Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Peugeot 5008: Trojvalec pre siedmich

Redakčnej skúške sme podrobili dobre vybavený exemplár veľkého SUV s benzínovým motorom a samočinnou prevodovkou.
44 51 príspevkov 12.10.2017 / Marek Pokrývka

Stúpajúca popularita športovo-úžitkových automobilov prinútila Peugeot zmeniť koncepciu dvoch produktov, ktoré pôvodne patrili do segmentu MPV. V prípade typu 3008 sa prerod jednoznačne podaril. Francúz dostal prestížne ocenenie Auto roka 2017, úspešne sa ujal medzi zákazníkmi a svoje kvality predviedol aj v našich testoch. A čo jeho služobne mladší súrodenec?

Peugeot 5008 sme testovali vo verzii PureTech 130 EAT6 Allure 44 fotografií v galérii Peugeot 5008 sme testovali vo verzii PureTech 130 EAT6 Allure Zdroj: Marek Pokrývka

Mohutnejšie vozidlo označené číslom 5008 sme si obzreli počas jeho oficiálnej premiéry a následne sme ho preverili v rámci medzinárodnej prezentácie. Jeho predaj však už je v plnom prúde, prišiel preto čas na redakčnú skúšku. Podrobili sme jej dobre vybavený exemplár s benzínovým motorom a samočinnou prevodovkou. Nevyhli sme sa pritom niekoľkým porovnaniam s českým konkurentom, keďže Kodiaq je stále čerstvým produktom spadajúcim do rovnakej triedy.

Expresívnejší dizajn a porovnateľný priestor

Dvojica sedemmiestnych SUV sa od seba jasne líši vzhľadom. Škoda stavila na mierne konzervatívne hrany, Peugeot dal zasa šancu expresívnejším tvarom s početnejšími oblinami. No ani jemu sa nevyhli ostré linky. Vozidlo síce v mnohom vychádza zo svojho menšieho súrodenca, no má natiahnutú zadnú časť netradične zvislými piatymi dverami. Podčiarkuje to jeho mohutnosť.

Zadná časť je hranatá, vďaka čomu skrýva množstvo priestoru 44 fotografií v galérii Zadná časť je hranatá, vďaka čomu skrýva množstvo priestoru Zdroj: Marek Pokrývka

Výsledkom robustných proporcií je, že osemnásťpalcové disky kolies pôsobili na našom testovacom kúsku akosi nenápadne. Pohľady pútal najmä zaujímavý zlatý lak Pyrite. Vozidlo bolo okrem neho vybavené kontrastnou čiernou strechou a množstvom pochrómovaných prvkov, ktoré mu dávali hodnotný nádych. Z dizajnového hľadiska nejde o žiadnu sivú myšku.

Peugeot 5008: Začiatok novej éry SUV

PRVÁ JAZDA Konštruktéri to pri tomto vozidle nemali jednoduché. Dostali za úlohu vytvoriť kompaktné SUV, ktoré ale bude spĺňať jednu podmienku. Musí odviezť sedem cestujúcich a ideálne aj ich...

Príbuzenský vzťah s aktuálnym držiteľom titulu Auto roka cítiť okrem tvarov exteriéru aj spoza volantu. Palubná doska je zhodná, opäť tu teda máme drobný hranatý volant doplnený vysoko postavený digitálnym prístrojovým štítom. Zachované zostali tiež ovládače pripomínajúce lietadlá. Na svojom mieste je tiež displej multimediálneho systému, cez ktorý možno ovládať plejádu funkcií.

Nezmenili sa ani predné sedadlá a priestorové pomery na nich, ktorým možno vytknúť mohutný centrálny tunel. Rozdielna je zadná časť kabíny prístupná cez dlhé dvere. Namiesto pôvodnej delenej lavice sú tu tri individuálne kreslá, ktoré možno posúvať. Vďaka natiahnutiu karosérie vynikajú nadpriemerným miestom pred kolenami. No na šírku je to trochu horšie, trio chlapov sa sem pohodlne nezmestí.

V druhom rade sú tri samostatné sedadlá, ktoré možno posúvať 44 fotografií v galérii V druhom rade sú tri samostatné sedadlá, ktoré možno posúvať Zdroj: Marek Pokrývka

Priestor v treťom rade sedadiel je prekvapujúco štedrý na hlavu, skláňať sa nemusia ani vyššie postavy. S nohami je to však bieda. Bežne sem dospelého človeka pohodlne neusadíte, nutnosťou je posunutie prostredných sedadiel do kompromisnej pozície. Krátkodobo tak SUV zvládne aj sedem pasažierov. No stále možno hovoriť len o núdzovom riešení, rovnako ako pri type Kodiaq.

