Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.
3 13 príspevkov 18.10.2017 / Soňa Zverková

Na križovatkách sa občas vyskytne zmätok, ak sa tesne pred nimi nachádza autobusová zastávka alebo vyhradený jazdný pruh. Niektorí vodiči stoja vo vedľajšom pruhu a následne odbočia tak povediac cez dva pruhy, iní sa radia do vyhradeného pruhu. Ako to vlastne je? Pre lepšiu ilustráciu sme si vzali tri príklady z Bratislavy.

1. Zastávka MHD tesne pred križovatkou

Nestáva sa často, aby zastávka MHD bola tak blízko križovatky, že sa v podstate končí na priečnej bielej čiare pred semaforom. No i také prípady môžu nastať. Nami zvolená situácia na jednej malej bratislavskej križovatke je zaujímavá aj preto, že tu dochádza k rozporu medzi vodorovným a zvislým značením.

V tejto situácii vodič nemusí čakať v ľavom jazdnom pruhu a následne odbočiť cez vyhradený autobusový pruh so zastávkou. Vyhradený pruh tu slúži aj ako odbočovací a vodič smie zastaviť vozidlo na zastávke. V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pojem „zastavenie vozidla“ je úplne iný ako „zastavenie“. Podľa zákona o premávke totiž zastavenie vozidla je „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“ a riadená križovatka je určite jedným z takýchto dôvodov.

Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Na snímke vidno rozpor medzi vodorovným a zvislým značením. Šípky na ceste totiž umožňujú vozidlám v „normálnom“ jazdnom pruhu jazdu rovno a odbočenie doprava. Z hľadiska bezpečnosti ide pochopiteľne o nezmysel, čo dokazuje aj zvislá značka, ktorá hovorí niečo iné. A keďže zvislé značenie je nadradené vodorovnému, vodiči sa musia riadiť zvislou značkou.

2. Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou

Na rozdiel od prvého príkladu je druhý typ situácie častý a bežný. Ako vidno na obrázku, šikmá čiara naznačuje ukončenie vyhradeného jazdného pruhu a teda možnosť vozidiel zaradiť sa do neho a odbočiť. Za touto križovatkou sa vyhradený pruh obnoví a pred ďalšou opäť vodorovné značenie umožňuje využiť ho na odbočenie doprava. Z tohto popisu je jasné, že vodiči môžu tento pruh bez akýchkoľvek problémov použiť. Pozor, pri zmene jazdných pruhov platí pravidlo prednosti v jazde.

Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

3. Pripájanie sa cez vyhradený jazdný pruh

Tretia situácia sa vyskytuje taktiež relatívne často a mnohí vodiči často využívajú vyhradený pruh ako priraďovací. Podľa zákona ostatní vodiči smú vyhradený pruh použiť pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu alebo ak to dovoľuje dopravná značka. V praxi to znamená asi toľko, že môžu vyhradený pruh použiť, no čo najskôr ho opustiť a zaradiť sa do „normálneho“ pruhu. Pritom platí, že nesmú ohroziť ani obmedziť autobus alebo trolejbus. Pokiaľ sa vyhradený jazdný pruh o niekoľko metrov ďalej končí, ako je to aj v konkrétnom prípade na fotografii (Most SNP pri Dóme sv. Martina v smere do mesta), môžu pokračovať v jazde v ňom.

Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps


Najnovšie články
Za diaľničné známky vyše 40 miliónov eur

Dve vozidlá z minulej dekády absolvovali frontálnu kolíziu i bočný náraz, hodnotené boli na základe dobových štandardov Euro NCAP. Podľa odborníkov stúpla...

Korózia: Ako ovplyvňuje bezpečnosť auta?

Elektrické SUV láka na atraktívny dizajn a výnimočné parametre, na stovku sa dokáže rozcválať za rovné štyri sekundy.

Buick Enspire: 557 koní a dojazd 600 km

Slováci kupujú nielen jazdenky, záujem stúpa aj o nové vozidlá. Dokazujú to marcové čísla, ktoré ukázali rast v každej kategórii. Medzi malými úžitkovými...

Nových áut u nás pribúda

Britská organizácia The Eco Experts sa pozrela na kvalitu ovzdušia v Európe z pohľadu zamorenia motoristami. Kto na starom kontinente je na tom najhoršie...

Znečistený vzduch: Kde v Európe je to najhoršie?

Automobilka BMW naznačila veľkú zmenu, ktorá čaká palubovky jej modelov. Na cestu, na ktorú už pred časom vykročil Mercedes-Benz, čoskoro nastúpia aj Bavori...

Bavori avizujú zmenu: Plne digitálny kokpit

Po kombi prišiel rad na štvordverovú karosériu, od praktickejšieho príbuzného sa okrem stupňovitej zadnej časti nijak neodlišuje.

Lada Vesta: Terénny sedan ide do výroby
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×