Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Project One: Prekoná aj Bugatti Chiron

AUTOSALÓN
Nemecké kupé má karbónovú karosériu podriadenú aerodynamike a supermoderný pohon s výkonom vyše tisíc koní, ktorý vychádza z techniky F1.
22 5 príspevkov 12.09.2017 / Marek Pokrývka

V priebehu ostatných mesiacov nás Stuttgart viackrát šteklil informáciami o svojom pripravovanom hyperšporte. Prezradil niekoľko dychvyrážajúcich detailov a zverejnil tiež zopár fotiek, naposledy záber odhaľujúci zadnú časť kupé. Všetky dieliky skladačky teraz dal dokopy. Mercedes-AMG Project One debutoval vo Frankfurte a napriek mnohým známym detailom opäť šokoval.

Mercedes-AMG ukázal vo Frankfurte nový hyperšport 22 fotografií v galérii Mercedes-AMG ukázal vo Frankfurte nový hyperšport

Už dlho sa hovorilo, že pohon tohto modelu bude vychádzať z monopostov Formuly 1. Potvrdila to aj samotná automobilka. Vozidlo určené do bežnej premávky skutočne využíva veľa dielcov, ktoré boli prevzaté alebo odvodené od kúskov vyvinutých pre kráľovskú disciplínu motoršportu. Výsledný technologický koktejl zahanbuje aj „svätú trojicu“ hybridov značiek Ferrari, McLaren a Porsche.

Prepĺňaný šesťvalec a štyri elektromotory

Nemecké kupé má uprostred uložený 1,6-litrový prepĺňaný šesťvalec, ktorý je priamo prevzatý z F1. Z dôvodu životnosti i používania bežného paliva namiesto pretekárskeho benzínu je však v niektorých ohľadoch upravený. Napríklad obmedzovač otáčok je nastavený podstatne nižšie, no s maximálnym pracovným tempom 11-tisíc ide napriek tomu o unikát medzi sériovými autami.

Mnohé komponenty pohonu pochádzajú z monopostov F1 22 fotografií v galérii Mnohé komponenty pohonu pochádzajú z monopostov F1

Centrálnu spaľovaciu jednotku dopĺňa rovno kvarteto elektromotorov. Dva celkom samostatne poháňajú predné kolesá, pričom dokážu pracovať až pri 50 000 ot./min. Najlepšie dnešné komponenty tohto typu pritom dosahujú omnoho nižšie otáčky. Každý elektromotor disponuje výkonom 120 kW (163 k) a rovnako silná jednotka je pripojená priamo na kľukový hriadeľ vé-šestky.

Partiu dopĺňa slabší agregát produkujúci 90 kW (122 k). Jeho úlohou je pohon turbodúchadla, resp. eliminácia turbodiery. Podľa slov výrobcu má vďaka tomuto riešeniu motor lepšiu odozvu než atmosférický osemvalec. Okrem toho vyniká tepelnou účinnosťou, ktorá presahuje 40 percent. Srdce automobilu je spriahnuté s osemstupňovou robotizovanou prevodovkou vyvinutou špeciálne pre Project One. Disponuje automatickým režimom, ale ovládať ju možno aj pomocou pádiel za volantom.

Mercedes-AMG Project One ukázal pohon

Prepĺňaný šesťvalec dvojmiestneho kupé má mať limit až 11-tisíc otáčok za minútu a bude potrebovať generálku po 50-tisíc kilometroch.

Maximálny výkon vyše tisíc konských síl

Mercedes pre šesťvalec neuvádza presné parametre, má však vyprodukovať viac než 500 kW (680 k). Spolu s vpredu uloženými elektromotormi to dáva pekný výsledok. Maximálny výkon kupé presahuje 740 kW, čo je presne 1 006 konských síl. Automobilka oficiálne hovorí o „vyše tisícke“.

Konkrétne čísla sme sa zatiaľ nedozvedeli ani v prípade dynamických údajov, Stuttgart naznačil len dve. Maximálna rýchlosť presahujúca 350 km/h v dnešnej dobe nikoho neprekvapí. No akcelerácia z pokoja na tempo 200 km/h za menej než šesť sekúnd áno, ide o absolútne vesmírny údaj. Project One ním jasne prekonáva dokonca aj šestnásťvalcové monštrum Bugatti Chiron.

Mercedes-AMG Project One 22 fotografií v galérii Mercedes-AMG Project One

Okrem supermoderného pohonu EQ Power+ je novinka Mercedes-AMG tieto čísla schopná dosiahnuť aj vďaka elektrickému systému, ktorý pracuje pri napätí 800 voltov namiesto bežných 400 V. Súčasťou balíka sú tiež unikátne akumulátory typu Li-ion uložené za prednou nápravou. Ich konštrukcia opäť kopíruje monopost F1, vrátane chladenia. Kapacitu použitých batérii nepoznáme. Výrobca však uviedol, že vozidlu umožňujú prejsť 25 kilometrov bez nutnosti spustenia spaľovacieho motora. Pomocou rekuperácie pritom dokáže vozidlo spätne získať až 80% brzdnej energie.

