Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C-Elysée: Dvojitá úspora s naftou?

Omladený Citroën C-Elysée sme už testovali v jeho benzínovej verzii, teraz nadišiel čas na výkonnejší a drahší naftiak. Oplatí sa zvážiť kúpu tohto dostupného sedanu i so vznetovou motorizáciou?
50 23 príspevkov 19.09.2017 / Filip Kadlečík

Benzínové C-Elysée, ktoré našim testovaním prešlo už pred niekoľkými mesiacmi, malo pod kapotou prepĺňaný trojvalec s označením PureTech 82. Výkon tohto agregátu vrcholí na úrovni 60 kW (82 k), krútiaci moment zasa na 117 Nm. S touto pohonnou jednotkou sa sedan ako ryba vo vode cíti predovšetkým meste. Ak ho príliš zaťažíte, resp. plánujete jazdiť dlhé trasy po diaľnici, môžete naraziť na jeho limity.

C-Elysée možno nepatrí ku vysloveným krásavcom, vo vrcholnej konfigurácii mu však istú dávku šarmu uprieť nemožno 50 fotografií v galérii C-Elysée možno nepatrí ku vysloveným krásavcom, vo vrcholnej konfigurácii mu však istú dávku šarmu uprieť nemožno Zdroj: Filip Kadlečík

Presne v takých prípadoch sa oplatí premýšľať nad alternatívou, ktorú ponúka motorizácia BlueHDi 100. Naftiak so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonovou špičkou 73 kW (100 k) by si vďaka 245 Nm mal poradiť aj s podstatne väčším zaťažením, skvelo by sa mu mohlo dýchať aj na diaľnici. Aká je však pravda?

Len drobné zmeny

Dizajnu omladeného sedanu sme sa už detailnejšie venovali v predchádzajúcom teste. Stačí teda len pripomenúť, že základné tvary sa nemenili a Francúzi sa zamerali skôr na akúsi štýlovú aktualizáciu modelu. C-Elyseé dostalo koncové svetlá odkazujúce na hatchback C3, o niečo lepšie teraz vyzerajú aj hlavné svetlomety. Inak sú akékoľvek úpravy len vyslovene kozmetického rázu.

Úpravou neprešli len predné svetlomety - koncové svetlá taktiež 50 fotografií v galérii Úpravou neprešli len predné svetlomety - koncové svetlá taktiež "dostali aktualizáciu" Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri ako prvý do oka udrie nový displej s uhlopriečkou 7” a moderným infotainmentom. V prípade testovaného vozidla bol vybavený aj navigáciou, ktorá fungovala veľmi spoľahlivo. Prítomnosť dotykovej zobrazovacej jednotky chválime, z ergonomického hľadiska však nie je umiestnená práve najlepšie - najmä pri sledovaní mapových podkladov vodič stráca očný kontakt s dianím okolo vozidla.

Z nevýhod dostupného Citroënu nám nedá nespomenúť nedostatočný rozsah nastavenia volantu, absenciu praktických odkladacích priestorov či slabšiu zvukovú izoláciu. Kvôli nej sa do kabíny od inak podareného motora dostáva nepríjemné klepanie typické pre staršie naftiaky.

Medzi najväčšie zmeny v interiéri sa počíta centrálny displej či odlišná ponuka materiálov a farieb dekoru 50 fotografií v galérii Medzi najväčšie zmeny v interiéri sa počíta centrálny displej či odlišná ponuka materiálov a farieb dekoru Zdroj: Filip Kadlečík

Nevýhody interiéru však automobil dobieha v disciplíne, ktorá z pohľadu klienta patrí medzi tie najdôležitejšie. C-Elysée ponúka obrovský vnútorný priestor - priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s veľkou rezervou, batožinu pojme kufor s objemom 506 l. To sú argumenty, ktoré mnohých majiteľov prinútia privrieť oči a prekúsnuť aj lacnejšie spracovanie kabíny.

