Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kruhový objazd: Aké chyby robia naši vodiči?

Kruhové objazdy môžu podstatne zlepšiť plynulosť cestnej premávky. Neznalosť pravidiel však tento účel dokáže doslova vygumovať a vzniká chaos a nervozita.
5 69 príspevkov 12.09.2017 / Soňa Zverková

Kruhové objazdy u nás neustále pribúdajú, nakoľko možnosti pre zlepšenie plynulosti a bezpečnosti premávky sú naozaj vysoké. Hovoríme o špecifickom druhu križovatky, ktorý má svoje špecifické pravidlá. Tí, ktorí tieto zásady jazdy nepoznajú alebo nedodržiavajú, vyvolávajú neistotu a nervozitu. Narúšajú tak primárny účel objazdu, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie plynulosti premávky.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

1. Smerovky

Hoci bolo o používaní smeroviek na križovatkách popísaného už veľa, neustále sa možno stretnúť s chaotickým správaním sa vodičov. Problém im očividne spôsobuje niečo tak triviálne, ako sú smerovky. Hoci na prvý pohľad ide o bagateľ, svojím správaním cvičia ostatných vodičov v telepatii alebo im spôsobujú bolehlav.

Táto nejednotnosť vyvoláva chaos a nervozitu a je najvyšší čas, aby každý pravidlá konečne pochopil a začal ich dodržiavať. Platí jednoznačná zásada: smerovky sa zapínajú až pred výjazdom z kruhového objazdu. Nemá zmysel zapínať smerovku ešte pred vstupom do objazdu, nakoľko metiete čakajúcich vodičov, ktorý nevedia, kedy sa chystáte objazd opustiť. Až pred výjazdom je potrebné zapnúť smerovku v dostatočnom predstihu tak, aby ostatní vodiči ju mali šancu znamenie zaregistrovať. Pochopiteľne je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy, aby vodič mal čas točiť volantom aj zapnúť smerovku.

Jedinou výnimkou je situácia, keď vodič plánuje opustiť kruhový objazd na najbližšom výjazde. Vtedy môže zapnúť smerovku ešte pred zaradením sa do objazdu.

Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom

2. Prednosť v jazde

Ďalšou chybou je neznalosť prednosti v jazde v kruhovom objazde. Vodič si buď nevšimne značky alebo nevie, ako sa má zachovať, preto brzdí pred každým výjazdom, na ktorom stojí vozidlo. Rovnako ako v prípade smeroviek aj tu platia dva jednoduché princípy.

Ak je kruhový objazd vyznačený dopravnými značkami, všetko je jasné. Ak značenie chýba, platí pravidlo pravej ruky. V praxi to znamená, že prednosť má vozidlo prichádzajúce do kruhového objazdu. Na Slovensku takéto neoznačené objazdy prakticky nemáme, no v zahraničí sa s nimi možno stretnúť.

Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom

3. Arogancia

Tretí problém už nesúvisí ani so samotným objazdom alebo pravidlami cestnej premávky. Skôr ide o obyčajnú aroganciu niektorých vodičov. Akonáhle zbadajú vozidlo blížiace sa ku kruhovému objazdu, dupnú na plyn, aby sa pre boha živého niekto „nepredbehol“. Ako beh ku pokladni v supermarkete.

Podobný princíp sme už neraz zaregistrovali aj v prípade, keď sa ku kruhovému objazdu blížia dve vozidlá z dvoch rôznych smerov. Až príliš často sa stáva, že jeden vodič zrýchli a do objazdu vletí driftom, aby v ňom bol prvý a nemusel počkať 10 sekúnd.

Chyba č. 3: Arogancia 5 fotografií v galérii Chyba č. 3: Arogancia

4. Pokuty

Kruhový objazd v sadzobníku pokút nefiguruje ako samostatný umelecký výkon. Napriek tomu si vodič môže vyslúžiť od policajnej hliadky veľkorysý honorár. V sadzobníku sme identifikovali hneď niekoľko a vezmeme to paragraf po paragrafe.

zdroj: PZ SR 5 fotografií v galérii zdroj: PZ SR


Najnovšie články
Chery Exeed TX vzniklo najmä pre Európu

Hodnota akcií Tata Motors počas dnešného obchodovania vzrástla až o 5 %, čo je ich najväčší denný zisk od júla.

Tata Sons chce posilniť vlastníctvo koncernu JLR

Elektromobily sú dnes jednou z najhorúcejších tém automobilového priemyslu. Trendy pritom nezasahujú len do prepravy osôb. Najväčšie elektroauto sveta vozí...

Najväčší elektromobil sveta: Je ako elektráreň

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností...

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Automobilové zrazy sú napriek predpokladom zvyčajne nevinné a najmä pri tých, kde sa stretnú superšporty, ide často len o statické predvádzanie nadupaných...

“Frajer” zranil 11 ľudí: Ukazoval svoje Porsche

Inovatívny model GLC F-Cell spája vodík a elektrinu. Dosahuje výkon 147 kW (200 k), na elektrinu prejde 49 kilometrov a má kombinovaný dojazd 437 km.

Mercedes-Benz GLC F-Cell ide do výroby

Hoci polícia počas svojich avizovaných akcií neustále chytá nezodpovedných vodičov, tento víkend a akcia zameraná na alkohol tento trend narušila. Policajti...

Deň zodpovednosti: Žiadny vodič pod parou
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×