Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon ST: Keď v kolónach relaxujete

VIDEO
Seat Leon v našich končinách občas akoby žil v tieni väčšej Octavie a drahšieho Golfu. Je však táto pozícia zaslúžená? Toto kombi vás presvedčí o tom, že nie.
62 18 príspevkov 27.07.2017 / Filip Kadlečík

Fakt, že Seat mal ešte pred niekoľkými rokmi seriózne finančné problémy, nie je žiadnym tajomstvom. Tak isto sa značka netají tým, že v súčasnosti je jej finačná situácia v podstatne lepšom stave. Vďačí za to najmä úspešnej aktuálnej generácii modelu Leon, ktorá na sklonku minulého roka prešla modernizáciou.

Predná maska spolu s LED svetlometmy sú najvýraznejšími po-faceliftovými zmenami 62 fotografií v galérii Predná maska spolu s LED svetlometmy sú najvýraznejšími po-faceliftovými zmenami Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, dnes už kompaktu výrazne pomáhajú aj novinky v podobe malej Ibizy a populárnej Atecy. Na svojich ramenách však stále nesie veľkú časť zodpovednosti za celú španielsku automobilku - aj preto si Seat dal veľmi záležať na jeho technologickej úrovni. Leon doposiaľ na našom trhu vždy stál v tieni väčšej Octavie a drahšieho Golfu. Má potenciál tento nelichotivý stav zmeniť?

Vyvážený vzhľad

Z hľadiska dizajnu sa pred Golfom či Octaviou rozhodne hanbiť nemusí. Aj po modernizácii zdobia prednú časť charakteristické full-LED svetlomety, ktoré nielenže dobre vyzerajú, ale aj výborne svietia. Vo vyhotovení Xcellence, ktorým bolo vybavené aj testované vozidlo, naviac image prednej časti zvýraňuje čelná maska plná chrómových doplnkov.

Kombi napriek dlhšiemu zadnému previsu rozhodne nepôsobí nevyváženým dojmom 62 fotografií v galérii Kombi napriek dlhšiemu zadnému previsu rozhodne nepôsobí nevyváženým dojmom Zdroj: Filip Kadlečík

Chróm sa dostal aj na lišty okien, pri pohľade z profilu vytvára spolu s netradičnou fialovou farbou zaujímavý kontrast. S týmito prvkami pekne ladia aj 17” disky kolies s brúseným povrchom. Zadnej časti dominujú pretiahnuté koncové svetlá, ktoré tiež hojne využívajú diódovú technológiu. Subjektívne sa nám dizajn kombi páči, pôsobí vyváženým dojmom a uspokojí klientelu, ktorá túži po konzervatívnom vzhľade s nádychom dynamiky.

Elegancia a ticho

Tento Leon nie je prvým kusom, ktorý sme po facelifte podrobili testovaniu. V našej redakčnej garáži si už svoje odkrútila aj verzia FR s rovnakým agregátom, no menším batožinovým priestorom. Najväčší rozdiel v interiéri medzi športovejším a luxusnejším vyhotovením je stávka na eleganciu. Inak je v podstate všetko, vrátane budíkov či infotainmentu, rovnaké.

Interiér sa nám páči kvôli tomu, že je jednoduchý, praktický a ergonomicky dobre zvládnutý 62 fotografií v galérii Interiér sa nám páči kvôli tomu, že je jednoduchý, praktický a ergonomicky dobre zvládnutý Zdroj: Filip Kadlečík

Na mysli máme konkrétne obloženie palubnej dosky či výplne dverí. Vo verzii FR sa všetko lesklo klavírnym lakom, Xcellence natoľko nekričí a vsádza na matnejšie a decentnejšie povrchové úpravy. Toto rozhodnutie Seatu kvitujeme - klavírny lak sa totiž veľmi rýchlo špiní. Ak by sme sa mali medzi dvomi verziami rozhodnúť na základe interiéru, volili by sme práve Xcellence.

Test Seat Leon 1.4 TSI: Partner na každý deň

Seat Leon prešiel počas jesene minulého roka nenápadným faceliftom. Bestselleru omladzovacia kúra prospela a v mnohom sa zlepšil. Čo je jeho najsilnejšou stránkou?

