Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovensko povolí autá s pravostranným riadením

Ministerstvo dopravy chce od budúceho roka povoliť schvaľovanie a registráciu vozidiel s pravostranným riadením. Stane sa tak na základe rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a výzvy Európskej komisie.
1 192 príspevkov 06.09.2017 / Soňa Zverková

Ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke, ktorý nahradí súčasný zákon č. 725/2004. Jedna zo zmien sa týka registrácie vozidiel s pravostranným riadením dovezených, napríklad, z Veľkej Británie.

Ilustračná snímka

Registrácia a schvaľovanie týchto vozidiel v súčasnosti nie je možné a Slovensko sa až doteraz odolávalo tlaku z Bruselu. Zmena nastala vo februári tohto roka, keď Európska komisia oficiálne vyzvala Slovensko, aby povolila schvaľovanie a registráciu vozidiel s pravostranným riadením. V opačnom prípade by nám hrozila žaloba na Súdnom dvore EÚ. Ministerstvo dopravy sa v dôvodovej správe okrem výzvy odvoláva aj na dva rozsudky Súdneho dvora EÚ voči Poľsku a Litve spred troch rokov. Súdny dvor poukázal na to, že ide o obmedzenie voľného pohybu tovaru.

V prvom rade preto, že vozidlá boli certifikované podľa príslušných európskych smerníc a zodpovedajú teda európskym technickým aj bezpečnostným požiadavkám. Európska komisia argumentovala znením príslušnej smernice, v ktorej je riadenie vozidla definované viacerými položkami, no poloha volantu medzi nimi nefiguruje. Ak teda vozidlo zodpovedá technickým požiadavkám smernice, umiestnenie volantu je bezpredmetné.

Autá s volantom vpravo musia povoliť

Problémy so snahou zaevidovať auto s pravostranným riadením nie sú len slovenským fenoménom. Európsky súdny dvor však neistotu ukončil rázne. Krajiny tieto autá zaevidovať musia.

Nový zákon má vstúpiť do platnosti 1. januára 2018, niektoré jeho časti, vrátane ustanovenia o schvaľovaní vozidiel s pravostranným riadením, by mali začať platiť od 20. mája 2018. Podľa navrhovaného znenia schvaľovací orgán nesmie odmietnuť schváliť vozidlo kategórie M1, čiže osobné auto s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony, ak osvetlenie, svetelná signalizácia, stierače a nepriamy výhľad z vozidla zodpovedajú technickým požiadavkám pre naše cesty.

Poistenie

Pokiaľ by si Slováci, ktorí pracujú v Británii, pri návrate domov chceli doviezť vozidlo s pravostranným riadením, musia počítať s možnosťou vyššieho poistného. Oslovili sme viaceré slovenské poisťovne a vzhľadom na to, že zákon ešte nie je schválený, boli ich odpovede na našu zatiaľ hypotetickú otázku veľmi opatrné.

Desať zásad pri jazdení vľavo

Chystáte sa za volant v štáte s pravostranným riadením? Toto je desať hlavných vecí, na ktoré treba myslieť.

Väčšina z nich však poukazuje na to, že pri určovaní cien poistného, či už ide o povinné zmluvné alebo havarijné poistenie, zohľadňujú nielen technický stav vozidla, ale aj rizikovosť vodiča aj samotného vozidla pre premávku. Poisťovne preto nevylučujú, že by po analýze nehodovosti vozidiel s pravostranným riadením pristúpili k zvýšeniu poistného o rizikovú prirážku.

Autobild.sk komentuje

Na jednej strane je pochopiteľné, že ľudia, ktorí sa vracajú z Británie domov, majú záujem vziať so sebou aj svoje auto a rovnako sa iste nájdu aj slovenskí záujemcovia o kúpu anglických modelov, ktoré si tieto originálne kúsky nechajú doviesť. Vidíme tu dve potenciálne riziká. Tým prvým je pochopiteľne bezpečnosť premávky. Zvýšené riziko vzniká najmä pri kritických manévroch, akým je predchádzanie na dvojprúdových vidieckych cestách, kde je vodič na pravej strane prakticky slepý. Jedinou možnosťou by bol spolujazdec alebo vysunutie takmer celého vozidla do protismeru. No až budúcnosť ukáže, či tieto vozidlá naozaj predstavujú vyššie riziko pre ostatných motoristov.

Vpravo jazdíme presne 75 rokov

Od dnešného dňa je to presne 75 rokov, čo sa v našej krajine začalo jazdiť po pravej strane. Hoci vtedajšie Československo túto zmenu plánovalo, napokon si ju vynútili nemeckí okupanti.

Druhé riziko je skôr finančné. Je viac ako pravdepodobné, že majiteľ bude chcieť jedného dňa svoje auto predať. Trúfame si však predpokladať jazdené pravostranné auto, že šance na predaj budú v našich končinách obmedzenejšie, dokonca aj vtedy, ak bude auto v zachovalom stave. Možno sa nájdu „fajnšmekri“, ktorí po aute s pravostranným riadením skočia, tých je však minimum. Pre väčšinu bežných motoristov je takéto vozidlo takmer neprijateľné.


Najnovšie články
Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom

Výrobca airbagov Takata síce zbankrotoval, do problémy s jeho airbagmi stále pretrvávajú. Automobilky totiž musia kompenzovať poškodených zákazníkov...

Ford odškodní klientov pre airbagy Takata

Na Slovensku často vznikajú aj fascinujúce veci, na ktoré môžeme byť hrdí. Jedným z nich môže byť znovuzrodenie Tatry 603X Coupé, ktorá sa mohla stať jedným...

Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×