Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mýtus vodičov: Sú pásy ozaj potrebné aj vzadu?

VIDEO
Americká organizácia IIHS sa venovala zapínaniu pásov na zadných sedadlách a jednoznačne vyvracia mýtus o ich zbytočnosti.
4 67 príspevkov 14.09.2017 / Marek Pokrývka

Moderné automobily disponujú plejádou prvkov slúžiacich na ochranu posádky a do zoznamu každoročne pribúdajú ďalšie. Základ však zostal nemenný už vyše polstoročie. Je to bezpečnostný pás, ktorého používanie je samozrejmosťou pre väčšinu vodičov. Vzadu sa však situácia často mení. Traduje sa, že tam pripútanie sa nie je také potrebné. Je to ozaj pravda?

Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú 4 fotografií v galérii Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú Zdroj: Volkswagen

Tejto téme sa nedávno venovala americká organizácia IIHS v krátkom videu, na ktorom je vidieť simulovanú skúšku s nezabezpečenou figurínou na zadnom sedadle. Išlo o kolíziu v rýchlosti 35 míľ za hodinu (48 km/h). Tempo plne postačovalo na to, aby bol pasažier vymrštený do sedačky pred ním. Tú následne spolu s vodičom pritlačil na vystreľujúci airbag, volant a palubnú dosku. Znemožnil tak vzduchovému vankúšu plniť svoju úlohu a dvojnásobne zvýšil šancu na úmrtie šoféra.

Bezpečnostný pás: Aké sú pravidlá a pokuty?

Vozidlá sú bezpečnostnými pásmi vybavené pre jasný účel, a tým je záchrana životov. Aké pravidlá platia v súvislosti s pripútaním sa v aute? Pripravili sme pre vás detailný prehľad – od toho, kto...

Zapnutie bezpečnostného pásu vzadu je teda rovnako dôležité ako vpredu. Nejde len o ochranu daného člena posádky, ale aj ostatných. Výsledok testu hovorí jasnou rečou. Jednoznačne vyvracia mýtus o zbytočnosti používania tohto dôležitého prvku a organizácia IIHS ním chce apelovať na všetkých pasažierov. Najmä na ľudí často využívajúcich taxíky či služby, ako je napr. Uber. Zároveň pripomína mnohým automobilkám, aby do svojich systémov upozorňujúcich na nezapnutý pás zahrnula okrem predných aj zadné sedadlá.

Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča 4 fotografií v galérii Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča Zdroj: Youtube / IIHS

Legislatíva túto problematiku často nerieši, napríklad v USA platí povinnosť pripútať sa vzadu iba v 29 štátoch. U nás je vo všeobecnosti prikázaná zákonom. Za absenciu zapnutého bezpečnostného pásu počas jazdy hrozí na Slovensku pokuta 50 eur, bez ohľadu na miesto sedenia  v automobile. Nejde o likvidačnú sumu. Hlavnou motiváciou na pripútanie sa by však nemalo byť vyhýbanie sa finančnej sankcii pri prípadnej policajnej kontrole, ale snaha zvýšiť ochranu seba i ostatných pasažierov.


Najnovšie články
Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur

Špeciálne vozidlo disponujúce 4,7-litrovým motorom dosiahne stovku za 4,2 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 274 km/h.

Aston Martin postavil osemvalcový Cygnet

Čínska stránka publikovala fotografie, ktoré ukazujú druhý karosársky variant medveďa bez kamufláže. Uvádza aj technické údaje.

Škoda Kodiaq GT: České SUV-kupé naživo

Talianskemu elektromobilu prorokujú dobre informované zdroje nekompromisné dynamické schopnosti, stovku zhltne pod dve sekundy.

Pininfarina avizuje elektrický hyperšport

Priechody pre chodcov sa výraznejšie nemenili už poriadne dlho. Môže nevídaná revolúcia prísť napríklad z Ruska? V Kazani sa objavili 3D priechody pre chodcov.

Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×