Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Závažná chyba vodičov: Pre toto sme v zápchach

Na kolóny si vodiči vo väčších mestách zvykli. To ale neznamená, že sa nenájdu netrpezlivci, ktorí komplikujú život všetkým ostatným. Riešenie je pritom veľmi jednoduché.
2 50 príspevkov 18.09.2017 / Soňa Zverková

Kolóny sú v časoch dopravnej špičky úplne bežným javom, ktorá so sebou prináša nervozitu a stres. A nemalé riziko nehody, ktorá celú situáciu ešte viac zhorší. Hoci sa záhada kolóny bez príčiny medzičasom vyriešila, existuje jedna málo spomínaná príčina. Bezpečná vzdialenosť.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Mnohí vodiči majú tendenciu doslova sa nasťahovať do kufra predchádzajúceho vozidla, akoby očakávali, že sa skôr dostanú domov či do cieľa svojej cesty. Nie nedostanú. Kým sa kolóna nerozplynie, nikto sa nikam skôr nedostane. Bez ohľadu na vzdialenosť medzi vozidlami.

Rovnaký princíp platí aj v snahe niektorých vodičov urýchliť svoj postup neustálymi zmenami jazdného pruhu. Raz sa im zdá, že pravý pruh sa hýbe rýchlejšie, tak sa do neho preradia. Následne sa pravý jazdný pruh zastaví a pohne sa ľavý. A šup, už je rovnaké auto v ľavom.

Záhada odhalená: Takto vzniká dopravná kolóna

Kto jazdí autom, zvlášť po meste, dopravným zápcham sa vyhne len ťažko. Stačí však trošku zmeniť návyky a hneď môže byť jazda oveľa plynulejšia. Pozrite sa, aké správanie vodičov spôsobuje najväčšie...

Ak by ste si však vyhliadli nejaké výraznejšie vozidlo, ktoré zostáva stále v rovnakom pruhu, zistíte, že uponáhľaný vodič vôbec nič nezíska. A v križovatke, kde sa časť plechovej lavíny oddelí, stojíte priamo za ním. Svojou jazdou však zhoršuje celú situáciu a pritom si vôbec nepomôže. Akurát má dobrý pocit, že má všetko pod kontrolou a do cieľa sa dostane o päť sekúnd skôr.

Ako správne reagovať?

Na to, aby sa kolóna hýbala, i keď pomaly, stačí trpezlivosť a sebadisciplína. Vyhýbajte sa jazde typu plyn-brzda, ktorú často aplikujú vodiči v snahe zabrániť, aby sa niekto „predbehol“. Premávka nie je rad pre pokladňou v supermarkete. Počas jazdy udržiavajte od predchádzajúceho vozidla vzdialenosť zodpovedajúcu približne dvom dĺžkam priemerného auta.

zdroj: PZ SR 2 fotografie v galérii zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

Táto vzdialenosť vám umožní plynulo spomaliť bez potreby zastaviť, čím sa výrazne zvýši plynulosť vašej jazdy. A pokiaľ rovnaké pravidlo budú dodržiavať aj ostatní vodiči, zvýši sa plynulosť celej premávky. Využívajte celú dĺžku pripájacieho jazdného pruhu a pokiaľ vodiči v priebežnom pruhu udržia túto vzdialenosť, vozidlá sa budú môcť pripájať „zipsovaním“ plynulo bez toho, aby sa premávka v priebežnom pruhu zastavila.

Hoci sa kolóna hýbe pomaly, nezabúdajte kontrolovať spätné zrkadlá. Nikdy neviete, čo za vodiča máte za sebou. Nejeden využíva kolónu na kontrolu mailov alebo posielanie textových správ a nemusí si všimnúť, že vozidlá pred ním spomaľujú. Dostatočná vzdialenosť znižuje riziko kolízie, nakoľko poskytuje viac manévrovacieho priestoru. Nie veľa, ale určite viac než pri jazde v tesnom závese. A rovnako ako v križovatke uľahčuje vyhýbanie sa vozidlám záchranných zložiek.


Najnovšie články
Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol

V dnešnom svete už Subaru WRX STi pôsobí ako vystrihnuté z inej dimenzie. Je drsné, tvrdé a extrém z neho cítiť na každom centimetri jazdy. Z tohto auta môžete...

Test Subaru WRX STi: Auto z inej galaxie

Ford Mustang, Dodge Challenger a Chevrolet Corvette sú už legendami motoristickej histórie. Toto je vývoj najznámejších musclecars na sérii krátkych videí.

Americké legendy: História v krátkom videu

Dvojdverová novinka má povedomý dizajn aj interiér, dostala však karbónovú karosériu a štvorvalec doplnený dvomi elektromotormi.

Polestar 1: Hybridné kupé má 600 koní

Fabrické vyhotovenie spaľujúce benzín i ropný plyn disponuje základným trojvalcom s výkonom 60 kW (81 k) a 36-litrovou nádržou na ropný plyn.

Opel Crossland X prichádza vo verzii LPG
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×