Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ľahké riešenie veľkého problému: Používate ho?

FOTO
Dovolenková sezóna so sebou okrem iného prináša aj problém so sklonom predných svetlometov. Nie každý vodič vie, že si ich môže prispôsobiť podľa toho, akú veľkú záťaž vo vozidle aktuálne vezie.
5 55 príspevkov 08.08.2017 / Filip Kadlečík

Jedným z častých zlozvykov našich vodičov je fakt, že neprispôsobujú sklon svetlometov aktuálnym podmienkam. Prejavuje sa to najmä počas letných mesiacov, kedy sa množstvo z nás s autom naloženým po strop vydáva na diaľnicu a cestuje na dovolenku. Tento problém pritom môže mať jednoduché riešenie, ktoré ale (bohužiaľ) pravdepodobne mnoho šoférov nepozná.

Mať takto svietiace vozidlo v spätnom zrkadle je nielen otravné, ale aj nebezpečné - oslňovanie odpútava pozornosť od iných situácií v premávke 5 fotografií v galérii Mať takto svietiace vozidlo v spätnom zrkadle je nielen otravné, ale aj nebezpečné - oslňovanie odpútava pozornosť od iných situácií v premávke Zdroj: Filip Kadlečík

Rovnaká situácia sa pred niekoľkými dňami stala aj nám. Na D1 sme stretli červenú Škodu Fabia, ktorá bola už na prvý pohľad plne vyťažená, ba možno aj preťažená. Zdalo sa, že najmä zadná časť karosérie sedí priamo na pneumatikách. Keď sme ju predbehli, zistili sme, že to bola chyba, resp., že sa od nej musíme čo najskôr vzdialiť.

Malý hatchback totiž svietil takpovediac pánu Bohu do okien - teda priamo do našich spätných zrkadiel. Nepríjemné osvecovanie sa v takom prípade s vami samozrejme ťahá istý čas - až kým nezmiznete z dohľadu neporiadneho vodiča. O tom, aké je oslňovanie iných účastníkov premávky nebezpečné, snád netreba ani hovoriť.

Ako tomu predísť?

Riešenie tejto situácie je pritom úplne jednoduché a nájsť ho môžete v každom modernom i staršom automobile. Je ním otočný ovládač, ktorým viete regulovať sklon svetlometov a tým kompenzovať prípadné nerovnomerné zaťaženie. Technologicky pokročilejšie modely si svetlá vyrovnávajú samé, komplikované to ale nie je ani v prípade manuálneho nastavovania.

Logický piktogram naznačuje ako treba pracovať s otočným ovládačom sklonu svetiel 5 fotografií v galérii Logický piktogram naznačuje ako treba pracovať s otočným ovládačom sklonu svetiel Zdroj: Filip Kadlečík

Ovládač smerovania svetlometov sa líši od automobilky k automobilke. V princípe však platí, že je reflektory vždy možné nasmerovať o niečo vyššie i nižšie. Napríklad v aktuálne testovanej Dacii Lodgy Stepway slúži na manipuláciu otočný ovládač umiestnený pod volantom. Manipulácia s ním rozhodne nie je náročná - piktogram logicky znázorňuje, ako s ním treba zaobchádzať. Pre tých, ktorí by si s nastavením neboli istí, tu ešte stále je manuál vozidla. Ten neobchádza ani problém so sklonom svetlometov.

Spoznáte autá len podľa predných svetiel?

Zvládnete podľa predných svetiel identifikovať konkrétny automobil? Mnohí s tým majú problém. Vyskúšajte si vaše schopnosti v našom kvíze!

Benefity plynúce zo správneho smerovania svetelných lúčov zďaleka nie sú jednostranné. Je pravda, že prestanete zbytočne oslňovať protiidúce vozidlá, na druhú stranu sa však zlepší aj vaša situácia. Najmä za tmy či šera vozovku osvietite lepšie, takže budete cestovať bezpečnejšie. Pozor, po vyložení nákladu svetlomety nezabudnite vrátiť do základnej polohy.


Najnovšie články
Dieselgate: Bosch musí zverejniť dokumenty

Hoci tradične je česká Škoda na Slovensku najpopulárnejšia, v kategórii SUV vyzerá rebríček inak. Na prvom mieste v júni aj za celý prvý polrok boduje Suzuki...

Vitara si udržiava popularitu

Woking prezradil, že zrýchlenie z pokoja na stovku zaberie novinke 2,9 sekundy. Maximálna rýchlosť ostrého Angličana je 328 km/h.

McLaren 600LT sa vyrovná svojmu bratovi

Alfa Romeo je vnímaná najmä ako značka s bohatou pretekárskou históriou, ktorá dokáže vyrobiť štvorkolesové nálože emócií. Aj Taliani však musia byť racionálni...

Alfa Romeo prekvapuje: Sedemmiestne SUV

Zamestnanci martinskej fabriky VW spolu s odbormi žalujú vedenie Volkswagen Slovakia za diskrimináciu v súvislosti s finančnými benefitmi.

Martinskí zamestnanci VW žalujú vedenie

Marek Slobodník sa so svojou partiou dobrodruhov vydal do obrovských nadmorských výšok. Na počiatku cesty ani netušili, aké ťažké skúšky vôle na nich v horách...

Na motorke v Ázii: Štyri skúšky pevnej vôle

Na sedany rýchle ako superšporty sme už takmer zvyknutí. Výkon od výrobcu však nikdy úpravcom nestačí, čo si myslí aj Manhart o novej em-päťke.

BMW M5: Manhart pridáva karbón i výkon
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×