Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes GLA: Vstupenka do sveta SUV

Mercedes-Benz si aktuálnu ponuku do veľkej miery zakladá na automobiloch s väčšou svetlou výškou. Zároveň so svetlosťou však stúpa aj cenovka. Je model GLA ideálnou kombináciou medzi nákladmi a vlastnosťami SUV?
59 13 príspevkov 04.09.2017 / Filip Kadlečík

Trojcípu hviezdu stuttgartskej automobilky na kapote už dávno nenosia len sedany či luxusné kombíky. Mercedes-Benz sa naplno zahryzol do segmentu SUV. Našim testovaním už prešlo kupé GLC i jeho štandardné vyhotovenie. V rovnakom garde sa nám do rúk dostal aj model GLE či GLE Coupé. Teraz sme pohľady zamierili na úplný základ ponuky SUV.

GLA sa ako doma cíti skôr na asfalte, problém mu ale nerobí ani menej náročný terén 59 fotografií v galérii GLA sa ako doma cíti skôr na asfalte, problém mu ale nerobí ani menej náročný terén

Tam má svoje teritórium vyznačené typ GLA. Okrem pozície vstupnej brány do sveta SUV plní aj úlohu štýlového športovo-úžitkového vozidla, ktoré nie je “prerastené” a skutočne sa hodí aj do mestského prostredia. Testovaný crossover vo vyhotovení WhiteArt Edition poháňal agregát s označením 220d.

Zvonka potešenie...

GLA nahodené vo výbave nazvanej “WhiteArt Edition” vyzerá vynikajúco. V našom prípade to platilo stopercentne - dizajn špeciálnej edície ešte dopĺňal paket AMG Line a množstvo iných príplatkových prvkov. Prednú časť zdobili diódové svetlá, ktoré sú nielen štýlové, ale poskytujú aj nadpriemerný svetelný výkon.

Auto ako také má pomerne príjemný podvozok, v kombinácii s diskami s priemerom 19 59 fotografií v galérii Auto ako také má pomerne príjemný podvozok, v kombinácii s diskami s priemerom 19" však je až zbytočne tvrdé

Agresivitu crossoveru dodávajú dva veľké prieduchy, ktoré sú v tomto prípade zaslepené plastom a plnia len estetickú funkciu. Pri pohľade z profilu oči najviac zachytávajú 19” disky kolies obuté do pneumatík s rozmerom 235/45 R19. Ráfiky majú vkusný dizajn a so zvyškom vozidla ladia najmä vďaka lešteným plochám.

Na zvyšok karosérie sa totiž dostalo množstvo ozdobného chrómu. Ten sa leskne nielen nad bočnými lištami, z veľkej časti tvorí aj spodnú časť zadného nárazníka. Integrované koncovky výfuku sú len pomyselnou čerešničkou na torte. Z hľadiska dizajnu teda GLA v špeciálnej edícii rozhodne má čo ponúknuť.

...zvnútra i sklamanie

V interiéri sa však už veci majú trochu inak. Je pravda, že ten taktiež vyzerá k svetu, no má aj svoje nedostatky. V prvom rade - v porovnaní s novšími modelmi značky pôsobí zastaralo. Najmä centrálny panel a modul klimatizácie budia dojem, akoby boli prebraté z iného, podstatne staršieho, vozidla.

Interiér je na pohľad atraktívny - škoda len, že niektoré prvky pôsobia pomerne zastaralým dojmom 59 fotografií v galérii Interiér je na pohľad atraktívny - škoda len, že niektoré prvky pôsobia pomerne zastaralým dojmom

Okrem nich je totiž všetko v poriadku. Klasické budíky sú kombinované s veľkým informatívnym displejom, zobrazovacia jednotka infotainmentu a samotný zábavný systém fungujú podľa očakávaní. Pochváliť treba aj výrazne tvarovaný volant s hrubým vencom, ktorý do rúk padne ako uliaty.

Test Mercedes GLC Coupé: Imidž predáva

Do redakčnej garáže sme pozvali štýlovú novinku, ktorá vyniká svojim dizajnom. Je lepšia než konvenčný brat?

Športovo orientované sú aj sedadlá, ktoré šoférovi telo stabilizujú spoľahlivo aj pri razantnom prejazde zákrut. Škoda len, že nie sú trochu mäkšie - po niekoľkých hodinách za volantom sa nám zdali byť nepohodlné. Z hľadiska priestoru sa v GLA nie je na čo sťažovať. Sám za seba si priemerne vysoký vodič sadne s malou rezervou, obmedzovať ho nebude ani jemne klesajúca línia strechy. Rozumný priestor cestujúcim ponúkne aj kufor s objemom 421 l.

