Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test zimných pneu: Aj lacné môžu prekvapiť

Rakúsky autoklub ÖAMTC a nemecký ADAC otestovali celkovo 32 zimných pneumatík v dvoch rozmeroch. Ako prvé ponúkame podrobné výsledky testov menšieho rozmeru 195/65 R15 T.
2 24 príspevkov 27.09.2017 / Soňa Zverková

Rakúsky automobilový klub ÖAMTC spolu s kolegami z nemeckého ADAC pre nadchádzajúcu zimnú sezónu otestoval celkovo 32 pneumatík dvoch rozmerov: 16 pneumatík rozmeru 195/65 R15 a 16 modelov rozmeru 215/65 R16. Ako prvý prinášame menší rozmer, ktorý nachádza uplatnenie v nižšej strednej triede, napríklad, na modeloch Škoda Octavia, VW Golf či Kia cee´d. Testované pneumatiky mali rýchlostný index T, čiže bezpečne zvládajú rýchlosti do 190 km/h.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC Zdroj: ÖAMTC

Tento rok sa postaral o nejedno prekvapenie. To, že prémiové či renomované značky nemusia automaticky získať vysoké bodové hodnotenie, sa ukázalo aj v predchádzajúcich rokoch. Je však úplnou novinkou, keď lacné plášte z rovnakého koncernu výrazne preskočia drahé značky. Dokazujú to dve takéto dvojice. Značka Esa+Tecar, ktorú vyvinul Goodyear, získala vynikajúce druhé miesto s hodnotením „zvlášť odporúčaná“. Jej prémiový súrodenec Goodyear UltraGrip 9 naproti tomu skončil o tri miesta nižšie s hodnotením „odporúčaný“. Podobný scenár vidíme aj u dvojice Michelin-Kleber. Kleber totiž získal tretie miesto, kým Michelin je až piaty od konca.

V tohtoročnom teste ani jeden model nezískal najvyššie možné hodnotenie a len tri modely získali druhý stupeň, čiže hodnotenie „zvlášť odporúčaná“. Široké pole „odporúčaných“ tvorí 12 plášťov a na poslednom mieste skončil Semperit so známkou „podmienene odporúčaný“. Najhoršiu možnú známku „neodporúčaný“ neobdržal ani jeden z testovaných modelov.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

Ako sa testujú pneumatiky

Tieto testy pneumatík sú celoeurópskym projektom, na ktorom sa zúčastňuje celý rad organizácií, napríklad, z oblasti ochrany spotrebiteľov. Tými najznámejšími účastníkmi sú okrem ÖAMTC nemecký autoklub ADAC a švajčiarsky TCS. Konzorcium prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu.

Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné. To je aj dôvod, pre ktorý sa niektoré pneumatiky známych značiek v teste nemusia vyskytnúť, napríklad, výrobca ukončil predaj a alebo pri nákupe pneumatík do testu ešte nebol model pre tohtoročnú zimnú sezónu v predaji. Tento rok to bol u menšieho rozmeru prípad značiek Pirelli a Bridgestone.

Ako rozmer kolies vplýva na jazdné vlastnosti?

Väčšina automobiliek ponúka pre svoje modely viacero rozmerov diskov a pneumatík. S nimi sa však menia jazdné vlastnosti, čo reálne ukázala skúška s modelom VW Golf GTI.

 

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak kluby odhalia pokus o podvod so špeciálne upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

Správny tlak: Zničia sa vám pneumatiky rýchlo?

Správny tlak v pneumatikách je často podceňovanou, no veľmi dôležitou súčasťou bezpečnej jazdy. Podhustená či prehustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva a priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti...

ÖAMTC označí pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná, neodporúčaná.

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

1. Continental WinterContact TS860

Orientačná cena: 74 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,2

Mokro: 1,8

Sneh: 1,9

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,4

Spotreba paliva: 1,9

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,1

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Continental ponúka pre tohtoročnú zimu veľmi vyváženú pneumatiku, ktorá v rámci svojho rozmeru zaujala najlepšou známkou na mokrom povrchu, zároveň je jednou z najúspornejších a najlepších na snehu.

