Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kruhový objazd: Aké chyby robia naši vodiči?

Kruhové objazdy môžu podstatne zlepšiť plynulosť cestnej premávky. Neznalosť pravidiel však tento účel dokáže doslova vygumovať a vzniká chaos a nervozita.
5 69 príspevkov 12.09.2017 / Soňa Zverková

Kruhové objazdy u nás neustále pribúdajú, nakoľko možnosti pre zlepšenie plynulosti a bezpečnosti premávky sú naozaj vysoké. Hovoríme o špecifickom druhu križovatky, ktorý má svoje špecifické pravidlá. Tí, ktorí tieto zásady jazdy nepoznajú alebo nedodržiavajú, vyvolávajú neistotu a nervozitu. Narúšajú tak primárny účel objazdu, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie plynulosti premávky.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

1. Smerovky

Hoci bolo o používaní smeroviek na križovatkách popísaného už veľa, neustále sa možno stretnúť s chaotickým správaním sa vodičov. Problém im očividne spôsobuje niečo tak triviálne, ako sú smerovky. Hoci na prvý pohľad ide o bagateľ, svojím správaním cvičia ostatných vodičov v telepatii alebo im spôsobujú bolehlav.

Táto nejednotnosť vyvoláva chaos a nervozitu a je najvyšší čas, aby každý pravidlá konečne pochopil a začal ich dodržiavať. Platí jednoznačná zásada: smerovky sa zapínajú až pred výjazdom z kruhového objazdu. Nemá zmysel zapínať smerovku ešte pred vstupom do objazdu, nakoľko metiete čakajúcich vodičov, ktorý nevedia, kedy sa chystáte objazd opustiť. Až pred výjazdom je potrebné zapnúť smerovku v dostatočnom predstihu tak, aby ostatní vodiči ju mali šancu znamenie zaregistrovať. Pochopiteľne je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy, aby vodič mal čas točiť volantom aj zapnúť smerovku.

Jedinou výnimkou je situácia, keď vodič plánuje opustiť kruhový objazd na najbližšom výjazde. Vtedy môže zapnúť smerovku ešte pred zaradením sa do objazdu.

Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom Zdroj: AUTO BILD

2. Prednosť v jazde

Ďalšou chybou je neznalosť prednosti v jazde v kruhovom objazde. Vodič si buď nevšimne značky alebo nevie, ako sa má zachovať, preto brzdí pred každým výjazdom, na ktorom stojí vozidlo. Rovnako ako v prípade smeroviek aj tu platia dva jednoduché princípy.

Ak je kruhový objazd vyznačený dopravnými značkami, všetko je jasné. Ak značenie chýba, platí pravidlo pravej ruky. V praxi to znamená, že prednosť má vozidlo prichádzajúce do kruhového objazdu. Na Slovensku takéto neoznačené objazdy prakticky nemáme, no v zahraničí sa s nimi možno stretnúť.

Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom 5 fotografií v galérii Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom Zdroj: AUTO BILD

3. Arogancia

Tretí problém už nesúvisí ani so samotným objazdom alebo pravidlami cestnej premávky. Skôr ide o obyčajnú aroganciu niektorých vodičov. Akonáhle zbadajú vozidlo blížiace sa ku kruhovému objazdu, dupnú na plyn, aby sa pre boha živého niekto „nepredbehol“. Ako beh ku pokladni v supermarkete.

Podobný princíp sme už neraz zaregistrovali aj v prípade, keď sa ku kruhovému objazdu blížia dve vozidlá z dvoch rôznych smerov. Až príliš často sa stáva, že jeden vodič zrýchli a do objazdu vletí driftom, aby v ňom bol prvý a nemusel počkať 10 sekúnd.

Chyba č. 3: Arogancia 5 fotografií v galérii Chyba č. 3: Arogancia Zdroj: AUTO BILD

4. Pokuty

Kruhový objazd v sadzobníku pokút nefiguruje ako samostatný umelecký výkon. Napriek tomu si vodič môže vyslúžiť od policajnej hliadky veľkorysý honorár. V sadzobníku sme identifikovali hneď niekoľko a vezmeme to paragraf po paragrafe.

zdroj: PZ SR 5 fotografií v galérii zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR


Najnovšie články
Forester čaká onedlho generačná výmena

Odborníci vidia v autonómnych vozidlách obrovský potenciál, ktorý môže zmeniť nielen spôsob nášho cestovania, ale z hľadiska technológií aj každodenný život.

Autonómne autá môžu vytlačiť autobusy a vlaky

Fiat Chrysler zvoláva na americkom kontinente státisíce vozidiel pre potenciálne závažný problém s automatickou prevodovkou.

Fiat Chrysler zvoláva vyše 220 000 áut

Známe osobnosti majú vo svojich garážach často ukryté zaujímavé autá. Jedným z nich je aj Dodge Charger z roku 1969, ktorý v minulosti vlastnila nejedna...

Na tomto Chargeri jazdil Bruce Willis i Jay Kay

Téma elektromobilov vždy dokáže motoristov rozdeliť na tábor skeptikov a prívržencov. Hlavnou otázkou je pravdepodobne dojazd, ktorý je v súčasnosti...

Porovnanie elektroáut: Ktoré vás dovezie ďalej?

Vystrelenie elektromobilu smerom k červenej planéte inšpirovalo francúzsku pobočku značky, z Elona Muska si uťahuje úsmevnou reklamou.

Škoda predbehla Teslu v misii na Mars

Rusko je pre nemecké automobilky stále atraktívny a nevzdali sa ho ani počas niekoľko rokov trvajúceho prepadu. BMW je ďalším koncernom, ktorý tam plánuje...

BMW sa Ruska nevzdalo, postaví tam nový závod
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×