Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Manuál: Škodí mu vynechávanie prevodov?

VIDEO
Pri jazde s mechanickou prevodovkou robí nejeden vodič chyby. Trpí aj pri radení mimo daného poradia, alebo sa to dá akceptovať?
2 31 príspevkov 31.08.2017 / Marek Pokrývka

Počas ostatných rokov výrazne vzrástol podiel prepĺňaných motorov na úkor atmosférických, no zásadný posun sa odohral aj na poli prevodoviek. Samočinné skrine majú dnes podstatne väčší trhový podiel než v minulosti. Mnohí šoféri vyžadujú pohodlie automatu a na pravidelné miešanie „varechou“ takmer zabudli. Iní si ho zase ani nikdy stopercentne neosvojili.

Je preskakovanie stupňov na manuálnej prevodovke veľký problém? 2 fotografie v galérii Je preskakovanie stupňov na manuálnej prevodovke veľký problém?

Nejeden vodič robí pri jazde s mechanickou prevodovkou chyby, napríklad ponechávanie ruky na radiacej páke. Takýmto zlozvykom sme sa nedávno komplexne venovali. Jeden aspekt problematiky, o ktorom sa môžu viesť polemiky, sme však neobsiahli. Týka sa radenia mimo daného poradia. Manuál podľa niektorých názorov týmto spôsobom veľmi trpí, no skutočne mu vynechávanie prevodov škodí?

Tejto téme sa nedávno venovala publikácia Engineering Explained, dobre ju popísala v nie príliš dlhom videu. Prezentujúci vysvetľuje veci jasne a pomerne jednoducho. Ako uvádza, v prípade pohybu smerom nahor nie je občasné preskakovanie stupňov žiaden zásadný problém. Treba však pri ňom opatrne púšťať spojkový pedál. Pri neopatrnom zaobchádzaní s ním je nutné rátať s trhnutím, ktoré spôsobuje nárazové vyrovnávanie otáčok motora a prevodového ústrojenstva spojeného s kolesami.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

V opačnom smere je situácia podobná, no dá sa elegantne vyriešiť. Stačí správne dávkovať medziplyn. Pomocou neho možno nesúlad v otáčkach zmenšiť alebo úplne eliminovať a dosiahnuť plynulý prechod napríklad z 5. na 2. stupeň. Bez pošteklenia plynu však môže pre veľký rozdiel v otáčkach komponentov dôjsť až ku krátkodobému zablokovaniu poháňaných kolies. Nie je to bezpečné, hrozí totiž šmyk.

Samozrejme, v oboch prípadoch treba želaný prevod voliť s rozumom. Zaradenie nadmerne vysokého čísla smerom nahor môže motor udusiť a naopak zasa hrozí výlet do červeného pásma otáčkomera. Najhorším scenárom je tu úplné zničenie motora. Pri zaradení príliš nízkeho prevodu môže agregát dosiahnuť tempo, na ktoré nie je stavaný, a doslova sa rozletieť na kusy.

Pravidelné vynechávanie prevodov môže škodiť spojke a synchrónnom 2 fotografie v galérii Pravidelné vynechávanie prevodov môže škodiť spojke a synchrónnom

V špecifických prípadoch teda môže byť vynechanie prevodov nebezpečné, pri jeho správnom vykonaní však vo všeobecnosti nejde o žiaden veľký problém. Občasné preskakovanie sa dá akceptovať. Napriek tomu sa neodporúča takto jazdiť dlhodobo, keďže môže dôjsť k vyššiemu opotrebovaniu spojky i synchrónov. Najmä pri neopatrnom zaobchádzaní.

Posledným scenárom dotýkajúcim sa tejto problematiky je rozbiehanie sa. Tu je situácia jasná, na tento proces je jednoznačne stavaná jednotka. Štart na vyšších stupňoch znamená podstatne dlhšie držanie spojky v zábere a znižovanie životnosti. Dvojka môže pomôcť v náročných podmienkach, napríklad na šmykľavom snehu. Na rozbeh s ďalšími prevodmi neexistuje žiaden dôvod.


Najnovšie články
McLaren 720S sa vyrovná hyperšportom

Dynamický kórejský sedan štandardne roztáča zadné kolesá, kladie dôraz na jazdné vlastnosti a môže mať výkon až 272 kW (370 k).

Genesis G70 lezie do kapusty Nemcom

Automobilky do reklamy investujú obrovské peniaze, mnohí klienti sa o kúpe vozidla rozhodujú na základe dizajnu, farebných kombinácií či iných efektných...

Reklama vs. realita: Čím sa výrobcovia nechvália

Omladený Citroën C-Elysée sme už testovali v jeho benzínovej verzii, teraz nadišiel čas na výkonnejší a drahší naftiak. Oplatí sa zvážiť kúpu tohto dostupného...

Test Citroën C-Elysée: Dvojitá úspora s naftou?

Prvý zástupca divízie sa nemá za čo hanbiť. Stojí na novej platforme a prvým predávaným variantom sa má stať plug-in hybrid so systémom 4x4.

Chery Exeed TX vzniklo najmä pre Európu

Hodnota akcií Tata Motors počas dnešného obchodovania vzrástla až o 5 %, čo je ich najväčší denný zisk od júla.

Tata Sons chce posilniť vlastníctvo koncernu JLR

Elektromobily sú dnes jednou z najhorúcejších tém automobilového priemyslu. Trendy pritom nezasahujú len do prepravy osôb. Najväčšie elektroauto sveta vozí...

Najväčší elektromobil sveta: Je ako elektráreň
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×