Ďalšie rozdiely sú v podstate len otázkou osobných preferencií. V testovanom kombi nájdete množstvo symbolov X, zdobia volant či prahy dverí. Identická je priestorová ponuka na zadných sedadlách. Kombi má v porovnaní s hatchbackom zhodný rázvor, veľké rozdiely v kabíne preto rozhodne netreba očakávať. Prístrojová doska s veľkým farebným displejom je prehľadná, displej poskytuje množstvo informácii a za bežných okolností sa s ním pracuje výborne 62 fotografií v galérii Prístrojová doska s veľkým farebným displejom je prehľadná, displej poskytuje množstvo informácii a za bežných okolností sa s ním pracuje výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Najväčšou odlišnosťou je jednoznačne batožinový priestor, ktorý dosahuje objem 587 litrov. Oceňujeme jeho pravidelný tvar i fakt, že pod dnom sa ešte nájde dostatok miesta na dojazdovú rezervu. Páčia sa nám aj odkladacie schránky umiestnené po bokoch, ktoré sa hodia na uskladnenie rôznych drobností.

Veľkou výhodou interiéru Seatu Leon je jeho tichý chod. V obidvoch prípadoch, či už pri hatchbacku alebo kombi, nás pokojnou atmosférou na palube uchvátil. Problém s nadmerným hlukom nemá ani na diaľnici. Tam však toto auto malo iný, veľmi nepríjemný, problém, ktorý súvisel s interiérom.

Toto bolo skutočne otravné

Niežeby sme chceli kvôli tomuto zádrheľu Leon odsúdiť. To určite nie. Rozhodne ho však pri písaní správy z testu nemôžeme vynechať. Vec sa má tak, že pri tempomatom nastavenej rýchlosti na úrovni 130 km/h má Leon z nejakého dôvodu pocit, že prekračujete rýchlosť a neustále vás na to upozorňuje. Slovo neustále pritom platí doslovne - nám našu “hriešne vysokú” rýchlosť pripomínal nepretržite 30 kilometrov.

Dokonca v tom pokračoval aj keď sme v nastaveniach vozidla funkcie rozpoznávania značiek a upozornenia na prekročenie rýchlostného limitu manuálne vypli. To nás nahnevalo ešte viac. Doplnková možnosť, ktorá sa nedá vypnúť, je často presne z takýchto dôvodov na príťaž. Presvedčiť sa o tom môžete sami na priloženom videu.

Nedá sa povedať, že by išlo o neprekonateľný problém, no v technologicky vyspelom a príjemnom aute pôsobí ako päsť na oko. Naviac, znemožňuje prácu s inak vydareným displejom na prístrojovej doske. Chcete niekomu zatelefonovať? Nedá sa - systém upozornenia na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti vás pri takom pokuse preruší. Tento (pravdepodobne) softvérový problém snáď Seat čo najskôr vyrieši.

Kolóny sa zmenia na oddych

Čas stratený pri státí v kolónach nám už nikto nevráti, no niektoré autá ho už aspoň vedia premeniť na oddych. Vtedy sa z vodiča v podstate stáva len pasažier. Presne tak je tomu aj v testovanom Leone. Jediné, čo šofér musí spraviť, je udať autu povel a ono sa automaticky rozbehne. Oceňujeme, že kombi spája eleganciu so športovou vizážou 62 fotografií v galérii Oceňujeme, že kombi spája eleganciu so športovou vizážou Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka bohatej nádielke systémov, medzi ktoré sa ráta adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v dopravnej zápche či asistent núdzového brzdenia si totiž jazdu v kolóne dokáže manažovať úplne sám. Vrátane “krútenia” volantom. Keď sa automobil stojaci pred vami rozbehne, Leon vás na to upozorní a po tom, ako jemne ťuknete do plynu, sa samočinne vydá dopredu.

Treba povedať, že táto funkcia ešte nie je natoľko plynulá a jemná ako pri prémiových vozidlách, ale rozhodne je na vysokej úrovni. Jediné, čo nám trochu vadilo, bolo príležitostné silné brzdenie - systém akoby za každú cenu chcel s presnosťou na milimetre dodržať určenú vzdialenosť od vpredu idúceho auta. Ako celok sa nám však asisten pre jazdu v dopravnej zápche veľmi páčil.

