Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Závažná chyba vodičov: Pre toto sme v zápchach

Na kolóny si vodiči vo väčších mestách zvykli. To ale neznamená, že sa nenájdu netrpezlivci, ktorí komplikujú život všetkým ostatným. Riešenie je pritom veľmi jednoduché.
2 50 príspevkov 18.09.2017 / Soňa Zverková

Kolóny sú v časoch dopravnej špičky úplne bežným javom, ktorá so sebou prináša nervozitu a stres. A nemalé riziko nehody, ktorá celú situáciu ešte viac zhorší. Hoci sa záhada kolóny bez príčiny medzičasom vyriešila, existuje jedna málo spomínaná príčina. Bezpečná vzdialenosť.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Mnohí vodiči majú tendenciu doslova sa nasťahovať do kufra predchádzajúceho vozidla, akoby očakávali, že sa skôr dostanú domov či do cieľa svojej cesty. Nie nedostanú. Kým sa kolóna nerozplynie, nikto sa nikam skôr nedostane. Bez ohľadu na vzdialenosť medzi vozidlami.

Rovnaký princíp platí aj v snahe niektorých vodičov urýchliť svoj postup neustálymi zmenami jazdného pruhu. Raz sa im zdá, že pravý pruh sa hýbe rýchlejšie, tak sa do neho preradia. Následne sa pravý jazdný pruh zastaví a pohne sa ľavý. A šup, už je rovnaké auto v ľavom.

Záhada odhalená: Takto vzniká dopravná kolóna

Kto jazdí autom, zvlášť po meste, dopravným zápcham sa vyhne len ťažko. Stačí však trošku zmeniť návyky a hneď môže byť jazda oveľa plynulejšia. Pozrite sa, aké správanie vodičov spôsobuje najväčšie...

Ak by ste si však vyhliadli nejaké výraznejšie vozidlo, ktoré zostáva stále v rovnakom pruhu, zistíte, že uponáhľaný vodič vôbec nič nezíska. A v križovatke, kde sa časť plechovej lavíny oddelí, stojíte priamo za ním. Svojou jazdou však zhoršuje celú situáciu a pritom si vôbec nepomôže. Akurát má dobrý pocit, že má všetko pod kontrolou a do cieľa sa dostane o päť sekúnd skôr.

Ako správne reagovať?

Na to, aby sa kolóna hýbala, i keď pomaly, stačí trpezlivosť a sebadisciplína. Vyhýbajte sa jazde typu plyn-brzda, ktorú často aplikujú vodiči v snahe zabrániť, aby sa niekto „predbehol“. Premávka nie je rad pre pokladňou v supermarkete. Počas jazdy udržiavajte od predchádzajúceho vozidla vzdialenosť zodpovedajúcu približne dvom dĺžkam priemerného auta.

zdroj: PZ SR 2 fotografie v galérii zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

Táto vzdialenosť vám umožní plynulo spomaliť bez potreby zastaviť, čím sa výrazne zvýši plynulosť vašej jazdy. A pokiaľ rovnaké pravidlo budú dodržiavať aj ostatní vodiči, zvýši sa plynulosť celej premávky. Využívajte celú dĺžku pripájacieho jazdného pruhu a pokiaľ vodiči v priebežnom pruhu udržia túto vzdialenosť, vozidlá sa budú môcť pripájať „zipsovaním“ plynulo bez toho, aby sa premávka v priebežnom pruhu zastavila.

Hoci sa kolóna hýbe pomaly, nezabúdajte kontrolovať spätné zrkadlá. Nikdy neviete, čo za vodiča máte za sebou. Nejeden využíva kolónu na kontrolu mailov alebo posielanie textových správ a nemusí si všimnúť, že vozidlá pred ním spomaľujú. Dostatočná vzdialenosť znižuje riziko kolízie, nakoľko poskytuje viac manévrovacieho priestoru. Nie veľa, ale určite viac než pri jazde v tesnom závese. A rovnako ako v križovatke uľahčuje vyhýbanie sa vozidlám záchranných zložiek.


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×