Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lodgy Stepway: Lacný a štýlový priestor

Vyzerá štýlovejšie, konečne má poriadny volant a dokonca na sedadlá pridáva aj umelú kožu. Zostane však Dacia Lodgy Stepway aj po decentnej modernizácii praktickým rodinným autom za “pár šupov”?
68 29 príspevkov 07.10.2017 / Filip Kadlečík

Dacia sa aj u nás čoraz častejšie stáva voľbou číslo jeden pri kúpe automobilu za dostupné peniaze. Niet sa čomu diviť, na trhu už pôsobí nejaký ten rok a jej produkty už možno považovať za overené. Majú svoje nevýhody, no vždy aj jednu obrovskú výhodu. Cenou sa s nimi môže porovnávať len málokto.

S takouto karosériou sa toho veľa vymyslieť nedá, dizajnéri Dacie však podľa nás odviedli dobrú prácu 68 fotografií v galérii S takouto karosériou sa toho veľa vymyslieť nedá, dizajnéri Dacie však podľa nás odviedli dobrú prácu Zdroj: Filip Kadlečík

My sme tentokrát testovali model Lodgy v sedemmiestnom vyhotovení, ktorý bol naviac naplnený v podstate najvyššou možnou výbavou. Variant Stepway totiž sám o sebe zahŕňa množstvo inak príplatkových prvkov. Aké je však slušne vybavené sedemmiestne auto za 13 619 eur v realite?

Prívetivý vzhľad

Z hľadiska dizajnu toto vozidlo rozhodne nepatrí medzi najatraktívnejšie hviezdy našich ciest. Na druhú stranu však musíme povedať, že s ohľadom na obrovský vnútorný priestor a kubickú kabínu hranol sa s vizážou modelu Lodgy zodpovední popasovali až prekvapivo dobre.

Toto auto môže byť ideálnou voľbou pre rybára či poľovníka - vzhľadom na cenu ponúka obrovský priestor a solídny interiér 68 fotografií v galérii Toto auto môže byť ideálnou voľbou pre rybára či poľovníka - vzhľadom na cenu ponúka obrovský priestor a solídny interiér Zdroj: Filip Kadlečík

Z radu príliš nevybočuje a ničím neurazí. Vo vyhotovení Stepway Outdoor dokonca aj poteší. Efektná modrá farba v kombinácii so sivými ochrannými plastmi karosérie a ozdobnými krytmi plechových puklíc vytvárajú príjemný dojem a prívetivý vzhľad. Takýchto pekných Dacii by po našich cestách mohlo jazdiť aj viac.

Ešte je na čom pracovať

Najvýraznejšou zmenou v interiéri je jednoznačne nový volant, ktorý s tým starým našťastie nemá nič spoločné. Má hrubý veniec potiahnutý imitáciou kože a dobrý tvar. Potešia aj multifunknčné tlačidlá, ktorými sa ovláda tempomat. Aktivujete ho prepínačom mimo volantu a potom už len pohodlne nastavujete rýchlosť. Mnohým toto riešenie príde nepraktické, nám sa ale páči.

Interiér nie je úplné dizajnové veľdielo, trocha klavírneho laku a oranžové detaily mu však dodávajú štýl 68 fotografií v galérii Interiér nie je úplné dizajnové veľdielo, trocha klavírneho laku a oranžové detaily mu však dodávajú štýl Zdroj: Filip Kadlečík

Všetky ďalšie ovládacie prvky či napríklad prístrojová doska zostali na svojom mieste a v starom známom formáte. Zmenila sa farba obloženia a pribudol moderný klavírny lak. Tomu príliš nefandíme, v tomto prípade však pomohol oživiť inak nevýraznú palubnú dosku testovanej Dacie. Rovnaký efekt má aj oranžové obloženie.

Na pomery dnešných automobilov je centrálny displej ešte stále pomerne nízko. Jeho pozícia je o niečo lepšia než napríklad v modeli Duster, kde sedíte vyššie a vzpriamenejšie, no stále má ďaleko od ideálu. Inak si prácu s ním pochvaľujeme. Infotainment je síce jednoduchý, no zato predhľadný a má pomerne rýchle reakcie. Vďaka tomu si opätovne získal naše sympatie.

Tento ovládač multimédií si v Renaulte či Dacii už odžil svoje, stále sa s ním však pracuje vynikajúco 68 fotografií v galérii Tento ovládač multimédií si v Renaulte či Dacii už odžil svoje, stále sa s ním však pracuje vynikajúco Zdroj: Filip Kadlečík

Ani štipku sympatií si však podľa nás nezaslúži držiak na nápoje. Nech sme do neho dali čokoľvek, všetko z neho v prvej zákrute vypadlo, prípadne sa prinajmenšom prevrátilo. Kávičkovanie v tomto aute rozhodne neprichádza do úvahy. Jedine, ak by ste rannú cestu do práce absolvovali vždy po rovnej trase.