Seat Leon 1.4 TSI ACT 7-DSG Xcellence 62 fotografií v galérii Seat Leon 1.4 TSI ACT 7-DSG Xcellence Zdroj: Filip Kadlečík

Zabudnúť by sme nemali ani na systém udržania v jazdnom pruhu či samotný adaptívny tempomat (ACC). Prvý z menovaných funguje prekvapivo dobre - dokáže prečítať aj takmer neviditeľné čiary a verili by sme mu, že nás pri mikrospánku na zachráni. ACC funguje taktiež spoľahlivo, Leon dokáže iné auto sledovať aj cez zákruty s uhlom 90°. Preto sme s ním z hľadiska technológií boli nanajvýš spokojní. Škoda len zaváhania s centrálnym displejom.

Jazda s 1.4 TSI ACT a 7-DSG

Agregát 1.4 TSI s možnosťou odpájania dvoch valcov (technológia ACT) sme už testovali niekoľkokrát. Opäť sme sa presvedčili, že aj jeho verzia s výkonom 110 kW (150 k) je tichá a na jazdu veľmi príjemná. Motor si zachováva konštantný ťah takmer v celom spektre otáčok a svojim prejavom akoby imituje staršie atmosférické jedna-šestky. Žiadnu turbodieru a následný masívny ťah od neho čakať netreba.

Motor 1.4 TSI naladený na 110 kW (150 k) a 250 Nm patrí k overeným koncernovým jednotkám 62 fotografií v galérii Motor 1.4 TSI naladený na 110 kW (150 k) a 250 Nm patrí k overeným koncernovým jednotkám Zdroj: Filip Kadlečík

Leonu kombi svedčí táto motorizácia ako uliata, podobne aj dvojspojková sedemstupňová samočinná prevodovka DSG. Radí plynulo a sebaisto, pri tomto agregáte sme dokonca výraznejšie nepostrehli ani notoricky známe podtáčanie motora pri kombinácii s dvojspojkovou skriňou koncernu VW.

Seat Ibiza: Španielsky toreador je v top forme

PRVÁ JAZDA Španielska automobilka si na modeli Ibiza veľmi zakladá. Preto si na piatej generácii dala záležať a na finálnom produkte to je vidieť. Pôsobí agresívnejšie a je nabitá technológiami...

Systém odpájania valcov sa nám páči, prechod medzi režimom štyroch a dvoch ani nezaregistrujete. Podľa našich skúseností dokaže palivo ušetriť najmä na okreskách či v obciach. Vtedy totiž automobil využíva minimum dostupného výkonu, o ktorý sa bez problémov postará aj dvojica valcov.

Podvozok Leonu je nastavený na každodenné používanie. Nie je vyslovene športový, ale ani extrémne komfortný. Ide o kompris medzi dôrazom na jazdnú pohodu a dynamiku. S nerovnosťami sa vie vysporiadať takmer za každých okolností, na hlbších výtlkoch však občas od zadnej nápravy počuť tlmené buchnutie.

Úspora hlavne na vidieku

V meste Leon v reálnej premávke prekročí tabuľkové údaje o spotrebe o celých sedem decilitrov benzínu. Seat udáva apetít 6,0 l/100 km, v skutočnosti však kombi potrebuje 6,7 l/100 km. Najviac benzínu si na 100 kilometrov jazdy vypýta pri diaľničnom tempe, vtedy potrebuje 7,3 l.

Výbava Xcellence je najmä o lepších materiáloch a pocite luxusu - má k nemu prispieť aj ambientné podsvietenie na všetkých dverách 62 fotografií v galérii Výbava Xcellence je najmä o lepších materiáloch a pocite luxusu - má k nemu prispieť aj ambientné podsvietenie na všetkých dverách Zdroj: Filip Kadlečík

Najmenej mu zasa stačí na vidieku. Tam totiž efektívne využíva systém odpájania valcov. Vďaka tomu sa spotreba v reálnej premávke ustáli na 4,3 l/100 km, čo ešte prekračuje očakávania automobilky. Udávaná hodnota je totiž 4,5 l/100 km. V kombinovanom cykle by si teda Leon mal vystačiť so spotrebou 6,1 l/100 km. Vzhľadom na úžitkovú hodnotu, pohodlie DSG prevodovky a výkon agregátu ide o prijateľné číslo.

