Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mitsubishi: Terén nosí vo svojich génoch

JAZDA V malebnom prostredí Tisovca sme sa zoznámili s expedične upravenými typmi Pajero/L200 a skúsili, čo dokážu.
50 7 príspevkov 29.09.2017 / Marek Pokrývka

Hádam najsilnejším čarovným slovíčkom v automobilovom priemysle je momentálne skratka SUV. Zástupcovia tejto trendovej kategórie pribúdajú ako huby po daždi, mnohí sa však vzdialili od cieľov sledovaných pri jej zakladaní. Za vznikom triedy stojí snaha skombinovať každodenný komfort bežných osobných modelov so všeobecnou univerzálnosťou off-roadov. Na korene segmentu mnohí výrobcovia akosi pozabudli, čo vidieť napr. na znižujúcom sa podiele pohonu všetkých kolies.

V lone slovenskej prírody sme si vyskúšali nefalšované off-roady Mitsubishi 50 fotografií v galérii V lone slovenskej prírody sme si vyskúšali nefalšované off-roady Mitsubishi Zdroj: Martin Trenkler

Mitsubishi patrí momentálne k veľkým propagátorom športovo-úžitkového segmentu. Svoje portfólio zameriava výrazne týmto smerom, čo dokazuje aj prerod nositeľov slávnych označení Eclipse a Evolution. Japonská firma však zostáva verná základným hodnotám. Nedávno sme sa o tom opätovne presvedčili v teste typu Outlander: nemá síce niektoré moderné hračky, no mimo cesty patrí k najväčším poctivcom. Napriek tomu je vyslovene ťažký terén už nad jeho sily.

Test Mitsubishi Outlander: Stará škola SUV

Japonské vozidlo síce nemá niektoré najnovšie čačky-mačky, ale ponúka množstvo priestoru i dobré schopnosti mimo asfaltu.

Tri diamanty však na prekonávanie náročných podmienok nezabudli. Marketingovo sa síce koncentrujú na SUV, no v portfóliu majú stále aj nefalšované talenty na kamene, blato a vodu. Túto sortu zastupujú najmä typy Pajero a L200. Nedávno sme s nimi absolvovali jazdu v krásnom okolí Tisovca, ktorá poskytuje výborné podmienky na preskúšanie schopností japonských automobilov.

Muránska planina ponúka krásne scenérie i veľa možností na jazdu terénom 50 fotografií v galérii Muránska planina ponúka krásne scenérie i veľa možností na jazdu terénom Zdroj: Martin Trenkler

Dobré pneumatiky, navijak i strešný stan

K dispozícii sme mali viacero rôznych vozidiel. Odlišovali sa od seba nielen vekom, teda príslušnosťou k jednotlivým generáciám, ale tiež svojím vybavením. Sériový stav bol totiž minulosťou. Všetky off-roady boli pripravené do náročných podmienok, čoho základným predpokladom boli dobré pneumatiky. Na bežnom asfalte o sebe dáva drsné obutie vedieť vysokou úrovňou hluku, no pri šmykľavom podklade je alfou a omegou úspešného prejazdu. Poriadne gumy nedokáže nahradiť žiadna vyčačkaná elektronika.

Obutie je teda základ, no niektoré skúšané modely Mitsubishi mali aj ďalšie špecifiká. Ide napríklad o sacie potrubie vyvedené k úrovni strechy umožňujúce brodenie hlbokou vodou. Dôležitý bol tiež zdvihnutý podvozok, ktorý uľahčoval prejazd členitého terénu. Za kľúčový prvok možno označiť elektrický navijak. Ten pomôže zo šlamastiky vtedy, keď boj s náročným povrchom technika vzdá.

Expedičné automobily disponovali množstvom špeciálneho vybavenia 50 fotografií v galérii Expedičné automobily disponovali množstvom špeciálneho vybavenia Zdroj: Martin Trenkler

Duo automobilov pochádzalo z expedičnej sorty. Okrem spomínaného príslušenstva slúžiaceho na prekonávanie prekážok disponovali tiež neprehliadnuteľnou strešnou nadstavbou, ktorú možno rozložiť na plnohodnotný stan. Páru pasažierov poskytuje dostatok miesta najmä vďaka svojej veľkej šírke. K tomuto „domu na kolesách“ prislúcha aj rebrík, vysúvací prístrešok či rozkladací stolík s dvojicou stoličiek. Dvojici poslúži takto vybavené vozidlo naozaj dobre. Trh ponúka kopec možností, nechýba chladnička, kompaktný varič, nezávislé kúrenie a dokonca ani sprcha.

