Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Uhradí poisťovňa škodu, ak auto poničí víchrica?

Viacerí vodiči zažili silnú búrku, ktorá narobila poriadne škody na majetku, vrátane áut. Čo môžete urobiť, ak sa tak stalo? Kedy sa môžete obrátiť na poisťovňu a ako by sa malo v silnom vetre jazdiť?
1 8 príspevkov 22.09.2017 / Soňa Zverková

Počas letných mesiacov sme zažili niekoľko veľmi prudkých veterných smrští spôsobených búrkami. Prišla jeseň a je možné predpokladať, že veterných dní bude pribúdať. A s nimi pribudnú aj riziká poškodenia vozidla padajúcimi konármi, tehlami či inými predmetmi.

Na auto nemusí padnúť celý strom, aby narobil poriadne škody. Zdroj: Dreamstime

Spomaľte!

Najlepšia rada počas smršte? Nikam nechoďte. Ak však predsa musíte šoférovať, odporúčame prispôsobiť jazdu počasiu a stavu vozovky. Toto ustanovenie zákona o premávke má logiku, nech je situácia akákoľvek. Pri silnom vetre, a to najmä bočnom, to platí dupľovane. Silný poryv totiž funguje ako neľútostné baranidlo a vozidlo sfúkne do priekopy alebo do protismeru so všetkými možnými následkami, vrátane tragických. A čím vyššia rýchlosť, tým je vozidlo citlivejšie na náraz vetra. I keď najväčšie riziko číha na autá s veľkými bočnými plochami, napríklad, kamióny a dodávky, bočný vietor dokáže poriadne zamávať aj s ľahkými osobnými autami. Pokiaľ je vozovka mokrá alebo zasnežená, šmyku sa vyhnete len zázrakom.

Z hľadiska bočného vetra sú najrizikovejšie výjazdy z lesa a mosty. V prvom prípade je kritický najmä úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť a začína sa otvorená plocha, napríklad, polia. Vodiči by si mali predovšetkým uvedomiť silu vetra. V takomto úseku je potrebné chytiť volant pevne obidvoma rukami, spomaliť a pripraviť sa na možný náraz bočného vetra. Čím viac si vodič uvedomuje toto riziko, tým rýchlejšie a lepšie zareaguje.

Návod pre vodičov: Kedy treba zapnúť hmlovky?

Na diaľnici sa za dažďa mnohé autá ukrývajú za oblakmi vody zvírenej od pneumatík. Nezávisle od akokoľvek výraznej farby vozidla, stáva sa takmer neviditeľným. Pomoc je jednoduchá.

Druhým rizikovým miestom sú mosty. Po prvé, nad riekou nebránia prúdeniu budovy ani stromy. Možno nebude rozdiel tak drastický ako pri výjazde zo zalesnenej oblasti, ale počítajte s tým, že vietor sa bude do vášho opierať veľkou silou. Navyše sa vzduch nad vodnými plochami ochladzuje oveľa viac než medzi budovami, čo pochopiteľne podstatne zvyšuje riziko námrazy. V kombinácii so silným bočným vetrom je riziko šmyku výrazne vyššie.

Padajúce konáre a poistenie

Azda najnebezpečnejším faktorom, ktorý ohrozuje vodičov, sú padajúce konáre. Pokiaľ sa tak stane za jazdy, môžu byť dôsledky katastrofálne. Ak sa nachádzate na ceste, kde by mohli na vozovku spadnúť konáre alebo celé stromy, buďte v strehu a radšej zložte nohu z plynu. Takéto poškodenie auta kryje vo väčšine prípadov iba havarijná poistka, i keď niektoré poisťovne ponúkajú krytie niektorých poveternostných rizík aj v rámci povinného zmluvného poistenia.

Havarijné poistenie kryje poškodenie vozidla vyvrátenými dopravnými značkami a kusmi budov, napríklad, strechou alebo tehlami. „V prípade pádu predmetov, napríklad, stavebných súčastí nehnuteľnosti, má vlastník vozidla, ak nemá uzatvorené havarijné poistenie, možnosť požadovať náhradu škody od vlastníka nehnuteľnosti,“ upozorňuje hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová.

Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk

Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený niekoľko stoviek metrov, nie je podstatné...

Poisťovne zväčša od motoristu pri nahlasovaní takéhoto prípadu požadujú povinnosť uviesť aj vlastníka budovy, od ktorého si poisťovňa môže vymáhať náhradu, ak nemal objekt dostatočne zabezpečený. Poisťovne odporúčajú škodu nafotiť alebo natočiť situáciu: kde vozidlo stálo, či ho strom alebo časť budovy skutočne poškodili, odfotiť aj priľahlé okolie a podobne. Poslúži to ako dôkaz, ako ku škode došlo.

Pri súčasnom nedostatku parkovacích miest je ťažké rozmýšľať, či na auto spadne tehla alebo konár. Pokiaľ predpoveď počasia hovorí o víchrici alebo silných poryvoch, Milan Janásik, hovorca Generali, neodporúča „parkovať v bezprostrednej blízkosti rozostavaných budov, z ktorých by mohol vietor sfúknuť predmety alebo časti stavebného materiálu“.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

Škody spôsobené víchricami

Letné búrky a veterné smršte narobili poriadne škody na majetku, vrátane vozidiel. Napríklad, Generali v tomto roku zaznamenala 330 prípadov a škody presiahli 440 000 eur, pričom za celý minulý rok to bolo 270 poškodených vozidiel s celkovou škodou 300 000 eur. Podľa Janásika len v auguste živly poškodili 105 vozidiel. Kooperativa eviduje za tento rok 828 poškodených vozidiel, vlani ich bolo 1 493. Allianz síce nevyčíslila konkrétny počet poškodených vozidiel, len za júl však má nahlásených vyše 1 600 škôd na súkromnom majetku, vrátane vozidiel, v hodnote až 1,8 milióna eur. V prvej polovici augusta sa Slovenskom prehnala veterná smršť, ktorá za jediný deň spôsobila škody vo výške zhruba 200 000 eur.


Najnovšie články
Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol

V dnešnom svete už Subaru WRX STi pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete...

Test Subaru WRX STi: Auto z inej galaxie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×