Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mýtus vodičov: Sú pásy ozaj potrebné aj vzadu?

VIDEO
Americká organizácia IIHS sa venovala zapínaniu pásov na zadných sedadlách a jednoznačne vyvracia mýtus o ich zbytočnosti.
4 67 príspevkov 14.09.2017 / Marek Pokrývka

Moderné automobily disponujú plejádou prvkov slúžiacich na ochranu posádky a do zoznamu každoročne pribúdajú ďalšie. Základ však zostal nemenný už vyše polstoročie. Je to bezpečnostný pás, ktorého používanie je samozrejmosťou pre väčšinu vodičov. Vzadu sa však situácia často mení. Traduje sa, že tam pripútanie sa nie je také potrebné. Je to ozaj pravda?

Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú 4 fotografií v galérii Mnohí pasažieri na zadných sedadlách bezpečnostné pásy nepoužívajú Zdroj: Volkswagen

Tejto téme sa nedávno venovala americká organizácia IIHS v krátkom videu, na ktorom je vidieť simulovanú skúšku s nezabezpečenou figurínou na zadnom sedadle. Išlo o kolíziu v rýchlosti 35 míľ za hodinu (48 km/h). Tempo plne postačovalo na to, aby bol pasažier vymrštený do sedačky pred ním. Tú následne spolu s vodičom pritlačil na vystreľujúci airbag, volant a palubnú dosku. Znemožnil tak vzduchovému vankúšu plniť svoju úlohu a dvojnásobne zvýšil šancu na úmrtie šoféra.

Bezpečnostný pás: Aké sú pravidlá a pokuty?

Vozidlá sú bezpečnostnými pásmi vybavené pre jasný účel, a tým je záchrana životov. Aké pravidlá platia v súvislosti s pripútaním sa v aute? Pripravili sme pre vás detailný prehľad – od toho, kto...

Zapnutie bezpečnostného pásu vzadu je teda rovnako dôležité ako vpredu. Nejde len o ochranu daného člena posádky, ale aj ostatných. Výsledok testu hovorí jasnou rečou. Jednoznačne vyvracia mýtus o zbytočnosti používania tohto dôležitého prvku a organizácia IIHS ním chce apelovať na všetkých pasažierov. Najmä na ľudí často využívajúcich taxíky či služby, ako je napr. Uber. Zároveň pripomína mnohým automobilkám, aby do svojich systémov upozorňujúcich na nezapnutý pás zahrnula okrem predných aj zadné sedadlá.

Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča 4 fotografií v galérii Nepripútaný pasažier vzadu dvojnásobne zvyšuje šancu na úmrtie vodiča Zdroj: Youtube / IIHS

Legislatíva túto problematiku často nerieši, napríklad v USA platí povinnosť pripútať sa vzadu iba v 29 štátoch. U nás je vo všeobecnosti prikázaná zákonom. Za absenciu zapnutého bezpečnostného pásu počas jazdy hrozí na Slovensku pokuta 50 eur, bez ohľadu na miesto sedenia  v automobile. Nejde o likvidačnú sumu. Hlavnou motiváciou na pripútanie sa by však nemalo byť vyhýbanie sa finančnej sankcii pri prípadnej policajnej kontrole, ale snaha zvýšiť ochranu seba i ostatných pasažierov.


Najnovšie články
VW: Tu sa bude vyrábať najdrahšie auto v SR

Montáž naznačuje obsah pripravovaných dielov, vidieť v nej môžeme exkluzívne autá, veľkolepé scenérie i neodmysliteľné šialenosti.

The Grand Tour: Druhá séria v plnom prúde

Vodiči majú v krízovej situácii viacero možností, ako upozorniť ostatných účastníkov premávky. Poznáte pravidlá, kedy môžete použiť klaksón? Slovenská polícia...

Polícia radí: Viete, kedy smiete použiť klaksón?

Bezpečnostná agentúra zverejnila početnú várku výsledkov svojich testov, v ktorej po prvýkrát udelila automobilu celkový výsledok 0 hviezdičiek.

Euro NCAP: Jedno vozidlo úplne pohorelo

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa...

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Koncernový súrodenec typu Arona prichádza do slovenských obchodov so základnou cenou 16 840 eur, piatimi motormi a tromi úrovňami vybavenia.

Volkswagen uvádza do predaja malé SUV

Za prvých 11 mesiacov roka stúpol celkový odbyt vozidiel v Číne o 3,6 % na 25,8 milióna vozidiel, ukázali údaje CAAM.

Predaj áut v Číne vzrástol len mierne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×