Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na ne: 11 najviac kazových jazdených áut

Od mini auta až po veľké SUV, v každej triede sa nájdu problémové jazdené autá. Pri pravidelnej návšteve technickej kontroly na ich majiteľov až pričasto čaká nemilé prekvapenie. Pozrite sa, ktoré jazdené modely sú vôbec najkazovejšie a na ktoré diely si treba dať najväčší pozor.
44 44 príspevkov 09.08.2017 / Redakcia AUTO BILD

Máte radi výzvy, dobrodružstvo a adrenalín? V tom prípade sú pre vás najvhodnejšie ojazdené vozidlá so sériovým samodeštrukčným mechanizmom. Korózia, úniky oleja, poškodené riadenie a poltergeist v elektronike určite prinesú do nudného dňa vodiča poriadnu dávku napätia. A rýchlo rozšíria okruh vašich priateľov. Do mobilu vám rýchlo pribudnú telefónne čísla odťahovky, mechanikov a predajcov náhradných dielov.

TÜV 2017: Najdetailnejší rebríček kazovosti áut

Dvojročná Mazda 2 má v priemere štyrikrát menej porúch ako Chevrolet Captiva. Aj takéto informácie prináša najnovší prieskum TÜV Report 2017. Spoľahlivosť vozidla je témou, na ktorej sa vodiči len...

Kazové autá možno nájsť vo všetkých triedach, od metských približovadiel až po veľké SUV. Všetky však majú jedno spoločné: konštrukčné nedostatky, ktoré sa v starobe vypomstia. Už pri tretej technickej kontrole, čiže v Nemecku po siedmich rokoch, približne každý tretí kus daného modelu prepadne s technickým hodnotením „nespôsobilý“. Ku klasike patria opotrebované čapy náprav a riadenia, únik oleja, opotrebované brzdy a netesný výfukový systém.

Nasledujúce modely však majú aj ďalšie esá v rukávoch: kaziaca sa automatická prevodovka či vážne poškodenia motora. Oprava stojí nemalé peniaze, neraz viac než celé jazdené auto. Ak sa predsa rozhodnete pre kúpu niektorého z uvedených modelov, preukázateľne musí byť po generálnej oprave, lacné a s platnou technickou a emisnou kontrolou.

Renault Kangoo (typ W, od 2008)

Hoci je Kangoo nepopierateľne praktický model, po technickej stránke to nemusí byť práve terno. Majitelia druhej generácie museli absolvovať viaceré zvolávacie akcie. Už v prvom roku po príchode na trh to boli problémy s navíjačom bezpečnostných pásov a stĺpikom riadenia, o rok neskôr to bola softvérová chyba, ktorá mohla vyradiť posilňovač riadenia. Ďalšia zvolávacia akcia prišla v roku 2013 pre problém s ručnou brzdou, o rok neskôr to bolo palivové čerpadlo v dieselových verziách a vlani brzdový systém.

Renault Kangoo (typ W, od 2008) 44 fotografií v galérii Renault Kangoo (typ W, od 2008) Zdroj: AUTO BILD

Najčastejšie sa vyskytujú problémy s riadením a hnacím hriadeľom, ložiská riadenia už pri druhej technickej kontrole 13-násobne prevyšujú priemernú chybovosť u ostatných vozidiel. Po piatich rokoch sa k tomu pridružujú problémy s tlmičmi, neskôr pribudnú aj polosi. U sedem- až deväťročných vozidiel je typickým neduhom korózia. Technici zaznamenali zvýšené opotrebovanie brzdového vedenia vo všetkých vekových kategóriách a aj osvetlenie vozidla ukazuje svoju temnú stránku. Nepotešia ani výsledky emisných kontrol, v ktorých prepadnú aj mladšie autá.


Chevrolet Captiva (2006 – 2014)

Chevrolet Captiva síce pôsobí mohutne, no v skutočnosti však ponúka oveľa menší vnútorný priestor než konkurencia. A aj po technickej stránke môže priniesť viac starostí než úžitku. Hoci Captiva hrdinsky odoláva korózii, inde zlyháva. Pruženie, hnacie hriadele, zavesenie kolies a riadenie inkasujú čierne body, ktoré niekoľkonásobne presahujú priemer. Temnou kapitolou sú svetlá, problémy sa týkajú nielen nastavenia svetlometov, ale množia sa aj poruchy brzdových svetiel a smeroviek. Captiva sa nepreslávi ani brzdami. Hoci účinnosť prevádzkových bŕzd sklame len zriedka, parkovacia brzda píše skôr katastrofický scenár. Už po piatom roku korodujú brzdové vedenia a porézne brzdové hadičky sa stávajú bežným javom.