Úsporný diesel

Pod širokou prednou kapotou modelu bije naftové srdce s prepĺňaním. Radový štvorvalec v špičke produkuje 130 kw (177 k) a 350 Nm. Oficiálne údaje hovoria o šprinte na stovku zvládnutom v priebehu 7,7 sekundy. Tento údaj sa dá potvrdiť, aj keď dynamika agregátu nie je taká oslnivá za každých okolností.

2,2-litrový radový štvorvalec pracuje ticho aj vo vyšších rýchlostiach, jeho silnou stránkou je aj nízky apetít 59 fotografií v galérii 2,2-litrový radový štvorvalec pracuje ticho aj vo vyšších rýchlostiach, jeho silnou stránkou je aj nízky apetít

Pri rýchlostiach nad 90 km/h už akoby časť svojej pary stráca - odozva na plynový pedál je podstatne vlažnejšia. Niežeby na ňom bolo problémom obiehať pomalších účastníkov premávky, to rozhodne nie. Cítiť však, že najdynamickejšie je GLA 220d 4Matic najmä pri rozjazde, kedy sa naplno oprie o pohon 4x4 a široké pneumatiky.

Práci sedemstupňovej samočinnej prevodovky nemožno prakticky nič vyčítať - radí pohodlne a na aktuálnu jazdnú situáciu reaguje rýchlo a logicky. Výhody systému 4Matic sme vnímali najmä na asfalte, kde si GLA zachováva výbornú trakciu aj v hraničných situáciach. Na okreskách sa za jeho jazdné vlastnosti rozhodne hanbiť nebudete.

Svetlomety svietia vynikajúco - škoda len, že zo stretávacích na diaľkové sa prepínajú pomerne dlho 59 fotografií v galérii Svetlomety svietia vynikajúco - škoda len, že zo stretávacích na diaľkové sa prepínajú pomerne dlho

Ak nepatríte medzi fanúšikov dynamickej jazdy, crossover vás poteší aj v úplne inom ohľade. Je ním spotreba. Vzhľadom na výkon a pohodlie, ktoré 2,2-litrový naftiak zaručuje, ju považujeme za výbornú. Mercedes tvrdí, že mimo mesta by si GLA malo vypýtať 4,4 l nafty na sto kilometrov. Prax ukázala, že apetít sa pohybuje na hranici 5,0 l/100 km, stále však ide o priateľnú hodnotu.

Najhoršie sa malému SUV dýcha v meste, kde si vyžiada 6,5 l/100 km. Stuttgartský údaj hovorí o 5,9 l/100 km. Rozdiel medzi realitou a papierovými údajmi je teda rovnaký ako v prípade vidieckej spotreby. Podľa očakávaní sa dieselové GLA cíti dobre aj na diaľniciach, kde mu pri konštantnom tempe 130 km/h stačí 6,2 l/100 km.

Veľké spätné zrkadlá sú ozdobou tohto auta - vďaka nim máte pri parkovaní vynikajúci prehľad aj bez cúvacej kamery 59 fotografií v galérii Veľké spätné zrkadlá sú ozdobou tohto auta - vďaka nim máte pri parkovaní vynikajúci prehľad aj bez cúvacej kamery

V kombinovanom cykle sa počas nášho testovania apetít ustálil na hodnote 5,9 l/100 km. Vzhľadom na výkonovú rezervu a zvýšený aerodynamický odpor vozidla to rozhodne nie je zlé vysvedčenie. Ak však chcete jeho úsporný charakter využívať naplno, mali by ste sa zdržiavať najmä na diaľniciach či vidieckych cestách. Mesto je z hľadiska spotreby jeho najslabšou stránkou.

Musí rozhodovať rozum

Už spomínané 19” disky kolies sú z pohľadu dizajnérov požehnaním, konštruktéri ich však až tak zbožňovať rozhodne nebudú. Prinajmenšom v prípade testovaného vozidla už tento rozmer je serióznou výzvou pre podvozok. Áno, jazdné parametre sú z hľadiska dynamiky veľmi dobré. Je cítiť, že keď sa veľké pneumatiky zahryznú do asfaltu, tak ich z miery vyvedie máločo.

Veľké disky kolies sú síce efektné, no GLA je kvôli nim pri prejazde nerovností príliš tvrdé 59 fotografií v galérii Veľké disky kolies sú síce efektné, no GLA je kvôli nim pri prejazde nerovností príliš tvrdé

Hneď po opustení spevnených ciest sú však doslova prekliatím. Z inak komfortného GLA s prispôsobeným off-roadovým podvozkom robia devätnástky zbytočne tvrdé auto, ktoré vám dá pocítiť takmer každú jednu nerovnosť. Ak by sme si mali vybrať medzi štýlom a funkčnosťou, siahli by sme po diskoch kolies s menším rozmerom.

