Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bezpečnosť či vyberanie pokút? Najhorší úsek SR

Niektoré cesty sú označené priam rafinovane tak, že ak vodičovi zakryje rýchlostné obmedzenie kamión, nemá šancu odhadnúť zmenu povolenej rýchlosti. Pokutu však musí zaplatiť i tak.
2 32 príspevkov 09.10.2017 / Soňa Zverková

Vodiči sa často sťažujú na pasce, ktoré podľa nich slúžia výlučne na výber pokút. Hoci zastávame názor, že za chybu sa platí a v premávke to platí stopercentne, skutočne existujú miesta, ktoré vyvolávajú oprávnené pochybnosti o účele danej úpravy.

Ako príklad sme si zobrali cestu z Banskej Bystrice na Donovaly, no podobných miest je na Slovensku určite viac. Problémový je úsek medzi Banskou Bystricou a odbočkou na Harmanec, keďže ide o nedelenú štvorprúdovú cestu. Inými slovami, jednotlivé smery neoddeľuje ostrovček ani zábrany, iba dvojitá súvislá čiara. To znamená, že dopravné značky sú osadené len na pravej strane cesty.

Problematický úsek za Banskou Bystrickou v smere na Donovaly. Zdroj: Google Maps 2 fotografie v galérii Problematický úsek za Banskou Bystrickou v smere na Donovaly. Zdroj: Google Maps Zdroj: Soňa Zverková

Problémy spôsobuje fakt, že ide o tranzitnú trasu kamiónov a intenzita osobnej aj nákladnej premávky je v tomto úseku vysoká, pričom kamióny sa pohybujú predovšetkým v pravom jazdnom pruhu. Na tejto ceste je viacero rýchlostných obmedzení, v relatívne krátkom úseku sa rýchlosť zníži na 80, 70 alebo 60 km/h a o kúsok ďalej sa opäť zvyšuje. Vodiči, ktorí pomery na ceste nepoznajú, často nemajú šancu cez kolónu kamiónov niektoré značky vidieť. Myslia si, že dodržujú predpisy a až policajná hliadka a záber z radaru im dokáže, že sa mýlili. Nehovoríme pochopiteľne o špekulantoch, ale o väčšine bežných vodičov, ktorí nemajú v úmysle porušovať predpisy.

Čo na to polícia

Otázka teraz znie, či je vodič zodpovední za porušenie predpisov, ak dopravné značenie nevidí. Motoristi totiž nemajú röntgenový zrak a ak cestu nepoznajú, nemajú šancu odhadnúť ani zbadať dopravné obmedzenie. Polícia upozorňuje, že vodič sa má naplno venovať vedeniu vozidla. To znamená, že „musí mať prehľad o situácii v cestnej premávke, čiže aj o dopravných značkách pred vozidlom alebo pred vozidlami, ktoré chce predísť“. V preklade to znamená, že vodič nesie zodpovednosť za svoj priestupok bez ohľadu na to, či kamión značku zakrýva alebo nie,

Platí poškodená dopravná značka?

VAŠA TÉMA   Vandalizmus a nehody často vedú k poškodeniu dopravných značiek. Poškodené značky však nemusia byť automaticky neplatné.

Právnici nie sú jednotní

Nami oslovení právnici sa v názoroch rozchádzajú. Početnejší tábor poukazuje na ustanovenie vyhlášky k zákonu o premávke, ktoré hovorí, že „zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad“. Za priestupok nemožno považovať porušenie povinností vyplývajúcich z dopravnej značky, ktorú vodič z objektívnych dôvodov nevidí. Podľa právnikov sa to týka iba poškodených značiek, napríklad, ak je značka spadnutá alebo vážne poškodená a teda nečitateľná. Zakrytie značky iným vozidlom preto za objektívny dôvod nepovažujú.

Ďalší právnici však oponujú s tým, že vodič nie je telepat a nemá ani röntgenový zrak. V zastavanej oblasti je možné predpokladať, že ide o obec aj vtedy, ak značku „Začiatok obce“ zakryje kamión. No pokiaľ sa charakter cesty a terénu nemení, napríklad, nie je nablízku zástavba, priechody pre chodcov alebo križovatky, a vodič cestu nepozná, nemá šancu odhadnúť, že sa najvyššia povolená rýchlosť zmenila.