Chevrolet Captiva (2006 – 2014) 44 fotografií v galérii Chevrolet Captiva (2006 – 2014) Zdroj: AUTO BILD

Samostatnou kapitolou je emisná kontrola. Miera neúspešnosti už pri prvej kontrole štvornásobne prevyšuje priemer. Od piateho roka sa pre výfukový systém musí opakovanej kontrole podrobiť dvakrát viac majiteľov Captivy než u iných modelov. Veľmi častým problémom je únik oleja, medzi ďalšie slabiny patria ložiská kolies, poruchy dieselových a štvorvalcových benzínových motorov a v prípade šesťvalcov je to zas rozvodová reťaz. Prípadní majitelia si nemusia robiť starosti s výberom automatickej či manuálnej prevodovky, obe sa vedia postarať o poriadne problémy.


Chevrolet Matiz (2005 – 2010)

Matiz je premenované Daewoo a teda pôvodne pochádza z roka 1998. Svojimi rozmermi sa vopchá prakticky do každej parkovacej medzery. Optimálne mestské približovadlo s dobre nastavenými tlmičmi, ktoré dokonca odvezie štyroch dospelých bez toho, aby to bolelo.

Chevrolet Matiz (2005 – 2010) 44 fotografií v galérii Chevrolet Matiz (2005 – 2010) Zdroj: AUTO BILD

Inak už vyzerajú výsledky technických kontrol, kde technici často narážajú na problémy s polosami a v prípade riadiaceho systému všetky ročníky Matizu výrazne prevyšujú priemer všetkých testovaných vozidiel. Staršie autá zas zápasia s koróziou. Miniatúrny Chevrolet podobne ako Captiva má problémy s osvetlením, najspoľahlivejšie sú smerovky. Kritická je však často príliš nízka účinnosť prevádzkových bŕzd, celkové brzdové fiasko dopĺňajú aj ostatné súčasti systému: rýchle opotrebovanie brzdových kotúčov, neochotná ručná brzda a skorodované vedenia. Ekologický Matiz vôbec nie je: trpí únikom oleja, extrémnou koróziou výfuku a často prepadne aj pri emisnej kontrole. Celkový obraz katastrofy dotvárajú zanovitá automatická prevodovka, poruchy stieračov svetlometov a zanesené AGR ventily.


Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)

Bolo by nádherné povedať, že Alfa Romeo 159 je taká dobrá, ako vyzerá. Ostré hrany, široké ramená, zamračený „kukuč“ a tradičná predná maska. Sexy plechový svalovec. Inak sa na túto Alfu pozerajú technici TÜV. Hoci v porovnaní s predchodcom urobila Talian naozaj veľký skok v kvalite, od trojkového BMW či Mercedesu triedy C je na míle vzdialený. Takmer každá tretia sedemročná Alfa 159 pri prvom pokuse prepadne, majiteľ sa môže rovno z technickej kontroly pobrať do svojho servisu s plným kufrom závažných chýb. Len 58,5 percenta všetkých kontrolovaných sedemročných 159-tiek prešlo, kým úspešnosť trojkových BMW je 75 percent a Mercedesov C je takmer 80 percent.

Alfa Romeo 159 (2005 – 2011) 44 fotografií v galérii Alfa Romeo 159 (2005 – 2011) Zdroj: AUTO BILD

Najčastejším motorom na trhu je päťvalcový diesel 2.4 JTDM. Je síce svižný a úsporný, no trápia ho veľmi drahé problémy: poškodené ojnice a rozvody alebo prehrievanie. Ak trváte na tom, že jedine Alfa Romeo 159 je pre vás to pravé orechové, tak potom radšej zvoľte 200-koňový štvorvalec 1.8 TBi. Zvukovým prejavom sa k Alfe hodí, má slušný výkon a krútiaci moment ako V6. Ďalším problémovým dieťaťom je rýchle opotrebovávanie brzdových kotúčov, v teste Auto BILD vydržali predné kotúče iba 34 000 km. Typickými slabinami sú opotrebované hlavy riadiacej tyče a zavesenia kolies, prasknuté pružiny, ako aj korózia na nosníkoch náprav, zavesení tlmiča výfuku a hranách na podvozku.


Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010)

PT Cruiser vyzerá ako oldtimer, no motoristi očakávajú modernú a najmä spoľahlivú techniku. Hoci je moderný, dizajnéri mali zrejme plnú hlavu iných vecí, keďže tento model má v zálohe niekoľko neveľmi príjemných prekvapení. Za dizajn 100 bodov, za kvalitu žiaden.

Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010) 44 fotografií v galérii Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010) Zdroj: AUTO BILD

Z pohľadu technikov TÜV má tento Chrysler len dve silné stránky: odolný výfukový systém a relatívne málo korózie, ktorá by ovplyvnila funkčnosť kritických systémov. Dôvodom je pravdepodobne tak výrazný únik oleja z motora a prevodovky, že sa podvozok počas jazdy sám zakonzervuje. Výrazná vôľa v čapoch a riadení je v PT Cruiseri v štandardnej výbave a v mnohých prípadoch sa veľmi skoro porúča do večných lovíšť aj prevodovka riadenia. Benzínové motory sú ťažkopádne a s obľubou pália tesnenie hlavy valcov. O predčasne opotrebovanom spojkovom obložení by majitelia tohto modelu vedeli písať romány.


Fiat Dobló (2001 – 2010)

Kritici často poukazujú na skorodovanú karosériu, zanovitú elektriku, odpadávajúce tlačidlá a ovládače, a to už po dvoch rokoch. Taliani však urobili v kvalite krok vpred a dnes už korodovanie problémom nie je. Nanešťastie niektoré slabiny pretrvali, čoho dôkazom je aj Dobló.

Fiat Dobló (2001 – 2010) 44 fotografií v galérii Fiat Dobló (2001 – 2010) Zdroj: AUTO BILD

Zoznam chýb je naozaj dlhočizný ako týždeň pred výplatou: u benzínov sú to prepálené tesnenia hlavy valcov a netesné vodné čerpadlá, diesely zas potrápia poruchy turbodúchadiel, vstrekovacích trysiek a vysokotlakových čerpadiel. Majiteľov znervózňuje celý rad ďalších drobností, ako odpadávajúce páčky či zablokované spínacie skrinky. Na zozname nájdeme aj ďalšie problémové partie: čapy náprav a riadenia, únik oleja či skorodované tlmiče výfukov. Veľkým nedostatkom sú jazdné vlastnosti. Pri losom teste sa nadstavba slušne rozkýve a ESP, ktoré by mohlo v kritickom momente zasiahnuť, v prvých modeloch nebol. V extrémnom prípade skončí Dobló vyvalený na boku.


Ford Ka (1996 – 2008)

Hrbaté mestské autíčko s príjemným „kukučom“. Tým Ford Ka iste zaujme. Všetko, čo je z kovu však hrdzavie. Technici preto pri pravidelných kontrolách radšej vymenúvajú diely, ktoré nekorodujú: nárazníky, volant a palubná doska. Tie sú totiž z plastu.

Ford Ka (1996 – 2008) 44 fotografií v galérii Ford Ka (1996 – 2008) Zdroj: AUTO BILD

Najčastejšie miesta výskytu tejto hnedej pliagy sú prahy, podlaha, blatníky, spodná časť B stĺpika, všetky dvere, tankovací otvor. Do celkového obrazu dobre zapadajú aj prasknuté pružiny prednej nápravy, skorodované brzdové vedenie a tlmiče výfuku. Ani priečne ramená, brzdové kotúče a spojkové obloženie nevydržia ktovieako dlho. Jediné, čo do tohto obrazu nezapadá, sú kvalitné a odolné motory. Ďalšou výhodou je určite dostatok náhradných dielov, keďže mnohé z týchto autíčok skončia na šrotovisku práve pre koróziu.


Jaguar S-Type (1999 – 2007)

Celé desaťročia pretrváva jeden predsudok. Ak má niekto Jaguar, potrebuje hneď dva: jeden na jazdu a jeden na náhradné diely. Mnohé z toho je skôr legenda, no čosi je aj pravda. A potvrdzuje to práve S-Type.

Jaguar S-Type (1999 – 2007) 44 fotografií v galérii Jaguar S-Type (1999 – 2007) Zdroj: AUTO BILD

Jeho najväčší problém je automatická prevodovka v modeloch pred faceliftom v roku 2002. V mechanike sa zvykli lámať perá, čo znamená, že môžete zabudnúť na štvrtý a piaty prevodový stupeň. Palubný počítač vás ochotne upozorní na „problém s prevodovkou“. Pozor, namiesto opravy za pár stoviek eur sa môže servis pokúsiť predať vám kompletnú výmenu za pár tisíc eur. Problém majú aj motory V8. V starších motoroch boli vodiče a napínače rozvodovej reťaze plastové a je jasné, že v priebehu času sa rozpadávali. Ak majiteľ tieto diely včas nevymení, riskuje úplné poškodenie motora. Pri technických kontrolách sú dôvodom pre zlyhanie opotrebované čapy a tyče riadenia, ako aj korózia pod tesnením dverí, tá však nenadobúda žiadne katastrofálne rozmery.


