Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test MINI Countryman: Rast pokračuje

Druhá generácia anglického vidiečana je väčšia a praktickejšia než jej predchodca, no čiastočne ide proti základným hodnotám značky.
41 4 príspevky 06.10.2017 / Marek Pokrývka

Počas ostatných desaťročí došlo v automobilovom priemysle k postupnému zväčšovaniu jednotlivých strojov a posúvaniu hraníc segmentov. Trend neobišiel prakticky žiadneho výrobcu. Dokonca ani toho, ktorý už svojím označením deklaruje rozmerovú skromnosť. Reč je o britskom MINI. Aktuálne produkty tejto firmy výrazne prerastajú svojich predchodcov, nehovoriac o origináli z konca 50. rokov.

MINI Countryman sme si vyskúšali vo variante Cooper D 41 fotografií v galérii MINI Countryman sme si vyskúšali vo variante Cooper D Zdroj: Marek Pokrývka

Donedávna bol najväčším vozidlom tejto spoločnosti typ Clubman, z pôvodnej rodiny malých áut už prerástol na spodnú priečku nižšej strednej triedy. Svoj primát v rámci značky si však neudržal dlho. Pred necelým rokom totiž premiéru absolvoval Countryman druhej generácie, ktorý sa oproti prvému vydaniu tiež výrazne nafúkol. Aktuálne prichádza na cesty. Pri tejto príležitosti sme ho podrobili redakčnej skúške v naftovej verzii s automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies.

Mohutnejší so vzdušnejším interiérom

Prvé osobné zoznámenie s týmto automobilom dokazuje, že čísla neklamali. SUV pôsobí omnoho mohutnejšie než doposiaľ. K hranici 4,3 metra mu totiž chýba iba milimeter, na šírku má 1 822 mm a na výšku meria 1 557 milimetrov. Rázvor náprav teraz dosahuje 2 670 mm. To sú proporcie, ktoré ho namiesto pôvodných malých áut radia na hranicu trendového segmentu C-SUV.

Druhá generácia vidiečana meria na dĺžku 4 299 milimetrov 41 fotografií v galérii Druhá generácia vidiečana meria na dĺžku 4 299 milimetrov Zdroj: Marek Pokrývka

Z dizajnového hľadiska sa anglický vidiečan snažil nadviazať na predchodcu. Vidieť to na netradičnom schode vo vrchnej časti okien, tvare kapoty či svetlometov, ktoré majú namiesto klasického oválu MINI opäť hranatejšiu siluetu. Klasikou sú výrazné plastové obruby blatníkov. V našom prípade ich vypĺňali až devätnásťpalcové disky kolies, absentujúcim prvkom boli strešné nosiče.

Test MINI Clubman: Vyrástlo na kompakt

Šesťdverový unikát z Oxfordu je najuniverzálnejším produktom britskej značky. Minca má však aj druhú stranu.

Za doširoka otváranými dverami sa skrýva interiér, ktorému nárast proporcií karosérie jasne prospel. Najmä oblasť pred kolenami vzadu sediacich pasažierov je štedrejšia. Bezpečne sa sem zložia aj vysoké postavy, problémom môže byť slabšia opora stehien. Na predných pozíciách je situácia lepšia. Miesta je dosť z hľadiska dĺžky i šírky a za volantom možno jednoducho zaujať vhodnú polohu.

Nárast rozmerov SUV je cítiť najmä na zadných sedadlách 41 fotografií v galérii Nárast rozmerov SUV je cítiť najmä na zadných sedadlách Zdroj: Marek Pokrývka

Mimo hry s centimetrami nezostal ani batožinový priestor. V štandardnej konfigurácii má 450 litrov, čo je na danú triedu slušný údaj. Objem možno rozšíriť sklopením zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40. V tomto prípade hovoríme o maxime 1 390 l, pričom rátať treba s takmer rovnou plochou a minimálnym sklonom operadiel. K variabilite prispieva možnosť individuálneho posúvania trojdielnej lavice. Oproti originálu je nový Countryman praktickejší, no odkladacími priestormi naďalej zaostáva.

Kabína vyniká svojou vzdušnosťou, inak je to viac-menej klasické MINI. V mnohých riešeniach pripomína najmä typ Clubman. Dvojica sa síce odlišuje tvarmi palubnej dosky (SUV ju má mohutnejšiu), no ergonómia je zhodná. Rátať teda treba s okrúhlymi prístrojmi i ovládačmi evokujúcimi lietadlá. Samozrejmosťou sú tiež široké možnosti individualizácie, ktoré v našom prípade reprezentovali najmä dekoratívne obklady. Kvalitatívne i možnosťami vybavenia je interiér oproti predchodcovi o level vyššie.

Motokára s kultivovaným dieselom?

MINI montuje pod kapotou druhej generácie typu Countryman širokú paletu techniky. Nami skúšaný variant niesol na piatych dverách štítok Cooper D, čo na rozdiel od trojdverového hatchbacku neznamená 1,5-litrový naftový trojvalec. Namiesto toho je srdcom takto označeného vozidla klasický dvojliter. Charakterizuje ho maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 330 Nm.

Od dvojlitra sme očakávali o niečo nižšiu spotrebu nafty 41 fotografií v galérii Od dvojlitra sme očakávali o niečo nižšiu spotrebu nafty Zdroj: Marek Pokrývka

Diesel nás oslovil najmä svojou kultivovanosťou. Na potlačení jeho charakteristického prejavu evidentne konštruktéri poriadne zapracovali, do interiéru sa prenáša minimum vibrácii a motor je v bežnom režime príjemne tichý. Ani pod záťažou pritom o sebe nedáva vedieť nejakým rušivým klepotom. Svojou silou nesklame, šprint z pokoja na stovku zaberie testovanému modelu 8,8 sekundy. V tomto smere prikladá ruku k dielu rýchlo pracujúci osemstupňový automat.