Klasický naftiak s pohodovým podvozkom

Agregát BlueHDi 100 patrí medzi klasické naftiaky, ktoré o sebe dávajú vedieť zreteľným klepaním. Vznetovú jednotku dopuje turbodúchadlo a má zdvihový objem 1,6 l. Automobil sa vďaka nej rozbehne až na rýchlosť 183 km/h, plný šprint na stovku je pritom záležitosťou 10,8 sekundy. Papierovo teda ide o priemerne dynamické vozidlo.

Motor patrí sa hlási k starej škole naftiakov - to však nemusí byť nevýhoda 50 fotografií v galérii Motor patrí sa hlási k starej škole naftiakov - to však nemusí byť nevýhoda Zdroj: Filip Kadlečík

Tento predpoklad sa plne preniesol aj do reality, má však svoje “ale”. Príslušnosť k staršej garde pohonných jednotiek totiž diesel dáva na známosť aj tým, že nemá príliš kultivovaný chod. Turbodiera a následný silný ťah v obmedzenom spektre otáčok sú charakteristikami, s ktorými sa už pri najmodernejších motoroch tak často nestretávame.

Tento fakt však nemusí byť úplne na škodu. Keď diesel dostatočne spoznáte, naučíte sa jeho danosti využívať v závislosti od aktuálnych podmienok. Nepotrebujete výkon? Budete sa snažiť jazdiť v “pokojnom” spektre. Musíte sa rozbehnúť rýchlejšie? Nech sa páči, precíznym radením môžete využiť súhru turbodúchadla a vznetovej jednašestky. Auto je potom prekvapivo dynamické.

Rovnakým infotainmentom a navigáciou disponujú aj drahšie modely Citroënu 50 fotografií v galérii Rovnakým infotainmentom a navigáciou disponujú aj drahšie modely Citroënu Zdroj: Filip Kadlečík

S testovaným C-Elysée sa nám jazdilo veľmi dobre, potešilo nás nielen na okreskách, ale predovšetkým na diaľniciach. Vďaka dlhým prevodom päťstupňového manuálu tam totiž pohonná jednotka točí len cca 2 350 ot./min. Škoda, že napriek rozumným otáčkam je v aute pri rýchlosti 130 km/h hluk. Ten však ide na vrub najmä slabšiemu odhlučneniu.

Test Citroën C-Elysée: Povinná jazda

Francúzsky sedan pôsobí hodnotnejšie než predchodca a má rozšírené vybavenie. No naďalej ho možno označiť za lacný automobil.

Automobil síce teroreticky dokáže uháňať tempom viac než 180 km/h, no pri vyššej než maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici už začína byť trochu nervózny. Konštrukčne jednoduchý podvozok je totiž potom veľmi háklivý na prípadné nerovnosti. To isté platí aj pri pokusoch o agresívnu jazdu v nižších rýchlostiach. Za bežných okolností sa však správa veľmi pohodlne a predvídateľne. Pri defenzívnom spôsobe vedenia vozidla mu možno len ťažko niečo vyčítať.

Nespraví vám prievan v peňaženke

Fakt, že tento agregát nám veľmi pripomína staršie klasické naftiaky, sa potvrdil aj pri meraní spotreby. Tá je totiž skutočne príjemne nízka aj v reálnej premávke. Je síce o niečo vyššia, než uvádzajú samotní Francúzi, za istých okolností sa však dá jazdiť aj za papierové hodnoty.

Päťstupňová manuálna prevodovka má dlhé dráhy, takže je dostatočná aj pri jazde po diaľnici 50 fotografií v galérii Päťstupňová manuálna prevodovka má dlhé dráhy, takže je dostatočná aj pri jazde po diaľnici Zdroj: Filip Kadlečík

V meste spotrebuje C-Elysée na 100 km jazdy 5,1 litra nafty, tabuľkové hodnoty pritom hovoria o apetíte 4,6 l/100 km. Oveľa lepšie sa cíti na vidieku, kde si plne vystačí s množstvom paliva, ktoré deklaruje aj samotný Citroën. Pri jazde po okreskách sa totiž uspokojí s 3,3 litrami pohonnej hmoty na každých 100 kilometrov.