V jednej veci porazí aj Kodiaq

Sedadlá zďaleka nepatria medzi to najlepšie, čo aktuálne automobilový svet ponúka, no kvalita ich spracovania sa po omladení zlepšila. Na kritických častiach, ktoré sa zvyknú rýchlo opotrebovať, majú dokonca imitáciu kože. Naproti tomu, rovnako zlá je stále lakťová opierka, ktorá kvôli nevhodne zvoleným prednastaveným polohám v podstate stráca svoj zmysel. Ak si o ňu opriete ruku, tak na volant pohodlne nedočiahnete. Pri dlhých diaľničných cestách ju teda príliš nevyužijete.

Priestorom na zadných sedadlách zatieni Lodgy aj podstatne drahšiu konkurenciu 68 fotografií v galérii Priestorom na zadných sedadlách zatieni Lodgy aj podstatne drahšiu konkurenciu Zdroj: Filip Kadlečík

Druhý rad sedadiel je delený v pomere 40:60 a na sedenie ponúka dostatok priestoru v každom smere, všetky tri miesta majú vlastnú hlavovú opierku, ktorá je zabalená do umelej kože. Plusom pre cestujúcich v druhom rade sú určite aj veľké bočné okná, ktoré poskytujú pekný výhľad a presvetľujú interiér. Najsilnejšia stránka Lodgy sa však prejaví ešte o niečo ďalej od vodiča a spolujazdca.

Priestorová ponuka, ktorou disponuje tretí rad sedadiel, je až nečakaná. Aj muž s výškou tesne pod 185 cm si do neho sadne pomerne pohodlne a vieme si na nich predstaviť stráviť aj dlhšiu cestu. Veľmi príjemný je aj prístup úplne dozadu - stačí odklopiť ľahké kreslo druhého radu a vznikne veľký nástupný priestor.

Štvorcový tvar zadnej časti napovedá, že toto auto bude pomernie priestranné 68 fotografií v galérii Štvorcový tvar zadnej časti napovedá, že toto auto bude pomernie priestranné Zdroj: Filip Kadlečík Pri využití troch radov sedadiel zostáva priestor na 207 l batožiny 68 fotografií v galérii Pri využití troch radov sedadiel zostáva priestor na 207 l batožiny Zdroj: Filip Kadlečík Priestor sa však dá jednoducho zväčšiť sklopením šiesteho a siedmeho sedadla.... 68 fotografií v galérii Priestor sa však dá jednoducho zväčšiť sklopením šiesteho a siedmeho sedadla.... Zdroj: Filip Kadlečík ....do úvahy prichádza aj ich vybratie z vozidla 68 fotografií v galérii ....do úvahy prichádza aj ich vybratie z vozidla Zdroj: Filip Kadlečík Ak sklopíte operadlá druhého radu sedadiel úplne dopredu, vytvorí sa priestor s kapacitou presahujúcou 1 800 litrov 68 fotografií v galérii Ak sklopíte operadlá druhého radu sedadiel úplne dopredu, vytvorí sa priestor s kapacitou presahujúcou 1 800 litrov Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa priestoru v treťom rade sedadiel týka, Lodgy pocitovo poráža aj štýlovejšiu Škodu Kodiaq či Peugeot 5008. Fakt, že na batožinu zostane už len 207 litrov z objemu kufra, nie je nijak oslňujúci, no v tejto triede ani nezvyčajný. Naviac, maximálna prepravná kapacita dosahuje 1 861 l. To je pre vzhľadom na cenu viac než slušná ponuka.

Športové vlohy nečakajte

Pod kapotou testovaného modelu pracuje atmosférická zážihová jednašestka, spriahnutá je s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. V porovnaní s minulosťou išiel tento agregát výkonovo hore - keď sme ho testovali pred tromi rokmi, ponúkal len 60,5 kW (82 k) a 134 Nm, dnes už sú maximálne údaje na hodnote 75 kW (102 k) a 156 Nm.

Motor síce nie extra je výkonný ani neobyčajne úsporný, zato sa však môže pochváliť jednoduchou konštrukciou 68 fotografií v galérii Motor síce nie extra je výkonný ani neobyčajne úsporný, zato sa však môže pochváliť jednoduchou konštrukciou Zdroj: Filip Kadlečík

Motor sa teda viac hodí na to, na čo bolo Lodgy stvorené - prevoz nákladu alebo väčšieho množstva osôb. Svoju úlohu zastane lepšie ako v minulosti - teraz už zďaleka nie je taký dýchavičný, no netreba od neho očakávať žiadne športové či dynamické vlohy. Na bežné jazdenie postačuje, ak však plánujete nonstop jazdiť s plným autom či na dlhšie trasy, siahnite radšej po nafte.

Výborný hlavne na vidieku

Apetít tohto atmosférického sympaťáka totiž nie je nijak oslnivá. Dacia hovorí o spotrebe v kombinovanom cykle na úrovni 6,1 l/100 km, my sme sa počas testu dostali na údaj 7,6 l/100 km. Priemer zhoršovalo najmä mesto, kde si Lodgy v realite vypýta až 9,1 l/100 km, pričom automobilka hovorí o 7,8 l/100 km. Výsledku na atraktivite nepridala ani diaľnica - cifra 8,9 l/100 km z Lodgy nerobí práve ideálneho hltača diaľničných kilometrov.

