Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C4 Cactus: Konečne automat

Zabudnite na lenivého robota, nová prevodovka sa správa podstatne lepšie. Jej celkový prejav je o niekoľko tried vyššie.
36 8 príspevkov 24.08.2017 / Marek Pokrývka

Samočinné prevodovky už dávno nie sú výsadou luxusných tátošov. Dnes sú mnohými zákazníkmi žiadané naprieč celým spektrom sveta štyroch kolies, malé automobily nevynímajúc. Do tejto kategórie spadá aj Citroën C4 Cactus. S originálnym kúskom francúzskeho dizajnu sme sa dvakrát zoznámili už po jeho uvedení, no teraz sme sa k nemu vrátili.

Citroën C4 Cactus dostal klasický šesťstupňový automat 36 fotografií v galérii Citroën C4 Cactus dostal klasický šesťstupňový automat Zdroj: Marek Pokrývka

Dôvodom opätovného testovania tohto vozidla bolo uvedenie šesťstupňového automatu, ktorú možno kombinovať so silnejšou verziou benzínového trojvalca. Doposiaľ boli k dispozícii iba robotizované manuálne skrine. Klasika s hydrodynamickým meničom prišla do kaktusu spolu s bežným voličom, ktorý nahradil ovládanie pomocou tlačidiel. Opticky jednoliate predné sedadlá tomu museli ustúpiť. Inak je viac-menej všetko po starom, čo teda nová prevodovka znamená?

Prevodovka je rýchlejšia a zároveň hladšia

Pohonná jednotka francúzskeho vozidla sa nijako nezmenila. Za označením PureTech 110 sa naďalej skrýva 1,2-litrový prepĺňaný trojvalec dosahujúci výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 205 Nm. V kombinácii so skratkou EAT6 signalizujúcou samočinné ústrojenstvo to znamená zrýchlenie 0-100 km/h za 9,7 sekundy a najvyššie tempo 188 km/h. Na auto tejto triedy ide o slušné čísla.

Prevodovka sa kombinuje výhradne s motorom PureTech 110 36 fotografií v galérii Prevodovka sa kombinuje výhradne s motorom PureTech 110 Zdroj: Marek Pokrývka

Citroënu nerobí akcelerácia problém. V praxi pôsobí vďaka nízkej hmotnosti pomerne svižne, k čomu značne prispieva radenie. V porovnaní s lenivým robotom ide o astronomické zlepšenie. Svižnosťou síce v dnešnej dobe nijak extra nevyniká, no celkový prejav je o niekoľko tried vyššie než bol. Pohonný reťazec zrazu pracuje omnoho rýchlejšie a zároveň hladšie. Nejaké to váhanie či jemné trhanie síce celkom nezmizlo zo stola, no objavuje sa výrazne zriedkavejšie.

So samotným odstupňovaním sme spokojní neboli. Štvorku totiž riadiaca jednotka volila až takmer pri 60 km/h a ustálená jazda mestskou päťdesiatkou znamenala tretí prevod a motor vo vyšších otáčkach. Vzhľadom na absenciu otáčkomera to signalizovala akurát akustika. Vodiča to nabáda jazdiť nad legálny limit, pričom rovnaká situácia sa opakuje o stupeň vyššie pri úrovni 70 km/h.

Namiesto tlačidiel sa samočinná skriňa ovláda bežným voličom 36 fotografií v galérii Namiesto tlačidiel sa samočinná skriňa ovláda bežným voličom Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa oficiálnych údajov je tento model jednoznačne najmenej hospodárnym variantom kaktusu, realita však taká jednoduchá nie je. Naša skúsenosť hovorí čosi iné. V meste sme jazdili za 6,9 litra benzínu, čo je rovnaký výsledok ako pri slabšej verzii trojvalca s päťstupňovým robotom. Mimo ulíc sa naplno prejavil prevod navyše. PureTech 110 kombinovaný s klasickým automatom bol na vidieku s apetítom 5,7 l/100 km o dve deci úspornejší a na diaľnici o celých sedem. Dosiahli sme tam 6,4-litrový priemer. Je teda evidentné, že vysokej spotreby sa báť netreba.

O vyše šesťtisíc drahší než základ

Slovenský importér predáva typ C4 Cactus od 10 990 eur, ide však o akciovú cenu ponúkanú pri všetkých modeloch. Štandardne je základ stanovený na 12 420 eur. Nami skúšaný variant Shine s motorom PureTech 110 a automatom je o vyše šesťtisíc drahší, pričom finálnu čiastku ešte navýšili príplatky. Ich vinou sa klasická celková suma prehupla cez magických 20-tisíc v európskej mene.

Pri danej technike a vybavení štandardná cena presahuje 20-tisíc 36 fotografií v galérii Pri danej technike a vybavení štandardná cena presahuje 20-tisíc Zdroj: Marek Pokrývka

Extra boli sedemnásťpalcové kolesá, panoramatická strecha, vyhrievané predné sedadlá či delené zadné. Viac financií si vyžiadala aj modrý lak a parkovacia kamera. Výsledkom zvolenia týchto opcií bola celková suma 20 620 eur, ktorú však späť pod psychologickú úroveň skresal spomínaný celoplošný bonus. Po jeho odrátaní vyšla lepšie vyzerajúca reálna cifra 19 190 eur.

Jediným mínusom je vyššia cena

Ak to rozpočet dovolí, pri výbere benzínu a samočinnej skrine pre Citroën C4 Cactus radšej zabudnite na lenivého robota. Nová prevodovka sa správa podstatne lepšie. Radí výrazne rýchlejšie a zároveň hladšie, pričom ani nechce viac paliva. Oficiálne udávanej vyššej spotreby sa báť netreba. Ako ukázal test, vo viacerých režimoch má PureTech 110 EAT6 menší apetít než slabšia robotizovaná verzia.

Pri kaktuse sa oplatí investícia za klasickú automatickú prevodovku 36 fotografií v galérii Pri kaktuse sa oplatí investícia za klasickú automatickú prevodovku Zdroj: Marek Pokrývka

Osobná skúška s francúzskym kaktusom priniesla verdikt, ktorý je úplne jasný. Konečne automat... Jediným mínusom je vyššia cena, vzhľadom na celkové zameranie tohto automobilu nie je 19-tisíc vôbec málo. V našom prípade však nešlo len o vinu prevodovky. Dostať sa k nej možno od 15 390 eur, no treba zvoliť nižšie vybavenie Feel bez extra prvkov. Za samotný automat sa pripláca 1 700 eur. Je to podstatne viac než pri robotovi, ale investícia sa tu jednoznačne oplatí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
205 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 157 mm
Šírka
1 729 mm
Výška
1 530 mm
Rázvor náprav
2 595 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 130 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 205 kg
Užitočná hmotnosť
460 kg
Celková hmotnosť
1 590 kg
Objem batožinového priestoru
358/1 170 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
118 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 12 420 €
Základná cena verzie
od 18 520 €
Cena testovaného exemplára
20 620 €

Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×