Primárnou úlohou týchto špeciálov však nie je slúžiť ako náhradný nocľah, keď sa pohádate s manželkou, ale zdolávať nespevnené cesty. Tých ponúka malebné prostredie Tisovca neúrekom. Muránska planina má napriek svojmu názvu ďaleko od nejakej roviny, ide o hornaté územie s množstvom lesov. Práve tie boli najčastejšie našim útočiskom.

Japonské autá preukázali svoju odolnosť

Čo teda expedične vybavené vozidlá dokážu? Skutočne veľa, naša jazda slovenskými kopcami však bola v tomto prípade len ochutnávkou ich schopností. So žiadnymi extrémnymi prekážkami sa Mitsubishi popasovať nemuseli. No prekonali rôzne druhy povrchov, strmé stúpania i klesania a nechýbali ani rôzne prírodné nerovnosti. Redukčná prevodovka dostala počas tejto skúšky zamestnanie na plný úväzok. Manuál nášho pick-upu L200 mal väčšinou zaradenú dvojku alebo trojku, občas prišla k slovu aj jednotka. Niektoré autá mali v zálohe ešte uzávierku diferenciálu.

Tri diamanty majú v zdolávaní náročného terénu dlhoročnú tradíciu 50 fotografií v galérii Tri diamanty majú v zdolávaní náročného terénu dlhoročnú tradíciu Zdroj: Martin Trenkler

Väčšinu prekážok dokázali terénne špeciály zdolať bez ťažkostí, pod čím sa podpísalo vedenie skúsenými milovníkmi jazdenia mimo asfaltu. Tí vedeli, kedy treba „našľapovať“ opatrne a kedy treba pritlačiť na plyn v snahe vyhrabať sa zo šlamastiky. Pod vedením inštruktorov došlo len k dvom malým incidentom ľahko riešiteľným pomocou navijaku. Deň pred nami sa však kolegovia museli pobiť s ešte výrazne náročnejšími úsekmi, okrem iného ich čakali hlboké jazierka blata i lesné trate so skutočne drsným profilom.

Prejazd skrz veľkú terénnu trhlinu bol najnáročnejším úsekom, ktorý si vyžiadal „obeť“ spomedzi expedičných áut. Pre chybu vodiča totiž vozidlo skončilo na boku. Pneumatiky sa museli opierať o strmý svah, ale v tomto prípade šofér s off-roadom zamieril príliš vysoko. Situáciu sa však podarilo vyriešiť pomerne rýchlo. Japonský pick-up pritom preukázal svoju odolnosť, odniesol si totiž iba jemne prevalené dvere a rozbité sklíčko na zadnom svetle. Na dramaticky vyzerajúci incident skutočne minimálne škody.

V náročnom teréne sa aj malá chyba vie premeniť na veľký problém 50 fotografií v galérii V náročnom teréne sa aj malá chyba vie premeniť na veľký problém Zdroj: Martin Trenkler

Aj táto nie celkom bežná situácia nás presvedčila o tom, že Mitsubishi nosí terén vo svojich génoch. Vozidlá japonskej značky majú dlhoročnú tradíciu v zdolávaní náročných prekážok. Spoločnosť momentálne oslavuje 100. výročie svojho založenia a napriek nasledovaniu aktuálneho ošiaľu menom SUV nezabúda na svoje korene. Drsné stroje ázijského výrobcu zastaví najmä v prípade špeciálneho vybavenia naozaj máločo.


Najnovšie články
VW: Tu sa bude vyrábať najdrahšie auto v SR

Montáž naznačuje obsah pripravovaných dielov, vidieť v nej môžeme exkluzívne autá, veľkolepé scenérie i neodmysliteľné šialenosti.

The Grand Tour: Druhá séria v plnom prúde

Vodiči majú v krízovej situácii viacero možností, ako upozorniť ostatných účastníkov premávky. Poznáte pravidlá, kedy môžete použiť klaksón? Slovenská polícia...

Polícia radí: Viete, kedy smiete použiť klaksón?

Bezpečnostná agentúra zverejnila početnú várku výsledkov svojich testov, v ktorej po prvýkrát udelila automobilu celkový výsledok 0 hviezdičiek.

Euro NCAP: Jedno vozidlo úplne pohorelo

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa...

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Koncernový súrodenec typu Arona prichádza do slovenských obchodov so základnou cenou 16 840 eur, piatimi motormi a tromi úrovňami vybavenia.

Volkswagen uvádza do predaja malé SUV

Za prvých 11 mesiacov roka stúpol celkový odbyt vozidiel v Číne o 3,6 % na 25,8 milióna vozidiel, ukázali údaje CAAM.

Predaj áut v Číne vzrástol len mierne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×