Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bezpečnosť či vyberanie pokút? Najhorší úsek SR

Niektoré cesty sú označené priam rafinovane tak, že ak vodičovi zakryje rýchlostné obmedzenie kamión, nemá šancu odhadnúť zmenu povolenej rýchlosti. Pokutu však musí zaplatiť i tak.
2 32 príspevkov 09.10.2017 / Soňa Zverková

Vodiči sa často sťažujú na pasce, ktoré podľa nich slúžia výlučne na výber pokút. Hoci zastávame názor, že za chybu sa platí a v premávke to platí stopercentne, skutočne existujú miesta, ktoré vyvolávajú oprávnené pochybnosti o účele danej úpravy.

Ako príklad sme si zobrali cestu z Banskej Bystrice na Donovaly, no podobných miest je na Slovensku určite viac. Problémový je úsek medzi Banskou Bystricou a odbočkou na Harmanec, keďže ide o nedelenú štvorprúdovú cestu. Inými slovami, jednotlivé smery neoddeľuje ostrovček ani zábrany, iba dvojitá súvislá čiara. To znamená, že dopravné značky sú osadené len na pravej strane cesty.

Problematický úsek za Banskou Bystrickou v smere na Donovaly. Zdroj: Google Maps 2 fotografie v galérii Problematický úsek za Banskou Bystrickou v smere na Donovaly. Zdroj: Google Maps Zdroj: Soňa Zverková

Problémy spôsobuje fakt, že ide o tranzitnú trasu kamiónov a intenzita osobnej aj nákladnej premávky je v tomto úseku vysoká, pričom kamióny sa pohybujú predovšetkým v pravom jazdnom pruhu. Na tejto ceste je viacero rýchlostných obmedzení, v relatívne krátkom úseku sa rýchlosť zníži na 80, 70 alebo 60 km/h a o kúsok ďalej sa opäť zvyšuje. Vodiči, ktorí pomery na ceste nepoznajú, často nemajú šancu cez kolónu kamiónov niektoré značky vidieť. Myslia si, že dodržujú predpisy a až policajná hliadka a záber z radaru im dokáže, že sa mýlili. Nehovoríme pochopiteľne o špekulantoch, ale o väčšine bežných vodičov, ktorí nemajú v úmysle porušovať predpisy.

Čo na to polícia

Otázka teraz znie, či je vodič zodpovední za porušenie predpisov, ak dopravné značenie nevidí. Motoristi totiž nemajú röntgenový zrak a ak cestu nepoznajú, nemajú šancu odhadnúť ani zbadať dopravné obmedzenie. Polícia upozorňuje, že vodič sa má naplno venovať vedeniu vozidla. To znamená, že „musí mať prehľad o situácii v cestnej premávke, čiže aj o dopravných značkách pred vozidlom alebo pred vozidlami, ktoré chce predísť“. V preklade to znamená, že vodič nesie zodpovednosť za svoj priestupok bez ohľadu na to, či kamión značku zakrýva alebo nie,

Platí poškodená dopravná značka?

VAŠA TÉMA   Vandalizmus a nehody často vedú k poškodeniu dopravných značiek. Poškodené značky však nemusia byť automaticky neplatné.

Právnici nie sú jednotní

Nami oslovení právnici sa v názoroch rozchádzajú. Početnejší tábor poukazuje na ustanovenie vyhlášky k zákonu o premávke, ktoré hovorí, že „zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad“. Za priestupok nemožno považovať porušenie povinností vyplývajúcich z dopravnej značky, ktorú vodič z objektívnych dôvodov nevidí. Podľa právnikov sa to týka iba poškodených značiek, napríklad, ak je značka spadnutá alebo vážne poškodená a teda nečitateľná. Zakrytie značky iným vozidlom preto za objektívny dôvod nepovažujú.

Ďalší právnici však oponujú s tým, že vodič nie je telepat a nemá ani röntgenový zrak. V zastavanej oblasti je možné predpokladať, že ide o obec aj vtedy, ak značku „Začiatok obce“ zakryje kamión. No pokiaľ sa charakter cesty a terénu nemení, napríklad, nie je nablízku zástavba, priechody pre chodcov alebo križovatky, a vodič cestu nepozná, nemá šancu odhadnúť, že sa najvyššia povolená rýchlosť zmenila.

