Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kruhový objazd: Aké chyby robia naši vodiči?

Kruhové objazdy môžu podstatne zlepšiť plynulosť cestnej premávky. Neznalosť pravidiel však tento účel dokáže doslova vygumovať a vzniká chaos a nervozita.
5 69 príspevkov 12.09.2017 / Soňa Zverková

Kruhové objazdy u nás neustále pribúdajú, nakoľko možnosti pre zlepšenie plynulosti a bezpečnosti premávky sú naozaj vysoké. Hovoríme o špecifickom druhu križovatky, ktorý má svoje špecifické pravidlá. Tí, ktorí tieto zásady jazdy nepoznajú alebo nedodržiavajú, vyvolávajú neistotu a nervozitu. Narúšajú tak primárny účel objazdu, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie plynulosti premávky.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

1. Smerovky

Hoci bolo o používaní smeroviek na križovatkách popísaného už veľa, neustále sa možno stretnúť s chaotickým správaním sa vodičov. Problém im očividne spôsobuje niečo tak triviálne, ako sú smerovky. Hoci na prvý pohľad ide o bagateľ, svojím správaním cvičia ostatných vodičov v telepatii alebo im spôsobujú bolehlav.

Táto nejednotnosť vyvoláva chaos a nervozitu a je najvyšší čas, aby každý pravidlá konečne pochopil a začal ich dodržiavať. Platí jednoznačná zásada: smerovky sa zapínajú až pred výjazdom z kruhového objazdu. Nemá zmysel zapínať smerovku ešte pred vstupom do objazdu, nakoľko metiete čakajúcich vodičov, ktorý nevedia, kedy sa chystáte objazd opustiť. Až pred výjazdom je potrebné zapnúť smerovku v dostatočnom predstihu tak, aby ostatní vodiči ju mali šancu znamenie zaregistrovať. Pochopiteľne je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy, aby vodič mal čas točiť volantom aj zapnúť smerovku.

Jedinou výnimkou je situácia, keď vodič plánuje opustiť kruhový objazd na najbližšom výjazde. Vtedy môže zapnúť smerovku ešte pred zaradením sa do objazdu.

Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom Zdroj: AUTO BILD

2. Prednosť v jazde

Ďalšou chybou je neznalosť prednosti v jazde v kruhovom objazde. Vodič si buď nevšimne značky alebo nevie, ako sa má zachovať, preto brzdí pred každým výjazdom, na ktorom stojí vozidlo. Rovnako ako v prípade smeroviek aj tu platia dva jednoduché princípy.

Ak je kruhový objazd vyznačený dopravnými značkami, všetko je jasné. Ak značenie chýba, platí pravidlo pravej ruky. V praxi to znamená, že prednosť má vozidlo prichádzajúce do kruhového objazdu. Na Slovensku takéto neoznačené objazdy prakticky nemáme, no v zahraničí sa s nimi možno stretnúť.

Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom Zdroj: AUTO BILD

3. Arogancia

Tretí problém už nesúvisí ani so samotným objazdom alebo pravidlami cestnej premávky. Skôr ide o obyčajnú aroganciu niektorých vodičov. Akonáhle zbadajú vozidlo blížiace sa ku kruhovému objazdu, dupnú na plyn, aby sa pre boha živého niekto „nepredbehol“. Ako beh ku pokladni v supermarkete.

Podobný princíp sme už neraz zaregistrovali aj v prípade, keď sa ku kruhovému objazdu blížia dve vozidlá z dvoch rôznych smerov. Až príliš často sa stáva, že jeden vodič zrýchli a do objazdu vletí driftom, aby v ňom bol prvý a nemusel počkať 10 sekúnd.

Chyba č. 3: Arogancia 5 fotografií v galérii Chyba č. 3: Arogancia Zdroj: AUTO BILD

4. Pokuty

Kruhový objazd v sadzobníku pokút nefiguruje ako samostatný umelecký výkon. Napriek tomu si vodič môže vyslúžiť od policajnej hliadky veľkorysý honorár. V sadzobníku sme identifikovali hneď niekoľko a vezmeme to paragraf po paragrafe.

zdroj: PZ SR 5 fotografií v galérii zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×