Vzdušnosť daných partií v dvojici áut zhodná, rozdiely sa rátajú v milimetroch. Chlieb sa začína lámať pri plnom obsadení auta v batožinovom priestore. Francúz ho má o niečo skromnejší než Škoda: jeho objem síce výrobca neuvádza, no odhadujeme to na zhruba dve stovky. Ale v prípade zloženia poslednej dvojice miest automobilka hovorí o obrovských 702 litroch.

Pri plnom obsadení nezostáva v kufri ktovieaké miesto na batožinu 44 fotografií v galérii Pri plnom obsadení nezostáva v kufri ktovieaké miesto na batožinu Zdroj: Marek Pokrývka

Peugeot týmto číslom mladoboleslavského súpera poráža, no garde sa opäť obracia pri sklopení druhého radu sedadiel. Českým dvom tisíckam sa typ 5008 nedokáže s objemom 1 862 l vyrovnať. Je to síce o niečo menej, ale stále viac než dosť. Navyše, dvojica sedadiel tretieho radu sa v prípade potreby dá pomerne jednoducho vybrať a číselný rozdiel skresať asi na polovicu.

Pri prázdnom vozidle funguje trojvalec dobre

Českému medveďovi mnohí vyčítali, že v základe ho poháňa štvorvalec s objemom iba 1,4 litra. Obdobnú vlnu kritiky si Peugeot 5008 nevyslúžil napriek ešte nižšej kapacite štartovacej voľby a absencii jedného piestu. Za označením PureTech 130 sa totiž skrýva známy 1,2-litrový trojvalec, ktorý svojho konkurenta mierne prekonáva výkonom 96 kW (130 k). Krútiacim momentom 230 Nm však ťahá za kratší koniec.

Základný benzínový motor v našom prípade dopĺňal automat EAT6 44 fotografií v galérii Základný benzínový motor v našom prípade dopĺňal automat EAT6 Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto parametre v našom prípade spracúvala samočinná prevodovka EAT6. S motorom dobre spolupracuje: neohúri síce nejakými rýchlymi reakciami, ale v bežnom režime radí hladko a bez zbytočného otáľania. Vzhľadom na veľkosť francúzskeho auta možno túto techniku označiť len za akceptovateľnú. S najdostupnejším agregátom nie je SUV podľa očakávania žiadny šprintér, napriek tomu dokáže prekvapiť. Trojvalec totiž vie aj slušne potiahnuť. Subjektívne pôsobí vozidlo rýchlejšie, než tvrdí papierový údaj 10,4 sekundy na stovku. Najmä v mestských tempách dobre reaguje na povely plynového pedála.

Toto hodnotenie však platí iba pri obsadení jednou či dvomi osobami. Nevýhodou malej pohonnej jednotky je citlivosť na zvyšovanie zaťaženia, už pri štyroch členoch posádky začína trojvalcu citeľne dochádzať dych. Plné obsadenie či väčší náklad v batožinovom priestore je preň už trápením. Pre siedmich pasažierov je základný motor slabý, zhruba dve tony hmotnosti sú jednoducho nad jeho sily. Pozitívom je jeho odhlučnenie. Svoj nepárny počet piestov síce pod záťažou nezaprie, ale posádku nijak veľmi neruší hlukom ani vibráciami.

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI: Slabší stačí

Medveďa sme si vyskúšali aj so slabším naftovým motorom, dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Podľa oficiálnych údajov by výhodou tohto modelu mala byť pomerne nízka spotreba. Ako to už býva, realita celkom nekorešponduje s laboratórnymi číslami. V meste sme oficiálny údaj preliezli výsledkom 8,3 l/100 km o takmer dva litre. Mimo ulíc to bolo lepšie, na autostrádach ubúdal benzín z nádrže 6,7-litrovým tempom a na vidieku sme dosiahli priemer 5,6 litra. Na zážihový motor pracujúci s automatom nejde o zlé čísla. Oceňujeme najmä diaľničnú hodnotu, ktorá je prekvapujúco nízka.

Osemnásťpalcové disky kolies majú obutie s mierami 225/55 R18 44 fotografií v galérii Osemnásťpalcové disky kolies majú obutie s mierami 225/55 R18 Zdroj: Marek Pokrývka

Podvozok sedemmiestneho vozidla je konštrukčne jednoduchý, ale dobre naladený. Na osemnásťpalcových kolesách pôsobí SUV príjemne komfortne. Väčšinu bežných nerovností zvláda filtrovať, no veľké defekty asfaltu sa celkom výrazne ozvú najmä prostredníctvom vlečenej zadnej nápravy. Naladenie podvozka je teda dobré, Kodiaq vybavený adaptívnymi tlmičmi však má ešte o niečo lepší prejav. Platí to aj pre jazdné vlastnosti. Za tie sa nemusí hanbiť ani francúzsky reprezentant, napriek svojej veľkosti nepôsobí vôbec ťažkopádne a rezanie zákrut mu nie je cudzie. Prsty v tom má najmä strmé riadenie.