Renault Mégane (2002 – 2008)

V máloktorom segmente sa začínajú autá podobať ako vajce vajcu ako práve v kompaktnej triede. Len zriedkavo sa nájde odvážlivec, ktorý vystúpi z radu. Ako Renault s druhou generáciou modelu Mégane. Vypuklý „zadoček“ a päť hviezdičiek v NCAP z neho robia bezpečné a výnimočné auto. A výnimočný je aj v negatívnom význame slova „spoľahlivosť“. Zanovitá elektronika, najmä bezkľúčový systém, ktorý oprávnenej osobe neumožní vstup. Elektrický zámok riadenia je len jedným z radu možných problémov.

Renault Mégane (2002 – 2008) 44 fotografií v galérii Renault Mégane (2002 – 2008) Zdroj: AUTO BILD

U dieselov sa najčastejšie vyskytovali poruchy turbodúchadiel, benzíny mali problémy so štartérom a palivovým čerpadlom. Nefunkčné svetlomety či prienik vody do kabíny boli častým neduhom u všetkých karosárskych a motorových verzií. Na čiernom zozname sa nachádzajú poškodené gumové držiaky výfukového potrubia, čo je v podstate jednoduché opraviť. Typický Renault: opotrebované kĺby a čapy náprav a riadenia. Vyššia vôľa riadenia trikrát prevyšuje priemer všetkých testovaných vozidiel.


Mercedes ML (1997 – 2005)

Mercedes je solídny produkt, auto do konca života. Od konca 90. rokov už prakticky nenájdete korodujúci Mercedes, ale nie všetky modely sú nezávadné. Kráľom problémových modelov s hviezdou na čele je trieda M (W163).

Mercedes ML (1997 – 2005) 44 fotografií v galérii Mercedes ML (1997 – 2005) Zdroj: AUTO BILD

Spomedzi 11-ročných prepadne pri technickej kontrole vyše 35 percent. Hoci trieda M nekoroduje tak výrazne ako prvé „štvoroké éčko“, predčí ho výrazným opotrebovaním kĺbov a čapov náprav a riadenia. Typický nedostatok: vyššia vôľa hlavy riadiacej tyče. Spracovanie a kvalita prvých Mercedesov montovaných v USA je horšie. Oveľa solídnejšou kvalitou sa môžu pochváliť produkty Magna Steyr z rakúskeho Grazu. Hoci Daimler pri facelifte v roku 2001 poriadne dupol do kvality, tomuto modelu sa vyhnite: ML 400 CDI s 250-koňovým dieselovým V8. Automatické prevodovky sa kazia, najmä však pri častom používaní prívesov. Spálené tesnenia hlavy valcov a opotrebované rozvodné reťaze sú skôr pravidlom ako výnimkou.


Alfa Romeo 147 (2001 – 2010)

O nervozitu pred návštevou technickej kontroly sa pre svojich majiteľov postará aj Alfa Romeo 147. V rebríčku spoľahlivosti, ktoré každoročne zverejňuje TÜV, je Alfa Romeo 147 vždy na chvoste. Majitelia však na ňu nedajú dopustiť.

Alfa Romeo 147 (2001 – 2010) 44 fotografií v galérii Alfa Romeo 147 (2001 – 2010) Zdroj: AUTO BILD

Opotrebované kĺby náprav, skorodované tlmiče výfuku či únik oleja sú len jemným vánkom v porovnaní s esami, ktoré má Alfa ukryté v rukáve. Výrobca odporúča rozvodový remeň meniť každé tri roky, čo spolu s výmenou vodného čerpadla môže stáť nemalé peniaze. Ak majiteľ radu neuposlúchne, riskuje katastrofálne poškodenie motora. U motorov 2.0 TS nie je ojnicou prerazený blok motora ničím nezvyčajným, chronicky známe sú aj opotrebované spojky a vážne poškodenie prevodovky už po 30 000 km. V interiéri sú to zas uvoľnené tesnenia dverí alebo káblové rozvody. Á propos, káble: elektroinštalácia je rovnako nevypočítateľná ako aprílové počasie. Blikajúce kontrolky airbagov, poruchy v rozhraní CAN-Bus a chybové hlásenia palubného počítača, i keď výnimočne môže byť všetko v poriadku.


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×