Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.
3 13 príspevkov 18.10.2017 / Soňa Zverková

Na križovatkách sa občas vyskytne zmätok, ak sa tesne pred nimi nachádza autobusová zastávka alebo vyhradený jazdný pruh. Niektorí vodiči stoja vo vedľajšom pruhu a následne odbočia tak povediac cez dva pruhy, iní sa radia do vyhradeného pruhu. Ako to vlastne je? Pre lepšiu ilustráciu sme si vzali tri príklady z Bratislavy.

1. Zastávka MHD tesne pred križovatkou

Nestáva sa často, aby zastávka MHD bola tak blízko križovatky, že sa v podstate končí na priečnej bielej čiare pred semaforom. No i také prípady môžu nastať. Nami zvolená situácia na jednej malej bratislavskej križovatke je zaujímavá aj preto, že tu dochádza k rozporu medzi vodorovným a zvislým značením.

V tejto situácii vodič nemusí čakať v ľavom jazdnom pruhu a následne odbočiť cez vyhradený autobusový pruh so zastávkou. Vyhradený pruh tu slúži aj ako odbočovací a vodič smie zastaviť vozidlo na zastávke. V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pojem „zastavenie vozidla“ je úplne iný ako „zastavenie“. Podľa zákona o premávke totiž zastavenie vozidla je „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“ a riadená križovatka je určite jedným z takýchto dôvodov.

Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Na snímke vidno rozpor medzi vodorovným a zvislým značením. Šípky na ceste totiž umožňujú vozidlám v „normálnom“ jazdnom pruhu jazdu rovno a odbočenie doprava. Z hľadiska bezpečnosti ide pochopiteľne o nezmysel, čo dokazuje aj zvislá značka, ktorá hovorí niečo iné. A keďže zvislé značenie je nadradené vodorovnému, vodiči sa musia riadiť zvislou značkou.

2. Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou

Na rozdiel od prvého príkladu je druhý typ situácie častý a bežný. Ako vidno na obrázku, šikmá čiara naznačuje ukončenie vyhradeného jazdného pruhu a teda možnosť vozidiel zaradiť sa do neho a odbočiť. Za touto križovatkou sa vyhradený pruh obnoví a pred ďalšou opäť vodorovné značenie umožňuje využiť ho na odbočenie doprava. Z tohto popisu je jasné, že vodiči môžu tento pruh bez akýchkoľvek problémov použiť. Pozor, pri zmene jazdných pruhov platí pravidlo prednosti v jazde.

Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

3. Pripájanie sa cez vyhradený jazdný pruh

Tretia situácia sa vyskytuje taktiež relatívne často a mnohí vodiči často využívajú vyhradený pruh ako priraďovací. Podľa zákona ostatní vodiči smú vyhradený pruh použiť pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu alebo ak to dovoľuje dopravná značka. V praxi to znamená asi toľko, že môžu vyhradený pruh použiť, no čo najskôr ho opustiť a zaradiť sa do „normálneho“ pruhu. Pritom platí, že nesmú ohroziť ani obmedziť autobus alebo trolejbus. Pokiaľ sa vyhradený jazdný pruh o niekoľko metrov ďalej končí, ako je to aj v konkrétnom prípade na fotografii (Most SNP pri Dóme sv. Martina v smere do mesta), môžu pokračovať v jazde v ňom.

Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps


Najnovšie články
Mustang Bullitt ožíva na 50. narodeniny

V pokračovaní titulu Ant-Man od štúdia Marvel sa kórejský automobil predstaví ako špeciál disponujúcim prvkami kategórie hot-rod.

Veloster je pripravený na filmovú úlohu

Kupé-sedan disponuje vo verzii 53 šesťvalcom s dvomi formami prepĺňania a elektrickým dopingom, identické vnútornosti sa dostali aj do triedy E.

Mercedes-AMG: Silné medvede s iskrou

Slovenskí motoristi si v minulom roku mohli v autobazároch vyberať z ponuky až pol milióna ojazdených vozidiel. V rámci krajín V4 boli v ponuke nielen...

Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×