Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Manuál: Škodí mu vynechávanie prevodov?

VIDEO
Pri jazde s mechanickou prevodovkou robí nejeden vodič chyby. Trpí aj pri radení mimo daného poradia, alebo sa to dá akceptovať?
2 31 príspevkov 31.08.2017 / Marek Pokrývka

Počas ostatných rokov výrazne vzrástol podiel prepĺňaných motorov na úkor atmosférických, no zásadný posun sa odohral aj na poli prevodoviek. Samočinné skrine majú dnes podstatne väčší trhový podiel než v minulosti. Mnohí šoféri vyžadujú pohodlie automatu a na pravidelné miešanie „varechou“ takmer zabudli. Iní si ho zase ani nikdy stopercentne neosvojili.

Je preskakovanie stupňov na manuálnej prevodovke veľký problém? 2 fotografie v galérii Je preskakovanie stupňov na manuálnej prevodovke veľký problém? Zdroj: autor

Nejeden vodič robí pri jazde s mechanickou prevodovkou chyby, napríklad ponechávanie ruky na radiacej páke. Takýmto zlozvykom sme sa nedávno komplexne venovali. Jeden aspekt problematiky, o ktorom sa môžu viesť polemiky, sme však neobsiahli. Týka sa radenia mimo daného poradia. Manuál podľa niektorých názorov týmto spôsobom veľmi trpí, no skutočne mu vynechávanie prevodov škodí?

Tejto téme sa nedávno venovala publikácia Engineering Explained, dobre ju popísala v nie príliš dlhom videu. Prezentujúci vysvetľuje veci jasne a pomerne jednoducho. Ako uvádza, v prípade pohybu smerom nahor nie je občasné preskakovanie stupňov žiaden zásadný problém. Treba však pri ňom opatrne púšťať spojkový pedál. Pri neopatrnom zaobchádzaní s ním je nutné rátať s trhnutím, ktoré spôsobuje nárazové vyrovnávanie otáčok motora a prevodového ústrojenstva spojeného s kolesami.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

V opačnom smere je situácia podobná, no dá sa elegantne vyriešiť. Stačí správne dávkovať medziplyn. Pomocou neho možno nesúlad v otáčkach zmenšiť alebo úplne eliminovať a dosiahnuť plynulý prechod napríklad z 5. na 2. stupeň. Bez pošteklenia plynu však môže pre veľký rozdiel v otáčkach komponentov dôjsť až ku krátkodobému zablokovaniu poháňaných kolies. Nie je to bezpečné, hrozí totiž šmyk.

Samozrejme, v oboch prípadoch treba želaný prevod voliť s rozumom. Zaradenie nadmerne vysokého čísla smerom nahor môže motor udusiť a naopak zasa hrozí výlet do červeného pásma otáčkomera. Najhorším scenárom je tu úplné zničenie motora. Pri zaradení príliš nízkeho prevodu môže agregát dosiahnuť tempo, na ktoré nie je stavaný, a doslova sa rozletieť na kusy.

Pravidelné vynechávanie prevodov môže škodiť spojke a synchrónnom 2 fotografie v galérii Pravidelné vynechávanie prevodov môže škodiť spojke a synchrónnom Zdroj: Daimler

V špecifických prípadoch teda môže byť vynechanie prevodov nebezpečné, pri jeho správnom vykonaní však vo všeobecnosti nejde o žiaden veľký problém. Občasné preskakovanie sa dá akceptovať. Napriek tomu sa neodporúča takto jazdiť dlhodobo, keďže môže dôjsť k vyššiemu opotrebovaniu spojky i synchrónov. Najmä pri neopatrnom zaobchádzaní.

Posledným scenárom dotýkajúcim sa tejto problematiky je rozbiehanie sa. Tu je situácia jasná, na tento proces je jednoznačne stavaná jednotka. Štart na vyšších stupňoch znamená podstatne dlhšie držanie spojky v zábere a znižovanie životnosti. Dvojka môže pomôcť v náročných podmienkach, napríklad na šmykľavom snehu. Na rozbeh s ďalšími prevodmi neexistuje žiaden dôvod.


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×