Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Dacia Duster: Rozlúčka s originálom

Opäť sme vyskúšali úspešné SUV, ktoré dostalo krátko pred odchodom do dôchodku dvojspojkovú prevodovku a vyhotovenie Outdoor.
36 22 príspevkov 16.09.2017 / Marek Pokrývka

Medzi novinky tohtoročného frankfurtského autosalóna prispela aj Dacia, ktorá pod svetlami tamojšieho výstaviska predstavila Duster druhej generácie. Pre rumunskú značku ide o dôležitý produkt. Z pôvodnej verzie sa celosvetovo predalo viac než milión exemplárov (aj pod značkou Renault), vyše šesťtisíc kusov si našlo majiteľa aj na Slovensku. Ide teda o populárne vozidlo.

Dacia Duster Outdoor s motorom 1.5 dCi a dvojspojkou 36 fotografií v galérii Dacia Duster Outdoor s motorom 1.5 dCi a dvojspojkou Zdroj: Marek Pokrývka

Nástupcu úspešného SUV dnes poznáme, do jeho reálneho príchodu na cesty však ešte zostáva niekoľko mesiacov. Dovtedy zostáva v platnosti originál. Na rozlúčku s ním sme si ho opäť vyskúšali, krátko pred odchodom do dôchodku totiž automobilka prišla s niekoľkými novinkami. Vozidlo dostalo vyhotovenie Outdoor a zároveň po prvýkrát dvojspojkovú prevodovku.

Verzia Outdoor podčiarkuje robustnosť

Daná verzia sa navonok vyznačuje rozsiahlym použitím tmavých nelakovaných plastov na karosérii. Set pozostáva z nadstavcov blatníkov, ochrany spodnej časti dverí i nárazníkov, na ktorých nájdeme aj striebornú imitáciu ochranných plechov. Rovnakú farbu majú prahy. Balík završujú šestnásťpalcové disky kolies a pochrómovaná koncovka výfuku, v našom prípade sa k nim pridal nevšedný zelený lak Altai. Všetky prvky dali spoločne typu Duster pomerne svieži vzhľad podčiarkujúci jeho robustný charakter.

Súčasťou vyhotovenia sú aj šestnásťpalcové disky kolies 36 fotografií v galérii Súčasťou vyhotovenia sú aj šestnásťpalcové disky kolies Zdroj: Marek Pokrývka

Špeciálny model disponuje niekoľkými interiérovými špecifikami, napríklad čalúnením kombinujúcim textil s umelou kožou. Výrazným prvkom je prešívanie oranžovou niťou tvoriace aj označenia SUV na operadlách predných sedadiel. Rovnakú farbu majú lemy výduchov klimatizácie, v kabíne okrem toho nájdeme niekoľko dielcov s lesklým čiernym lakom náchylným na odtlačky prstov.

Frankfurt: Nový Duster prezradil tajomstvá

Druhá generácia SUV vyzerá robustnejšie a má hodnotnejší interiér s rozšíreným vybavením. Paletu motorov vraj zdedí po origináli.

Krátko pred svojou demisiou dostala prvá generácia rumunského vozidla aj nový volant, ktorý prevzala od omladených typov Sandero či Logan. Oproti predchádzajúcemu dielcu pôsobí omnoho modernejšie. Zlou správou je, že naďalej ho nemožno nastavovať hĺbkovo. Zachované sú aj tvrdšie plastové povrchy či neprakticky nízko položený displej multimediálneho systému MediaNav. Ten môže spolupracovať s parkovacou kamerou, čo donedávna Dacia pre toto vozidlo neponúkala.

V interiéri rumunského vozidla sa objavil modernejší volant 36 fotografií v galérii V interiéri rumunského vozidla sa objavil modernejší volant Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem nemožnosti komplexného prispôsobenia pozície volantu nám trochu prekážal prevod riadenia, ktorý by mohol byť strmší. Pri manévrovaní sa vodič obručou dosť nakrúti. Duster je inak jazdne celkom v pohode, jeho silnou stránkou je najmä dobrá priechodnosť v teréne čerpajúca zo slušnej svetlej výšky a veľkých nájazdových uhlov. Na svoju cenovú triedu ponúka vozidla slušný jazdný komfort. Akusticky je to horšie, celkom výrazne počuť podvozok i pohonnú jednotku.

Od štvorvalca sme čakali nižšiu spotrebu

Pod kapotou testovaného vozidla pracoval dobre známy turbodiesel so zdvihovým objemom 1,5 litra. Motor dosahuje naďalej maximálny výkon 80 kW (109 k), v prípade kombinácie s prevodovkou EDC však má krútiaci moment mierne okresaný z pôvodnej maximálnej hodnoty 260 na 250 Nm. Poháňané sú pritom výhradne predné kolesá. Kombináciu so systémom 4x4 rumunská automobilka do ponuky nezahrnula, pravdepodobne z dôvodu príliš vysokej konečnej ceny.