Inovatívny podvozok a karbónová karoséria

Fungovanie sústavy by si zaslúžilo samostatnú knihu. Je to zložitý systém a súhru jeho jednotlivých komponentov ovláda prepracovaný systém vektorovania krútiaceho momentu. Ten spolupracuje so špeciálne nastaveným ESP nastaviteľným v troch úrovniach. Kupé má inovatívny podvozok s viacprvkovým zavesením typu push-rod, ktoré využíva horizontálne uložené pružiny i tlmiče.

Implementácia karbónovo-keramických bŕzd neprekvapí asi nikoho, kolesá však celkom bežné nie sú. Nejde pritom len o dizajn. Desaťlúčové ráfiky sú z kovaného hliníka, no majú karbónové kryty zlepšujúce ich aerodynamické vlastnosti. Vpredu sú devätnástky. Zadné valce majú priemer dvadsať palcov, pričom na šírku merajú až dvanásť. Ich obutie Michelin má miery 335/30 ZR20.

Project One disponuje obrovským difúzorom a krídlovými dverami 22 fotografií v galérii Project One disponuje obrovským difúzorom a krídlovými dverami

Prúdenie vzduchu hralo veľkú rolu aj pri tvarovaní karbónovej karosérie, čo je evidentné na prvý pohľad. Hladké telo automobilu rozrušuje množstvo rôznych prvkov slúžiacich na prívod vzduchu či vytváranie prítlaku. Výrazným prvkom je najmä strešné nasávanie, ktoré nadväzuje na centrálnu „plutvu“ rozdeľujúcu priehľadný kryt motora s početnými rebrami. Neprehliadnuteľný je obrovský difúzor rozdelený centrálnou výfukovou koncovkou. Nad ním sa nachádza vysúvateľné krídlo, ktoré tu nie je jediným aktívnym prvkom. Podmienkam sa prispôsobujú aj žiabre na predných blatníkoch.

Všetky kusy limitovanej série sú predané

Okrem diódových svetiel sú výrazným dizajnovým prvkom krídlové dvere, za ktorými sa ukrýva pomerne sparťanský kokpit. Nachádzajú sa v ňom dve škrupinové sedadlá. Formulu 1 pripomína špeciálnym multifunkčným volantom, za ktorým je umiestnený digitálny prístrojový panel. Uprostred jednoduchej palubnej dosky ho dopĺňa rovnako veľký displej multimediálneho systému.

Sparťanský kokpit pripomína F1 multifunkčným volantom 22 fotografií v galérii Sparťanský kokpit pripomína F1 multifunkčným volantom

Kabína je minimalistická, nakoľko prioritou bola nízka hmotnosť. Na každodennú použiteľnosť však trojcípa hviezda celkom nezabudla. Štandardným vybavením tak je parkovacia kamera i klimatizácia, za sedačkami sa dokonca majú nachádzať akési odkladacie priestory.

Usadnutie do tohto interiéru nebude ani náhodou lacné. Project One bude exkluzívnym produktom, ktorého výrobu chce Mercedes-AMG limitovať. V pláne je výrobná séria 275 exemplárov. Za každý si má automobilka pýtať minimálne 2,27 milióna eur, napriek astronomickej cene sa však o dopyt obávať nemusí. Všetky kusy sú údajne už dnes predané. Ich budúci majitelia sa musia obrniť trpezlivosťou, dodanie prvých kusov hyperšportu sa očakáva až v roku 2019.


Najnovšie články
Dähler: Príchuť verzie M4 pre model 440i

Michalová vyčíslila, že na dokončenie deviatich stavieb v ďalších rokoch, teda po roku 2020, bude potrebné hľadať financie v nasledujúcich štátnych rozpočtoch...

NDS potrebuje do roku 2020 ešte 935 mil. eur

Sociálnymi sieťami sa začala šíriť fotografia japonského časopisu, ktorý ukazuje svalnatý sedan. Pravdepodobne ide o vizualizáciu.

Lexus LS F: Príde na autosalón v Tokiu?

Ropné trhy sa síce minulý týždeň trochu upokojili, no i tak išli ceny nahor. Palivá na našich čerpacích staniciach zaznamenali zatiaľ najvyšší vzostup...

Ceny benzínu a nafty vyletia rekordne nahor

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 25. septembra 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Vlajková loď anglického Bentley sa nedávno dočkala novej generácie. Vidieť sme zatiaľ mohli iba základný variant, aké však môžu byť ďalšie?

Continental ako kombi či dokonca pick-up

Súťaž na tento 4,4-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R3 medzi Tvrdošínom a Nižnou vyhlásila NDS v júli tohto roku. Cenu za práce diaľničiari odhadujú vo výške...

O výstavbu R3 chce súťažiť 13 záujemcov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×