Peugeot 301: Nenápadné auto skrýva prekvapenie

PRVÁ JAZDA Francúzska automobilka Peugeot sa v súčasnosti sústredí najmä na segment SUV. V tieni 3008 či 5008 prešiel modernizáciou model 301 a teraz si pýta svoju časť pozornosti. Zaslúži si ju?

Katastrofa nenastáva ani na diaľnici - tam si rodinný sedan z nádrže cucne 5,7 l/100 km. Pri jazde v kombinovanom cykle by sa teda apetít vznetovej jednotky mal ustáliť niekde v okolí hodnoty 4,7 l/100 km. Vzhľadom na rozmery vozidla a charakter agregátu ide o príjemný výsledok, ktorý by vám rozhodne nemal zruinovať rozpočet.

Keď je argumentom úspora

Koniec-koncov sa teda dá povedať, že testovaný automobil môže majiteľovi priniesť dvojitú úsporu. Prvá časť prichádza pri jeho kúpe. Cenovka C-Elysée síce štartuje na hodnote 9 990 eur, diesel Citroën ponúka už od 11 990 eur. V našom prípade výbavu  Shine obohatilo niekoľko príplatkov, ktoré finálnu cenu nafúkli na 14 590 eur. Za túto čiastku však auto disponuje takmer všetkým, čo je dnes dobrým štandardom.

Medzi príplatkové prvky testovaného vozidla patrí navigácia, cúvacia kamera so senzormi či 16 50 fotografií v galérii Medzi príplatkové prvky testovaného vozidla patrí navigácia, cúvacia kamera so senzormi či 16" disky kolies s brúseným povrchom Zdroj: Filip Kadlečík

Druhú časť úspory vodič pocíti počas prevádzky vozidla - vznetový štvorvalec si v kombinovanom cykle vystačí s 4,7 l paliva na 100 kilometrov. Naviac - s naftou pod kapotou je toto vozidlo rozhodne univerzálnejšie, než už testovaná benzínová verzia. Ako ryba vo vode sa totiž cíti nielen v meste či na okreskách, ale aj počas dlhých diaľničných ciest. Vtedy je, až na zvýšenú mieru hluku, aj prekvapivo komfortné. Za dané peniaze môže ísť v závislosti od vašich potrieb o výbornú kúpu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
73 kW/100 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
245 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 419 mm
Šírka
1 748 mm
Výška
1 466 mm
Rázvor náprav
2 652 kg
Pohotovostná hmotnosť
1 186 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 261 kg
Užitočná hmotnosť
404 kg
Celková hmotnosť
1 590 kg
Objem batožinového priestoru
506 l
Objem palivovej nádrže
45 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,8 l/100 km
Mesto - počas testu
5,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
98 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 9 990 €
Základná cena verzie
od 12 990 €
Cena testovaného exemplára
14 590 €

Najnovšie články
VW: Tu sa bude vyrábať najdrahšie auto v SR

Montáž naznačuje obsah pripravovaných dielov, vidieť v nej môžeme exkluzívne autá, veľkolepé scenérie i neodmysliteľné šialenosti.

The Grand Tour: Druhá séria v plnom prúde

Vodiči majú v krízovej situácii viacero možností, ako upozorniť ostatných účastníkov premávky. Poznáte pravidlá, kedy môžete použiť klaksón? Slovenská polícia...

Polícia radí: Viete, kedy smiete použiť klaksón?

Bezpečnostná agentúra zverejnila početnú várku výsledkov svojich testov, v ktorej po prvýkrát udelila automobilu celkový výsledok 0 hviezdičiek.

Euro NCAP: Jedno vozidlo úplne pohorelo

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa...

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Koncernový súrodenec typu Arona prichádza do slovenských obchodov so základnou cenou 16 840 eur, piatimi motormi a tromi úrovňami vybavenia.

Volkswagen uvádza do predaja malé SUV

Za prvých 11 mesiacov roka stúpol celkový odbyt vozidiel v Číne o 3,6 % na 25,8 milióna vozidiel, ukázali údaje CAAM.

Predaj áut v Číne vzrástol len mierne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×