Výkonnejšia verzia naftového štvorvalca dosahuje 80 kW (109 k) 36 fotografií v galérii Výkonnejšia verzia naftového štvorvalca dosahuje 80 kW (109 k) Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový štvorvalec veľmi netreba predstavovať. Ide o jeho silnejšie naladenie, napriek tomu od neho nemožno čakať dynamické zázraky. Podľa oficiálnych údajov zrýchli SUV z nuly na stovku v priebehu 11,9 sekundy. V porovnaní s manuálom je to o desatinu pomalšie, čo subjektívne nemožno postrehnúť. Pri snahe o akceleráciu sa dvojspojka snaží triafať ideálne otáčky motora a využívať jeho krútiaci moment.

Prevodovka pracuje vo všeobecnosti celkom dobre. Zmeny prevodov netrvajú zbytočne dlho, no mohli by byť jemnejšie. Malým problémom je trhané správanie sa na strmom prvom stupni. EDC umožňuje aj sekvenčné radenie, ktoré reaguje pomerne rýchlo. Rumunskú automobilku musíme pochváliť za správnu orientáciu kulisy. Dopredu sa teda podraďuje, o prevod vyššie sa hýbe páka k sebe.

Kulisa sekvenčného riadenia dvojspojky má správnu orientáciu 36 fotografií v galérii Kulisa sekvenčného riadenia dvojspojky má správnu orientáciu Zdroj: Marek Pokrývka

O spotrebe tohto pohonného reťazca hovoria oficiálne údaje veľmi vágne. Mestský údaj 4,5 l/100 km sa zhoduje s kombinovaným a mimo ulíc má turbodiesel spotrebovať len o deciliter menej. Aká je prax? Podstatne menej ružová, počas urbanizovanej prevádzky sme papierové číslo prekročili o takmer dva litre. Na diaľnici si motor pýtal 6,8 l/100 km. K udávanej hodnote sme sa najbližšie dostali pri vidieckej jazde, kde sme dosiahli priemer 5,5 l/100 km. Od štvorvalca známeho svojou úspornosťou sme čakali trochu nižšie čísla. No nejde o tragédiu, je to daň za veľkú čelnú plochu vozidla.

Druhý najdrahší variant stojí 16 290 eur

Duster síce možno v našich končinách kúpiť za necelých 10-tisíc eur, túto magickú hranicu však tesne podlieza iba sparťansky vybavený základný variant. V prípade modelu Outdoor disponujúceho silnejším naftovým štvorvalcom a prevodovkou EDC treba peňazí výrazne viac. S cenou 16 290 eur ide o druhý najdrahší variant, viac stojí len manuálny variant 1.5 dCi s pohonom oboch náprav.

Vo vybavení rumunského SUV sa objavila parkovacia kamera 36 fotografií v galérii Vo vybavení rumunského SUV sa objavila parkovacia kamera Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšané vyhotovenie pridalo na finálny účet niekoľko príplatkových prvkov. V prípade značky Dacia však nejde o žiadne mastné sumy, ktoré by celkovú sumu zásadne zvýšili. Konečnou stanicou bolo číslo 16 819 v európskej mene. Opciou za extra financie boli pritom vyhrievané predné sedadlá, parkovacia kamera, mapové pokrytie Európy i rezervné koleso.

Nástupca by mal pohonný reťazec prebrať

Napriek dôchodkovému veku má Duster prvej generácie stále čo ponúknuť. Vo vyhotovení Outdoor vyzerá celkom k svetu, plastové brnenie podčiarkuje robustnosť tohto populárneho SUV. Krátko pred odchodom do dôchodku má pritom vylepšený interiér. Disponuje nielen modernejším volantom, ale napríklad aj donedávna neponúkaným elektronickým okom za neveľký príplatok.

Pôvodný Duster odchádza do dôchodku, no stále má čím zaujať 36 fotografií v galérii Pôvodný Duster odchádza do dôchodku, no stále má čím zaujať Zdroj: Marek Pokrývka

Silnejší naftový motor ponúka akceptovateľnú dynamiku a s dvojspojkovou prevodovkou celkom dobre spolupracuje. Vytknúť mu možno akurát občasné trhanie na prvom stupni. Tento pohonný reťazec by mal nástupca prebrať, aj keď automobilka to zatiaľ oficiálne nepotvrdila. Druhé vydanie však bude mať množstvo ďalších vylepšení. Nejeden zákazník si naň iste bude chcieť počkať, no dosluhujúci originál by mohol čoskoro lákať potenciálnych záujemcov na výbehové ceny.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 461 cm3
Max. výkon
80 kW/109 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 315 mm
Šírka
1 822 mm
Výška
1 634 mm
Rázvor náprav
2 674 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 349 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 424 kg
Užitočná hmotnosť
475 kg
Celková hmotnosť
1 824 kg
Objem batožinového priestoru
475 l/1 636 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
116 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 990 €
Základná cena verzie
od 16 290 €
Cena testovaného exemplára
16 819 €

Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×