Tento detail sa nám nepáči - odhalený kĺb uchytenia kapoty bude rokmi určite trpieť 68 fotografií v galérii Tento detail sa nám nepáči - odhalený kĺb uchytenia kapoty bude rokmi určite trpieť Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu, sedemmiestna Dacia s jednašestkovou atmosférou je ako doma na vidieckych cestách a medzimestkých komunikáciach. Tam bez námahy dokáže jazdiť za 4,9 l/100 km, čo je dokonca ešte o tri deci menej než oficiálne uvádza výrobca. V rýchlostiach do 90 km/h je motor pomerne flexibilný, tichý a príjemný. Vyššie tempo už z pohody v kabíne môže ukrajovať.

Prekliatie a požehnanie dlhého rázvoru

Požehnaním dlhého rázvoru je fakt, že v kombinácii s neutrálne naladenými tlmičmi sa stará o veľmi komfortné jazdné vlastnosti osobnej “dodávky”. Nerozhodí ju nekvalitný asfalt ani rozbité poľné cesty. Práve naopak, tam sa Lodgy aj vďaka výbave Stepway cíti veľmi dobre. Rázy od tlmičov sa do kabíny neprenášajú ani pri prejazde veľkých nerovností. Ak ste rybár či poľovník a hľadáte auto, ktoré by pasovalo k vášmu hobby, toto môže byť seriózny adept.

Test Dacia Duster: Oplatí sa toto lacné SUV?

Obľúbený bestseller si motoristi spájajú predovšetkým s nízkou cenou. Tá však zďaleka nie je jediným dôvodom, pre ktorý sa kúpu rumunského SUV oplatí zvážiť.

Každá minca však má dve strany a negatíva prináša aj rázvor s dĺžkou 2 810 mm. Najvýraznejším je fakt, že šasi vozidla spolu s karosériou sú jednoducho príliš mäkké a pri prejazde nerovností je zreteľne počuť, ako automobil pracuje. Menej dôležitá nevýhoda sa týka prejazdu nerovností v teréne - kvôli veľkej vzdialenosti medzi osou prednej a zadnej nápravy auto pomerne často “chytá brucho”.

Až prekvapivo lacná

Cenovka je v tomto prípade až prekvapivo priaznivá. Lodgy si v najlacnejšom vyhotovení môžete kúpiť za 8 990 eur, Stepway s atmosférickým štvorvalcom, ktorý má zdvihový objem 1,6 litra, stojí od 12 590 eur. S niekoľkými príplatkami sa cena plne vybavenej testovacej verzie vo finále vyšplhala na 13 619 eur.

Lodgy má svoje slabiny - o tom netreba diskutovať - vzhľadom na cenovku však ide o veľmi atraktívne a príjemné auto 68 fotografií v galérii Lodgy má svoje slabiny - o tom netreba diskutovať - vzhľadom na cenovku však ide o veľmi atraktívne a príjemné auto Zdroj: Filip Kadlečík

Vzhľadom na rozmery vozidla, jeho praktickosť a výbavu, ktorá viac-menej spĺňa aktuálne štandardy, treba zdôrazniť, že ide až o prekvapivo nízku cenu. Je síce pravda, že Lodgy má množstvo svojich múch, no takáto výhodná ponuka ich v podstate prebíja. Koniec koncov - z pohľadu každodenného užívania ide o veľmi príjemné auto. Naviac, vďaka balíku Stepway Outdoor má dokonca aj svoj nezameniteľný štýl.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
75 kW/102 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
156 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 498 mm
Šírka
1 751 mm
Výška
1 679 mm
Rázvor náprav
2 810 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 186 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 261 kg
Užitočná hmotnosť
659 kg
Celková hmotnosť
1 845 kg
Objem batožinového priestoru
207 / 1 861 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
Mesto - počas testu
9,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
139 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 8 990 €
Základná cena verzie
od 12 590 €
Cena testovaného exemplára*
13 619 €

 


Najnovšie články
Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol

V dnešnom svete už Subaru WRX STi pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete...

Test Subaru WRX STi: Auto z inej galaxie

Ford Mustang, Dodge Challenger a Chevrolet Corvette sú už legendami motoristickej histórie. Toto je vývoj najznámejších musclecars na sérii krátkych videí.

Americké legendy: História v krátkom videu

Dvojdverová novinka má povedomý dizajn aj interiér, dostala však karbónovú karosériu a štvorvalec doplnený dvomi elektromotormi.

Polestar 1: Hybridné kupé má 600 koní

Fabrické vyhotovenie spaľujúce benzín i ropný plyn disponuje základným trojvalcom s výkonom 60 kW (81 k) a 36-litrovou nádržou na ropný plyn.

Opel Crossland X prichádza vo verzii LPG
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×