Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Závažná chyba vodičov: Pre toto sme v zápchach

Na kolóny si vodiči vo väčších mestách zvykli. To ale neznamená, že sa nenájdu netrpezlivci, ktorí komplikujú život všetkým ostatným. Riešenie je pritom veľmi jednoduché.
2 50 príspevkov 18.09.2017 / Soňa Zverková

Kolóny sú v časoch dopravnej špičky úplne bežným javom, ktorá so sebou prináša nervozitu a stres. A nemalé riziko nehody, ktorá celú situáciu ešte viac zhorší. Hoci sa záhada kolóny bez príčiny medzičasom vyriešila, existuje jedna málo spomínaná príčina. Bezpečná vzdialenosť.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Mnohí vodiči majú tendenciu doslova sa nasťahovať do kufra predchádzajúceho vozidla, akoby očakávali, že sa skôr dostanú domov či do cieľa svojej cesty. Nie nedostanú. Kým sa kolóna nerozplynie, nikto sa nikam skôr nedostane. Bez ohľadu na vzdialenosť medzi vozidlami.

Rovnaký princíp platí aj v snahe niektorých vodičov urýchliť svoj postup neustálymi zmenami jazdného pruhu. Raz sa im zdá, že pravý pruh sa hýbe rýchlejšie, tak sa do neho preradia. Následne sa pravý jazdný pruh zastaví a pohne sa ľavý. A šup, už je rovnaké auto v ľavom.

Záhada odhalená: Takto vzniká dopravná kolóna

Kto jazdí autom, zvlášť po meste, dopravným zápcham sa vyhne len ťažko. Stačí však trošku zmeniť návyky a hneď môže byť jazda oveľa plynulejšia. Pozrite sa, aké správanie vodičov spôsobuje najväčšie...

Ak by ste si však vyhliadli nejaké výraznejšie vozidlo, ktoré zostáva stále v rovnakom pruhu, zistíte, že uponáhľaný vodič vôbec nič nezíska. A v križovatke, kde sa časť plechovej lavíny oddelí, stojíte priamo za ním. Svojou jazdou však zhoršuje celú situáciu a pritom si vôbec nepomôže. Akurát má dobrý pocit, že má všetko pod kontrolou a do cieľa sa dostane o päť sekúnd skôr.

Ako správne reagovať?

Na to, aby sa kolóna hýbala, i keď pomaly, stačí trpezlivosť a sebadisciplína. Vyhýbajte sa jazde typu plyn-brzda, ktorú často aplikujú vodiči v snahe zabrániť, aby sa niekto „predbehol“. Premávka nie je rad pre pokladňou v supermarkete. Počas jazdy udržiavajte od predchádzajúceho vozidla vzdialenosť zodpovedajúcu približne dvom dĺžkam priemerného auta.

zdroj: PZ SR 2 fotografie v galérii zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

Táto vzdialenosť vám umožní plynulo spomaliť bez potreby zastaviť, čím sa výrazne zvýši plynulosť vašej jazdy. A pokiaľ rovnaké pravidlo budú dodržiavať aj ostatní vodiči, zvýši sa plynulosť celej premávky. Využívajte celú dĺžku pripájacieho jazdného pruhu a pokiaľ vodiči v priebežnom pruhu udržia túto vzdialenosť, vozidlá sa budú môcť pripájať „zipsovaním“ plynulo bez toho, aby sa premávka v priebežnom pruhu zastavila.

Hoci sa kolóna hýbe pomaly, nezabúdajte kontrolovať spätné zrkadlá. Nikdy neviete, čo za vodiča máte za sebou. Nejeden využíva kolónu na kontrolu mailov alebo posielanie textových správ a nemusí si všimnúť, že vozidlá pred ním spomaľujú. Dostatočná vzdialenosť znižuje riziko kolízie, nakoľko poskytuje viac manévrovacieho priestoru. Nie veľa, ale určite viac než pri jazde v tesnom závese. A rovnako ako v križovatke uľahčuje vyhýbanie sa vozidlám záchranných zložiek.


Najnovšie články
Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur

Špeciálne vozidlo disponujúce 4,7-litrovým motorom dosiahne stovku za 4,2 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 274 km/h.

Aston Martin postavil osemvalcový Cygnet

Čínska stránka publikovala fotografie, ktoré ukazujú druhý karosársky variant medveďa bez kamufláže. Uvádza aj technické údaje.

Škoda Kodiaq GT: České SUV-kupé naživo

Talianskemu elektromobilu prorokujú dobre informované zdroje nekompromisné dynamické schopnosti, stovku zhltne pod dve sekundy.

Pininfarina avizuje elektrický hyperšport

Priechody pre chodcov sa výraznejšie nemenili už poriadne dlho. Môže nevídaná revolúcia prísť napríklad z Ruska? V Kazani sa objavili 3D priechody pre chodcov.

Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×