Do rodiny JCW prichádza aj Countryman

Dvojlitrový turbomotor má výkon 170 kW (231 k) a krútiaci moment 350 Nm, ktorý štandardne putuje na všetky kolesá druhej generácie SUV.

Napriek celkom slušnej dynamike by sa SUV malo podľa oficiálnych parametrov zmestiť do päť litrov vo všetkých režimoch. Ako to už býva, ide len o zbožné prianie podložené laboratórnym testovaním. V realite je apetít dvojlitra vyšší. Brázdenie ulíc našej metropoly znamenalo 7,1-litrový výsledok, čo je omnoho viac než tvrdí papier. Mimo mesta to bolo lepšie. Diaľničná spotreba 6,2 l/100 km je vzhľadom na vyššiu stavbu vozidla slušná a poteší tiež priemer 4,8 litra nameraný na okresných cestách.

Okrem apetítu v nás zmiešané pocity vyvolal aj podvozok. MINI síce aj v prípade tohto automobilu skloňuje motokáry, no dlhodobo omieľané prirovnanie tu nie je celkom na mieste. Spoza volantu je nárast rozmerov vidiečana cítiť. Výrazné natiahnutie priestoru medzi kolesami i súvisiace zvýšenie hmotnosti sa postarali o to, že hravý charakter v značnej miere nahradila rozvážna stabilita. Pocit veľkej agilnosti a obratnosti vhodnej najmä do ulíc mesta čiastočne zmizol.

Na devätnásťpalcových kolesách je podvozok trochu tvrdý 41 fotografií v galérii Na devätnásťpalcových kolesách je podvozok trochu tvrdý Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek kritickým slovám musíme povedať, že jazdné vlastnosti typu Countryman sú výborné. V rámci triedy patria nepochybne medzi špičku. Vozidlo dobre poslúcha povely volantu a ochotne sa vrhá do zákrut. V našom prípade k tomu dopomáhalo nízkoprofilové devätnásťpalcové obutie poskytujúce množstvo gripu. No zároveň ovplyvnilo komfort, podobne ako pri predchodcovi by sme privítali lepšie filtrovanie nerovností na cestách. Situáciu pravdepodobne vyriešia menšie kolesá.

Na konci účtu sa objavilo 39 356 eur

Okrem svojich proporčných prvenstiev v rámci značky drží Countryman aj ďalší primát, je totiž najdrahším produktom rodiny. V našich končinách sa predáva od 25 300 eur. Daná čiastka zahŕňa základný benzínový trojvalec, zákazníci túžiaci po dvojlitrovej nafte si musia pripraviť 27 900 eur bez príplatkov. Voľba automatickej prevodovky dostáva cenu blízko k 30-tisícovej hranici.

Svojím technologickým vybavením drží MINI krok s dobou 41 fotografií v galérii Svojím technologickým vybavením drží MINI krok s dobou Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár disponoval nádielkou príplatkov, ktoré jeho hodnotu zvýšili ešte o slušné percento. Najväčšiu položku v zozname tvoril balík Pepper obsahujúci sedem prvkov, vrátane hmloviek, automatickej klímy či bezkľúčového rozhrania. Nasledovali 19-palcové disky kolies, LED svetlomety a navigácia, pričom na konci účtu za konkrétny automobil sa objavila suma 39 356 eur. To je podstatne viac než pri valnej väčšine potenciálnych konkurentov.

Dostal sa blízko súperov kategórie C-SUV

MINI sa nevyhlo všeobecným trendom. Druhá generácia SUV tejto značky je definitívnym dôkazom toho, že rast pokračuje aj vo firme špecializujúcej sa na malé autá. Podobne ako príbuzný Clubman už svojimi rozmermi Countryman patrí na spodnú priečku nižšej strednej triedy. Vďaka väčším rozmerom je praktickejší než jeho predchodca, no čiastočne ide proti základným hodnotám značky.

Countryman nebude mať jednoduchú pozíciu medzi súpermi 41 fotografií v galérii Countryman nebude mať jednoduchú pozíciu medzi súpermi Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek výborným jazdným vlastnostiam už vidiečan spoza volantu nevyvoláva taký pocit agilnosti a obratnosti ako doposiaľ. Fyzické rozmery jednoducho neoklame. Vďaka nárastu proporcií sa pritom dostal blízko súperov prudko rastúcej kategórie C-SUV, ktorí sú zväčša lacnejší. Aj pri svojich početných kvalitách teda nebude mať MINI v rastúcej konkurencii jednoduchú pozíciu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 299 mm
Šírka
1 822 mm
Výška
1 557 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 430 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 505 kg
Užitočná hmotnosť
600 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
Objem batožinového priestoru
450/1 390 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 25 300 €
Základná cena verzie
od 29 886 €
Cena testovaného exemplára
39 356 €

Najnovšie články
Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol

V dnešnom svete už Subaru WRX STi pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete...

Test Subaru WRX STi: Auto z inej galaxie

Ford Mustang, Dodge Challenger a Chevrolet Corvette sú už legendami motoristickej histórie. Toto je vývoj najznámejších musclecars na sérii krátkych videí.

Americké legendy: História v krátkom videu

Dvojdverová novinka má povedomý dizajn aj interiér, dostala však karbónovú karosériu a štvorvalec doplnený dvomi elektromotormi.

Polestar 1: Hybridné kupé má 600 koní

Fabrické vyhotovenie spaľujúce benzín i ropný plyn disponuje základným trojvalcom s výkonom 60 kW (81 k) a 36-litrovou nádržou na ropný plyn.

Opel Crossland X prichádza vo verzii LPG
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×