Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najväčší elektromobil sveta: Je ako elektráreň

Elektromobily sú dnes jednou z najhorúcejších tém automobilového priemyslu. Trendy pritom nezasahujú len do prepravy osôb. Najväčšie elektroauto sveta vozí niečo úplne iné a prichádza s dychberúcim odhalením.
2 11 príspevkov 19.09.2017 / Filip Kadlečík

Spoločnosť Komatsu je známa výrobou ťažkých strojov, ktoré sa používajú nielen v stavebníctve, ale napríklad aj v ťažiarenskom priemysle. Jej nákladiaky patria k tomu najväčšiemu, čo sa premáva po kameňolomoch. Špecifickou vlastnosťou ich služby je fakt, že hore kopcom chodia často prázdne - plnú záťaž znášajú až pri ceste dole z lomu.

Komatsu HD605-7 prešlo po desiatich rokochslužby nečakanou premenou - stal sa z neho elektromobil 2 fotografie v galérii Komatsu HD605-7 prešlo po desiatich rokochslužby nečakanou premenou - stal sa z neho elektromobil Zdroj: Komatsu

V oblastiach s takouto schémou prepravy ťažobného materiálu sa dá výborne zúžitkovať hmotnosť nákladu, ktorá neraz prekročí aj 65 000 kilogramov. Niet sa čomu diviť, nákladiak Komatsu HD605-7 sám o sebe atakuje hranicu 45 000 kilogramov. Gravitáciu teda prekonáva len ako 45-tonový stroj, z kopca sa však valí v podobe 110-tonového nákladiaku s plnou korbou.

Vďaka tomu vidí spoločnosť Ciments Vigier SA potenciál v aplikácii elektromotorov v týchto ťažkých podmienkach. V blízkej dobe do služby nastúpi Komatsu E-Dumper, elektromobil, ktorý vznikol prerábkou 10-ročného modelu HD605-7. Úprava údajne mala stáť státisíce eur, majiteľ sa však spolieha na to, že v konečnom dôsledku bude len zanedbateľným vstupným nákladom.

Obrovský nákladiak môže dosahovať aj hmotnosť atakujúcu hranicu 110 000 kg 2 fotografie v galérii Obrovský nákladiak môže dosahovať aj hmotnosť atakujúcu hranicu 110 000 kg Zdroj: Komatsu

Za neznámu šesťcifernú sumu sa z dieselového monštra stalo elektroauto s batériami, ktoré disponujú kapacitou 700 kWh. Slušná porcia akumulátorov rozhodne nie je ľahká - ide o komplex s hmotnosťou 4,5 tony. Vďaka tomu má ísť o najväčšiu batériu, ktorá kedy bola použitá v dopravnom prostriedku.

Objem uchovanej energie by mal stačiť na 20 otočiek, ktoré v danom lome denne absolvuje bežné dieselové Komatsu. Ba čo viac, vďaka rekuperácii nákladiak funguje ako elektráreň a po každej jazde má vyprodukovať ešte 10 kWh elektrickej energie naviac. V podstate to teda znamená, že prinajmenšom každá piata jazda vozidla bude bez nákladov.

Test BMW i3: Predbehlo svoju dobu?

Na test BMW i3 s väčším dojazdom sme sa tešili. Ide predsa o elektromobil, ktorý vyzerá ako vystrihnutý z budúcnosti. Darí sa mu však naplniť to, čo naznačuje netradičným exteriérom?

Úspora sa má prejaviť aj na palive. Za rok by sa malo ušetriť 50 000 litrov nafty, do ovzdušia bude putovať o 130 000 kg emisií CO² menej. Po zvážení znížených servisných nákladov vyzerá prestavba 10-ročného stroja ako naozaj rozumná voľba. Slúžiť by totiž mal prinajmenšom ďalšiu dekádu.


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×