Test Mercedes GLC: Nezaprie rodokmeň

Nástupca typu GLK láka na mnoho kvalít. Má objemnejší interiér, silný naftový štvorvalec a výborný vzduchový podvozok.

Mercedesu by totiž pridali nielen na schopnostiach v teréne, ale i komforte na hrboľatých mestských či prímestských komunikáciach. Fakt, že menšie disky sú lacnejšie a pri tesnom parkovaní k obrubníku sa o ne netreba báť, je len ďalším plusovým bodom hovoriacim v prospech menšieho priemeru ráfikov.

Bez automatickej klimatizácie?

Najlacnejšie GLA so základným benzínovým agregátom Mercedes-Benz ponúka za 27 990 eur. V našom prípade však pod kapotou pracoval vrcholný naftový štvorvalec, naviac doplnený o prvky WhiteArt Edition. Za takto vybavený crossover už potenciálny majiteľ musí zaplatiť 44 148 eur.

Prítomnosť manuálnej klimatizácie v aute za desiatky tisíc eur nás prekvapila 59 fotografií v galérii Prítomnosť manuálnej klimatizácie v aute za desiatky tisíc eur nás prekvapila

Ak ešte do úvahy vezmete prítomnosť diódových svetlometov, balík bezkľúčového prístupu a štartovania či ďalšie príplatky, cena sa ustáli na čiastke 52 830 eur. Vzhľadom na prémiovú príslušnosť vozidla, výkonný motor a športovú výbavu sa dá považovať za odpostatnenú. Má to však jeden veľký háčik.

Tým je prítomnosť manuálnej klimatizácie. Skutočne, už pri preberaní vozidla s cenovkou cez 50 000 eur nás prekvapil fakt, že v cene sa nenachádza automaticky pracujúca klimatizácia. Za tú si ešte treba priplatiť 612 eur. Z hľadiska výbavy nám chýbala aj navigácia. V tejto cenovej hladine by už mohla byť dobrým štandardom.

Koktejlu chýbajú ingrediencie

Po testovaní možno povedať, že aj model GLA je plnohodnotným Mercedesom a pozíciu vstupnej brány do sveta SUV rozhodne nezastáva zle. Ako celok však tento koktejl mal niekoľko ingrendiencií naviac a iné mu zasa chýbali. Ak by sme vo vozidle mali jazdiť dlhodobo, 19” disky kolies by sme zo zoznamu výbavy rozhodne vyškrtli.

Test Mercedes GLE Coupé: Cieľ splnený

Prevetrali sme model postavený podľa rovnakého receptu ako BMW X6. Má stuttgartská novinka šance na ohrozenie Mníchovčana?

Na protiúčet by sme uvoľnené finančné prostriedky využili na dokúpenie automatickej klimatizácie a navigácie. Až na tieto nedostatky je však GLA podareným crossoverom, ktorý sa cíti dobre najmä na asfalte. V teréne od neho zázraky očakávať netreba.

Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic WhiteArt Edition nemusí byť nevyhnutne lepší než bežná verzia 59 fotografií v galérii Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic WhiteArt Edition nemusí byť nevyhnutne lepší než bežná verzia

Na druhú stranu - do mesta či na diaľnicu je ako stvorený. Poteší tam adekvátnou spotrebou i príjemnou dynamikou. Koniec-koncov treba povedať, že WhiteArt Edition by sme odporúčali len v prípade, že vám pri kúpe auta veľmi záleží na štýlovom exteriéri. Inak sa bez problémov zaobídete aj bez špeciálnej edície.


Najnovšie články
Najväčší elektromobil sveta: Je ako elektráreň

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností...

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Inovatívny model GLC F-Cell spája vodík a elektrinu. Dosahuje výkon 147 kW (200 k), na elektrinu prejde 49 kilometrov a má kombinovaný dojazd 437 km.

Mercedes-Benz GLC F-Cell ide do výroby

Hoci polícia počas svojich avizovaných akcií neustále chytá nezodpovedných vodičov, tento víkend a akcia zameraná na alkohol tento trend narušila. Policajti...

Deň zodpovednosti: Žiadny vodič pod parou

Na svete sú prvé vizualizácie úprav elektromobilu. Kalifornská spoločnosť ho plánuje znížiť a pripravuje preň agresívnejší bodykit.

Tesla Model 3 sa určite nevyhne tuningu

Dizajn novinky je verný konceptu prezentovanému počas minulého roka, všimnúť si na ňom možno názov balíka R-Design i označenie T5.

Volvo XC40: Malé SUV predčasne odhalené

Pozrieť si najnovšie autá a pritom ušetriť? Exkluzívne, ako jediný motoristický časopis na Slovensku, vám AUTO BILD daruje vstupenku na autosalón v Nitre...

Vstupenka na autosalón v Nitre len v AUTO BILDE
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×