2. Esa+Tecar Super Grip 9

Orientačná cena: 49 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,3

Mokro: 2,3

Sneh: 2,3

Ľad: 2,1

Hlučnosť: 3,3

Spotreba paliva: 1,7

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,3

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Lacný plášť koncernu Goodyear prekvapil tým, že porazil svojho prémiového súrodenca. Esa+Tecar dosiahla spomedzi ostatných 16 modelov tohto rozmeru najlepšie výsledky na ľade a suverénne je najúspornejšia.

3. Kleber Krisalp HP 3

Orientačná cena: 63 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,3

Mokro: 2,5

Sneh: 2,1

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,3

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,4

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Kleber je ďalším prekvapením, nakoľko svojho prémiového súrodenca Michelin nechal ďaleko za sebou. Lacná značka koncernu Michelin prišla do testu s vyváženou pneumatikou, ktorá sa osvedčila na suchu aj na snehu. Z hľadiska odolnosti voči opotrebovaniu patrí v teste medzi najlepšie.

4. Dunlop Winter Response 2

Orientačná cena: 73 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6

Mokro: 2,0

Sneh: 2,1

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,2

Spotreba paliva: 1,8

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,6

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Dunlop otvára široké pole odporúčaných plášťov. Hoci na mokrom povrchu, snehu a ľade a z hľadiska úspornosti môže konkurovať trojici najlepších, v porovnaní s nimi však dosiahol horšie výsledky na suchom povrchu. Práve slabiny za sucha viedli k zhoršeniu celkovej známky.

5. Goodyear UltraGrip 9

Orientačná cena: 74 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4

Mokro: 1,9

Sneh: 2,7

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,1

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,7

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Goodyear síce spomedzi ostatných 16 modelov získal druhé najlepšie hodnotenie na mokrom povrchu a vyvážené vlastnosti na suchom a ľadovom, v porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi však vykázal slabiny na snehu. Práve výsledky na snehu, kde mal problémy najmä s priečnou stabilitou a handlingom, viedli k zhoršeniu celkovej známky.

6. Hankook i*cept RS 2 W452

Orientačná cena: 59 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,2

Mokro: 2,6

Sneh: 2,7

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,7

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,7

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Hankook dodal do testu vyváženú pneumatiku, no najlepší výsledok dosiahol na suchom povrchu. Na mokrom povrchu mal určité problémy s brzdnou dráhou a priečnou stabilitou, na snehu zas s rozjazdom. Práve sneh viedol k zhoršeniu celkovej známky. Určite nepomohlo ani to, že ide o jednu z najhlučnejších pneumatík v teste.

7. Vredestein Snowtrac 5

Orientačná cena: 64 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,0

Mokro: 2,7

Sneh: 2,9

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,8

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 3,0

Celková známka: 3,0

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Vredestein postavil do testu model, ktorý exceloval na suchom povrchu a dobre sa správal aj na ľade, ostatné disciplíny už dopadli horšie. Na mokrom povrchu boli miernou slabinou brzdná dráha a priečny akvaplaning, na snehu priečna stabilita a handling. Hoci ide o najhlučnejšiu pneumatiku v teste, k zhoršeniu celkovej známky viedla slabá odolnosť voči opotrebovaniu.

8. Yokohama W.drive V905

Orientačná cena: 58 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC  

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7

Mokro: 2,6

Sneh: 2,2

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,7

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 3,0

Celková známka: 3,0

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Yokohama získala suverénne najlepšie hodnotenie na suchom povrchu, osvedčila sa aj na snehu a na ľade. Horšiu známku na mokrom povrchu si vyslúžil najmä za slabiny z hľadiska priečnej stability a brzdnej dráhy. Nadol v celkovom hodnotení ho však potiahla slabá odolnosť.

9. Falken Eurowinter HS01

Orientačná cena: 59 eur 2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

 

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6

Mokro: 2,6

Sneh: 3,1

Ľad: 2,9

Hlučnosť: 3,6

Spotreba paliva: 2,3

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 3,1

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Hoci značku Falken zastupovala v teste vyvážená pneumatika, jej výsledky sú preukázateľne horšie než u vyššie umiestnených modelov. Celkové hodnotenie zhoršili slabiny na ľade a predovšetkým na snehu. Na ľade aj na snehu zápasil Falken s bočnou stabilitou, na snehu sa pridružili aj problémy s rozjazdom.