SUV so slušnou nádielkou príplatkových prvkov

V slovenských obchodoch možno Peugeot 5008 kúpiť od 21 790 eur. Za túto cenu dostanú zákazníci vybavenie Access a benzínový trojvalec, ktorý je spojený s manuálnou prevodovkou. V prípade voľby samočinnej skrine si treba priplatiť. Dodáva sa totiž až s vyššími úrovňami Active a Allure, v našom prípade šlo o druhú menovanú. Tá nesie cenovku 26 590 v európskej mene.

Jedným z príplatkových prvkov na testovanom aute bola navigácia 44 fotografií v galérii Jedným z príplatkových prvkov na testovanom aute bola navigácia Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný exemplár mal slušnú príplatkovú nádielku. Medzi opciami boli nielen diódové svetlomety, zlatá metalíza doplnená čiernou strechou či elektrické piate dvere reagujúce na pokyn nohy, financie navyše si vyžiadal aj tretí rad sedadiel, masážny balík, ozvučenie Focal či systém Advanced Grip Control čiastočne suplujúci absenciu pohonu 4x4. Tieto prvky vyhnali cenu auta na 34 390 eur.

Okrem dizajnu rozhoduje najmä pohon 4x4

Peugeot 5008 dobre nadviazal na svojho menšieho súrodenca. Prichádza s rovnako expresívnym dizajnom, ktorý sa odlišuje akurát hranatou zadnou časťou. Tú si vyžiadal tretí rad sedadiel. Nie je plnohodnotný, no v prípade potreby dokáže SUV vďaka posuvným sedadlám núdzovo odviezť aj siedmich. Testovaný motor však na túto úlohu stavaný nie je. Pri prázdnom vozidle funguje trojvalec dobre a najmä v meste pôsobí celkom svižne, no pri vyššom zaťažení mu citeľne dochádza dych. Odráža sa to aj na spotrebe. Tá už tradične vôbec nedosahuje oficiálne hodnoty, ale napríklad slušným diaľničným priemerom poteší.

Medzi sedemmiestnymi SUV sa nový Peugeot pravdepodobne nestratí 44 fotografií v galérii Medzi sedemmiestnymi SUV sa nový Peugeot pravdepodobne nestratí Zdroj: Marek Pokrývka

Novinka z krajiny galského kohúta je obstojným súperom pre Kodiaq. Priestorové pomery v dvojici sú takmer identické, ani z hľadiska jazdných vlastností nemožno hovoriť o nejakých priepastných rozdieloch. Okrem dizajnu či príslušnosti k značke tak v prípadnom česko-francúzskom dueli rozhoduje najmä pohon 4x4. Peugeot ho totiž do svojho sedemmiestneho SUV vôbec neplánuje montovať, kým Mladá Boleslav ho ponúka pri viacerých benzínových i naftových agregátoch.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 641 mm
Šírka
1 844 mm
Výška
1 646 mm
Rázvor náprav
2 840 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 569 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 644 kg
Užitočná hmotnosť
561 kg
Celková hmotnosť
2 130 kg
Objem batožinového priestoru
-/702/1 862 l
Objem palivovej nádrže
56 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
8,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 790 €
Základná cena verzie
od 26 590 €
Cena testovaného exemplára
34 390 €

Najnovšie články
VW: Tu sa bude vyrábať najdrahšie auto v SR

Montáž naznačuje obsah pripravovaných dielov, vidieť v nej môžeme exkluzívne autá, veľkolepé scenérie i neodmysliteľné šialenosti.

The Grand Tour: Druhá séria v plnom prúde

Vodiči majú v krízovej situácii viacero možností, ako upozorniť ostatných účastníkov premávky. Poznáte pravidlá, kedy môžete použiť klaksón? Slovenská polícia...

Polícia radí: Viete, kedy smiete použiť klaksón?

Bezpečnostná agentúra zverejnila početnú várku výsledkov svojich testov, v ktorej po prvýkrát udelila automobilu celkový výsledok 0 hviezdičiek.

Euro NCAP: Jedno vozidlo úplne pohorelo

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa...

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Koncernový súrodenec typu Arona prichádza do slovenských obchodov so základnou cenou 16 840 eur, piatimi motormi a tromi úrovňami vybavenia.

Volkswagen uvádza do predaja malé SUV

Za prvých 11 mesiacov roka stúpol celkový odbyt vozidiel v Číne o 3,6 % na 25,8 milióna vozidiel, ukázali údaje CAAM.

Predaj áut v Číne vzrástol len mierne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×