Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mýtus vodičov: Sú pásy ozaj potrebné aj vzadu?

VIDEO
Americká organizácia IIHS sa venovala zapínaniu pásov na zadných sedadlách a jednoznačne vyvracia mýtus o ich zbytočnosti.
4 67 príspevkov 14.09.2017 / Marek Pokrývka

Moderné automobily disponujú plejádou prvkov slúžiacich na ochranu posádky a do zoznamu každoročne pribúdajú ďalšie. Základ však zostal nemenný už vyše polstoročie. Je to bezpečnostný pás, ktorého používanie je samozrejmosťou pre väčšinu vodičov. Vzadu sa však situácia často mení. Traduje sa, že tam pripútanie sa nie je také potrebné. Je to ozaj pravda?

Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú 4 fotografií v galérii Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú Zdroj: Volkswagen

Tejto téme sa nedávno venovala americká organizácia IIHS v krátkom videu, na ktorom je vidieť simulovanú skúšku s nezabezpečenou figurínou na zadnom sedadle. Išlo o kolíziu v rýchlosti 35 míľ za hodinu (48 km/h). Tempo plne postačovalo na to, aby bol pasažier vymrštený do sedačky pred ním. Tú následne spolu s vodičom pritlačil na vystreľujúci airbag, volant a palubnú dosku. Znemožnil tak vzduchovému vankúšu plniť svoju úlohu a dvojnásobne zvýšil šancu na úmrtie šoféra.

Bezpečnostný pás: Aké sú pravidlá a pokuty?

Vozidlá sú bezpečnostnými pásmi vybavené pre jasný účel, a tým je záchrana životov. Aké pravidlá platia v súvislosti s pripútaním sa v aute? Pripravili sme pre vás detailný prehľad – od toho, kto...

Zapnutie bezpečnostného pásu vzadu je teda rovnako dôležité ako vpredu. Nejde len o ochranu daného člena posádky, ale aj ostatných. Výsledok testu hovorí jasnou rečou. Jednoznačne vyvracia mýtus o zbytočnosti používania tohto dôležitého prvku a organizácia IIHS ním chce apelovať na všetkých pasažierov. Najmä na ľudí často využívajúcich taxíky či služby, ako je napr. Uber. Zároveň pripomína mnohým automobilkám, aby do svojich systémov upozorňujúcich na nezapnutý pás zahrnula okrem predných aj zadné sedadlá.

Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča 4 fotografií v galérii Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča Zdroj: Youtube / IIHS

Legislatíva túto problematiku často nerieši, napríklad v USA platí povinnosť pripútať sa vzadu iba v 29 štátoch. U nás je vo všeobecnosti prikázaná zákonom. Za absenciu zapnutého bezpečnostného pásu počas jazdy hrozí na Slovensku pokuta 50 eur, bez ohľadu na miesto sedenia  v automobile. Nejde o likvidačnú sumu. Hlavnou motiváciou na pripútanie sa by však nemalo byť vyhýbanie sa finančnej sankcii pri prípadnej policajnej kontrole, ale snaha zvýšiť ochranu seba i ostatných pasažierov.


Najnovšie články
Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom

Výrobca airbagov Takata síce zbankrotoval, do problémy s jeho airbagmi stále pretrvávajú. Automobilky totiž musia kompenzovať poškodených zákazníkov...

Ford odškodní klientov pre airbagy Takata

Na Slovensku často vznikajú aj fascinujúce veci, na ktoré môžeme byť hrdí. Jedným z nich môže byť znovuzrodenie Tatry 603X Coupé, ktorá sa mohla stať jedným...

Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×