Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najpopulárnejšie autá: Skrývajú túto slabinu

Zamysleli ste sa niekedy pri kúpe vozidla, aký z neho máte výhľad? Vedome tak urobil asi málokto. Švajčiarsky test 69 nových modelov, ktorý trval päť rokov, priniesol nečakaný výsledok.
9 17 príspevkov 06.10.2017 / Soňa Zverková

Pri kúpe vozidla je dizajn veľmi často jedným z rozhodujúcich faktorov. Niet preto divu, že výrobcovia si dávajú záležať na zaujímavých tvaroch a zvodných líniách. Nanešťastie, často na úkor jedného faktoru, ktorý v bežnom živote zohráva kritickú úlohu: rozhľad okolo vozidla.

Ilustračný snímok. Zdroj: Dreamstime 9 fotografií v galérii Ilustračný snímok. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Dôležitým aspektom však nie je len samotný vzhľad auta, ale aj bezpečnosť. Kým v minulosti stĺpiky niesli strechu, dnes sú neoddeliteľnou súčasťou karosérie a deformačných zón. A to sa prejavuje aj na celkovom výhľade a rozhľade z vozidla. Švajčiarsky autoklub TCS sa preto v priebehu rokov 2012 až 2017 pozrel na zúbok celkovo 69 modelom. Meral pritom nielen výhľad tesne okolo vozidla vpredu a vzadu, ale aj vplyv na jednoduchosť či zložitosť parkovania.

A zisťoval aj to, ktoré parkovacie asistenčné systémy sú už v štandardnej výbave. Práve v poslednom bode upozorňujeme na možný nesúlad so zistením TCS, nakoľko štandardná výbava sa pre jednotlivé krajiny môže líšiť. „Parkovací asistenti v žiadnom prípade nemôžu nahradiť dobrý rozhľad z vozidla, môžu však pomôcť zabrániť poškodeniu auta alebo dokonca nehode,“ upozorňuje TCS.

Ako sa testovalo

Schéma testovania 9 fotografií v galérii Schéma testovania Zdroj: TCS

1. Výhľad vpredu a vzadu (c, d) (menší font)

Merala sa vzdialenosť, na ktorú vodič vpredu a vzadu nevidí predmety pred resp. za vozidlom (xc, xd).

2. Rozhľad pri parkovaní (a, b)

Merala sa vzdialenosť, na ktorú vodič nevidí nárazník iného zaparkovaného vozidla (xa, xb). Nárazník simulovali 50 cm vysoké kužele.

3. Parkovacie asistenčné systémy

Pokiaľ bolo vozidlo sériovo dodávané s prednými a zadnými parkovacími senzormi aj zadnou kamerou, dostalo 100 percent, čiže päť bodov. Ak nič z toho vo vozidle nebolo, dostalo 20 percent, čiže jeden bod.

4. Subjektívne hodnotenie

Za šírku stĺpikov alebo veľkosť spätných zrkadiel prideľovali technici subjektívne 20 až 100 percent, čiže jeden až päť bodov. Čím viac percent (bodov), tým lepší rozhľad.

5. Celkový výsledok

Po spočítaní percent resp. bodov za jednotlivé merania pridelil TCS každému otestovanému vozidlu  hviezdičky, ktoré zodpovedalo celkovému odporúčaniu z hľadiska výhľadu a rozhľadu. Podľa počtu hviezd mohol byť model vynikajúci, zvlášť odporúčaný, odporúčaný, podmienene odporúčaný alebo neodporúčaný.

Celkové výsledky 9 fotografií v galérii Celkové výsledky Zdroj: TCS

Dĺžka nemusí byť na škodu

Jednoznačne najlepší výhľad ponúkajú mini a malé autá. Dôvodom je najmä kratšia vzdialenosť vodiča od piatych dverí a ostrejší uhol ich sklonu, ktoré zlepšujú rozpoznávanie prekážok za vozidlom. Podobne sú na tom aj verzie kombi, ktoré často majú rovnako ostrý uhol piatych dverí. Paradoxne najhoršie výsledky mali veľké SUV, hoci sa kupujú práve pre dobrý výhľad a zvýšenú pozíciu vodiča. Čo je však pravda v premávke, nemusí platiť pri parkovaní. A k lepším známkam im nepomohli ani parkovací asistenti.

