Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Návod pre vodičov: Kedy treba zapnúť hmlovky?

Na diaľnici sa za dažďa mnohé autá ukrývajú za oblakmi vody zvírenej od pneumatík. Nezávisle od akokoľvek výraznej farby vozidla, stáva sa takmer neviditeľným. Pomoc je jednoduchá.
2 47 príspevkov 07.09.2017 / Soňa Zverková

Kombináciu dážď a diaľnica zažila už väčšina motoristov. A rovnako aj autá, ktoré sa ukrývali za oblakmi zvírenej vody. Nech aj máte jasnú farbu auta, za týchto podmienok neuvidíte žiadne. Za zníženej viditeľnosti navyše môže zvírená voda splývať s oblačnosťou na horizonte a neraz zbadáte auto idúce pred vami takmer na poslednú chvíľu.

Vidíte ich? Za dažďa sa autá v oblaku zvírenej vody úplne strácajú 2 fotografie v galérii Vidíte ich? Za dažďa sa autá v oblaku zvírenej vody úplne strácajú Zdroj: AUTO BILD

Existuje tu ľahká pomoc. Volá sa zadné hmlové svetlá. Pochopiteľne za predpokladu, že je nimi vozidlo vybavené. Podľa zákona o premávke sa hmlové svetlá môžu používať za hmly, sneženia alebo za dažďa. Z tohto hľadiska ich teda použiť smiete. Vpredu sú hmlovky tiež potrebné, kvôli tomu, aby vás skôr videli ostatní, ale aj preto, aby lepšie videl samotný vodič, ale väčším problémom sa zdá byť práve zadná časť vozidla, na ktorú vodiči často zabúdajú. Žiaľ chybne, pretože ani moderné zadné LED svetlá nemusia preraziť hustý oblak zvírenej vody.

Vyžaduje to od vodiča len sústredenie. V prvom rade preto, aby nezabudol hmlové svetlá vypnúť v momente, keď sa viditeľnosť zlepší. Neraz totiž možno stretnúť vozidlá s rozsvietenými hmlovými svetlami, hoci medzičasom sa dostali do miest, kde svieti slnko alebo sa svetelné podmienky podstatne zlepšili. Pokiaľ vás zastaví dopravná hliadka, môžete za neoprávnené použitie hmlových svetiel zaplatiť pokutu 30 eur. Výhovorky tu neobstoja. Vodič sa má venovať vedeniu vozidla a ovládanie osvetlenia nevyžaduje žiadnu veľkú psychickú ani fyzickú námahu. Stačí si spomenúť, že ich má včas vypnúť.

Rozdiel medzi zadnými hmlovými a bežnými obrysovými svetlami je viac než zjavný, nielen takto zblízka...veru áno, vozidlo vpravo má zapnuté svetlá! 2 fotografie v galérii Rozdiel medzi zadnými hmlovými a bežnými obrysovými svetlami je viac než zjavný, nielen takto zblízka...veru áno, vozidlo vpravo má zapnuté svetlá! Zdroj: AUTO BILD

Nespoliehajte sa na svetelné senzory

V tejto súvislosti musíme pripomenúť, aby sa vodič nespoliehal výlučne na svetelné senzory. Každý výrobca nastavuje rôznu citlivosť, niektoré senzory zareagujú už pri minimálnom zhoršení svetelných podmienok, iné až oveľa neskôr. Akonáhle je zhoršená viditeľnosť a takýchto dní začne pribúdať, prepnite manuálne na stretávacie svetlomety. Niektoré staršie modely mávajú rozsvietené len predné denné svetlá a zadok vozidla zostáva neosvetlený. Navyše denné svetlá bývajú menej výkonné resp. sa v nich používajú slabšie halogénové žiarovky a za určitých okolností sú doslova neviditeľné.

Ľahké riešenie veľkého problému: Používate ho?

Dovolenková sezóna so sebou okrem iného prináša aj problém so sklonom predných svetlometov. Nie každý vodič vie, že si ich môže prispôsobiť podľa toho, akú veľkú záťaž vo vozidle aktuálne vezie.

Teoreticky by vám za to nemuseli dať pokutu, nakoľko zákon za nezníženej viditeľnosti umožňuje používať denné svetlá. Otázka znie, ako sa k situácii postavia policajti. Zákon o premávke definuje zníženú viditeľnosť ako situáciu, keď sa „účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli“.

Existujú však svetelné podmienky, keď síce ostatné vozidlá vidíte, ale pre bezpečnosť by bolo vhodné stretávacie svetlá zapnúť. Typickým príkladom by mohol byť čas tesne pred lokálnou búrkou, keď sú svetelné podmienky veľmi špecifické. Nech sa to vezme z ktorejkoľvek strany, pokiaľ policajti vyhodnotia osvetlenie vozidla ako nedostatočné pre dané podmienky, hrozí pokuta 50 eur.


Najnovšie články
Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Zlodeji využijú čokoľvek, aby sa dostali k peniazom alebo cennostiam motoristov. V Česku, neďaleko našich hraníc, sa začínajú množiť krádeže podľa overeného...

Zlodeji oživili úspešný trik a vykrádajú vozidlá

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut

Netradičný kríženec kupé a hatchbacku sa rozmerovo takmer nezmenil. Má však upravený dizajn, lepšie vybavenie a tri pohonné jednotky.

Hyundai Veloster dostal rovno aj verziu N

Fiat Chrysler sa chce v budúcnosti zamerať na segment SUV a využiť pritom potenciál značky Jeep. Do roka 2022 by tak mohol zvýšiť zisk až dvojnásobne.

Fiat Chrysler chce zdvojnásobiť zisky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×