Nič nie je zadarmo

Základný Seat Leon kombi v štandardnej výbave vás vyjde na 13 830 eur. Vyhotovenie XCellence v kombinácii s pohonnou jednotkou 1.4 TSI spriahnutou s 7-DSG prevodovkou zasa začína na hodnote 22 340 eur. Stačí však pridať niekoľko príplatkov a cenovka sa vyšvihne ešte o niekoľko tisíc vyššie.

Test Seat Ateca: Španiel súci do boja

Prvé SUV katalánskej značky má vlastnú identitu, no v mnohom pripomína svojho nemeckého súrodenca. V čom sa nové modely odlišujú?

Najviac sa v prípade testovaného automobilu doplácalo za Seat Full LED svetlá (1 051 eur) a vrcholnú verziu infotainmentu s 8” dotykovým displejom (1 108 eur). Konečná suma sa teda vyšplhala na 25 805 eur. To rozhodne nie je málo, no v takomto variante je už Leon autom, v ktorom bežnému vodičovi z hľadiska výbavy v podstate nič nechýba. Preto cenu považujeme za opodstatnenú.

Technológie v rozumnej miere

Testovaný Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 7-DSG nás zaujal najmä technologickou vyspelosťou. Za férovú cenu ponúka veľkú protihodnotu v podobe najmodernejších asistenčných systémov, ktoré aj reálne fungujú. O to viac nás mrzí zaváhanie s upozornením na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Nebyť neho, tak by sa autu čokoľvek vyčítalo len ťažko.

Leon je podarený z hľadiska dizajnu, technológií i jazdy - ide o univerzálne rodinné auto, ktoré môžeme rozhodne odporučiť 62 fotografií v galérii Leon je podarený z hľadiska dizajnu, technológií i jazdy - ide o univerzálne rodinné auto, ktoré môžeme rozhodne odporučiť Zdroj: Filip Kadlečík

Jazdí sa na ňom totiž veľmi príjemne, prináša adekvátnu priestorovú ponuku, ktorá by mala stačiť aj náročnejším rodinám. Práve vďaka kombinácii praktických vlastností a pokročilých bezpečnostných asistentov sme presvedčení o tom, že Leon patrí k najlepším možným voľbám spomedzi bežných rodinných automobilov. V tieni Octavie či Golfu si rozhodne stáť nezaslúži. Ide totiž o veľmi podarené kombi.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 549 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 454 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 257 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 332 kg
Užitočná hmotnosť
573 kg
Celková hmotnosť
1 830 kg
Objem batožinového priestoru
587 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
140 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 13 830 €
Základná cena verzie
od 22 340 €
Cena testovaného exemplára
25 805 €

 


Najnovšie články
Kia Stinger GT: Prvý seriózny tuning v USA

Päťdverové kupé si ponechalo dynamickú siluetu i základné proporcie, no ergonómiu interiéru a množstvo technológií prebralo od á-osmičky.

Audi A7 ide po stopách vlajkovej lode

Už začiatkom októbra sa zistilo, že finálne kontroly vozidiel robili v niektorých prípadoch inšpektori bez osvedčenia. Teraz sa problém ešte rozšíril...

Nissan pozastaví výrobu áut pre japonský trh

Americký tuner naznačuje, že jeho Venom F5 možno dosiahne 300 míľ za hodinu. Hyperšport bude mať premiéru na výstave SEMA.

Hennessey opäť vyzýva Bugatti na duel

Severský automobil vhodne kombinuje eleganciu s imidžom zálesáka a ponúka dobrú priechodnosť terénom len s časťou nevýhod triedy SUV.

Test Volvo V90 CC: Luxusný kompromis

Podľa výrobcu z Wokingu pôjde o najextrémnejšie cestné vozidlo z jeho dielne a prioritne bude zamerané na okruhovú prevádzku.

McLaren pripravuje ďalší hyperšport

Z jednotlivých štátov výrazne klesol najmä predaj vo Veľkej Británii, a to o 9,3 %. Klesol aj predaj v Nemecku (3,3 %).

Predaj áut v Európskej únii v septembri klesol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×