Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Návod pre vodičov: Kedy treba zapnúť hmlovky?

Na diaľnici sa za dažďa mnohé autá ukrývajú za oblakmi vody zvírenej od pneumatík. Nezávisle od akokoľvek výraznej farby vozidla, stáva sa takmer neviditeľným. Pomoc je jednoduchá.
2 47 príspevkov 07.09.2017 / Soňa Zverková

Kombináciu dážď a diaľnica zažila už väčšina motoristov. A rovnako aj autá, ktoré sa ukrývali za oblakmi zvírenej vody. Nech aj máte jasnú farbu auta, za týchto podmienok neuvidíte žiadne. Za zníženej viditeľnosti navyše môže zvírená voda splývať s oblačnosťou na horizonte a neraz zbadáte auto idúce pred vami takmer na poslednú chvíľu.

Vidíte ich? Za dažďa sa autá v oblaku zvírenej vody úplne strácajú 2 fotografie v galérii Vidíte ich? Za dažďa sa autá v oblaku zvírenej vody úplne strácajú Zdroj: AUTO BILD

Existuje tu ľahká pomoc. Volá sa zadné hmlové svetlá. Pochopiteľne za predpokladu, že je nimi vozidlo vybavené. Podľa zákona o premávke sa hmlové svetlá môžu používať za hmly, sneženia alebo za dažďa. Z tohto hľadiska ich teda použiť smiete. Vpredu sú hmlovky tiež potrebné, kvôli tomu, aby vás skôr videli ostatní, ale aj preto, aby lepšie videl samotný vodič, ale väčším problémom sa zdá byť práve zadná časť vozidla, na ktorú vodiči často zabúdajú. Žiaľ chybne, pretože ani moderné zadné LED svetlá nemusia preraziť hustý oblak zvírenej vody.

Vyžaduje to od vodiča len sústredenie. V prvom rade preto, aby nezabudol hmlové svetlá vypnúť v momente, keď sa viditeľnosť zlepší. Neraz totiž možno stretnúť vozidlá s rozsvietenými hmlovými svetlami, hoci medzičasom sa dostali do miest, kde svieti slnko alebo sa svetelné podmienky podstatne zlepšili. Pokiaľ vás zastaví dopravná hliadka, môžete za neoprávnené použitie hmlových svetiel zaplatiť pokutu 30 eur. Výhovorky tu neobstoja. Vodič sa má venovať vedeniu vozidla a ovládanie osvetlenia nevyžaduje žiadnu veľkú psychickú ani fyzickú námahu. Stačí si spomenúť, že ich má včas vypnúť.

Rozdiel medzi zadnými hmlovými a bežnými obrysovými svetlami je viac než zjavný, nielen takto zblízka...veru áno, vozidlo vpravo má zapnuté svetlá! 2 fotografie v galérii Rozdiel medzi zadnými hmlovými a bežnými obrysovými svetlami je viac než zjavný, nielen takto zblízka...veru áno, vozidlo vpravo má zapnuté svetlá! Zdroj: AUTO BILD

Nespoliehajte sa na svetelné senzory

V tejto súvislosti musíme pripomenúť, aby sa vodič nespoliehal výlučne na svetelné senzory. Každý výrobca nastavuje rôznu citlivosť, niektoré senzory zareagujú už pri minimálnom zhoršení svetelných podmienok, iné až oveľa neskôr. Akonáhle je zhoršená viditeľnosť a takýchto dní začne pribúdať, prepnite manuálne na stretávacie svetlomety. Niektoré staršie modely mávajú rozsvietené len predné denné svetlá a zadok vozidla zostáva neosvetlený. Navyše denné svetlá bývajú menej výkonné resp. sa v nich používajú slabšie halogénové žiarovky a za určitých okolností sú doslova neviditeľné.

Ľahké riešenie veľkého problému: Používate ho?

Dovolenková sezóna so sebou okrem iného prináša aj problém so sklonom predných svetlometov. Nie každý vodič vie, že si ich môže prispôsobiť podľa toho, akú veľkú záťaž vo vozidle aktuálne vezie.

Teoreticky by vám za to nemuseli dať pokutu, nakoľko zákon za nezníženej viditeľnosti umožňuje používať denné svetlá. Otázka znie, ako sa k situácii postavia policajti. Zákon o premávke definuje zníženú viditeľnosť ako situáciu, keď sa „účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli“.

Existujú však svetelné podmienky, keď síce ostatné vozidlá vidíte, ale pre bezpečnosť by bolo vhodné stretávacie svetlá zapnúť. Typickým príkladom by mohol byť čas tesne pred lokálnou búrkou, keď sú svetelné podmienky veľmi špecifické. Nech sa to vezme z ktorejkoľvek strany, pokiaľ policajti vyhodnotia osvetlenie vozidla ako nedostatočné pre dané podmienky, hrozí pokuta 50 eur.


Najnovšie články
Duster druhej generácie aj s logom Renault

Tretia generácia sedanu pripomína na fotografii koncept nasledujúceho Áčka, no charakteristický tvar jeho karosérie zostane zachovaný.

Mercedes-Benz CLS: Nástupca príde do LA

Špeciálny model bude mať prepracovanú karosériu, nižšiu hmotnosť a vyšší výkon. Na trati sa má rýchlosťou vyrovnať monopostom F1.

Aston Martin Valkyrie sa chystá na okruhy

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi.

Rekordné Investície do automobilových startupov

Duo amerických elektromobilov svorne uchvacuje parametrami, vďaka ktorým oba ašpirujú na niekoľko rekordov.

Tesla šokuje: Superrýchly ťahač i roadster

Súčasný vývoj na ropných trhoch naznačuje, že palivá by mohli čoskoro mierne zlacnieť. Hoci nič nie je isté, momentálne tankujeme citeľne drahšie než pred...

Tankujeme o 10 centov drahšie než pred rokom

Dvorný úpravca Mercedesu z Bottropu je známy pre jeho extrémne počiny. Najnovšie si prichystal k monštruóznemu výkonu aj špičkový luxus s dotykom amerického...

Brabus vyšperkoval svalnatý off-road G63
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×