10. Firestone Winterhawk 3

Orientačná cena: 59 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC  

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1

Mokro: 3,1

Sneh: 2,9

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,4

Spotreba paliva: 1,8

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 3,1

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Firestone je spolu s Dunlopom najúspornejšou pneumatikou v tomto teste a patrí aj medzi najodolnejšie. Darilo sa mu na suchu a na ľade, v ostatných disciplínach to však dopadlo horšie. Na snehu zápasil tento model s priečnou stabilitou. Celkovú známku zhoršil mokrý povrch, kde mal problémy s priečnou stabilitou a brzdnou dráhou.

11. Nokian WR D4

Orientačná cena: 65 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,3

Mokro: 3,1

Sneh: 1,7

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,6

Spotreba paliva: 1,9

Odolnosť: 3,0

Celková známka: 3,1

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Nokian ostatné modely v teste suverénne porazil na snehu a určite patrí medzi najúspornejšie plášte. Napriek miernym slabinám sa mu darilo aj na suchom a ľadovom povrchu. Celková známka zodpovedá hodnoteniu za mokra, kde mal problémy najmä s brzdnou dráhou. K celkovému dojmu určite neprispela aj slabá odolnosť voči opotrebovaniu.

12. Michelin Alpin 5

Orientačná cena: 77 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1

Mokro: 2,5

Sneh: 3,2

Ľad: 2,6

Hlučnosť: 3,5

Spotreba paliva: 2,6

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 3,2

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Michelin sa postaral o prekvapenie, keď skončil na chvoste tabuľky. Hoci ide o suverénne najodolnejší plášť v teste, zároveň má aj najväčší negatívny vplyv na spotrebu. Pre mierne slabiny na ľade a výraznejšie nedostatky na snehu je táto pneumatika vhodná skôr do oblastí s teplejšími zimami, nakoľko na suchom a mokrom povrchu sa osvedčil. Výrazný problém na snehu nastal s bočnou stabilitou, no ani rozjazd nepatrí práve medzi jej silné stránky.

13. Aeolus SnowAce 2 AW08

Orientačná cena: 50 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4

Mokro: 2,7

Sneh: 3,3

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,4

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 3,0

Celková známka: 3,3

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Čínska značka, ktorá patrí do koncernu Pirelli, sa vcelku osvedčila na suchom a ľadovom povrchu, za mokra a na snehu už mala problémy. Na mokrom povrchu to bola brzdná dráha, no celkovú známku nadol stiahol sneh, kde Aeolus zápasil s priečnou stabilitou a rozjazdom. Určite mu neprospela aj slabá odolnosť voči opotrebovaniu.

14. Kumho WinterCraft WP51

Orientačná cena: 57 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4

Mokro: 3,3

Sneh: 2,6

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,6

Spotreba paliva: 2,3

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 3,3

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Kumho postavil do testu odolnú a vcelku úspornú pneumatiku, ktorá uspela na suchom a ľadovom povrchu. V kritických disciplínach mokro a sneh však už mal problémy. Na snehu to bola priečna stabilita, no najviac pneumatika zápasila s mokrým povrchom, ktorý sa postaral o zhoršenie celkovej známky. Na ňom sa jeho Achillovou pätou stali brzdná dráha, handling a priečna stabilita.

15. Sava Eskimo S3+

Orientačná cena: 60 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

 

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,3

Mokro: 2,9

Sneh: 1,9

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,5

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 3,3

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Spolu s Nokianom a víťazným Continentalom získala Sava jednu z najlepších známok na snehu a čiastočne uspela na ľade. Na mokrom povrchu už boli výsledky horšie, najmä z hľadiska brzdnej dráhy, handlingu a priečnej stability. Paradoxne spolu so Semperitom ako jediné pohoreli na suchom povrchu (handling) a v oboch prípadoch to viedlo k zosunu celkovej známky.

16. Semperit Master-Grip 2

Orientačná cena: 63 eur

2 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,6

Mokro: 2,5

Sneh: 2,1

Ľad: 2,7

Hlučnosť: 3,0

Spotreba paliva: 1,9

Odolnosť: 3,0

Celková známka: 3,6

Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: podmienene odporúčaná

Záver ADAC/ÖAMTC:

Semperit síce patrí medzi najúspornejšie pneumatiky v teste a osvedčil sa na zasneženom a mokrom povrchu, nadol ho stiahli mierne slabiny na ľade a výrazné nedostatky na suchom povrchu. Na ľade zápasil najmä s brzdením s ABS a na suchu s handlingom. Naisto mu nepomohla ani slabá odolnosť voči opotrebovaniu.


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×