Vadia vodičom nelogické obmedzenia rýchlosti?

Zdanlivo nezmyselné obmedzovanie rýchlosti vedie vodičov k jeho porušovaniu. Problém však nastane v mieste, kde má značka opodstatnenie. A pritom stačí tak málo.

Názor redakcie

K tomuto názoru sa prikláňa aj naša redakcia. Za navrhovanie dopravného značenia zodpovedá predovšetkým správca komunikácie, polícia sa k nemu vyjadruje, no schvaľuje ho správca. Pokiaľ správcovi cesty naozaj záleží na bezpečnosti premávky, mal by sa postarať o to, aby vodiči vždy a za každých okolností o dopravných alebo rýchlostných obmedzeniach vedeli. Najmä v oblastiach, kde zmenu rýchlosti nemožno očakávať. Riešení je veľa, stačí si vybrať. Ako príklad môžeme uviesť rampy, zavesenie značiek na kábel nad vozovkou alebo namaľovanie značky priamo na vozovku. Ak to správca neurobí, daný úsek sa stáva výlučne miestom určeným pre výber pokút. A to veru nemá s bezpečnosťou premávky nič spoločné.

Riešenie momentálne neexistuje

Čo môžu motoristi robiť? V podstate nič. Jediná cesta je nezaplatiť pokutu a dúfať, že v správnom konaní mu policajti preukážu spáchanie priestupku. Ideálne je však mať svedkov alebo záber z palubnej kamery, ktorý by mohol dokázať, že vodič objektívne rýchlostné obmedzenie nemohol vidieť. Žiaľ, ani to nemusí pomôcť. Riešením by bolo upraviť cestný zákon tak, aby bol správca komunikácie povinný zabezpečiť viditeľnosť značiek aj na tranzitných trasách nákladnej dopravy.

Neviditeľné značky a nebezpečné križovatky

VAŠA TÉMA Neviditeľné či poškodené dopravné značenie, prekážky vo výhľade do križovatky. Poradíme vám, ako upozorniť kompetentných na kritické miesta.

Ďalšia možnosť je bombardovať správcu komunikácie neustálymi sťažnosťami. A čím viac, tým lepšie. V zásade platí, že diaľnice a rýchlostné komunikácie spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy spravuje Slovenská správa ciest a cesty nižších tried spravujú kraje alebo obce. Keďže vo väčšine miest a obcí nie je rozdelenie právomocí vždy najprehľadnejšie, odporúčame poslať podnet obci, mestu, mestskej časti alebo dopravnému inšpektorátu. Ak orgán, ktorý dostal takýto podnet, zistí, že problém nespadá do jeho kompetencie, je povinný postúpiť dokument príslušnému správcovi komunikácie.


Najnovšie články
Lexus naznačuje svoju druhú vlajkovú loď

V Česku naďalej bodujú jazdenky, ktorých predaj vlani vzrástol výrazne viac než predaj nových áut. Spája sa s tým aj riziko podvodu, keďže podľa odhadov až 40...

Česi majú záujem najmä o jazdené autá

Špeciálny variant osemvalcového kupé má vyšší výkon, hutný zvuk pripomínajúci originál a množstvo dizajnových špecifík.

Mustang Bullitt ožíva na 50. narodeniny

V pokračovaní titulu Ant-Man od štúdia Marvel sa kórejský automobil predstaví ako špeciál disponujúcim prvkami kategórie hot-rod.

Veloster je pripravený na filmovú úlohu

Kupé-sedan disponuje vo verzii 53 šesťvalcom s dvomi formami prepĺňania a elektrickým dopingom, identické vnútornosti sa dostali aj do triedy E.

Mercedes-AMG: Silné medvede s iskrou

Slovenskí motoristi si v minulom roku mohli v autobazároch vyberať z ponuky až pol milióna ojazdených vozidiel. V rámci krajín V4 boli v ponuke nielen...

Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×