Vadia vodičom nelogické obmedzenia rýchlosti?

Zdanlivo nezmyselné obmedzovanie rýchlosti vedie vodičov k jeho porušovaniu. Problém však nastane v mieste, kde má značka opodstatnenie. A pritom stačí tak málo.

Názor redakcie

K tomuto názoru sa prikláňa aj naša redakcia. Za navrhovanie dopravného značenia zodpovedá predovšetkým správca komunikácie, polícia sa k nemu vyjadruje, no schvaľuje ho správca. Pokiaľ správcovi cesty naozaj záleží na bezpečnosti premávky, mal by sa postarať o to, aby vodiči vždy a za každých okolností o dopravných alebo rýchlostných obmedzeniach vedeli. Najmä v oblastiach, kde zmenu rýchlosti nemožno očakávať. Riešení je veľa, stačí si vybrať. Ako príklad môžeme uviesť rampy, zavesenie značiek na kábel nad vozovkou alebo namaľovanie značky priamo na vozovku. Ak to správca neurobí, daný úsek sa stáva výlučne miestom určeným pre výber pokút. A to veru nemá s bezpečnosťou premávky nič spoločné.

Riešenie momentálne neexistuje

Čo môžu motoristi robiť? V podstate nič. Jediná cesta je nezaplatiť pokutu a dúfať, že v správnom konaní mu policajti preukážu spáchanie priestupku. Ideálne je však mať svedkov alebo záber z palubnej kamery, ktorý by mohol dokázať, že vodič objektívne rýchlostné obmedzenie nemohol vidieť. Žiaľ, ani to nemusí pomôcť. Riešením by bolo upraviť cestný zákon tak, aby bol správca komunikácie povinný zabezpečiť viditeľnosť značiek aj na tranzitných trasách nákladnej dopravy.

Neviditeľné značky a nebezpečné križovatky

VAŠA TÉMA Neviditeľné či poškodené dopravné značenie, prekážky vo výhľade do križovatky. Poradíme vám, ako upozorniť kompetentných na kritické miesta.

Ďalšia možnosť je bombardovať správcu komunikácie neustálymi sťažnosťami. A čím viac, tým lepšie. V zásade platí, že diaľnice a rýchlostné komunikácie spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy spravuje Slovenská správa ciest a cesty nižších tried spravujú kraje alebo obce. Keďže vo väčšine miest a obcí nie je rozdelenie právomocí vždy najprehľadnejšie, odporúčame poslať podnet obci, mestu, mestskej časti alebo dopravnému inšpektorátu. Ak orgán, ktorý dostal takýto podnet, zistí, že problém nespadá do jeho kompetencie, je povinný postúpiť dokument príslušnému správcovi komunikácie.


Najnovšie články
VW: Tu sa bude vyrábať najdrahšie auto v SR

Montáž naznačuje obsah pripravovaných dielov, vidieť v nej môžeme exkluzívne autá, veľkolepé scenérie i neodmysliteľné šialenosti.

The Grand Tour: Druhá séria v plnom prúde

Vodiči majú v krízovej situácii viacero možností, ako upozorniť ostatných účastníkov premávky. Poznáte pravidlá, kedy môžete použiť klaksón? Slovenská polícia...

Polícia radí: Viete, kedy smiete použiť klaksón?

Bezpečnostná agentúra zverejnila početnú várku výsledkov svojich testov, v ktorej po prvýkrát udelila automobilu celkový výsledok 0 hviezdičiek.

Euro NCAP: Jedno vozidlo úplne pohorelo

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa...

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Koncernový súrodenec typu Arona prichádza do slovenských obchodov so základnou cenou 16 840 eur, piatimi motormi a tromi úrovňami vybavenia.

Volkswagen uvádza do predaja malé SUV

Za prvých 11 mesiacov roka stúpol celkový odbyt vozidiel v Číne o 3,6 % na 25,8 milióna vozidiel, ukázali údaje CAAM.

Predaj áut v Číne vzrástol len mierne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×