ňom.

Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps


Najnovšie články
Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur

Špeciálne vozidlo disponujúce 4,7-litrovým motorom dosiahne stovku za 4,2 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 274 km/h.

Aston Martin postavil osemvalcový Cygnet

Čínska stránka publikovala fotografie, ktoré ukazujú druhý karosársky variant medveďa bez kamufláže. Uvádza aj technické údaje.

Škoda Kodiaq GT: České SUV-kupé naživo

Talianskemu elektromobilu prorokujú dobre informované zdroje nekompromisné dynamické schopnosti, stovku zhltne pod dve sekundy.

Pininfarina avizuje elektrický hyperšport

Priechody pre chodcov sa výraznejšie nemenili už poriadne dlho. Môže nevídaná revolúcia prísť napríklad z Ruska? V Kazani sa objavili 3D priechody pre chodcov.

Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×