TCS ako príklad pri parkovaní jazdou vzad (cúvaním) uvádza malý Smart Fortwo, ktorého vodič rozpozná 50 cm vysoký kužeľ už zo vzdialenosti 1,9 m. V prípade Fordu Edge ho vidí až zo vzdialenosti 12,5 m. Pri parkovaní to môže byť zábrana alebo hrajúce sa dieťa.

Bezpečný odstup: Ako nerobiť zbytočné nehody

Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné...

Podobné výsledky platia aj pre parkovanie jazdou vpred. Kým v Škode Octavia Combi rozpozná vodič nárazník vedľajšieho vozidla už zo vzdialenosti 92 cm, kým vodič Peugeotu 3008 GT nevidí nič do vzdialenosti 2,7 m. A rozhodne nemusí platiť, že čím dlhšia vzdialenosť vodiča od piatych dverí, tým horší výhľad. Príkladom je Opel Insignia, ktorý aj napriek dĺžke 4,9 m ponúka veľmi dobrý rozhľad. Naproti v prípade Lexusu NX 300h F-Sport už samotný dizajn naznačuje veľmi veľa.

Malé autá

Mestské približovadlá s priemernou známkou 74 percent ponúkajú najlepší výhľad. Víťazom nielen tejto kategórie, ale aj celého testu je Smart Fortwo, ktorý ako jediný získal maximálne možné hodnotenie piatich hviezd.

Výsledky mini a malých áut 9 fotografií v galérii Výsledky mini a malých áut Zdroj: TCS

Kompaktné autá

Jedenásť kompaktných modelov s priemernou známkou 64 percent skončilo na treťom mieste. V tejto kategórii nezískal päť hviezd ani jeden model, no dva si vyslúžili štyri hviezdy: Subaru Impreza a VW Golf.

Výsledky kompaktných vozidiel 9 fotografií v galérii Výsledky kompaktných vozidiel Zdroj: TCS

Kombi

Hoci by sa mohlo zdať, že dĺžka znevýhodňuje verzie kombi, opak je pravdou. Dokazuje to aj fakt, že kombíky skončili s priemernou známkou 69 percent na druhom mieste. Z deviatich otestovaných modelov až štyri získali štyri hviezdy: Škoda Octavia, Toyota Auris, Seat Leon a VW Passat.

Výsledky vozidiel s karosériou kombi 9 fotografií v galérii Výsledky vozidiel s karosériou kombi Zdroj: TCS

Sedany a liftbacky

V tesnom závese za kompaktnou triedou so známkou 63 percent nasledujú sedany na štvrtom mieste. Štyri hviezdy získali tri modely: Toyota Prius, Hyundai Ioniq a Opel Insignia.

Výsledky vozidiel s karosériou sedan a liftback 9 fotografií v galérii Výsledky vozidiel s karosériou sedan a liftback Zdroj: TCS

MPV a vany

Obľúbená kategória rodinných vanov sa o štvrté miesto delí so sedanmi s priemernou známkou 63 percent. Štyri hviezdy získali dva modely: Nissan Note a Citroen C4 Picasso.

Výsledky MPV a vanov 9 fotografií v galérii Výsledky MPV a vanov Zdroj: TCS

SUV

Na chvoste sa ocitlo 21 veľkých SUV s priemernou známkou 59 percent. Nepomohli tu ani parkovací asistenti, ktorí sú v týchto modeloch bežní už v štandardnej výbave. Štyri hviezdy získali len tri modely: Suzuki SX4 S-Cross, Peugeot 2008 a Infiniti Q30.

Výsledky vozidiel s karosériou SUV 9 fotografií v galérii Výsledky vozidiel s karosériou SUV Zdroj: TCS


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×